Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1294
Om det går an å invertere lydbøler?
Det er kansje et veldig dumt spørsmål, men det er noe jeg har grublet over lenge.

Sånn helt hypotetisk hvis man hører en lyd som er veldig irriterende og så tar man den opp og "inverteren" den, for å spille den av samtidig som man hører den første lyden og at den nye lyden vil forstyrren den gamle slik at den blir dempet eller ikke hørest i det hele tatt?

Hvis dette er mulig , i såfall hvordan?

Har generelt ikke peiling på lydbølger så jeg måtte nesten bare spørre.
Er absolutt mulig å "invertere" som du kaller det, finnes faktisk masse produkter på markedet som bruker denslags teknologi som støydempning. Husk på at det er helst ved "monotone" lyder, altså ensformige lyder(tenk viftestøy osv) som kan dempes "bra" på denne måten. Dette er fordi med mindre man vet nøyaktig når den lyden man vil dempe "kommer", kan man ikke dempe den. Det er dermed rimelig vanskelig å dempe "normal" støy fra for eksempel en by.

google: noise cancelling / sound cancelling
Sist endret av TheGEEK; 30. november 2005 kl. 18:06.
Sier bare én ting; destruktiv interferens.
Øy, dette var interessant.

Du sier det er destruktiv interferens, altså lydbølger som treffer hverandre med en halv bølges mellomrom, slik at bølgetoppene kommer annenhver gang? Kan jeg da ta opp lyd av f.eks. datan min som bråker med samme lyd konstant, "invertere" den, for så å sende den ut i en høytaler nær pc'en slik at lydbølgene utjevnet?

Hva er å invertere, og hvordan gjør en det?

(er ikke sikkert dette funker, men hadde i hvertfall vært tøft å kunne lage en lyd og så "fjerne" den med en annen...)
Sist endret av One_ar; 30. november 2005 kl. 18:44.
Problemet er at å ta opp lyden, invertere den og spille den av igjen tar tid. Ergo er bølgene som du inverterte passert når den inverte utgaven kommer ut. Derfor er det bedre med monotone lyder, for da kan du spille av en inverter kurve når neste repetisjon kommer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tida det tar, er irrelevant samanlikna med lydfarten. Ein god OPAMP (som er einaste du treng) brukar praktisk talt ikkje tid. Lyden rekk ikkje å gå meir enn max 10-12cm før du har ei invertert form tilgjengeleg elektronisk. Så i praksis tek det ikkje tid. Lysfarten er uendeleg mykje større en lydfarten. Problemet er om det er meir enn ei støykilde, som i t.d eit bybilete...
Må ein gjere dette realtime da, funker det ikke med opptak dersom det er en ganske monoton og samenhengene lyd.
Og viss du får konstruktiv interferens så vert støyen dobbelt så høg
Heh, ja. Stemmer det. Hadde likevel vert kult å teste det. Tror jeg skal spørre fysikklæreren om han vet noe om dette.
mener huske lærte noe om detta i elektronikken på grunnkurs.. og da snakka vi om at en opamp fiksa ting og tang på nanosekunder, det er jo ganske morro lite

edit: når jeg tenker meg om så har jeg faktisk lagd en oppgave om akkurat det du spør om, men gidder ikke begynne lete etter den nå.. men jeg kan sikkert spørre den gammle lærern min

edit2: glemte å legge til at vi bygde denne og fikk det til å funke rett, men sjekka aldri om det funka som lyd-deming, bare sjekka at sinuskruven ble invertert slik vi ville
Sist endret av Popp; 30. november 2005 kl. 23:36.
Hva trengs for å gjøre dette?
Tenkte på om det var mulig å effektivt kunne bruke dette som demper for viftestøy ol. fra PC'n. Min bråker no jævli så jeg kan rett og slett ikke ha den stående på om natta og jeg vil helst slippe å kjøpe, trikse å fikse for å få den til å kjøre så stillegående som mulig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du treng OPAMP og ein høgtalar. Og evt. effektforsterkar. Kopl opampen i inverterande kopling og Tada!
Dette brukes faktisk ganske mye. Helt vanlig å finne slike systemer i fly og helikopter, rett og slett fordi det er så fordømt dyrt å lydisolere.
Jeg har selv et headset som tusenvis av piloter bruker.. Den bruker interferens til å dempe motorstøyet, slik at jeg stille og fredlig kan høre på musikk uten å bry meg om at støyet.. Nydelig.. kostet 1200 tho..
Sitat av Matthiesen
Jeg har selv et headset som tusenvis av piloter bruker.. Den bruker interferens til å dempe motorstøyet, slik at jeg stille og fredlig kan høre på musikk uten å bry meg om at støyet.. Nydelig.. kostet 1200 tho..
Vis hele sitatet...
Ohh. Jeg vil vite mer!
laxis's Avatar
Trådstarter
21 0
Intressant

Popp: Du har vel ikke tilfeldigvis tegningene liggende enda? Har du først sakt A så må du si B :P
Et eksempel:
Du har to høytalere koblet til annlegget ditt som begge er koblet riktig. Når det ene høytalerellementet går utover gjør det andre også det. Dette setter luft i bevegelse og dette hører vi mennesker som lyd.
Neste eksempel:
Du har et to høytalere koblet til annlegget ditt, men her er den ene koblet feil. Pluss- og minus- polen er byttet på den ene høytaleren. Det som skjer da er at når det ene elementet spiller utover, spiller det andre elementet innover. Og motsatt. På den måten oppheves lufttrykket og lyden blir svakere.

Fordi et basselement beveger seg mye mer ut og inn enn et diskantelement, vil dette først og fremst kunne høres i de nedre frekvensene. Man vil derfor ofte oppdage en slik feil ved at mye av bassen mangler.
Som "Slashdot" sier så kan man muligens dempe støyen fra en støykilde ved å ta opp lyden med en mikrofon, bytte om pluss og minus og deretter spille denne lyden. Hvorvidt dette vil fungere i praksis hvis det er snakk om kabinettstøy er en annen sak Jeg tror det blir vanskelig

Matthiesen: Jeg vil også høre om det headsettet!
Sist endret av Halalgeir; 1. desember 2005 kl. 18:05. Grunn: leif...
Har faktisk laget en tegning av en OPAMP på GK Elektro i et program kalt " MultiSim 2001"
Må jo fremdeles ha OPAMP komponenten, men så enkelt er det i praksis og teorien å lage en sånn. MEN om det fungerer til å ta vekk støy er vel litt vanskligere?

http://img221.imageshack.us/my.php?i...52200380qt.jpg