Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 791
Holder på å lage en nettside, og har lett etter en lettere løsning til meny. Hvis jeg skal legge til en ny link i menyen så må jeg endre ALLE html dokumentene, altså veldig tungvindt.

Er det en måte å gjøre dette lettere på? For eksempel å ha menyen i et eget dokument og linke til den i en <div> ?

Advarsel: Startet å lære meg html og CSS for 3uker siden, kan ikke så alt for mye ennå

edit: Link til nettsiden: Grønnstråle.net

#GreenRay
Sist endret av GreenRay; 30. juni 2012 kl. 21:18.
HTML er nok ikkje språket å bruke til dette, PHP kan du gjøre det ganske enkelt med.
Lag en fil som heter f.eks: menu.php

Så inkluderer du den i hovedscriptet med:

Kode

<?php
   include ("menu.php");
?>
Eller så kan du lage et javascript som bygger opp menyen ved HTML DOM, og bruke samme javascript fil i alle html dokumentene. Men PHP løsningen er å anbefale.

EDIT: Grønnstråle.net var et dårlig domene navn, bruk av norske tegn i domene navnet skaper fort trøbbel for brukere som surfer fra utlandet.
Sist endret av 0xFF; 30. juni 2012 kl. 21:24.
Kan også gjøres ved å bruke iframes visst du vil unngå PHP
iframe? er ikke det ut?

script eller php som oxff sier blir ryddig og greit. Da er det bare en plass å endre menyen for alle sidene.
Om du skal gjøre noen endringer på menyen i html eller css så må du gjøre det på alle sidene. Mye bedre å bare gjøre endringen på en plass men at endringene likevel vises på alle sidene.
Sitat av Arkanor Vis innlegg
Kan også gjøres ved å bruke iframes visst du vil unngå PHP
Vis hele sitatet...
1997 ringte å ville ha tilbake iframene dine.
For all del, forguder PHP, ville aldri brukt iframe, men det er en mulighet visst han bare vil bruke html
Sitat av 0xFF Vis innlegg
HTML er nok ikkje språket å bruke til dette, PHP kan du gjøre det ganske enkelt med.
Lag en fil som heter f.eks: menu.php

Så inkluderer du den i hovedscriptet med:

Kode

<?php
   include ("menu.php");
?>
Eller så kan du lage et javascript som bygger opp menyen ved HTML DOM, og bruke samme javascript fil i alle html dokumentene. Men PHP løsningen er å anbefale.

EDIT: Grønnstråle.net var et dårlig domene navn, bruk av norske tegn i domene navnet skaper fort trøbbel for brukere som surfer fra utlandet.
Vis hele sitatet...
Hmm, da får jeg vel lære meg php da Takk for svar

PS: Vet Grønnstråle var et dårlig valg, kjøpte det mens jeg hadde 0peiling på web. Blir nytt domene når jeg blir 18 .no
Webserveren må også ha støtte for PHP, dette kan du sjekke enkelt med disse tre linjene:

Kode

<?php
  phpinfo ();
?>
Lagre den som phpinfo.php, så går du på http://grønnstråle.net/phpinfo.php

Hvis outputet av dette er samme som står i php filen, så har du null støtte for PHP, men hvis den gir deg en tabell over forskjellige verdier, så har du php støtte, ved å studere tabellen, så ser du også hva php støtten støtter.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hmm, da får jeg vel lære meg php da Takk for svar

PS: Vet Grønnstråle var et dårlig valg, kjøpte det mens jeg hadde 0peiling på web. Blir nytt domene når jeg blir 18 .no
Vis hele sitatet...

Du trenger ikke lære deg php for å bruke include.
Du bare lager menyen på vanlig måte i html med css i egen css fil.
Så lagrer du bare filen som php og ikke som html.

Da er du kjapt igang så kan du heller lære mer php når du har fått opp siden.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Webserveren må også ha støtte for PHP, dette kan du sjekke enkelt med disse tre linjene:

Kode

<?php
  phpinfo ();
?>
Lagre den som phpinfo.php, så går du på http://grønnstråle.net/phpinfo.php

Hvis outputet av dette er samme som står i php filen, så har du null støtte for PHP, men hvis den gir deg en tabell over forskjellige verdier, så har du php støtte, ved å studere tabellen, så ser du også hva php støtten støtter.
Vis hele sitatet...
Er ganske sikker på at den støtter php. Bruker host1. Tror jeg har lest det en plass.

edit: testet uansett det funket

Takk for info!

Sitat av ompapa Vis innlegg
Du trenger ikke lære deg php for å bruke include.
Du bare lager menyen på vanlig måte i html med css i egen css fil.
Så lagrer du bare filen som php og ikke som html.

Da er du kjapt igang så kan du heller lære mer php når du har fått opp siden.
Vis hele sitatet...
Hehe, kom på det etter at jeg skrev innlegget men skal lære PHP uansett, er det og JavaScript som blir neste steg.

Sist endret av GreenRay; 30. juni 2012 kl. 21:58.
Dette er en flott side for å lære css, html, PHP osv: http://www.w3schools.com
Om du ikke alledere vet om den fraførav.
Lykke til!
Sitat av Hacr Vis innlegg
Dette er en flott side for å lære css, html, PHP osv: http://www.w3schools.com
Om du ikke alledere vet om den fraførav.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Har lest gjennom hele guiden til CSS og HTML flere ganger der fin side, men har hørt om mange som klager på den siden.

PS: De som vil lære seg CSS; anbefaler boken "Smashing CSS: Professional Techniques for Modern Layout" av Eric Meyer
Står veldig mange gode tips og triks der