Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 15546
Skal på roskilde for første gang. Noen som har gode tips? hvilken camp? Hva Bør enn pakke med seg? og hva tenker dere om årets line upp? http://roskilde-festival.dk/music/bands/
De fleste nordmenn sverger til Camp C etter det jeg har erfart. Det er en ganske fin camp.
Personlig er jeg blitt fan av stille-campen på mine eldre dager. Synes egentlig at det er knall med folk som rydder for deg, grønt gress, alltid toalettpapir, chill stemning og stilltider etter kl 23:00, men det er kanskje bare fordi jeg er lei av kaotiske tilstander :P

Du trenger stort sett penger. Alt annet kan kjøpes der nede. Allikevel er det greit med en regnjakke, og ta med deg søppelposer til å pakke ting ned i om regnet kommer.

Årets line-up er vel noe av grunnen til at jeg ikke gidder å reise ned. Det er ikke så mange wow-band som jeg kunne håpet, og siden det er få andre som skal ned i år så gidder jeg ikke ta turen for musikkens skyld. Allikevel hadde det vært fett å se Chinese Man, QOTSA, Suicidal Tendencies og Turboneger. Men, som sagt; for få awesome headliners.


Genrelle tips:
-Det er en dusj i svømmehallen som ligger utenfor Camp C, der har de også grillings og øl-tårn. Stikk dit, sitt i stoler og spis grillmat og drikk øl til 30,- mens du venter på tur for dusj.
-Bruk bade-kulpen før det blir for mye sykdom i vannet og de stenger den.
-Like ved badekulpen har de en bar du kan kjøpe kald øl. Anbefales.
-Våtservietter og anti-bac er din venn.
-Ta med deg masse penger, det går fortere enn du tror
Som Moret sier, mange nordmenn drar til C campen. Dette er en virkelig søple camp hvor søpla flyter og det aldri er stille.
Derimot E campen som er nabocampen til C, er en vanvittig fin plass, greit stille og behagelig ( festes selvfølgelig der også) og man går til C på 6-7 minutter hvis du kjenner noen der. Det ligger også en liste over ting man burde ha med seg på roskildesia. Et tips: Poser! Poser kan brukes til mye!
Silent and Clean er ett svært behagelig sted å sove på. Har enda ikke opplevd at noen starter å urinere på teltene til andre (med unntak av en kompis som pissa ned sitt eget telt men det er en annen historie). Lite bråk på kveldene og en gjennomførbar gåtur til festivalområdet og de andre campene der det er litt mer liv.

Når det kommer til hva du skal ha med så er vel telt, underlag, sovepose og pute det mest nødvendige utenom klær. Selv bruker jeg 500 kroner på europris og kjøper telt osv. og lar det ligge igjen etter festivalen er ferdig. Tror det blir samlet sammen og sendt til uland eller noe i den duren.

Årets line-up skuffet litt men så lenge jeg får sett Action Bronson, Flatbush Zombies og Joey Bada$$ er jeg fornøyd. Skal også ta meg en runde og sjekke ut det jeg ikke har hørt om fra før av. Godt mulig jeg finner noen artister jeg har lyst til å få med meg.

Generelle tips:
-Penger går ufattelig fort når du er der hvis du ikke passer på. Brukte selv rundt 9k i fjor og 5k året før. Er mye du kan spare penger på men er du på festival så er du på festival.

-Opplev festivalen! Å sitte i campen sin når man ikke er på konsert blir kjedelig i lengden. Gå rundt, drikk deg full, møt nye mennesker og kos deg.
Tror faktisk også Rihanna-konserten kan ta av ganske vilt. Hadde absolutt sett den om jeg hadde dratt nedover.. Sikkert massevis av verpe-villige chicks der også
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Tror faktisk også Rihanna-konserten kan ta av ganske vilt. Hadde absolutt sett den om jeg hadde dratt nedover.. Sikkert massevis av verpe-villige chicks der også
Vis hele sitatet...
You had me at verpe-villige. Da blir det tur innom Rihanna!

Jeg skal ned for 5. året blir det vel. Pleier å stasjonere meg et sted rundt c/e, og anbefaler det. Hvis dere har mulighet til å få camp INNI et område (altså ikke inntill veien) er det det beste. Da slipper du drita folk som rangler ut og inn til alle døgnets tider. Bodde selv midt inni en firkant i et befolka strøk, men campen vår var chill og lite besøkt.

Line-upen suger dessverre. Den var mye bedre for 3-4 år siden, men man finner alltid mye kult.
Spotify-playlist med sanger fra alle artister/band som skal ned.

Av pakking: Ta med deg minimalt, og ingenting du ikke tåler å miste. Selv blir sekken min mindre og mindre hvert år. Telt + sovepose + liggeunderlag kan du kjøpe råbillig i roskilde by, så det trenger man ikke drasse med seg ned. Anbefaler å pakke i sekk og, da du står mye i kø hvis du kommer ned første dagen.
Ser virkelig frem til Roskilde i år! Fikk nesten ikke sove i natt.

Vi bodde på h-campen i fjor, men det var fordi vi kom en dag for sent, så det var der vi fikk plass. Var fint der, kort vei inn til orange stage.
Tenker det blir c-campen i år. En av fordelene ved c-campen er at du bor nærme togstasjonen, så det er enkelt å komme seg til cph ovs.
(Noen som vet hvor tidlig man bør møte opp for å få grei plass? Å komme dagen etter det åpnet var veldig dumt)

Vil ikke si at det var en dårlig lineup. Det kunne selvsagt ha blitt byttet ut en eller to av headlinerne med noe annet fett, men alt i alt er jeg veldig fornøyd.

Etter å ha kikket igjennom listen kjapt har jeg kommet frem til at jeg ihvertfall har lyst til å se disse artistene/bandene (selv om jeg ikke er fan av musikken til alle, tror jeg det blir et fett live show):

  • Kraftwerk (De skal ha et 3D-show, må bli bra)
  • Queens of the stone age (http://youtu.be/haWVIaslEOs sier alt)
  • Rihanna (Det liveshowet kommer til å ose av sex)
  • Slipknot (På grensen til for heavy for meg, men //youtu.be/gFurriOWkS8?t=35m32s taler for seg)
  • Animal Collective
  • Black Rebel Motorcycle Club
  • C2C
  • Chelsea Light Moving
  • Disclosure (ikke et must, men hvis jeg har tid)
  • Lykke Li & Miike Snow
  • Kveletak
  • Kendrick Lamar (Kanskje litt for mainstream, men har hørt mye bra)
  • Of Monsters And Men (har ikke hørt mye fra dem, men de har ihvertfall en chill sang)
  • Turboneger (Et av høydepunktene)
  • Angel Haze
  • Bauuer (hvis det passer, ikke et must)
  • Azealia Banks
  • The Bots (Dette bandet må bare skjekkes ut! Legg merke til hvor unge de er: http://youtu.be/wb5P4cqsLj0)
  • ELOQ (heller ikke et must)
  • Holy Other
  • Joey Badass
  • Karpe Diem (tja, kanskje?)
  • Maskinen
  • Pissed Jeans
  • Synd & Skam
  • Uncle Acid & The Deadbeats (Dritkult)
  • UZ (kanskje)
  • Binarpilot (Dette er jo freakforum musikk )
  • Lemaitre (norske)
  • Gnucci (hvis jeg har tid)


Det blir nok til å analysere line-upen mere, var endel band jeg ikke har hørt om.
Sist endret av 3RD; 19. april 2013 kl. 11:39.
kom tidlig, gjerne dagen før så får du god plass
Vurderer å dra nedover for første gang siden 2010. Har tidligere hatt Roskilde som en fast greie i sommerferiene og vært der fra 2005-2010, men skuffende line-uper, eller andre ting har vært i veien har gjort at det har blitt et lite opphold.

Synes line-upen ser bra ut i år! Iallefall for min del.

Sigur Rós <333
Kraftwerk
Qotsa
Volbeat
Crystal Castles
Simian Mobile Disco
Turbonegro
Chords
El-P


Sjekker sikkert ut Rihanna bare for å ha opplevd det og liksom..

Ellers er jo det kuleste med Roskilde at det er generelt svært høy kvalitet på alle artistene og bandene, så man kan fint bare vandre rundt og plutselig finne ett eller annet som bare er midt i blinken!

Så satser på at jeg klarer å skaffe penger nok til billett, slik at jeg slipper å måtte gå med cosmopolitan-tank på ryggen og selge, slik jeg gjorde sist gang.
Jeg har vært på Roskilde 11 ganger til nå. Alt går bra så lenge du får spist nylagde æbleskiver mens du er stein. Resten er bagateller.

Kraftwerk spiller på øya også i år. Jeg skal dit!
Vi var på camp B i fjor. Var egentlig bare et lite område rett ved skateparken. Funka helt konge. Kort vei til C campen, veldig nærme festivalområdet. Det var helt himmelsk å kunne kjøpe seg en iskald coccio i baren på morgenen, piffe den opp med litt sprit og sette seg i skateparken.

Finnes ikke noe bedre enn roskilde! Anbefaler å pine kroppen til å være der alle 9 dagene
▼ ... over en uke senere ... ▼
Burde vel egentlig holde oss til én tråd?

Jeg skal også på Roskilde! Camp C :-) Men hvordan skal dere komme dere dit? Hva er lurest? Tog, buss?
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Burde vel egentlig holde oss til én tråd?

Jeg skal også på Roskilde! Camp C :-) Men hvordan skal dere komme dere dit? Hva er lurest? Tog, buss?
Vis hele sitatet...
Roskilde-bussen anbefales. Tur/retur Oslo Bussterminal - inngangen til Roskildefestival, koster deg noen hundre kroner. Absolutt å anbefale.

Men, etter at jeg tok fly ned for to år siden tror jeg ikke at jeg kommer til å gjøre noe annet framover. Det var en utrolig deilig måte å reise på. Fly til køben, og så tog inn til festivalen; smooth
Men folk drikker og herjer på bussen? Ni dager festing er mer enn nok festing for meg, så på en evt busstur vil jeg nok helst ha det stille og rolig med en god bok. Får du plass til telt osv i bagasjen på flyet da? Fly frister veldig, men ser at det allerede er begynt å bli litt dyrt rundt Roskilde-datoene.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Men folk drikker og herjer på bussen? Ni dager festing er mer enn nok festing for meg, så på en evt busstur vil jeg nok helst ha det stille og rolig med en god bok. Får du plass til telt osv i bagasjen på flyet da? Fly frister veldig, men ser at det allerede er begynt å bli litt dyrt rundt Roskilde-datoene.
Vis hele sitatet...
De gangene jeg har kjørt buss har det vært ganske stille.
Noe oppspilt stemning har det vært med en gang, men etter en time eller to så er de aller fleste rolige og stille. Det går helt fint å sove på bussen liksom

Jeg hadde ikke noe problem med å ta med telt. Dog et ganske lite et med plass til kun meg. Fikk med alt jeg trengte den uka i en sekk, og teltet ved siden av. Null stress å kjøre fly med det.
Rihanna konserten blir rÅåå ass bare å glede seg!!
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Men folk drikker og herjer på bussen? Ni dager festing er mer enn nok festing for meg, så på en evt busstur vil jeg nok helst ha det stille og rolig med en god bok.
Vis hele sitatet...
Ta nattbussen! Får du sove på buss, så våkner du når du er fremme. (eventuelt så våkner du når bussen kommer til ferga, hvis busselskapet tar den veien). Er alltids noen gjøker som begynner festen tidlig selv om det er nattbuss, men selv de roer seg ned etter noen timer, når lysene slukkes i bussen.
mange her som har vært på Roskilde før?
Jeg har alltid kjørt bil. Synes det er greit fordi det er lett å pakke da. Det er nok noe med at for hvert år har du mer stæsj du skal ha med, de siste årene har jeg til og med hatt med hammer til å slå ned teltplugger med og partytelt og ja...

Har tatt båten til Køben, med bil.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av moret Vis innlegg
Roskilde-bussen anbefales. Tur/retur Oslo Bussterminal - inngangen til Roskildefestival, koster deg noen hundre kroner. Absolutt å anbefale.
Vis hele sitatet...
Regner med at festivalbussen også er et godt alternativ? Akkurat nå ser det ut som om vi tar bussen lørdag morgen og er fremme 15-1530. Går det greit i og med at dørene åpnes 18:00 (de gjør det?)? Altså med tanke på gode plasser (les: ihvertfall ikke ved siden av doene).

...men da rekker vi jo ikke Christiania. Hva er egentlig det greieste, og viktigste å huske på i forbindelse med handle i Christiania? Hvor aggressiv er purken, hvordan er det med politihunder? Og er det da en god idé å ta turen inn mot København søndag formiddag? :-)
Sist endret av Chronic420; 21. mai 2013 kl. 09:36.
Roskilde er det eneste jeg har tid til
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av ZZZmiss91 Vis innlegg
mange her som har vært på Roskilde før?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ned for 5. gang blir det vel, så nærmer meg veteranstatus!
Hvordan er intimbarberingsvanene til jentene på Roskilde?
Sitat av andersio Vis innlegg
Hvordan er intimbarberingsvanene til jentene på Roskilde?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager lurer du på det? Full bush!
Er du serr
Sitat av andersio Vis innlegg
Er du serr
Vis hele sitatet...
Det varierer veldig hvor "buskete" jentene er og ikke.
Hmmmm, kanskje jeg skal ta meg en tur.
Sitat av andersio Vis innlegg
Hmmmm, kanskje jeg skal ta meg en tur.
Vis hele sitatet...
Du får ta deg en tur i fellesdusjen, så kan du selv telle hvor mange som er buskete eller ikke.

Fikk litt bakoversveis første gangen selv da jeg var på Roskilde. Var absolutt ikke klar over at det var en fellesdusj jeg gikk inn i, men ble fort vant med det.
Sist endret av shittrønder; 23. mai 2013 kl. 18:16.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Du får ta deg en tur i fellesdusjen, så kan du selv telle hvor mange som er buskete eller ikke.

Fikk litt bakoversveis første gangen selv da jeg var på Roskilde. Var absolutt ikke klar over at det var en fellesdusj jeg gikk inn i, men ble fort vant med det.
Vis hele sitatet...
er vel bare kalddusjene som er felles, om du casher ut for varme i vannet så er det avskilte dusjer. Kanskje jeg tar turen til kalddusjen neste gang jeg tar turen XD
Altså fellesdusj som i gutter og jenter sammen?
Sitat av andersio Vis innlegg
Altså fellesdusj som i gutter og jenter sammen?
Vis hele sitatet...
Yes, også vasker man hverandre med såpe på kjønnsdelene.
I fjor i den kalddusjen jeg dusjet i, var guttene på venstesiden, og jentene på høyresiden. Køen var også kortere i kalddusjen, men det er helt forferdelig å dusje i kaldtvann.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av 3RD Vis innlegg
I fjor i den kalddusjen jeg dusjet i, var guttene på venstesiden, og jentene på høyresiden. Køen var også kortere i kalddusjen, men det er helt forferdelig å dusje i kaldtvann.
Vis hele sitatet...
Med det været som har vært på roskilde de senere årene har kaldvannsdusjene vært gudesendt. Jeg mener bestemt å huske at det har vært regn i to (!) dager totalt de siste fem årene festvalen har blitt avholdt!
Sitat av 3RD Vis innlegg
I fjor i den kalddusjen jeg dusjet i, var guttene på venstesiden, og jentene på høyresiden. Køen var også kortere i kalddusjen, men det er helt forferdelig å dusje i kaldtvann.
Vis hele sitatet...
Noen gang opplevd at gutta har fått ereksjon?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Med det været som har vært på roskilde de senere årene har kaldvannsdusjene vært gudesendt. Jeg mener bestemt å huske at det har vært regn i to (!) dager totalt de siste fem årene festvalen har blitt avholdt!
Vis hele sitatet...
true dat. Jeg var der begge rekordårene mtp varme. Det var et helvete. Burde tenkt på kalddusjene da, men tror varmen tok vekk all logikk. Men, vi fant en chill plass med kald øl, party-telt og grillmat(utenfor svømmehallen som ligger like ved Camp-C). Brukte myyyye tid der.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
true dat. Jeg var der begge rekordårene mtp varme. Det var et helvete. Burde tenkt på kalddusjene da, men tror varmen tok vekk all logikk. Men, vi fant en chill plass med kald øl, party-telt og grillmat(utenfor svømmehallen som ligger like ved Camp-C). Brukte myyyye tid der.
Vis hele sitatet...
Hehe, var en tur innom nevnte sted i 2009 tror jeg det var. Anbefales også å ta turen til svømmehallen i byen. To basseng og sklie
Sitat av andersio Vis innlegg
Noen gang opplevd at gutta har fått ereksjon?
Vis hele sitatet...

Jeg vil si det er umulig pga det kalde vannet.
Ser frem til første året på Roskilde! Noen tips om livet, hva er lurt og ikke osv...
Vel, utifra det jeg har lest tidligere i tråden: Ta med 100 engagshøvler og barberskum.
Hm, ser ut til at Metallica spiller på Roskilde i år også.
Det er jo en relativt massiv headliner.

Nå er ikke jeg en kjempefan av Metallica og ville aldri kjøpt en billett for kun å se dem, men om jeg hadde festivalpass så hadde jeg absolutt fått med meg den konserten.
Har hørt at det er veldig fritt i forhold til røyking og sånn der nede, men at det har blitt strengere etter hvert. Hvordan er det der nå?
Sist endret av happy violence; 30. mai 2013 kl. 10:27.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av andersio Vis innlegg
Vel, utifra det jeg har lest tidligere i tråden: Ta med 100 engagshøvler og barberskum.
Vis hele sitatet...
Hvis din største bekymring på Roskildefestivalen er at damene har hår på utstyret tror jeg du heller bør stikke på Solli plass. Det er en gjeng kroppsfikserte, overfladiske blåruss som står der og lurer på hvor du har blitt av.

Ellers har jeg bare gode ting å si om Roskilde, har hatt det rett og slett helt topp de årene jeg har vært der. Jeg har kjørt ned, over brua og innom Christiania. Synes det er greit å ha bil så man får med alt pikkpakk og har alltid kjørt sammen med venner i bilen. Kjekt å ta med rikelig med øl hjem igjen også.

Er ikke så veldig konsertmann, så på de 3 årene jeg har vært der har jeg sett... 3 konserter. Har hatt det som plommen i egget på camp, så why change a winning formula.
Sitat av happy violence Vis innlegg
Har hørt at det er veldig fritt i forhold til røyking og sånn der nede, men at det har blitt strengere etter hvert. Hvordan er det der nå?
Vis hele sitatet...
Selve festivalen har et "drug free" standpunkt, fordi det er det man skal ha utad i media. Men det er null problem å røykle whatever du vil på festivalen. Både på konsertene og i campene så kjenner du godt at det ikke er vanilje som brenner.
Hverken de som jobber med festivalen eller politet ser ut til å bry seg heller. De har alltid et lite raid eller to, men da tar de kun gutta som sitter med baggen full at tabletter liksom.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av happy violence Vis innlegg
Har hørt at det er veldig fritt i forhold til røyking og sånn der nede, men at det har blitt strengere etter hvert. Hvordan er det der nå?
Vis hele sitatet...
God episode fra vi var der i 2010, da hadde vi camp rett ved siden av to danske jenter på 15 og 16 år som for det meste satt inne i teltet og fyra på pipen. Så kom to politimenn gående og sa: "Piger kan i være så vennlige at sidde utenfor teltet og ryge, pga brannfare" (Min dansk er ganske begrenset). Så ja, du skal være rimelig tett for å få problemer pga. litt røyking.
Da har jeg endelig fått ordnet festivalbillett og flybillett til meg og de jeg reiser med! Gleder med veldig til årets Roskilde festival.

Nå er programmet også ferdig: http://roskilde-festival.dk/music/band_schedule/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av happy violence Vis innlegg
Har hørt at det er veldig fritt i forhold til røyking og sånn der nede, men at det har blitt strengere etter hvert. Hvordan er det der nå?
Vis hele sitatet...
Det er veldig fritt ja og sjeldent at man ser noe politi, roskilde er vel det nærmeste man kan komme et anarki tror jeg så no worries.

Når det er sagt så vil jeg påstå at ryktene du har hørt stemmer, så vær forsiktig om det plutselig skulle komme snut tuslende forbi campen.

Kom snut gående forbi ifjor mens en kompis fyrte seg en og jeg satt tura som faen med boomblaster på fanget (noia), fikk ganske streng tilsnakk for spliffen og trusler om bøter + klipping av bånd, men det holdt heldigvis med en advarsel også var det bare å fyre på igjen.

Dette skjedde kun en gang i løpet av hele roskilde så er ikke noe stress. Har selv vært vitne til at en kompis har fått låne lighter av en politimann for og kunne fyre seg en pipe så det skal nok gå bra, men dette var 2011 så tviler ikke på at ting kanskje blir strengere for vært år, greit og ha i bakhuet og ikke leke med skjebnen om man ser snut.
kan på vegner av Norges røde kors hjelpekorps æven fortelle att dette år vill det alltid finnes minst 1 norsk hjelpekorps/samarit till enver tid på bycenter east/west om det skulle vara något man trenger hjælp med under festivalen.
Når lønner det seg å møte opp for å kunne velge en rimelig grei plass?
Sitat av Zeta Vis innlegg
Når lønner det seg å møte opp for å kunne velge en rimelig grei plass?
Vis hele sitatet...
.......Nå.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gode Ord Dør Sist!
13 3
har tenkt meg dit i år, men hvordan bruker man å få tak i weed der nede?