Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 575
[COLOR="Red"]tl;dr? Hopp tre avsnitt ned.[/COLOR]

Jeg satt en kveld med søskenbarnet mitt og jobbet sammen med en liten greie. Han har tidligere laget dette som et program i Java, men nå skulle vi prøve å lage det samme som en nettløsning.
Mine kunnskaper: HTML og CSS. Har såvidt vært innom PHP.
Hans kunnskaper: god erfaring (høyskolefag) med Java og databaser.

Jeg kan ingenting om hans områder, og han kan ingenting om mine. PHP kan ingen av oss. Vi utfyller hverandre mao. greit, og skulle prøve å finne ut av PHPen sammen.

Det ble dog bare én kveld. Nå er vi på hver vår side av landet igjen, og jeg fikk litt lyst å fortsette med dette på egen hånd (les: begynne fra scratch) for å lære litt mer PHP (mistet litt interessen etter å ha gått gjennom flere tutorials uten at jeg følte jeg lærte noe -nyttig-).

[COLOR="Red"]Prosjektet er egentlig enkelt nok.[/COLOR]
Målet er å holde orden på skyld og gjeld internt mellom brukerne. Vi har en gitt mengde brukere, la oss si 10. Disse skal ha egen konto med passord.
Noen få funksjoner ønskes:
- login/logout: Selvsagt... Bør også inkludere en måte å endre passordet sitt på.
- balanse/saldo: Her skal det være en enkel oversikt (table?) som viser hvor mye hver person er i +/- mtp gjeld.
- hendelser: Her skal man kunne lese hva som har forårsaket endringen i balanse. F.eks. "7. juli: Per betalte en pizza for John. 50 kr" som da gir Per +50 på saldoen, mens John får -50. Ønsker også at det blir littegrann mer avansert, f.eks. "Knut tok regningen for seg selv, Anders, Nils og Svein. 200kr", så vil programmet automatisk finne ut at Knut får +150, mens Anders, Nils og Svein får -50 hver. Vi trenger altså en måte å "tagge" folk på, så programmet vet hvem som skal "faktureres". Vi må også ha en god måte å se hvem det er som har lagt inn hendelsen, slik at man unngår svindel.

-----
Jeg ser for meg en enkel nettside hvor man møtes av en enkel login-skjerm. Bruker, pass, OK. Når man så logger inn, får man en liten horisontalmeny øverst, bestående av "Balanse", "Hendelser", "Legg til hendelse", "Endre passord" og "Logg ut".

- På Balanse hentes altså bare balansen ut, hvor mye hver person er i pluss eller minus.
- På Hendelser vises transaksjonene på listeform med dato, brukernavnet som la til hendelsen, forklarende tekst med deltagere, samt beløp.
- "Legg til hendelse" ser jeg for meg som et skjema med følgende felt: "Hvem betalte", "Hvor mye betalte vedkommende", "Hvem betalte h*n for?" (ser for meg en liste over brukerne hvor man kan markere flere personer samtidig), og "Forklaring".
- Endre passord og Logg ut blir helt standard funksjoner.


Om det ikke blir altfor avansert er håpet å legge til ytterligere funksjoner, f.eks. hvis tre stykker spiser sammen på restaurant, og den ene tar hele regningen, men folk spiser for ulikt beløp. At man da kan ta hensyn til dette i programmet, slik at man kan legge til at Lise bare spiste for 100 kroner, mens Roger spiste for 400, for eksempel, istedet for at alt deles likt. Eller for eksempel om man kan sortere hendelser, slik at man kun ser hendelser som angår den som er logget inn/filtrerer alle hendelser hvor man selv ikke er tagget.

Som sagt, dette er allerede laget i Java, men vi skulle lage det på nytt i PHP til å ha som et nettsted. Vi kom faktisk ganske langt, men nå skal jeg som sagt begynne fra scratch, og med lite erfaring med PHP, og null erfaring med databaser, så blir det en utfordring.

Jeg skal lese meg opp på all koding o.l. selv, men jeg håper jeg kan få innspill til gjennomføringen av dette. Vil helst ha planlagt så mye som mulig på forhånd, så jeg slipper å bruke enorme mengder tid på å revidere og omgjøre alt jeg allerede har gjort. Tips til hvordan jeg kan få til denne "taggingen" av personer, f.eks.? Hvordan bør man sette opp databasen? Andre innspill, f.eks. om interfacet? Tar gjerne imot tips til PHP/kode også.

Kanskje et lite prosjekt, men for meg blir det svært. Alle tips og råd på forhånd taes i mot med stor takk!
Sist endret av Realist1; 7. juli 2012 kl. 16:56.