Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4472
Jeg satt å tenkte på et scenario her en dag, og hvor viktig VISA, legetimasjon, osv. er for oss.

Så la oss ta for oss følgende scenario:
Du er ute på byen en kald vinterdag. En ukjent by. Du kommer ut fra et utested ved stengetid, ganske beduggen av alkohol - og du finner ut at både lommeboken og mobilen din er borte (stjålet?).
Alle vennene dine har forsvunnet. Hva gjør du?

Taxi? Hotell? Uten penger og legetimasjon?

Ettersom man er i en ukjent by er også hotellet langt fra gåavstand. Om du hele tatt skal begynne å gå, har du ikke peiling på hvor det er.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Hemnvendt meg til Politiet.
Om eg ikkje veit kor Politiet er hadde eg spurt nokon som budde i byen.
Sitat av Sio Vis innlegg
Hemnvendt meg til Politiet.
Om eg ikkje veit kor Politiet er hadde eg spurt nokon som budde i byen.
Vis hele sitatet...
Enig med Sio her

Det er da bedre å kontakte politiet om en sak som dette enn å ikke gjøre noe og bare håpe på at lommeboka og mobilen faller fra himmelen og ned i hendene dine.

Innlegg nr. 200 ^^
La oss dra det litt lengre ved å si at politistasjonen ligger på andre siden av byen, som igjen er for langt å gå?
I det tilfellet kan en jo gjøre som ganske mange av ungdommene heromkring gjør hele tiden, haike
Sist endret av Deadlock Radium; 8. oktober 2009 kl. 01:51.
Sitat av dico Vis innlegg
La oss dra det litt lengre ved å si at politistasjonen ligger på andre siden av byen, som igjen er for langt å gå?
Vis hele sitatet...
Er det alltids en politibil i nærheten. Når jeg er på byen ser jeg politi hvor enn jeg ser, så tror ikke det ville vært noe problem.
Sitat av MartinB Vis innlegg
Er det alltids en politibil i nærheten. Når jeg er på byen ser jeg politi hvor enn jeg ser, så tror ikke det ville vært noe problem.
Vis hele sitatet...
Ser alltid politi rundtom på nattestid jeg og, eneste unntak er vel når jeg er tom for bensin og virkelig kunne tenkt meg at de kom kjørende.

On-topic så ville jeg lånt en telefon og ringt etter kjentfolk som kunne hjulpet meg, eller gått/haiket som sagt over.
Er det i Nord Norge kan det fort ta 2-3 timer før politiet kan komme, da det gjerne bare er en bil i tjeneste om natta, og disse har også ansvaret for svære områder.
1. Låner en telefon (ikke noe særlig problem)
2. Ringer for å sperre kortene som lå i lommeboka
3. Melder lommeboken stjålet (hos politiet)
4. Spørre personalet på utestedet dagen etter om dem har funnet noe

Det med at det er langt til politistasjonen osv er vel bare bagateller. Du kommer deg alltids rundt omkring, selv uten penger!
Hadde spurt hver eneste jeg møtte på om jeg kunne låne telefonen deres til å ringe politiet, samtidig som jeg hadde begynt en vandring mot politistasjonen. Til slutt vil jeg tro at noen var så greie at de lånte bort telefonen eller ringte til politiet selv og sa at det var en person som hadde noe å si til dem som hadde mistet alt han/hun eide og hadde. Hvis ikke det skjer så vil man jo til slutt ende opp på politistasjonen (Hvis man vet hvor den er)

Dette ble skrevet under mens jeg var ganske påvirket beruset, så det hadde nok vært taktikken min.
Ring Henning Hai Lee Yang!
Sist endret av Pope; 8. oktober 2009 kl. 03:01.
Jeg har vært i den situasjonen to ganger, hvor den ene gangen var litt mindre alvorlig enn den andre. I den andre så befant jeg meg i den mest kriminelle delen av byen, og sto i fare for å bli voldtatt, knivstukket osv. Heldigvis var det en sjåfør som skjønte dette og plukket meg opp og kjørte meg rundt på betingelse av at jeg fant tilbake til der jeg bodde.

Det er en utrolig lei situasjon å havne i. Og utelukkende skjer det nok hvis man er påvirket av alkohol. Det er en grunn til at jeg er sterkt imot alkohol nå.
Sier meg helt enig med Grimdoc. Dette har faktisk hendt meg, og det var akkurat dette jeg gjorde.

Kan jo også nevne at byen lå i .. Ja, Polen. Blir fort litt værre da. Men jeg fant da til slutt en vennlig sjel som faktisk ringte og forklarte situasjonen for meg til politiet. Deretter fikk jeg låne telefonen hans, så jeg kunne ringe banken og sperre kortene mine.

Blir positivt overrasket over mennesker titt og stadig.
Sist endret av Lille Nikotin; 8. oktober 2009 kl. 06:47.
Sitat av pidget Vis innlegg
Ser alltid politi rundtom på nattestid jeg og, eneste unntak er vel når jeg er tom for bensin og virkelig kunne tenkt meg at de kom kjørende.
...
Vis hele sitatet...
Denne skjønte jeg ikke. Er du ute etter å få en bot eller noe sånt? For det er den eneste koblingen jeg ser mellom å gå tom for bensin og Politiet.

Til trådstarter: Det høres ut som du plutselig er helt forlatt på jorden, som i at det ikke finnes noen andre mennesker i nærheten. Ei heller på utestedet du nettopp har kommet ut fra? Men sånn er det vel ikke i virkeligheten? Det er vel alltid mulighet til å få kontakt med en eller annen vennlig sjel som kan formidle kontakt med Politiet på dine vegne. Når du befinner deg i en slik situasjon du beskriver (beruset en kald vinterdag, uten mulighet til å ta vare på deg selv), er du en sak for Politiet. Der får du også anmeldt forholdet (ikke i fylla), og kan bli satt i kontakt med sosial vakttjeneste, hvis du ikke har venner eller familie du kan kontakte.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
...I den andre så befant jeg meg i den mest kriminelle delen av byen, og sto i fare for å bli voldtatt, knivstukket osv. Heldigvis var det en sjåfør som skjønte dette og plukket meg opp og kjørte meg rundt på betingelse av at jeg fant tilbake til der jeg bodde.
...
Vis hele sitatet...
Kanskje denne sjåføren egentlig var en slik kriminell voldtektsperson av en knivstikker, men som bare hadde pause akkurat da? Nå er ikke jeg kvinne, men jeg hadde vært særdeles skeptisk til å sette meg i bilen til fremmede.
Sist endret av capidog; 8. oktober 2009 kl. 09:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor er alle så besatt av å kontakte politiet med en gang. Lån en mobil og sperr kortene. Kom deg til en plass du får overnattet ved å forklare situasjonen. Besøk utestedet dagen derpå, meld tingene stjålet utpå dagen.

Seriøst. Hva kan politiet gjøre?
Slå til noen så du havner på glattcella? xD
da får du ihverfall tak over hodet og kontakt med purken. kanskje de er så snille at de tar kontakt med banken og sperrer kortet for deg?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvorfor er alle så besatt av å kontakte politiet med en gang. Lån en mobil og sperr kortene. Kom deg til en plass du får overnattet ved å forklare situasjonen. Besøk utestedet dagen derpå, meld tingene stjålet utpå dagen.

Seriøst. Hva kan politiet gjøre?
Vis hele sitatet...
Vel, om en full man entrer en taxi og sier "Kan du være så snill å kjøre meg til hotell Tompenpung helt gratiiiis?"
Tror du man kommer dit man skal eller blir man pent bedt som å forlate taxien? Eller om hotellet ligger på andre siden av gaten "Kan jeg få sove her helt uten å identifisere meg i natt og uten noen som helst form for finansiell sikkerhet? Jeg lover å ikke herpe hele rommet, stjele tven og aldri vise meg her igjen!"

Dessverre kommer man sjeldent langt uten identifikasjon.
Politiet har en tendens til å kunne ordne sånn at man faktisk kommer noen vei i slike situasjoner.
Sist endret av GothQueen; 8. oktober 2009 kl. 14:07.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvorfor er alle så besatt av å kontakte politiet med en gang. Lån en mobil og sperr kortene. Kom deg til en plass du får overnattet ved å forklare situasjonen. Besøk utestedet dagen derpå, meld tingene stjålet utpå dagen.

Seriøst. Hva kan politiet gjøre?
Vis hele sitatet...
Anmelde lommeboken og telefonen din evt. stjålet?
Vist du ikke har hotell heller så får du sikkert en fin natt søvn på benken i glattcella
Og du slipper å vaske vist du er uheldig å kaste opp (Y)
Sist endret av Ondskap; 8. oktober 2009 kl. 14:13.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Vel, om en full man entrer en taxi og sier "Kan du være så snill å kjøre meg til hotell Tompenpung helt gratiiiis?"
Tror du man kommer dit man skal eller blir man pent bedt som å forlate taxien? Eller om hotellet ligger på andre siden av gaten "Kan jeg få sove her helt uten å identifisere meg i natt og uten noen som helst form for finansiell sikkerhet? Jeg lover å ikke herpe hele rommet, stjele tven og aldri vise meg her igjen!"

Dessverre kommer man sjeldent langt uten identifikasjon.
Politiet har en tendens til å kunne ordne sånn at man faktisk kommer noen vei i slike situasjoner.
Vis hele sitatet...
To ganger har jeg satt meg inn i en taxi og sagt rett ut at jeg ikke kan betale og det har funka. Jeg har lovt dyrt og hellig og betale neste dag. De kjørte meg hjem og jeg ringte og betalte begge gangene. Med saftig tips såklart. Måtte ikke stille sikkerhet eller noe som helst. Nå var dette i trosmø da, så det spørs vel om det hadde funka like greit i utlandet eller oslo. Men man kan alltids treffe på hjelpsomme mennesker!
Hørt om tilfeller hvor politiet har losjert personer inn i fyllearresten, men det var jo gjerne kombinert med alkohol og når kommunikasjonen ikke er helt på topp. Men i det tilfellet jeg hørte om kom personen ut av fyllearresten uten noen form for bøter eller lignende. Politiet hadde rett og slett ikke resursser på nattestid til å ta seg av å finne ut av hvem personen var og hvor han kunne innkvarteres.
Sitat av capidog Vis innlegg
Denne skjønte jeg ikke. Er du ute etter å få en bot eller noe sånt? For det er den eneste koblingen jeg ser mellom å gå tom for bensin og Politiet.
Vis hele sitatet...
Har du aldri opplevd politi som hyggelige, serviceinnstilte mennesker, som hjelper et menneske som står etter veien, tom for bensin ?
Ja jeg vet det er ulovlig å kjøre tom for drivstoff på motorvei, men har ved et tilfelle fått påfyll av lovens voktere midt i en sterkt traffikert tunell.
Ikke ville (kunne) de ta imot penger og ikke fikk vi bot..
Sitat av pidget Vis innlegg
Har du aldri opplevd politi som hyggelige, serviceinnstilte mennesker, som hjelper et menneske som står etter veien, tom for bensin ?
...
Vis hele sitatet...
Jo, så absolutt. Jeg ser at jeg burde ha markert ironien min bedre. Poenget jeg ville ha frem er at det er NAF, Viking og Falck som primært hjelper bilister på denne måten.

Kjører du tom for bensin har du planlagt dårlig. Og det kan skape uønskede og/eller farlige situasjoner i trafikken.

Så paradokset var at du håpet at Politiet skulle komme kjørende forbi i en slik situasjon, mens det var et bilassistansefirma du egentlig burde ha ønsket deg. For Politiet kunne jo finne på å skrive et forenklet forelegg i stedet for å gi deg bensin.

Jeg har dog aldri hørt om at noen har fått forenklet forelegg for dette i Norge.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Tom-...ot-320857.html
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Bilen min ville ikke starte her for noen dager siden. Og vi var i all hast til kino. Så vi fant ut at vi skulle dytte den igang. Vi rant ca 10 meter og enda ikke noe start. Vi rant ned til et kryss ved hovedveien og på andre siden var det en lang bakke. Det kom biler hele tiden og vi stod der kanskje i 30 minutter og ventet på å skue bilen over den svært trafikkerte veien. Jeg stod med veien og så om det var klart mens kompisen min satt i bilen klar til å få den over. Jeg ga opp og satt meg i bilen igjen og fikk da høre at politiet hadde kjørt forbi mens jeg stod ved veien og vi hadde på nødlyset. Han forklarte at de bare så på oss og kjørte forbi. Jeg kjenner jeg ble ganske irritert på at vi ikke fikk hjelp av politet til evt dirigere trafikken i 15 sekunder for at vi kunne dytte bilen over og få start. Litt offtopic men men..
Sist endret av Sgt. Pepper; 9. oktober 2009 kl. 01:20.
Sitat av capidog Vis innlegg
Denne skjønte jeg ikke. Er du ute etter å få en bot eller noe sånt? For det er den eneste koblingen jeg ser mellom å gå tom for bensin og Politiet.

Til trådstarter: Det høres ut som du plutselig er helt forlatt på jorden, som i at det ikke finnes noen andre mennesker i nærheten. Ei heller på utestedet du nettopp har kommet ut fra? Men sånn er det vel ikke i virkeligheten? Det er vel alltid mulighet til å få kontakt med en eller annen vennlig sjel som kan formidle kontakt med Politiet på dine vegne. Når du befinner deg i en slik situasjon du beskriver (beruset en kald vinterdag, uten mulighet til å ta vare på deg selv), er du en sak for Politiet. Der får du også anmeldt forholdet (ikke i fylla), og kan bli satt i kontakt med sosial vakttjeneste, hvis du ikke har venner eller familie du kan kontakte.



Kanskje denne sjåføren egentlig var en slik kriminell voldtektsperson av en knivstikker, men som bare hadde pause akkurat da? Nå er ikke jeg kvinne, men jeg hadde vært særdeles skeptisk til å sette meg i bilen til fremmede.
Vis hele sitatet...
Ja, mulig at han hadde en liten pause midt i rushen kl halv fire på natten midt i en storby på andre siden av kloden. Mulig mulig. Men jeg tror heller han tok oppgaven sin som taxisjåfør svært alvorlig, og guidet meg trygt "hjem" til hotellet. Hvordan jeg havnet i det lugubre strøket in the first place er en HELT annen historie;-)
kommer altids på noe da du havner i sånt skal du nok se

jeg var på byen en gang tok taxi hjem krangla med taxisjåføren endte opp på politivakta vart enig om at han skulle anmeldde meg også ferdig men så ville plutslig ikke politiet kjøre meg hjem og ikke heller taxistasjon så da står jeg der i kulda.. nei kan jo ikke gå hjem klikka litt på polisen og fikk ei god natt søvn på glatcella

ellers kan du bare drikke deg så fra sans og samling at politiet er nødt til å ta deg med til sykehuset for sjekk også skjedd meg en gang fikk ikke bot for å sove ei natt på benken dems engang da sjøl om jeg var så kranglete at jeg måtte bli lagt i jern på sykehuset (husker ingenting selv)
det du gjør. du slår på sjarmen og sjekker opp en jente(/gutt). blir med dem hjem, får litt kos og klem. sover over. dagen etter får du hun/han til å skippe deg til politiet easy peasy mcCheesy.
er du litt lur så låner du cash til å komme deg hjem også.

ser liksom ikke problemet her..
Skjedde med meg en gang. Var for full til å helt skjønne problemet/orientere meg, men ble "plukket opp" av en liten jentegjeng, som tok meg med på blåkors og gav meg vafler. Der satt jeg, og følte meg ikke så smart, men vaflene var jo gode, og fikk i hvert fall varmen igjen i kroppen (var midt på vinteren og iskald ute). Endte opp med at jeg fikk overnatte hjemme hos en av dem.
Kom meg hjem dagen etterpå, og tenkte ikke så mye på det i ettertid. Etter et par uker snakket jeg med min bestefar, og han fortalte at han, i det siste, hadde mottat brev fra en ung jente, som påstod at hun likte ham, og ville treffe ham igjen. Han skjønte jo ikke mye, men det gikk jo opp for meg at det var hun jeg hadde sovet hos. Hun hadde tydligvis fått navnet mitt, men det hun ikke visste, var at jeg har samme navnet som min bestefar Han fikk seg i alle fall noen hyggelige brev mot slutten
Har driti meg ut på den måten selv. Jeg var i Beijing, det var vinter, klokken var 4 om morningen, hadde ikke kort på meg og minimalt med penger. Husket ikke veien hjem. Gikk rundt i en time, trodde jeg skulle dø før jeg endelig fant fram. Begynte å bli litt redd mot slutten der da jeg ikke hadde noe sted å gå.
Det er veldig pinlig å havne i slike situasjoner, og ikke minst så blir man temmelig satt ut dagen derpå. Det er en av grunnene til at jeg er mot alkohol den dag i dag.
Sitat av capidog Vis innlegg
Jo, så absolutt. Jeg ser at jeg burde ha markert ironien min bedre. Poenget jeg ville ha frem er at det er NAF, Viking og Falck som primært hjelper bilister på denne måten.

Kjører du tom for bensin har du planlagt dårlig. Og det kan skape uønskede og/eller farlige situasjoner i trafikken.

Så paradokset var at du håpet at Politiet skulle komme kjørende forbi i en slik situasjon, mens det var et bilassistansefirma du egentlig burde ha ønsket deg. For Politiet kunne jo finne på å skrive et forenklet forelegg i stedet for å gi deg bensin.
Vis hele sitatet...
Er ikke alltid man kan få naf osv til å hjelpe. Har du kun ansvarsforsikring så koster det deg fort 1500 for at de i det hele tatt skal gidde å komme. Dette må du også betale på stedet i form av kontanter/kort. Hadde selv kjørt ut i grøfta en gang mens jeg hadde ansvar på en øde skogsvei. Ringte til falcken som ga meg et prisoverslag på minst 4500 kontant der og da.

Da er det bedre om politiet kommer å hjelper deg. Tror heller ikke det er ulovlig å gå tom for bensin i Norge. Har hørt det er det på autobanen i Tyskland, men ikke her.

Er dog enig med deg i at det er litt sløvt å gå tom for bensin. Dog så kan man jo ha uflaks å ha en bensinmåler som henger seg på kvart tank eller liknende.
Sist endret av legalize_it; 18. oktober 2009 kl. 01:06.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mtp at jeg har ca 15 adgangskort bl.a i pengboken min kan det fort bli en knipen situasjon, og minst tre forskjellige bank-kort og diverse kode-kort.

Første steg er nok å ringe politiet, deretter bankene, deretter selskap jeg har adgangskort hos.

Komme seg hjem er nok det minste problemet ville jeg tro.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Mtp at jeg har ca 15 adgangskort bl.a i pengboken min kan det fort bli en knipen situasjon, ...
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å tømme lommeboken for alt jeg ikke trenger når jeg skal en tur på byen. Da vet jeg hva jeg eventuelt har mistet hvis noe sånt som dette skulle skje. Adgangskort og diverse annet ligger igjen trygt hjemme.