Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1185
Jeg bor i dag på studentbolig, og tenker å flytte ut så fort som mulig.
Ble i dag informert om at jeg har 3mnds oppsigelsestid.

Jeg har også en kompis som går på samme skole som har lyst på min hybel. Da tenkte vi at han betaler leia til meg og jeg betaler den til bolitorget sitel.

Hva er konsekvensene hvis vi blir tatt i å gjøre noe sånt? Jeg kan ikke se for meg at det blir no særlig ille.
Nå må du huske på at ved eventuelle skader på leiligheten står du ansvarlig selv om han bor der.
hvis din kompis raserer leiligheten så må du betale
Si til utleier at du har funnet ny leietaker. Case close
Spør utleier om kompisen din kan overta kontrakten din rett og slett. Dvs, at han selvsagt skriver under på ny kontrakt med hans navn osv.. Du flytter ut, han flytter inn og utleier får inn husleie som vanlig.
Hva står det i kontrakten? Hvis fremleie ikke er tillatt, er det strengt tatt kontraktsbrudd.
Det er ofte lang kø på mange studentboliger, så det fungerer vanligvis ikke som ellers i boligmarkedet, hvor utleier er godt fornøyd med at du har funnet en ny overtaker. Husk også som nevnt over, du vil stå ansvarlig for leiligheten ved skade og det som hører med.
Det vil vel bli kalt fremleie, og er nok spesifisert i kontrakten.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis din kompis raserer leiligheten så må du betale
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg
Sitat av Lupi Vis innlegg
Spør utleier om kompisen din kan overta kontrakten din rett og slett. Dvs, at han selvsagt skriver under på ny kontrakt med hans navn osv.. Du flytter ut, han flytter inn og utleier får inn husleie som vanlig.
Vis hele sitatet...
Kompisen fikk ikke lov til å overta kontrakten siden det var en del studentboliger ledige.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det vil vel bli kalt fremleie, og er nok spesifisert i kontrakten.
Vis hele sitatet...
allright, skal lese litt opp på det

§ 13. Framleie/opptak i husstanden
1. Framleie eller opptak av husstandsmedlemmer er ikke tillatt uten skriftlig
samtykke fra utleier. Godkjenning kan nektes dersom forhold med
tilknytning til boligens formål eller vedkommendes person tilsier det.
Vis hele sitatet...
Dette er det eneste som står ang framleie. Står ingenting om konsekvenser? Så da er det vel fint lite vi kan regne med å få bortsatt fra at kameraten min kan bli evt kastet ut hvis de finner ut av det da?