Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 751
Fant ut at jeg ville prøve å høre på bluegrass, og har prøvd å høre på noen bluegrassradioer osv for å se om jeg fant noe spessielt.. Blir alt for køntri for meg med vokalene på det jeg for det meste har hørt hvis dere skjønner Men på de fleste sangene jeg har hørt som jeg synes blir for køntri med vokalene, syntes jeg det er veldig greit i solodelene. Har aldri hørt på no bluegrass før, så hakke peiling på noe når det gjelder artister jeg burde se på, men er vel derfor jeg spør her.
Har også hørt noen bluegrass sanger som har vært mer "bluesey" enn andre, og det er jo for så vidt greit nok. Noen som har noen tips på hva jeg burde se etter?
Soundtracket fra O Brother, where art thou er nydelig, og kan kanskje være en start. Det er veldig old school (hvis det begrepet finnes innefor bluegrass-sjangeren), og har kanskje mer fokus på vokal enn det du er ute etter.

Bandet Union Station er også veldig bra, både med og uten Alison Krauss.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jepp, sjekk ut Bela Fleck; min favorittplate er "The Bluegrass sessions Tales From The Acoustic Planet"
Sjekk også ut alt som Tony Rice og Jerry Douglas er med på. Sistnevnte har mottatt 12 grammys for sin innsats på steel gitar.

Sitat av DonTomaso
Soundtracket fra O Brother, where art thou er nydelig
Vis hele sitatet...
Dette står forresten Jerry Douglas for

http://en.wikipedia.org/wiki/Jerry_Douglas

En annen god mann du bør sjekke ut er http://en.wikipedia.org/wiki/Vassar_Clements
Sist endret av Polar-; 1. mars 2008 kl. 03:43.
Hører på den derre "The Bluegrass sessions Tales From The Acoustic Planet" nå, hørt rundt halves ut i andre låt Og liker det jeg hører ihvertfall
Kanskje ikke akkurat den type band du leter etter, men jeg vil absolutt anbefale bandet Hayseed Dixie. De covrer allskens kjente sanger fra 60-tallet og opp til i dag. For all del! De er ikke noe coverband. Fordi de gjør alle sangene om til Bluegrass! Så gjør deg klar for bluegrass tolkninger av sanger som Black Sabbath - War Pigs, Alice Cooper - Poison, Turboneger - I Got Erection, Scissor Sisters - I Don't Feel Like Dancing, Outkast - Roses, AC/DC - Highway To Hell

Kanskje litt mer underholdning enn bluegrass... men det er absolutt kvalitetsmusikk

(skal også nevnes at de nylig slapp et album med egne sanger. Som jeg har forstått det fikk det ganske lunken kritikk, men hvem stoler på kritikere uansett?)
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av kakeflekk
Hører på den derre "The Bluegrass sessions Tales From The Acoustic Planet" nå, hørt rundt halves ut i andre låt Og liker det jeg hører ihvertfall
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler også Volume 2
Slutter meg til anbefalingen til Mowie. Hayseed Dixie er kanonfett.

Du bør absolutt sjekke ut Bruce Springsteens "Live in Dublin" også. Og den gule plata som kom rett før som jeg ikke husker hva heter i farten.

(Ingen av mine anbefalinger er instrumental, da, men bra nevertheless)