Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1801
Jeg skal lage ett forum. men det jeg ikke vet er hva jeg skal bestille og hvor skal jeg bestille.
Er det noe mere jeg burde vite før jeg starter?

jeg skal ikke hoste selv.
Kjøp domene og lei serverplass hos Host1.no (kan personlig anbefale de)

Du finner ferdiglagde maler til forum ved å bruke google
med "lage forum", mener du installere en forumprogramvare og sette den opp? for dette er vesentlig forskjellig fra å programmere, altså *lage* et forum.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
med "lage forum", mener du installere en forumprogramvare og sette den opp? for dette er vesentlig forskjellig fra å programmere, altså *lage* et forum.
Vis hele sitatet...
jeg må jo programere og lage ett forum men først må jeg lage ett. men kunne trenge hjelp til og programere ett også
Sitat av tordaniel. Vis innlegg
Jeg skal lage ett forum. men det jeg ikke vet er hva jeg skal bestille og hvor skal jeg bestille.
Er det noe mere jeg burde vite før jeg starter?

jeg skal ikke hoste selv.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva det skal handle om?
Tror du vil få ganske hard konkuranse da det finner ett forum for som omhandler det meste her i verden.
Men for all del, lykke til!
Sitat av tordaniel. Vis innlegg
jeg må jo programere og lage ett forum men først må jeg lage ett. men kunne trenge hjelp til og programere ett også
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du finner en kompis som har litt mer peiling enn deg selv. Så kan han står for den tekniske biten mens du bygger opp innholdet. Fordi, om jeg skal være helt ærlig, du aner ikke hva du snakker om...
Når du engang ikke vet hva du skal gjøre, og hvordan du gjør det.
Så må jeg si meg meget optimistisk til at forumet ditt kommer til å bli meeeget bra!



Gjør deg selv en tjeneste, spar pengene, dropp tanken og skaff deg kunnskaper om dette først.
Så du vet praktisk talt ingenting, og lurer på om det er noe mer du bør vite? Makes sense
"Jeg tenkte jeg skulle bygge en romrakett, men har ingen kunnskap, hvor skal jeg starte?"

Har du NULL erfaring med programmering, script språk, og skal programmere forumet fra bunnen av. Så er det beste stedet å start faktisk å lære seg ett språk. f.eks: python med django som jeg har mindre kunnskaper innen, men som mange anbefaler fremfor PHP.

Og et must når du skal lage en webapplikasjon, er å kunne HTML, CSS og grunnleggende Javascript.
Kjøp en server og domene og søk på google etter forum themplates og prøv deg fram.
Ønsker deg masse lykke til
Å programmere et forum fra bunn er antakelig en litt vanskelig øvingsoppgave, men du kommer til å ha en drøy læringskurve om du orker å prøve nok ganger. Å programmere handler i stor grad om å feile femten ganger før det endelig fungerer som det skal. Det er jævlig moro uansett.

PHP er språket mange anser som det enkleste å begynne med. For å programmere i PHP anbefaler jeg at du installerer en lokal webserver, slik at du enkelt kan teste koden mens du holder på. Dette er litt å sette seg inn i, men hvis du laster ned Wampserver er du på god vei. Dette er en pakke som automagisk setter opp en Apache-server med PHP-modul. Du installerer dette som et hvilket som helst annet program - bare følg installasjonsveiviseren. Søk litt på nettet for å forstå hvor du skal legge filene du lager (kort fortalt må du legge alle filene (du kommer til å ende opp med en haug .php-filer) i en bestemt mappe), slik at du kan kjøre disse i nettleseren på riktig måte. Det er litt for mye å gå igjennom i denne posten så det blir hjemmeleksa di å google dette. Det er skikkelig enkelt når du først forstår hvordan det fungerer.

Den vanskelig delen er antakeligvis lagring av data. Du veit, alt det folk skriver i forumet må jo lagres et sted. Du kan gjøre det på hundre måter, men jeg anbefaler sterkt at du lærer deg litt om databaser med en gang. Det kan være teknisk og vanskelig i starten, men gud, når det sitter er det gull verdt. MySQL, som er en av mange databasetyper, følger med Wampserveren du installerte. Les litt om det også!

Stikkord du burde ha i bakhodet: PHP og dokumentasjonen på PHP.net, MySQL og dokumentasjonen på MySQL.com, Wampserver, HTML, CSS og Javascript. Bruk W3Schools for de tre sistnevnte, der er mye enkelt forklart.

Hvis dette ble litt for mye å gape over besøker du phpBB.com, et ferdigkoda alternativ.
http://www.phpbb.com
http://www.invisionpower.com/products/board/

Er et par av de vanligste alternativene om en skal sette opp et forum. "Ingen" setter seg ned å skriver et forum fra bunnen av med mindre de gjør det for læringens skyld, evt at de har noen spesielle krav til integrasjon et.

Anyhow, dersom du kjøper hosting hos eksempelvis host1.no, så kan du via cpanel/fantastico installere disse scriptene med et minimum av peiling. Da sitter du kune igjen med et stort problem dersom noe plutelig ikke funker. Men for all del, er jo bare å prøve seg frem. En basisk forståelse for html, css, js, php, mysql og filoverføring med ftp kan nokk sees på som en fordel^^
Du trenger ikke å gjøre det verre enn det er. Kjøp webhosting, last ned og installér PHPBB på serveren og følg veiveiseren fra nettsidendin.com/install. Følg stegene der, så er det bare å prøve seg frem. Og nei, man trenger ingen kunnskap med programmering for å få dette til.
Hvorfor programmere når du liksvell kan ordne et likebra forum gratis? Smbefaler selv MyBB, supert forum software som er enkelt å bruke. min host har ferdig installer script som gjør at jeg kan installere et slikt forum på 5sekunder med vslgt språk osv..
Takk alle sammen men Forum for vente jeg har laget nettside
Sitat av tordaniel. Vis innlegg
Takk alle sammen men Forum for vente jeg har laget nettside
Vis hele sitatet...
Du har laget nettside? I går så viste du ikkje hvor du skulle starte for å lage et forum, å i dag så har du plutselig blitt Gary Mckinnon, å klart programmere en nettside? Eller er det noe ferdi script du har brukt? Da kalles det ikkje å "lage", men heller å "sette opp".
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du har laget nettside? I går så viste du ikkje hvor du skulle starte for å lage et forum, å i dag så har du plutselig blitt Gary Mckinnon, å klart programmere en nettside? Eller er det noe ferdi script du har brukt? Da kalles det ikkje å "lage", men heller å "sette opp".
Vis hele sitatet...
Og programere en nettside er da ikke så vanskelig
Men etter og har lest tråden tror jeg det mest sansynlige er at det er template..
Sitat av Antidote Vis innlegg
Og programere en nettside er da ikke så vanskelig
Men etter og har lest tråden tror jeg det mest sansynlige er at det er template..
Vis hele sitatet...
Det var ikkje det jeg mente at det var vanskelig, men utfra hans tidligere spørsmål, så vil jeg tro at det er veldig vanskelig for han. Og spesielt med tanke på at det er litt over 27 timer siden han stilte spørsmålet, man skal være ganske erfaren, rutinert og ha en del forhåndsprogrammerte funksjoner og classer for å klare å lage et brukbart nettside løpet av 27 timer.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du har laget nettside? I går så viste du ikkje hvor du skulle starte for å lage et forum, å i dag så har du plutselig blitt Gary Mckinnon, å klart programmere en nettside? Eller er det noe ferdi script du har brukt? Da kalles det ikkje å "lage", men heller å "sette opp".
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke akkurat kalt å lage en nettside programmering. Du kan fint lage en nettside med bare HTML og CSS.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg ville ikke akkurat kalt å lage en nettside programmering. Du kan fint lage en nettside med bare HTML og CSS.
Vis hele sitatet...
Nå lever vi i 2012 ikkje 1997, på den tiden så var det vel vanlig med statisk innhold på websidene, men i dag så bør nettstedene være dynamiske. For å få ett dynmisk innhold så trengs et scripte/programmerings språk, her kan man velge den enkle løsningen å bruke et scripte språk, som kjøres igjennom en interpreter (Pr definisjon så kalles vel ikkje dette programmering).
Eller man kan velge den mellom vanskelige løsningen, å programmere et program som skriver ut HTML, compilere denne å legge den i cgi mappen.
Hvis man er virkelig hardcore nerd, så skriver man en applikasjon som lytter på port 80, tar i mot HTTP data, og returnerer HTML, altså en http server, men spesial skrevet for en nettside.
Men dette kan trekkes et steg til videre, man kan spesial skrive et helt operativ system, men kun en oppgave, det å hoste en spesifikk webside.

Så å si at du ikkje programmerer en nettside er feil, for man kan til å med programmere en nettside i assembly hvis man har nok tid.

Og forresten så kan man også lage en nettside i noe så simpel som batch.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Nå lever vi i 2012 ikkje 1997, på den tiden så var det vel vanlig med statisk innhold på websidene, men i dag så bør nettstedene være dynamiske. For å få ett dynmisk innhold så trengs et scripte/programmerings språk, her kan man velge den enkle løsningen å bruke et scripte språk, som kjøres igjennom en interpreter (Pr definisjon så kalles vel ikkje dette programmering).
Eller man kan velge den mellom vanskelige løsningen, å programmere et program som skriver ut HTML, compilere denne å legge den i cgi mappen.
Hvis man er virkelig hardcore nerd, så skriver man en applikasjon som lytter på port 80, tar i mot HTTP data, og returnerer HTML, altså en http server, men spesial skrevet for en nettside.
Men dette kan trekkes et steg til videre, man kan spesial skrive et helt operativ system, men kun en oppgave, det å hoste en spesifikk webside.

Så å si at du ikkje programmerer en nettside er feil, for man kan til å med programmere en nettside i assembly hvis man har nok tid.

Og forresten så kan man også lage en nettside i noe så simpel som batch.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men det jeg vil frem til er at man ikke trenger å lære seg et tung programmeringsspråk bare for å lage en nettside. Dersom trådstarter skal lage en nettside for den lokale katteklubben kommer man ekstremt langt med HTML/CSS.