Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1969
Flytt denne dersom postet i upassende forum.


Måten bemanningsbyråer opererer på er ofte at de kaller inn kreti og pleti som søker på en jobb som de har liggende ute. Et firma som skal ha ansatt en programmerer kaller gjerne inn noen få intervjuobjekter og gjør en ansettelse om de mener at en av disse er kvalifisert nok. Et bemanningsbyrå derimot kaller kanskje inn 20 stk om de får 20 stk søknader på en jobb. Så medmindre du har mye erfaring og er en 'sikker vinner', så er det svært liten sannsynlighet for at du får noe jobb gjennom bemanningsbyrået. Stol heller ikke på lovnader som 'vi tar kontakt med deg innen en uke' o.l. Sannsynligheten er svært stor for at du aldri hører fra dem dersom de ikke kan dra nytte av deg, dvs. selge deg til firmaet de har fått et headhunteroppdrag fra.

Oppfordringen er derfor at det beste ofte er å være direkte i kontakt med et firma som skal ansette deg, og ikke via et bemanningsbyrå. Klart man kan alltids prøve seg gjennom bemanningsbyrået, men man bør ikke ha forhåpninger satt for høgt, for det er stor sannsynlighet for at det ikke skjer noe videre, heller ikke om du har gode karakterer.

Greit å ha i bakhodet om man jubler for å ha blitt innkalt til samtale med et headhunter/bemanningsbyrå.
Sist endret av Bitcoin-man; 30. mars 2012 kl. 17:56. Grunn: Skrivefeil!
Ja, og hva vil du fram til? Altså jeg ser poenget, men skjønte ikke helt hva som skulle diskuteres?

Hvis man drar personlighet inn i bilde avhenger jo også den av personen som intervjuer deg. Men hvor detaljerte er firma når de sendere kravene sine til slike bemanningsbyrå?
Hvis andre kan unngå å kaste bort unødvendig tid hos et bemanningsbyrå, så er posten min en suksess. Budskapet er at det er ikke noe poeng i å dra på et bemanningsbyrå og kaste bort tid og penger på dette medmindre du er rimelig sikker på at du er en veldig het kandidat for jobben det er snakk om. Jeg er selvstendig næringsdrivende og tapte en halv arbeidsdag og reiseutgifter på å bli intervjuet av noe jeg vil karakterisere som et meget useriøst bemanningsbyrå. Har dog ikke noe behov for å oute the bestemte byrået, men kaster ikke bort min tid på slikt igjen. Hva andre måtte gjøre med deres tid får være opp til dem, men poenget er at dersom man får en telefon straks man har sendt inn en søknad på en jobb som et bemanningsbyrå til samtale, så betyr ikke det noe annet enn at de er interessert i å føle deg litt på tennene, noen garanti i den ene eller andre retning er det ikke for noe som helst. Deres jobb er uansett å sitte på kontoret å intervjue folk hele dagen, så selger de den kandidaten de anser som best til firmaet som de er hyret inn til å gjøre jobben for. Ergo bryr de seg kun om penger, for de de i bunn og grunn er selgere. Utgift i tid og reise/penger er det de som reiser for å la seg intervjue som må betale.

Generelt sett bør man heller ikke stole på lovnader som blir gitt som at de f.eks. kontakter deg igjen om en uke, eller andre ting de måtte si. Så jeg ville egentlig ikke spore til en diskusjon, bare nevne det at selv om du selv mener du er en god kandidat, så vil ikke det nødvendigvis bety at en runde hos et slikt byrå kaster noe av seg.

Personlig kommer jeg til å kreve 1500 i gebyr på forhånd for noensinne å møte opp hos et bemanningsbyrå i fremtiden, så skal de evt. få gebyret tilbake minus reisepenger dersom jeg opplever at de behandler meg med respekt og er seriøst. At ingen byråer sannsynligvis kommer til å gå med på en slik ordning er dog en annen sak. *g*

Så ingen diskusjon, bare en oppfordring om kandidater til å ha lave forventninger i møte med bemanningsbyråer.

Nei, tja, si det angående detaljerte krav... en headhunter med null teknisk ekspertise er jo egentlig ikke egnet til å videreformidle en teknolog i det hele tatt. Så da går det vel gjerne på trynefaktor da.... useriøst spør du meg.
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om TS. Har opplevd nesten akkurat det samme.
Kjenner meg ikke igjen i det som står beskrevet her.
Besøkte i fjor sommer tre bemanningsbyråer etter å ha søkt på mange forskjellige stillinger innen programmering. Alle kontaktpersonene som ringte meg hadde minst 3-års utdannelse innenfor IT og hadde generelt sett god teknisk kompetanse. Etter å ha møtt på ett intervju kunne jeg søke på stillinger uten å booke nytt intervju, altså du trenger kun ett intervju.

Ellers ser jeg ikke hva du klager over - de vil levere best egnet person til et firma, og du var tydligvis ikke best egnet.
Hvordan skaffer du deg oppdrag som selvstendig? Så for meg at bemanningsbyråene var gode kilder?
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvordan skaffer du deg oppdrag som selvstendig?
Vis hele sitatet...
Tar opp telefonen og ringer til potensielle kunder som kan trenge tjenesten du tilbyr.
Unlicensed Surgeon
Du hadde en dårlig erfaring, forstårlig at du blir litt frustrert da. Alikevell det du gjør nå er å bannlyse en hel bransje kun fordi du hadde en dårlig erfaring.

Jeg gikk arbeidsledig i underkant av 2 år, har få papirer på hva jeg kan. Når jeg bestemte meg i høst for at "Nå skal jeg ha meg jobb!" så startet jeg veldig aktivt å søke.

Jeg søkte vell på ca 15 jobber, var på 4 jobb interjuer, registrerte meg på utallige bemanningsbyråer, var på 5 interjuer hos forskjellige bemanningsbyråer, og mer til. Javist faen var det ikke lett! Det er ikke alltid så lett å få seg en jobb....

Hvordan gikk så dette? Vell jeg la ut cven min på Finn. Det resulterte i at jeg ble oppringt av et bemanningsbyrå som fattet interesse i meg. Jeg dro da på interju til dette bemanningsbyrået. De lagde en presantasjon av meg og la frem for bedriften de hadde som mål å leie meg ut til. Det tok ikke lange tiden så ble jeg kalt inn på interju til denne bedriften som gikk veldig bra.

Det endte med at jeg ble tilbudt en stilling som innleid i den aktuelle bedriften i 6 månder. Etter de 6 måndene hade gått ut fikk jeg tilbud om fast jobb i samme bedrift.

Med andre ord, takketvære det bemanningsbyrået som tok seg bryet med å ringe meg fordi jeg hadde cven min på finn.no så er jeg nå i en fast jobb der jeg trives særedes godt.

Når man søker jobb er det særdeles viktig å ikke gi opp! Man må faktisk regne med å bruke mye tid på det. Man må også tåle å få avslag, og kaste bort tiden sin. Sier noen at de skal ringe deg opp om 1 uke å du ikke hører noe? Da ringer du de!

Jeg sier ikke at alle bammingsbyråer er bra. Det jeg sier er at når man er på jobbjakt så må man faktisk benytte alle ressusser, tåle nederlag, ikke gi opp, og følge opp selv! Man kan ikke forvente mer av andre enn man er villig til å gi av seg selv.
har selv posetive erfaringer med bemanninsbyråer. Jeg hadde lenge sett etter en jobb, men alle jobbene som lå ute på finn.no hadde over 50 + søkere og da er det vanskelig å være den ene som skiller seg ut. (er snakk om deltidsjobb)
Etter et halvt år med casual jobbsøking, bestemte jeg meg for å gå til et bemanningsbyrå. Jeg fikk raskt et intervju hos byrået og uka etter fikk jeg et intervju hos min nåværende arbeidsgiver. Det posetive med et byrå er det ikke er like mange som er på intervju som med en vanlig annonse på finn.no. I mitt tilfelle var det 10 stk på intervju og 6 av dem fikk jobb. Jeg opplevde dette som en meget enkel måte å få seg jobb på, men det kan jo hende at det ikke er så lett med fast jobb??
Budskapet mitt var kun at det ikke er noe poeng i å sette sine forventninger for høgt ifht. bemanningsbyråer. Derfra til å dra konklusjoner i den ene eller andre retning ifht. meg personlig blir underlig i mine øyne.

På tynt datagrunnlag kan man ikke dra en bastant konklusjon i den ene eller andre retning, noe jeg heller aldri gjorde.

Imidlertidig har jeg som høgt utdannet teknolog følgende krav og forventninger når jeg har en samtale med en potensiell arbeidsgiver eller et bemanningsbyrå.

* At jeg personlig opptrer profesjonelt og at den andre part opptrer tilsvarende profesjonelt.
* At respekt og integritet er egenskaper som begge parter gir og innehar.
* At lovnader som gis følges opp, fra begge sider.
* At det er den faglige kompetanse og ikke trynefaktor som veier tyngst.

Jeg synes ikke dette er for mye forlangt. Og dersom jeg ser at det skurrer iflg. disse enkle reglene, så er det ofte et tegn på større problemer i organisasjonen, og man blir sannsynligvis misfornøyd om man skal jobbe sammen og med slike mennesker uansett.

Nå har ikke jeg det travelt med å skaffe meg en fulltidsjobb, siden jeg har mer enn nok å gjøre uansett, men jeg titter på jobbannonser iblant og søker på stillinger som virker interessante.

God helg!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Leste forresten noe interessant i en kommentar på slashdot forleden dag:

HR: "Which programming language do you prefer?"
Coder: "The language that is best suited to my current project!"

Dvs. at en god programmerer kan ta opp et hvilket som helst programmingsspråk, og det er noe HR-folk har problemer med å forstå. Det handler ikke så mye om hvilke språk man har mest erfaring med, men hvordan man arbeider som person. En som er god i logisk forståelse, løsningsorientert, og tør å bruke tilstrekkelig tid på jobben, vil kunne gjøre det bra, uansett hvilket programmeringsspråk han eller hun benytter.
Sist endret av Bitcoin-man; 29. juni 2012 kl. 10:13. Grunn: post fikk dobbelt innhold