Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2760
Det er mye snakk om datasikkerhet. Jeg vet ikke om jeg poster riktig, men jeg ønsker å ta opp dette med telefonsikkerhet. Jeg har bredbåndstelefon, og alt fungerer utmerket. Bortsett fra en ting. Alle som ringer meg sier at de er plaget av et slags ekko i telefonen. Og det kommer kun når de snakker med meg. Er ikke det tegn på noe muffins? Jeg har tenkt tanken på å ringe Post- og Teletilsynet for å sjekke, men det har blitt utsatt. Jeg har ikke så mye å skjule at det gjør noe. Men jeg liker ikke tanken på å bli overvåket. Dessuten er det vel ikke lovlig?
Dette er vel ganske normalt ved brådbåndstelefoni så vidt jeg vet. Tviler på at de overvåker alle
Mest sannsynlig er telefonen din overvåket. Dersom samtlige som ringer deg sier de plages med et ekko kan det være snakk om et XPH 142-system. Så vidt jeg vet er de eneste som fremdeles bruker dette utdaterte avlyttingssystemet i Europa PST (Politiets Sikkerhetsstjeneste) samt noen mindre grupperinger med øst-europeisk mafiatilknytning. Er det noen grunn til at noen av disse vil være interesserte i å avlytte dine samtaler? Har du selv eller har du noen i nær omgangskrets som kan være interessante objekter med tanke på kriminalitet, kidnapping, utpressing eller lignende?
Snakk om paranoide mennesker da, hvis du ikke har noe å skjule så er det garantert ikke en avlytting som pågår.

Har du kanskje tenkt over om at det kanskje er telefonen som er problemet?

Hvis du driver med saker og ting, så har de loven på sin side ved å overvåke deg hvis de har fått rettslig godkjennelse.
Sist endret av MikeHunt; 8. oktober 2009 kl. 03:20.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Snakk om paranoide mennesker da, hvis du ikke har noe å skjule så er det garantert ikke en avlytting som pågår.

Har du kanskje tenkt over om at det kanskje er telefonen som er problemet?

Hvis du driver med saker og ting, så har de loven på sin side ved å overvåke deg hvis de har fått rettslig godkjennelse.
Vis hele sitatet...
Eller kanske noen i familien er interessert i noe? f.eks dama eller lignende.
Her er det nok rett og slett snakk om "lagg" i bredbåndstelefonien
Sitat av Marken Vis innlegg
Her er det nok rett og slett snakk om "lagg" i bredbåndstelefonien
Vis hele sitatet...
Er ofte tilfellet det er ganske mange som klager på IP telefoni og lignende.
Sitat av Marken Vis innlegg
Mest sannsynlig er telefonen din overvåket. Dersom samtlige som ringer deg sier de plages med et ekko kan det være snakk om et XPH 142-system. Så vidt jeg vet er de eneste som fremdeles bruker dette utdaterte avlyttingssystemet i Europa PST (Politiets Sikkerhetsstjeneste) samt noen mindre grupperinger med øst-europeisk mafiatilknytning. Er det noen grunn til at noen av disse vil være interesserte i å avlytte dine samtaler? Har du selv eller har du noen i nær omgangskrets som kan være interessante objekter med tanke på kriminalitet, kidnapping, utpressing eller lignende?
Vis hele sitatet...
Takk for veldig god informasjon. Det kan tenkes at det er interesse for å avlytte, uten at jeg skal gå inn på det her. Men jeg kan sjekke det ut med Post- og Teletilsynet, ikke sant?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Takk for veldig god informasjon. Det kan tenkes at det er interesse for å avlytte, uten at jeg skal gå inn på det her. Men jeg kan sjekke det ut med Post- og Teletilsynet, ikke sant?
Vis hele sitatet...
dersom det er PST som er involvert så vil det bare virke mot sin hensikt å ta kontakt med det offentlige. De vil da bare begynne å avlytte deg på andre måter
Sitat av ztaale Vis innlegg
dersom det er PST som er involvert så vil det bare virke mot sin hensikt å ta kontakt med det offentlige. De vil da bare begynne å avlytte deg på andre måter
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke PST som er involvert. Det vet jeg. Ville overraske meg stort om de hadde interesse i meg. Men jeg har en sak gående med politiet som kan gjøre dette aktuelt.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Det er nok ikke PST som er involvert. Det vet jeg. Ville overraske meg stort om de hadde interesse i meg. Men jeg har en sak gående med politiet som kan gjøre dette aktuelt.
Vis hele sitatet...
På den annen side kan det være PST som sjekker ting etter en sak jeg hadde tidligere ble avsluttet. Men syns det virker litt rart.

Men er det ikke slik at de må ha tillatelse for å avlytte? Dette dreier seg jo ikke akkurat om en stor sak....
Sist endret av JaneDoe; 8. oktober 2009 kl. 06:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Det er nok ikke PST som er involvert. Det vet jeg. Ville overraske meg stort om de hadde interesse i meg. Men jeg har en sak gående med politiet som kan gjøre dette aktuelt.



På den annen side kan det være PST som sjekker ting etter en sak jeg hadde tidligere ble avsluttet. Men syns det virker litt rart.

Men er det ikke slik at de må ha tillatelse for å avlytte? Dette dreier seg jo ikke akkurat om en stor sak....
Vis hele sitatet...
Vel nå påstår de jo at det kun er 107 (eller deromkring) telefoner i norge som faktisk er avlyttet, men dette er jo som de fleste av oss vet bare bullshit.
Ekko er et normalt problem på IP-telefoni.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å sei det på ein anna måte: om nokon avlytter ei digital linje så er det *INGEN* måte du kan finne det ut på. Ingen, what so fucking ever.

Samme gjeld forsåvidt alt - er du paranoid får du ta i bruk sterk kryptografi.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
...Alle som ringer meg sier at de er plaget av et slags ekko i telefonen. Og det kommer kun når de snakker med meg. Er ikke det tegn på noe muffins?
...
Vis hele sitatet...
Nei. Det er et tegn på at du snakker i en IP-telefon som ikke fungerer ordentlig.

Du vil ikke oppleve at en avlytting foretatt av din teleoperatør på vegne av Politiet introduserer ekko på linjen din. Dette er en svært gammel myte, som absolutt ikke har noen relevans ifm IP-telefoni (bredbåndstelefoni).

Kontakt leverandøren din og si at du - eller de som ringer deg - er plaget av ekko. Det kan være at ekkokanselleringen bør konfigureres bedre hos deg. Eller at telefonadapteret eller telefonen er defekt.
Sitat av Marken Vis innlegg
XPH 142-system
Vis hele sitatet...

Var dette noe du fant på, eller kan du vise til mer informasjon om denne?
første av alt , slashdot helt rett.

analog linjer i dag, blir alle konvertert til ip hvis du ringer på utsiden av sendetralen din, derfor kvaliteten på samtalen om den er 1km unna eller 300mil unna ikke har noe å si lengre. (aka ip tlf, dem bruker litt sær protokol men over netverk for det , det blei gjordt om i 2002-2003 fleste steder i landet) her bruks det dedikerte fiber/netverk som IKKE brukes til inet trafikk alså ikke noe LAGG

isdn er data trafikk fra dag 1. så det blir sendet rett over fiber det å som iptlf, her bruks det dedikerte fiber/netverk som IKKE brukes til inet trafikk alså ikke noe LAGG

iptlf i dag så går du først til en SIP sentral hoss isp så rett til sip sentralen hoss et tlf firma eks telenor.

analog avlytting(før 2002) = "eco" før var hvis dem som avlyttet før fikk pga, persjonen som lytta hadde mic slått på.

i dag når folk blir avlyttet så tar dem bare kopi av data trafikken å tlf sentralen sender deg en wav fil(værtfall siemens og nortel sentraler gjør det) det er alså UMULIG for deg å vite.

hvis du selv vil teste å sniffe data trafikken din selv gå på http://www.wildpackets.com/ dem har fint program for å sniffe/analyser.

eco på iptlf er i praksis feedback som ikke blir filtrert, pga lagg i pakken( for liten linje/høy ping) vil du lage en "loop" å det vil høres ut som eco, hvis du bruke softphone på pc'en som skiller mic/høytaler vil du ikke få det samme problemet , for da har du ikke tlf linja som smører alt til en suppe.
Da har jeg lastet ned wildpackets. Så nå kan jeg følge med.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
tror noen har sett litt for mye film.

lagg på IP-telefoni er et særdeles velkjent "problem".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Da har jeg lastet ned wildpackets. Så nå kan jeg følge med.
Vis hele sitatet...
Korleis skal noko lokalt på ditt nett kunne identifisere om neste hopp i ruta stilt og rolig kopierer pakker...? Det er fakta faen ingen måte å oppdage det på for din del. INGEN, nada, zip, impossible.
Jo faktisk så er det det. Jeg har fått det demonstrert nå nylig, uten at jeg orker å gå inn på detaljene, or det er litt for personlig. Men JA. Det er faen meg mulig!
Det finnes måter å avlese dataen fra et fiber og her står du og påstår at det ikke går ann å gjøre noe så enkelt som å duplisere et digitalt signal? Etterretningstjenesten vrir seg i grava.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det finnes måter å avlese dataen fra et fiber og her står du og påstår at det ikke går ann å gjøre noe så enkelt som å duplisere et digitalt signal? Etterretningstjenesten vrir seg i grava.
Vis hele sitatet...

Jeg vet at det er mulig. Ikke noe mer enn det. Jeg har fått det bevist. HVa du kan om teorier rundt dette er revnende likegyldig for meg, så lenge jeg vet det funker selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg vet at det er mulig. Ikke noe mer enn det. Jeg har fått det bevist. HVa du kan om teorier rundt dette er revnende likegyldig for meg, så lenge jeg vet det funker selv.
Vis hele sitatet...
Eg har jobba nok med nettverk til at eg har satt en cisco i mirror-mode en gang eller to. Og det finst virkelig ingen måter what so ever for en sluttbruker å finne ut om ISPen mirrorer data. Det er så trivielt å legge inn en mirror på moderne switcher...

Så her tar du grundig feil; det er ingen måte du kan oppdage avlytting på, uansett kva du har fått demonstrert.
Man kan vel oppdage avlytting, om avlytterne bruker andre metoder enn nevnt over?
Sitat av falskfred Vis innlegg
Man kan vel oppdage avlytting, om avlytterne bruker andre metoder enn nevnt over?
Vis hele sitatet...
Det er, som slashdot sier, fullt mulig å avlytte et samband i en gitt infrastruktur uten at avsender og mottaker vet det.

Så med mindre du har noen konkrete eksempler, så blir det litt vanskelig å forstå hva du tenker på.

Det eneste jeg kommer på i farten er om du blir konfrontert med noe du har snakket om på telefonen, av folk som absolutt ikke burde ha denne kunnskapen. Det kan være en indikasjon på at du har vært avlyttet. Men det har ingenting med teknologi å gjøre.
Enten så er saken at du blir avlyttet av PST, den øst-europeiske mafiaen, KGB, FBI, CIA, Kripos, James Bond og mangen flere... Eller så er saken at IP-telefonen din er dårlig... Jeg går for den siste ;P
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jo faktisk så er det det. Jeg har fått det demonstrert nå nylig, uten at jeg orker å gå inn på detaljene, or det er litt for personlig. Men JA. Det er faen meg mulig!
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke gå inn på detaljene, men vet det er en del freaks her som gjerne vil høre mer om det du fikk demonstrert
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Du trenger ikke gå inn på detaljene, men vet det er en del freaks her som gjerne vil høre mer om det du fikk demonstrert
Vis hele sitatet...
Det ser ut som trådstarter ikke er aktiv på forumet lenger. Så det kan hende du må vente en stund på respons.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Du trenger ikke gå inn på detaljene, men vet det er en del freaks her som gjerne vil høre mer om det du fikk demonstrert
Vis hele sitatet...
se på posten min på side 1 du :-) så kan du se hvordan recoder iptlf.

du må uansett få trafikken til deg, noe som kan bli vanskelig hvis du ikke har tilgang til en swicth som iptlf trafikk går mellom.