Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 9815
Jeg har bare skummet gjennom de svarene hovedinnlegger har fått, men de så ut til å være stort sett negative. Men jeg skjønner veldig godt hvor du vil. Det er mye ved vårt samfunn som kan kritiseres. Vi lever alle et a4-liv, med jobb/skole, plikter fra 8 til 4 (og kanskje mer for noen), og de som ikke lever et slikt liv er enten kunstnere, forfattere eller folk av lik sjanger som har funnet en annen måte å overleve på, eller folk som lever på trygd.

Det er jo et krav her i livet at man må tjene til sitt eget livsopphold, og da blir hverdagen preget deretter. Selv om kravene her i Norge er forsvinnende små i forhold til utlandet, siden vi har så mange sosiale goder. Folk har dårlig tid, man prioriterer nettsamfunn fremfor annen sosial kontakt. Det er jo lettere å oppdatere på Facebook hva man har gjort i løpet av uken, enn å samle alle sine kjente til en fin festmiddag for å dele det.

Jeg har vært med på Facebook og andre sosiale nettsteder, men raskt slettet meg igjen. Grunnen til det er at jeg fort oppdaget at det ble altfor overfladisk og en kultur av å kikke på hverandre. Man ser på bilder, ser på wallen til folk, sniktitter på alt man kan sniktitte på. Og har du 1000 venner er du dobbelt så mye verdt som en som har 500 venner. I mine øyne så var de som hadde bare 10-12 venner mer seriøse. De viste at de har evne til å luke ut og verdsette sine nærmeste. Å sanke venner bare fordi det er gøy blir for dumt. Og de sosiale medier tar jo et stort innhugg i vår hverdag. Det er bare å se på skjermene til folk som studerer. Enten er de på Facebook, MSN, WOW, eller så sover de. Og det jeg tenker da er at de like gjerne kunne ha holdt seg hjemme.


Nok om det. Streben etter materialistiske goder er jo en svakhet som kommer i et samfunn som er basert på lykke etter hvor mye man eier. Man kan velge å strebe etter det, eller fokusere på andre ting som er mer givende. For meg personlig så er det mer viktig med personlig utvikling. Det er såklart viktig å ha tak over hodet, klær osv, men jeg må si at jeg ler av endel folk jeg observerer for tiden. Folk som streber etter å ha de beste klærne til enhver tid, den fineste frisyren, tidsriktige dippedupper osv. Det mest ekstreme er jo pappaguttene som står frem med sleik, pannebånd o.l. og ditto slang og uttrykk. Senest i dag observerte jeg en kar som gikk et sted han trodde var fredfullt, og snakket om når han kunne hente den nye bilen som pappa hadde kjøpt til ham. Han var i et offentlig bibliotek. Vet ikke om det var showoff, men trodde alle visste at folk kunne høre ham fra leseplassene der han sto. Fint for ham , tenkte jeg -men litt unødvendig å tilkalle min oppmerksomhet i ti minutter for det. Det var umulig å ikke lytte til, for han snakket HØYT.
Bra tråd syns jeg da.

Må si meg mye enig av dere som har skrevet her..
Vel, de fleste oss som barn hadde sikkert en drøm (jobb/bil/hus/hytte/båt/)
Mange av oss prøver å relaisere denne drømmen, og derfor sliter og jobber vi ræva av oss.

Hadde jeg ikke hatt den store drømmen, men ville bare overleve..
da trenger man faktisk ikke å jobbe, staten dekker det meste for å overleve. Og sånn er det.
Sitat av Nyskjerrig Vis innlegg
Hadde jeg ikke hatt den store drømmen, men ville bare overleve..
da trenger man faktisk ikke å jobbe, staten dekker det meste for å overleve. Og sånn er det.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke staten som dekker det, men skattebetalerene som betaler for kvisene på samfunnets bleike rumpe.
Virker for meg som om dette er et mislykket forsøk på å være dyp.
De fleste her på forumet er klar over alt du skrev.
Maskinens tidsalder er ikke langt unna, og vi må gjøre det vi kan for å beholde alt som gjør oss til mennesker.
Kva med oss som like og sitte på dataen og ta livet med ro. Eg har ikkje behov for folk rundt meg til alle døgnets tider som jatte i eit sett. Eg klarer meg fint aleina ein heil dag utan og snakke med nokon. Eg er ikkje ein feit kvisete loner som sit aleine på grunn av utsjånaden min, eg treng bare ikkje konstant oppmerksomhet.

Eg går på jobb, trene, er sosial og festar i ny og ne.
Eg gir faktisk penger til Røde Kors også når eg tenke på det.

Eg likte posten til Monkey Drone
OT: om man først har begynt å gi penger til "afrikabarn" så regner jeg det som din plikt å fortsette å fø på alt avkommet deres og sørge for at slekten deres har det bra helt til du dør, før du dør bør du pålegge ansvaret ditt på noen andre. Hvis ikke får det litt sånn luremus effekt: se her, masse mat--> glade barn--->flere barn-->ikke noe mer mat---> flere dør enn i utgangspunktet og det er din skyld. Hvis man "hjelper" så lager man dermed ett kunstig grunnlag for overlevelse
Vis hele sitatet...
Folk snakke om at Noreg sin rikdom kjem til å ta slutt "snart". Viss me gir meir til u-land så slepp dei å gjere noko sjølv for å få penger. Då vil dei heile tida komme tilbake og forlange/tigge om meir.

Kan jo sjå på deg sjølv eit augeblikk.
Dersom du vinn penger i lotto eller arvar mykje penger frå ein fjern slektning, og fortell om dette. Då skal du sjå at du får mange vener. Fort. og alle vil ha litt.
Om friheten til og velge om jeg vil tilbringe ferien/helgen hjemme eller på hytta/i båten

Og ha ting/steder og dra til gir meg friheten til og gjøre det jeg vil, når jeg vil det.
Frihet til og gjøre akkurat det, er det som gjør meg lykkelig.
Med det resonnementet(Hvorenn kort det er) så blir jeg faktisk lykkelig av og ha ting.

Kontra, og ikke kjøpe disse tingene, og heller hva da? Skatte mer? Kjøpe to partier av iOslo?
Jeg velger som regel 1-2 hjemløse i måneden(Jeg innser hvordan det høres ut), rett etter lønningsdagen og spanderer en kopp kaffe på de.
Når McDonalds hadde tilbud på 10kr for en liten burger, ga jeg heller noen to små burgere, en 20kr.
Rett og slett fordi jeg ikke føler meg trygg på at de pengene sponser den neste sprøyta. Noe jeg ikke vil.

Man støtter ikke andre som trenger det, med penger. man støtter de med ting. (Sett at man kan anse mat som ting, på lik linje med klær osv)

PS: Uten og lese mer enn første side: Geordie, du virker ikke så gammel selv, når du prater om satan, hvor jævlig trist ting er, samt avslutter debattinlegget ditt med "Nei fyfaen." Samt det er vanskelig og ta deg alvorlig når du ikke oppfører deg modent selv.
Hvorfor skal jeg sende penger til en som bor på andre siden av kloden?? Det er helt på trynet.... Hadde det ikke vert for fly, båt, bil, tv, nett osv som du sier, så hadde Vi aldri vist om hvor fattig lille adam har det i afrika eller hvor ille de har det. Så jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal leve mitt liv å kjøpe det jeg selv har lyst på!

Folk må klare seg selv, det har vi gjort så lenge mennesket har levd. Klarer man seg ikke selv så stryker man med.
Survival of the fitness
Survival of the FITTEST

Mange gode svar i denne tråden. Jeg kan ikke skjønne hvordan vi "sover" fordi vi, mennesker generelt setter oss selv foran andre. Personlig synes jeg reklamene som viser hvor fælt Mbutu Mgubambe fra Diaihaiai provinsen i Sør-Øst delen av Gambia kan fjernes fra TV - Med mindre formålet med reklamen faktisk er å gjøre så jeg mister matlysten(De kommer ALLTID mens jeg spiser middag) eller få meg til å bytte kanal .
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Survival of the FITTEST

Mange gode svar i denne tråden. Jeg kan ikke skjønne hvordan vi "sover" fordi vi, mennesker generelt setter oss selv foran andre. Personlig synes jeg reklamene som viser hvor fælt Mbutu Mgubambe fra Diaihaiai provinsen i Sør-Øst delen av Gambia kan fjernes fra TV - Med mindre formålet med reklamen faktisk er å gjøre så jeg mister matlysten(De kommer ALLTID mens jeg spiser middag) eller få meg til å bytte kanal .
Vis hele sitatet...
Så med andre ord, du blir kvalm av virkeligheten? Wow, that's bad..
Jeg er skummelt lite materialistisk må nesten være noe seriøst galt med meg når jeg leser denne tråden. Men jeg har oppdaget at det å kjøpe ting for å kjøpe ikke gir meg noe glede. (gudene skal vite at jeg har prøvd for å se om jeg liker det men faktisk er svaret nei, det kjeder meg på sett og vis)

Jeg kjøper kun fordi jeg må ha det. Kjøpte ny tv i år fordi den gamle kortsluttet. Ny data skjer ikke før den gamle horven her nekter å starte. Scooteren er gammel men funker enda. Bil trenger jeg ikke da jeg bor nært både jobb og butikker.

Jeg er gift i asia og hjelper noen av konas nieser og nevøer med utdannelse nå slik at de skal få en bedre fremtid og det gir meg glede. Jeg ser det slik at jeg kan ikke hjelpe alle men jeg kan hjelpe noen få og kanskje kan de i fremtiden hjelpe flere om de begynner firma og trenger ansatte osv. Samt at jeg lever etter det gamle visdoms ordet gi en mann fisker og han vil spise seg mett den dagen, gi en mann ett garn og kan kan spise seg mett hver dag.

Kanskje jeg er egoistisk og ja? men kalles det egosisme når jeg ser mine nieser og nevøers takknemlige øyner når de vet at de kan få ett år til med utdannelse og jeg faktisk liker det? Jeg bare spør ærlig.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Om valget er å gjøre livet til andre enklere og bedre, eller mitt eget, så velger jeg mitt eget.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det motsatte...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg mener det motsatte...
Vis hele sitatet...
Og det skal du da få lov til

Hos meg kommer meg selv og mine først
Sitat av tafsern Vis innlegg
Så med andre ord, du blir kvalm av virkeligheten? Wow, that's bad..
Vis hele sitatet...
Virkeligheten, som du kaller det, er så fucked up at ja, naturligvis hender det seg at jeg føler meg dårlig etter å ha opplevd/sett noe. Hvorfor er det ille at virkeligheten påvirker meg? Og hvorfor i all verden er det rart at jeg ikke får lyst til å spise maten min når en unge så tynn som et aspeløv skjelver rundt på TVen?
Jeg tror det handler mye om "Flow" følelsen, du blir sinnsykt glad når du får det, men etterhvert som blir det som andre normale ting.
Det jeg tenker på nå er det materielle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flow_%28psychology%29
Sist endret av Dotten; 17. september 2009 kl. 12:46.
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Virkeligheten, som du kaller det, er så fucked up at ja, naturligvis hender det seg at jeg føler meg dårlig etter å ha opplevd/sett noe. Hvorfor er det ille at virkeligheten påvirker meg? Og hvorfor i all verden er det rart at jeg ikke får lyst til å spise maten min når en unge så tynn som et aspeløv skjelver rundt på TVen?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg synes alle mennesker burde se denne type realitet iblant. At det skjer når du spiser burde vel forsterke inntrykket vesentlig
Sitat av tafsern Vis innlegg
Nei, jeg synes alle mennesker burde se denne type realitet iblant. At det skjer når du spiser burde vel forsterke inntrykket vesentlig
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ordelegge meg, uten at det høres sykt ut...
Det er ikke fordi de lider at jeg føler meg ille til mote(Sånn er realiteten). Det er fordi det er stygt å se på.

Flame on.
Sitat av Hitsman Vis innlegg
MEN , spør deg selv... , blir du egentlig lykkeligere av å eie
hus , hytte , campingvogn , båt og bil?...
Vis hele sitatet...
Ja.
quizz: Hvor lenge er din nye bil "ny"? Tenk litt på det neste gang du kjøper deg ny bil (gjelder også bruktbilkjøp).
Jeg er enig med at det ikke er hver privatpersons ansvar å redde verden og at folk bruker pengene sine på seg selv syns jeg er greit. Men på et statlig nivå må det skjerpings til og det er vi som må presse det frem. Jeg mener alle har en plikt til å gjøre sitt for å få verden til å endre kurs. Vi har brukt og utnyttet store deler av verden så lenge at det skulle bare mangle at vi rekker ut en hjelpende hånd nå når de trenger det så sårt.
Jeg tror at det er mulig at alle kan ha den luksusen vi har, men det er sløsingen som er problemet. Hva er vitsen med å kjøpe seg ny telefon hver måned? Det er selskapene som gjør alt for å slite mest mulig penger ut av oss (lage dårlige ting, ting som blir utdatert fort), men vi burde være sterke nok til å klare å si nei og tvinge selskapene til å tenke annerledes. Dessverre er vi ikke det, langt ifra
Føler at budskapet til trådstarter begynner å bli litt utgått i tillegg til at det var uklart hva han egentlig ville oppnå med denne tråden.

Merker at jeg begynner å bli like lei av slikt som jeg er av miljømaset som har herjet i media de siste årene.

Jeg blir definitivt mer lykkelig når jeg føler jeg har en overflod av materielle godsaker.
Hadde jeg sagt noe annet ville det vært så gjennomsyret av løgn at jeg hadde vært flau av meg selv etterpå!
Da velger jeg heller å fremstå et grådig svin framfor å virke bedre enn det jeg egentlig er, eller som en hippie som resirkulerer dasspapiret sitt for å redde regnskogen.

Blir jeg glad når jeg får ny bil, hytte, båt eller andre ting? Ja, selvfølgelig gjør jeg det!
Hvor mye vil ikke nettopp disse tingene være verd i framtiden når man har fått barn og barnebarn?
De aller beste minnene jeg har fra barndommen min er fra turer på hytta og turer i båten!
Dette er minner jeg setter stor pris på.

Kan legge til at jeg føler meg særdeles våken for tiden.
Dasspapir blir brukt om igjen. Er ikkje bare hippiar som gjere det.
Legg merke til at jeg skrev "dasspapiret sitt".
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Nå er det ikke staten som dekker det, men skattebetalerene som betaler for kvisene på samfunnets bleike rumpe.
Vis hele sitatet...
Som igjen er sauer som ikke har gjort noe bedre valg enn kvisene, ettersom vi har teknologi til at så og si ingen trenger å jobbe, spesielt ikke i en jobb man ikke brenner for..
Som å drepe en gjeit og fore en vegeterianer med gjeitekjøttet og etterpå klage over den jævla vegeterianeren som ikke skaffet seg sin egen gjeit.

Sitat av tafsern Vis innlegg
Og det skal du da få lov til

Hos meg kommer meg selv og mine først
Vis hele sitatet...
Altruisme, egoisme.
Hva med noe midt i mellom?

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Føler at budskapet til trådstarter begynner å bli litt utgått i tillegg til at det var uklart hva han egentlig ville oppnå med denne tråden.

Merker at jeg begynner å bli like lei av slikt som jeg er av miljømaset som har herjet i media de siste årene.

Jeg blir definitivt mer lykkelig når jeg føler jeg har en overflod av materielle godsaker.
Hadde jeg sagt noe annet ville det vært så gjennomsyret av løgn at jeg hadde vært flau av meg selv etterpå!
Da velger jeg heller å fremstå et grådig svin framfor å virke bedre enn det jeg egentlig er, eller som en hippie som resirkulerer dasspapiret sitt for å redde regnskogen.

Blir jeg glad når jeg får ny bil, hytte, båt eller andre ting? Ja, selvfølgelig gjør jeg det!
Hvor mye vil ikke nettopp disse tingene være verd i framtiden når man har fått barn og barnebarn?
De aller beste minnene jeg har fra barndommen min er fra turer på hytta og turer i båten!
Dette er minner jeg setter stor pris på.

Kan legge til at jeg føler meg særdeles våken for tiden.
Vis hele sitatet...
Poenget til anti-materialistene er vel å ikke henge seg opp i det materielle; hvor det materielle erstatter det levende - selv om de faktiske anti-materialistene har selv hengt seg opp i noe: å ha en verden kun full av liv, men hvordan skal du få til liv uten bein og bakke å stå på.
Det er flott med båt, bil og hytte, flotte greier.
Men om resten av verden lever siklende etter dine materialistiske goder, eller enda værre: båten din er verdt 10'000 menneskers liv, burde det ikke være verdt det, for da er vi tilbake på å ikke la materialismen ta over, hvor ting erstatter liv/mennesker.
Nå står vi jo ovenfor et over-befolknings problem blandt annet, men du tar jo på deg et ganske stort ansvar om du tar på deg diktator-skjorta og bestemmer over hvem som skal dø ved å la folk sulte.
Sist endret av Mentalbox; 19. september 2009 kl. 20:53.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Greit nok at man er bevisst på miljø og andre menneskers rettigheter, men det er en ting som irriterer meg grenseløst. Og det er mennsker som kjøper seg ren samvittighet enten det er miljø eller adoptivbarn i Afrika. De menneskene som gjør det kan bare reise en viss plass i mine øyne. Jeg kjenner noen som har adoptivbarn i Afrika og som aktivt støtter dem. De har tilogmed reist ned til Afrika for å møte disse barna sine. Men å besøke sine egne barnebarn er de for gode til. Det gjør de kun når det passer dem, og det er svært sjelden. Eller ta disse finanstoppene i Norge. De kjøper klimakvoter over en lav sko for å "kjøpe seg fri" fra negativ omtale. Tror de virkelig at moder jord bryr seg om slike kvoter? Utviklingen mot et varmere klima går sin gang uansett, og skulle vi ha stoppet det, burde det vært stoppet på åttitallet.
Synes faktisk trådstarter har et poeng, men samtidig har jeg ingen planer om å ofre alt som betyr noe i mitt eget liv for å redde noen andres.. det er jeg for egoistisk til, og strengt tatt synes jeg folk i hele verden bør heve haka et par hakk og starte å gjøre mer for seg selv. Sier ikke at u-landene har så store sjangser til dette, men at enkelte mennesker sitter å syter over hvor grusomt de har det i et såpass fritt land som Norge har jeg ingen som helst sympati for.. løft på ræva og gjør noe for deg selv...

Når det er sagt så vil jeg også si at man får en urovekkende god følelse av å velge bort tv'en en kveld for å være sammen med venner og familie, eller bruke en sommerkveld ute i naturen.. den hadde jeg glemt eksisterte fra jeg var 15-25...

De siste årene har jeg også lagt merke til hvor lite verdi det er i arbeid og penger hvis man ikke har noen å dele fritiden med.. kan sitte på min egen lille pengebinge, men har jeg ingen å dele tanker med eller noen som bryr seg om meg så er ikke pengebingen verdt en dritt... det finnes en gylden middelvei mellom onkel skrue og mor theresa...
Sist endret av MadSky; 27. september 2009 kl. 02:16.
Verden er urettferdig. Man kan sitte her og forklare hvorfor man skal sende penger til fattige barn i Afrika. Det er (for noen) desverre slik at folk tjener mer enn andre, og noen tjener ingenting i det hele tatt. Om alt av arbeid og mennesker skulle bli likestilt, tror jeg at verden ville gått under. Jeg mener det er en selvfølge at en person i topplederstilling i et svært firma skal tjene mer enn en person bak kassen på rema 1000. Man får betalt for hvor viktig det arbeidet man gjør er for et firma, ikke for utannelsen. Vet om mange økonomistudenter som forventer den fete lønningen når de kommer seg ut i arbeid. Bare for å bli skuffet siden en annen tjener dobbelt så mye, med like mange års utdannelse. Folk må gjerne si at det er urettferdig, men det er klart at en direktør skal tjene mer enn en på gulvet, selv om direktøren er avhengig av å ha personer på gulvet. Direktøren har mye mer ansvar enn en person på gulvet.

Det er uansett opp til hver enkelt person om den personen skal gi masse penger til fattige barn, eller ha litt velstand i sitt eget liv. Jeg selv er glad i bilen min, familiehytten og huset jeg bor i. Mens andre er glade for å kunne bidra med støtte til fattige barn i Afrika. Fortsett med det som gjør deg lykkelig. Folk må gjerne skyte meg for denne uttalelsen, men man kan ikke redde alle. Livet er urettferdig. Noen vokser opp i rike familier, noen ikke. Noen jobber for en skikkelig utdannelse og er bra liv, andre kjører livet sitt til grunne og lever på sosialen, det er uansett jeg og alle andre som må betale for at de som kjører livet sitt til grunne skal kunne overleve.
Sitat av Mentalbox Vis innlegg

Poenget til anti-materialistene er vel å ikke henge seg opp i det materielle; hvor det materielle erstatter det levende - selv om de faktiske anti-materialistene har selv hengt seg opp i noe: å ha en verden kun full av liv, men hvordan skal du få til liv uten bein og bakke å stå på.
Det er flott med båt, bil og hytte, flotte greier.
Men om resten av verden lever siklende etter dine materialistiske goder, eller enda værre: båten din er verdt 10'000 menneskers liv, burde det ikke være verdt det, for da er vi tilbake på å ikke la materialismen ta over, hvor ting erstatter liv/mennesker.
Nå står vi jo ovenfor et over-befolknings problem blandt annet, men du tar jo på deg et ganske stort ansvar om du tar på deg diktator-skjorta og bestemmer over hvem som skal dø ved å la folk sulte.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt noe i mot heller?
Lurer forferdelig på hva du mener med de to nederste avsnittene dine. Det hadde ingenting å gjøre med det jeg skrev og jeg skjønner heller ikke hva du prøver å si med det.
Problemet med slike idealister (sosialister), er at de betrakter egosime som noe dårlig. Egosime er jo faktisk det som driver verden fremover, og skaper verdier som alle kan ta del i. Uten egoisme og kapitalisme, er det jo ingen som gidder å starte bedrifter for å tjene penger, som igjen gir skatteinntekter som gjør at du har et sykehus å dra til når du blir syk. Uten egosime har vi heller ingen penger å sende til de fattige barna i Afrika.
JA, jeg blir lykkeligere av hytte hus og bil. Den romantiske tanken om at folk var lykkeligere før, er jo bare bullshit. Folk strevde for å få mat til familien, folk døde av (i dag) trivielle sykdommer, og levealderen var nesten halvparten av hva den er i dag. Enhver sosialist, som så gladlig deler ut penger som er skapt av kapitalismen, bør virkelig gå i seg selv å sjekke ut om sosialistiske samfunn virklig er så bra som de ønsker å tro.
Jeg er svært enig i at mange mennesker har totalt feil fokus i livet. Vi søker ting som ikke gjør oss lykkelige, og det er ikke nødvendigvis rart. Vi mennesker er ikke primært her på kloden for å være lykkelige. Den menneskelige natur er utformet med utgangspunkt i å spre gener. Våre behov og ønsker tar utgangspunkt i dette. Derfor er det tilfredsstillende å ha sex, spise mat, spesielt svært energiholdig mat (for våre forfedre sunt, for oss for mye av det gode), osv. Det som gjør oss lykkelig, er dog ofte noe annet enn det som ville gjort vi spredte genene våre.

Positiv psykologi er vitenskapen om det gode liv. Vi kan ikke bare spekulere om hva som gir gode liv, vi må faktisk gå systematisk og vitenskapelig til verks. Hva er noen av funnene psykologien har gjort på lykke?

- Penger korrelerer så godt som ikke med lykke.
- Folk som vinner i Lotto er ikke lykkeligere enn andre.
- Gifte er lykkeligere enn ugifte.

Bruk styrkene dine, bygg mestringsopplevelser, invester i interpersonlige forhold, gi av deg selv, og vær så snill mot dine medmennesker du kan. Vi har denne misforståtte oppfatningen om at egoisme og altruisme er motsetninger. Vi må forstå de henger sammen, at vår lykke henger sammen med andres lykke, at å gi til andre, kjempe for andre, også er til vårt eget beste. Selvfølelse henger for eksempel i svært stor grad sammen med hvordan vi opplever andre ser oss, og det er ikke tvil om at de som gir sine medmennesker mye, får mer positiv tilbakemelding fra andre, og derfor har høyere selvfølelse, og dermed er lykkeligere.

Egoisme er den sikre vei til ulykke. Hvem vil ha noe å gjøre med en blodig egoist? Den egoistiske personens mellommenneskelige relasjoner vil være dårlige, mens det fremste kjennetegnet på lykkelige mennesker er nettopp givende, gode relasjoner til andre.
Sist endret av Splittet; 30. september 2009 kl. 02:13.
ÅH! Jeg merket jeg ble provosert av dette innlegget. Vet du med sikkerhet at ikke mennesker er på kloden for å være lykelige? Hvor har du det fra i såfall? Jeg vil se vitenskapelige bevis. Og det er ikke nok å vise til Darwin eller annen utviklingshistorie. Alle burde vite at mennesker og dyr formerer seg i sykluser som er styrt ut av en biologisk "klokke" som sier hvem som har fortrinnsrett over andre. Men har du bevis for at vi er her kun for å spre våre gener? Jeg er ikke bare sarkastisk, jeg vil gjerne se forskning på dette området, siden det interesserer meg.

Og siden jeg er i gang, har du bevis for at ikke penger korrelerer med lykke? Eller at folk som vinner i lotto ikke er lykkeligere enn andre? Jeg har sett visse dokumentarer om dette, og de som har vunnet, eller er rike, ser ut til å inneha en voldsom ro her i livet. De bryr seg kanskje lite om formuen eller bankkontoen sin, men de har ro nok til å bry seg om det som virkelig betyr noe. Jeg er av den oppfatning at man ikke kan bli lykkelig av å arve eller vinne millioner, men jeg er overbevist om at hvis man får nok penger til å dekke gjelden sin og andre utgifter man sliter med så vil man føle seg svært lettet, og vil kunne delta i livet på et helt annet plan.

Sitat av Splittet Vis innlegg
Jeg er svært enig i at mange mennesker har totalt feil fokus i livet. Vi søker ting som ikke gjør oss lykkelige, og det er ikke nødvendigvis rart. Vi mennesker er ikke primært her på kloden for å være lykkelige. Den menneskelige natur er utformet med utgangspunkt i å spre gener. Våre behov og ønsker tar utgangspunkt i dette. Derfor er det tilfredsstillende å ha sex, spise mat, spesielt svært energiholdig mat (for våre forfedre sunt, for oss for mye av det gode), osv. Det som gjør oss lykkelig, er dog ofte noe annet enn det som ville gjort vi spredte genene våre.

Positiv psykologi er vitenskapen om det gode liv. Vi kan ikke bare spekulere om hva som gir gode liv, vi må faktisk gå systematisk og vitenskapelig til verks. Hva er noen av funnene psykologien har gjort på lykke?

- Penger korrelerer så godt som ikke med lykke.
- Folk som vinner i Lotto er ikke lykkeligere enn andre.
- Gifte er lykkeligere enn ugifte.

Bruk styrkene dine, bygg mestringsopplevelser, invester i interpersonlige forhold, gi av deg selv, og vær så snill mot dine medmennesker du kan. Vi har denne misforståtte oppfatningen om at egoisme og altruisme er motsetninger. Vi må forstå de henger sammen, at vår lykke henger sammen med andres lykke, at å gi til andre, kjempe for andre, også er til vårt eget beste. Selvfølelse henger for eksempel i svært stor grad sammen med hvordan vi opplever andre ser oss, og det er ikke tvil om at de som gir sine medmennesker mye, får mer positiv tilbakemelding fra andre, og derfor har høyere selvfølelse, og dermed er lykkeligere.

Egoisme er den sikre vei til ulykke. Hvem vil ha noe å gjøre med en blodig egoist? Den egoistiske personens mellommenneskelige relasjoner vil være dårlige, mens det fremste kjennetegnet på lykkelige mennesker er nettopp givende, gode relasjoner til andre.
Vis hele sitatet...
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
ÅH! Jeg merket jeg ble provosert av dette innlegget. Vet du med sikkerhet at ikke mennesker er på kloden for å være lykelige? Hvor har du det fra i såfall? Jeg vil se vitenskapelige bevis. Og det er ikke nok å vise til Darwin eller annen utviklingshistorie. Alle burde vite at mennesker og dyr formerer seg i sykluser som er styrt ut av en biologisk "klokke" som sier hvem som har fortrinnsrett over andre. Men har du bevis for at vi er her kun for å spre våre gener? Jeg er ikke bare sarkastisk, jeg vil gjerne se forskning på dette området, siden det interesserer meg.
Vis hele sitatet...
Det er en konsekvens av evolusjonsteorien. Vi er ikke designet for lykke, vi er designet for å spre gener. Alle organismer er det. Dette er fordi det er de genene som er best til å spre seg som gjør det. Bare i den grad lykkegener gjør oss bedre i stand til å spre genene våre, altså reprodusere oss, vil de spre seg. Dette er realiteten, gitt at evolusjon gjennom naturlig utvalg er et faktum, og at vi ikke har en gud som griper inn i prosessen.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Og siden jeg er i gang, har du bevis for at ikke penger korrelerer med lykke? Eller at folk som vinner i lotto ikke er lykkeligere enn andre? Jeg har sett visse dokumentarer om dette, og de som har vunnet, eller er rike, ser ut til å inneha en voldsom ro her i livet. De bryr seg kanskje lite om formuen eller bankkontoen sin, men de har ro nok til å bry seg om det som virkelig betyr noe. Jeg er av den oppfatning at man ikke kan bli lykkelig av å arve eller vinne millioner, men jeg er overbevist om at hvis man får nok penger til å dekke gjelden sin og andre utgifter man sliter med så vil man føle seg svært lettet, og vil kunne delta i livet på et helt annet plan.
Vis hele sitatet...
Hva gjelder penger og lykke kan du for eksempel lese følgende artikkel: http://www.newsweek.com/id/43884 Funnet er svært velkjent i psykologien. Så lenge man er over et visst minimumsnivå, det vil si at man ikke er fattig, spiller penger så godt som ingen rolle. Dette er bare mellom individer innenfor vestlige, rike nasjoner, dog. Mellom nasjoner ser man at rikere nasjoner er lykkeligere enn fattige.
Sist endret av Splittet; 30. september 2009 kl. 12:38.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt noe i mot heller?
Lurer forferdelig på hva du mener med de to nederste avsnittene dine. Det hadde ingenting å gjøre med det jeg skrev og jeg skjønner heller ikke hva du prøver å si med det.
Vis hele sitatet...
Jeg går videre fra å svare deg til å prøve å skape et helhetlig bildet av poenget mitt.
Sist endret av Mentalbox; 1. oktober 2009 kl. 05:29.
Jeg er grunnleggende uenig med deg. Vi er ikke her på jorden for å spre våre gener. Det er jo grunnleggende fysikk, darwins rett til overlevelse for den sterkeste osv. Fysikken her på jorda er grei. Og jeg sier ikke at det er feil. Jeg tror teorien om den sterkestes overlevelse er veldig aktuell. Men etter min oppfatning er vi her for et mer utvidet formål, dvs å utvikle oss menneskelig. Opplever vi motgang så har det en betydning for oss som vi må jobbe med. Det er en mening med alt som skjer. Og meningen til syvende og sist, slik jeg ser det, er at vi tilslutt skal bli til hele mennesker som kan evne å se en total sammenheng. Darwin hadde en teori om det fysiske. Det gjenstår ennå å komme opp med en teori om det åndelige. Og det er vel uten tvil at en fysisk kropp også består av åndelige dimensjoner.

Sitat av Splittet Vis innlegg
Det er en konsekvens av evolusjonsteorien. Vi er ikke designet for lykke, vi er designet for å spre gener. Alle organismer er det. Dette er fordi det er de genene som er best til å spre seg som gjør det. Bare i den grad lykkegener gjør oss bedre i stand til å spre genene våre, altså reprodusere oss, vil de spre seg. Dette er realiteten, gitt at evolusjon gjennom naturlig utvalg er et faktum, og at vi ikke har en gud som griper inn i prosessen.



Hva gjelder penger og lykke kan du for eksempel lese følgende artikkel: http://www.newsweek.com/id/43884 Funnet er svært velkjent i psykologien. Så lenge man er over et visst minimumsnivå, det vil si at man ikke er fattig, spiller penger så godt som ingen rolle. Dette er bare mellom individer innenfor vestlige, rike nasjoner, dog. Mellom nasjoner ser man at rikere nasjoner er lykkeligere enn fattige.
Vis hele sitatet...
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg er grunnleggende uenig med deg. Vi er ikke her på jorden for å spre våre gener. Det er jo grunnleggende fysikk, darwins rett til overlevelse for den sterkeste osv. Fysikken her på jorda er grei. Og jeg sier ikke at det er feil. Jeg tror teorien om den sterkestes overlevelse er veldig aktuell. Men etter min oppfatning er vi her for et mer utvidet formål, dvs å utvikle oss menneskelig. Opplever vi motgang så har det en betydning for oss som vi må jobbe med. Det er en mening med alt som skjer. Og meningen til syvende og sist, slik jeg ser det, er at vi tilslutt skal bli til hele mennesker som kan evne å se en total sammenheng. Darwin hadde en teori om det fysiske. Det gjenstår ennå å komme opp med en teori om det åndelige. Og det er vel uten tvil at en fysisk kropp også består av åndelige dimensjoner.
Vis hele sitatet...
Vi har en bevissthet som springer ut av hjernen vår. Denne hjernen er dog utformet av evolusjon gjennom naturlig utvalg, en prosess som favoriserer de genene som er best til spre seg. De genene med de beste forutsetningene for å spre seg, er de som sprer seg, og dermed blir vår natur dominert av genene som er best til å spre seg. Å si vi har egoistiske gener er en metafor, som hjelper oss med å forstå genene våre gjør det som er i deres interesse, det vil si spre seg, og ikke det som er i vår interesse, det vil si leve tilfredsstillende og lykkelige liv. Dette kan være kjekt å vite, slik at vi kan se gjennom noen av de illusjonene genene våre holder opp for oss, og slik at vi kan fokusere bedre på hva som ville gjøre livene våre bedre. Vi kan la være å streve etter visse ting genene våre får oss til å føle behov for, for eksempel, fordi vi vet at selv om vi føler behov for, vil ikke måloppnåelsen gjøre oss lykkeligere, og når vi vet det, er det også enklere å ignorere.
Har ikke Mekke-blekka allerede laget denne tråden?
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
ÆÆæh for en irritabel tråd.
JA jeg trenger alt dritten jeg kjøper! Bil, båt, hytte, motorsykler og snøskutre. Bare i år har jeg sikkert brukt nok penger til å kunne gi mat til en medium stor afrikansk landsby på kjøretøy og div annet som du mener jeg ikke trenger, og dette er selv om jeg bor 5 min. gåtid unna arbeidet mitt!

Hvorfor ? Fordi jeg kan! Jeg jobber og sliter, og har tjent mesteparten av mine penger ved ærlig arbeid. Hvorfor skal ikke jeg kunne nyte godt av dette da ?

Om jeg solgte det jeg ikke trenger, og lever på et lavmål for så å gi pengene mine til de som trenger det, så betviler jeg stort på at dette vil gi meg større tilfredsstillelse enn når jeg feks hopper i båten og gir bånn gass inn mot sommerhavet.
Vis hele sitatet...
Åh.. Har du ikke hørt ryktene? Du skal få din lønn i himmelen.

Sykt irriterende tråd.
Jeg spiser en tier hver morgen og driter'n ut om kvelden.
Hvorfor? Fordi jeg kan...
Sitat av Splittet Vis innlegg
Vi har en bevissthet som springer ut av hjernen vår. Denne hjernen er dog utformet av evolusjon gjennom naturlig utvalg, en prosess som favoriserer de genene som er best til spre seg. De genene med de beste forutsetningene for å spre seg, er de som sprer seg, og dermed blir vår natur dominert av genene som er best til å spre seg. Å si vi har egoistiske gener er en metafor, som hjelper oss med å forstå genene våre gjør det som er i deres interesse, det vil si spre seg, og ikke det som er i vår interesse, det vil si leve tilfredsstillende og lykkelige liv. Dette kan være kjekt å vite, slik at vi kan se gjennom noen av de illusjonene genene våre holder opp for oss, og slik at vi kan fokusere bedre på hva som ville gjøre livene våre bedre. Vi kan la være å streve etter visse ting genene våre får oss til å føle behov for, for eksempel, fordi vi vet at selv om vi føler behov for, vil ikke måloppnåelsen gjøre oss lykkeligere, og når vi vet det, er det også enklere å ignorere.
Vis hele sitatet...
Du virker svært sikker i dine antagelser om at alt stammer fra Darwins teori. Har du vitenskapelige bevis for å si at hjernen vår også er en del av denne utviklingen? Er ikke Darwins teori mer rettet mot det fysiske? Etter min mening er det store hull i vitenskapen mht hjernens kapasitet og utvikling. Det viser vel også relevant forskning rundt dette temaet. Det er få som har genuine nøkler for hvordan man for eksempel kan omprogrammere hjernen. Det nærmeste man kommer er kanskje NevroLingvistiskProgrammering. Et eksempel: Hvis din teori hadde stemt så ville det blant annet ikke vært deprimerte personer på jorden i dag. For vi har kommet så langt i evolusjonen at dette ville ha blitt luket ut som en "programmeringsfeil" i hjernen for lenge siden.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Har du vitenskapelige bevis for å si at hjernen vår også er en del av denne utviklingen?
Vis hele sitatet...
Øh, hjernen vår er en del av organismen vår, og organismen vår er et resultat av mange millioner år med helt fantastiske prossesser og systematiseringer. Den poppet ikke fram sånn helt uten videre...

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Er ikke Darwins teori mer rettet mot det fysiske?
Vis hele sitatet...
Hmm, såvidt meg bekjent er hjernen et veldig solid og fysisk organ man både kan se på, ta på, lukte på, smake på og alt annet som måtte falle deg inn (så lenge den er ute av skallet sitt vel og merke).

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Etter min mening er det store hull i vitenskapen mht hjernens kapasitet og utvikling.
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart. Men det er ikke bare bare å forstå seg på det mest avanserte organet vi vet om, i det hele tatt den mest avanserte og fantastiske konstruksjonen there is. Ting tar tid, ting må verifiseres, gjentas, dokumenteres, observeres, testes - the list goes on. Vitenskapen kan ikke trylle fram alle svarene når du knipser med fingra.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Et eksempel: Hvis din teori hadde stemt så ville det blant annet ikke vært deprimerte personer på jorden i dag. For vi har kommet så langt i evolusjonen at dette ville ha blitt luket ut som en "programmeringsfeil" i hjernen for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må lese litt mer om hva evolusjon går ut på, gjerne litt psykologi og nevrologi mens du er i gang også.
Sist endret av Sky; 13. oktober 2009 kl. 14:24.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Du virker svært sikker i dine antagelser om at alt stammer fra Darwins teori. Har du vitenskapelige bevis for å si at hjernen vår også er en del av denne utviklingen? Er ikke Darwins teori mer rettet mot det fysiske?
Vis hele sitatet...
Er ikke hjernen en del av det fysiske? Alle dine geniale, dumme eller hverdagslige tanker, dine følelser, depresjoner, forelskelser, u name it er biokjemiske reaksjoner i hjernen.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Etter min mening er det store hull i vitenskapen mht hjernens kapasitet og utvikling.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor ufattelig kompleks hjernen vår er? At forskningen på dette feltet har gått sakte syns jeg ikke er rart i det hele tatt. Først nå, med våre avanserte maskiner, har vi klart å få noen svar på hvordan hjernen fungerer.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Et eksempel: Hvis din teori hadde stemt så ville det blant annet ikke vært deprimerte personer på jorden i dag. For vi har kommet så langt i evolusjonen at dette ville ha blitt luket ut som en "programmeringsfeil" i hjernen for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Det lønner seg å ha litt kunnskaper om hva man snakker om. Les litt om hva Sky nevnte.
Sitat av Sky Vis innlegg
Øh, hjernen vår er (...). Den poppet ikke fram sånn helt uten videre...
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_mechanics


Sitat av Sky Vis innlegg
Hmm, såvidt meg bekjent er hjernen et veldig solid og fysisk organ man både kan se på, ta på, lukte på, smake på og alt annet som måtte falle deg inn (så lenge den er ute av skallet sitt vel og merke).
Vis hele sitatet...
En teori basert på hva vi har sanset fra hva vi antar er en ekstern verden ettersom vi ikke kan styre den som vi styrer vår kropp...
Om du lukker alle sansene, er du like sikker på at det er det hjernen din er?
I så tilfelle er du ignorant til veldig generelle kvantemekaniske prinsipper.

Sitat av Sky Vis innlegg
Jeg tror du må lese litt mer om hva evolusjon går ut på, gjerne litt psykologi og nevrologi mens du er i gang også.
Vis hele sitatet...
Og du kvantefysikk (eller tenke selv; noe jeg alltid har gjort. Kvantefysikk var bare en teskje med "solid fakta" som dere vestlige ikke-tenkere baserer livene deres på; noe som kanskje dunke litt genuin filosofi inn i hodene deres)

PS: Jeg vet du ikke snakket til meg :P
Sist endret av Mentalbox; 14. oktober 2009 kl. 01:02.
Sitat av Mentalbox Vis innlegg
noe som kanskje dunke litt genuin filosofi inn i hodene deres
Vis hele sitatet...
Sånn som et par skikkelig gode og overbevisende youtubelenker?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mentalbox Vis innlegg

Og du kvantefysikk (eller tenke selv; noe jeg alltid har gjort. Kvantefysikk var bare en teskje med "solid fakta" som dere vestlige ikke-tenkere baserer livene deres på; noe som kanskje dunke litt genuin filosofi inn i hodene deres)
Vis hele sitatet...
Å dra kvantefysikk inn i denne debatten forstår eg ikkje heilt grunnen til. Kanskje du kan utdjupe?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
darwins rett til overlevelse for den sterkeste osv.
Vis hele sitatet...
Ordbruken din her tilsier at du misforstår den vitenskapelige teorien om det felles biologiske opphav - evolusjon. Den ikke postulerer noen "rett" til overlevelse, den konstanterer den observasjonen at noen organismer overlever og andre ikke. Det er en fundamental videreførelse av teorien til filosofiske og moralske domener på en urimelig måte de som mener en kan snakke om "rett". Det går heller ikke ut på den "sterkeste", men hva enn kvaliteter med en organisme som fører til at den overlever. Å knytte det til styrke blir feil da åpenbart naturen ikke er innrettet slik at styrke er den eneste eller beste egenskap å besitte.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Det gjenstår ennå å komme opp med en teori om det åndelige. Og det er vel uten tvil at en fysisk kropp også består av åndelige dimensjoner.
Vis hele sitatet...
Det er såklart ikke hevet over tvil at kroppen består av åndelige dimensjoner, at du så bastant hevder det gjør det ikke noe mer sant.

Skulle du laget en vitenskapelig teori om "det åndelige" måtte du kanskje ha reformert det eksisterende vitenskapsfilosofien som baserer seg på empiriske observasjoner av den felles fysiske verden.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Et eksempel: Hvis din teori hadde stemt så ville det blant annet ikke vært deprimerte personer på jorden i dag. For vi har kommet så langt i evolusjonen at dette ville ha blitt luket ut som en "programmeringsfeil" i hjernen for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Her har du en antagelse om at evolusjon har som mål å produsere lykkelige mennesker - det hevder ikke teorien. Den hevder at de organismer som overlever var bra nok og vil videreføre arvematerialet og de egenskaper det har.

Depresjon kan ha gode evolusjonmessige årsaker. En psykologisk årsak til depresjon er ofte mangel på vellykede sosiale interaksjoner. Dette kan fra gammelt av være et tegn på at de organismer som *ikke* følte seg emosjonelt deprimert når de var borte fra en gruppe mennesker ble luket ut av naturen fordi de alene ikke klarte samle mat, finne formeringspartner, slåss mot dyr osv...

Depresjon kunne også ha vært fordelaktig når det å tilstrebe et mål kunne medført stor risiko - altså en kontrollmekanisme på å være for overivrig.

Depresjon måtte ha vært såpass ufordelaktig for en art at de deler som var såpass deprimerte at de ikke klarte formere seg døde ut for at depresjon skulle bli luket ut. Mennesker som sliter med depresjoner får ofte barn de også.
Sist endret av Kinseek; 14. oktober 2009 kl. 08:50.
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Sånn som et par skikkelig gode og overbevisende youtubelenker?
Vis hele sitatet...
Åja, beklager, jeg glemte at om man ser Bush uttale seg på youtube så er det jo SELVFØLGELIG FAKE, siden det er Youtube. Finnes jo ikke ordentlige ting på youtube, ingenting som er tatt opp fra TV eller opplastinger av dokumentarer der, neinei, ALT på youtube er trash...
Så vær så snill, nevn en troverdig referanse så jeg får lastet det opp på youtube, for så å snakke om hvor utroverdig det er siden det ligger på youtube!
Har du ikke noe bedre å gjøre? Som å.. provosere en sten?

Hva er Skull & Bones?
Hvem er medlemer?
JFK sa aldri noe av det som her linkes til: DET LIGGER NEMLIG PÅ YOUTUBE!!!!

Sitat av slashdot Vis innlegg
Å dra kvantefysikk inn i denne debatten forstår eg ikkje heilt grunnen til. Kanskje du kan utdjupe?
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig.. Jeg er litt lei av all motgangen som ikke er basert på logiske, upartiske og ydmyke spørsmål, argumenter, kommentarer.. derimot veldig partisk feedback, uten å utdype meg noe lengre enn det.

Men om jeg absolutt skal prøve å skjære ut av kroppen min, en mangelvare; optimistisk energi, så dro jeg det opp fordi kvantefysikk åpnet.. ummm...
mulighetene til å argumentere for seg.
Det var aldri klassisk fysikk som holdt oss "tenkere" nede, men folkene som prøvde å brukte det imot oss på det sterkeste.
Når kvantefysikk ble introdusert, entanglement, duality osv, viste det til at Darwins teori ble litt svak, tilfeldighet overvurdert, men også et mattematisk system; det gav ydmykhet til idéen om gammel og østlig filosofi, ånder, alt mulig ble omgjort fra komplett umulig og idiotiskt og primitivt til usansynlig men mulig.
Mulig er bedre enn primitivt, det er faktisk er stort skritt når det kommer til menneskets dagligliv, hvor mennesket plutselig får lov til å tenke selv.
For det har vært, og er fortsatt, en kommunistisk verden.
Vi blir ikke fortalt hva vi skal gjøre, men hvordan vi skal tenke, eller mere riktig: hvordan vi ikke skal tenke.
Vi blir ikke fortalt dette av ydmyke mennesker som vil oss godt, men autoriter og drittsekker som absolutt ikke vil oss godt overhodet, enten blindet av egoet/egoismen e.l, eller denne idéen om ondskap..
Jeg er for trøtt til å gå altfor langt inn på dette, spesielt med all motgangne jeg vet jeg får, uansett hva jeg skriver, uansett hvor jeg skriver det.
Nesten alt blir brukt imot meg.
De eneste som faktisk forstår meg er de intelligente. De er noen som ser ut til å forstå endel, folk som mener de 1000år gamle sjeler og slikt, men de fleste som virkelig forstår hva jeg snakker om, er folk som gjerne blir klassifisert som geniale.
Ingen referanser, ingen spørsmål ang det sistnevnte.

Jeg får lese over hva jeg skrev når jeg våkner igjen.

Erstatning for: Hva er Skull & Bones?
Sist endret av Mentalbox; 14. oktober 2009 kl. 09:10.
Jeg tror ikke overhodet jeg klarer å dra noen poeng eller mening utifra den siste posten til Mentalbox...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mentalbox Vis innlegg
Men om jeg absolutt skal prøve å skjære ut av kroppen min, en mangelvare; optimistisk energi, så dro jeg det opp fordi kvantefysikk åpnet.. ummm...
mulighetene til å argumentere for seg.
Vis hele sitatet...
For å argumentere må du vel ha forstått ting?
Sitat av Mentalbox Vis innlegg
Det var aldri klassisk fysikk som holdt oss "tenkere" nede, men folkene som prøvde å brukte det imot oss på det sterkeste.
Når kvantefysikk ble introdusert, entanglement, duality osv, viste det til at Darwins teori ble litt svak, tilfeldighet overvurdert, men også et mattematisk system; det gav ydmykhet til idéen om gammel og østlig filosofi, ånder, alt mulig ble omgjort fra komplett umulig og idiotiskt og primitivt til usansynlig men mulig.
Vis hele sitatet...
På kva måte påverkar kvantefysikken darwin sine teorier? Eg kan ikkje sjå nokon klare motsetninger mellom dei to. Eg er rett nok ikkje godt kjent med kvantefysikk, men godt nok til at eg burde greie å grokke det om du kan utdjupe.
Sitat av Mentalbox Vis innlegg
Mulig er bedre enn primitivt, det er faktisk er stort skritt når det kommer til menneskets dagligliv, hvor mennesket plutselig får lov til å tenke selv.
For det har vært, og er fortsatt, en kommunistisk verden.
Vi blir ikke fortalt hva vi skal gjøre, men hvordan vi skal tenke, eller mere riktig: hvordan vi ikke skal tenke.
Vis hele sitatet...
På kva måte påverkar kvantefysikken dette?

Seriøst, du kan ikkje hevde at det makkverket du har lirt av deg har noko som helst med darwinisme, kvantefysikk eller i heile teke noko som helst som er i nærheten av vitenskapleg fornuft. Det er jo bare påstander, tomme ord fra en som åpenbart ikkje har forstått hverken evolusjon eller kvantefysikk.
Høres ut som om noen har prioritert "What the bleep" over faktiske lærebøker i kvantemekanikk. Ingenting av det du sier henger på greip, med mindre du tar alternativfolk som ikke har den minste matematiske snøring sin tolkning av populærvitenskaplige tekster som fakta. Bildet du forsøker å male av deg selv som en som forstår hvordan verden virkelig fungerer står i sterk kontrast til sutringen din, lenkingen til youtube-videoer og ikke minst forståelsen av kvantemekanikk. Jeg innser at det kan være tungt å forstå, men ikke alle som tror de er geniale er faktisk geniale.
Beklager Mentalbox men det ser ut som om du har diskutert dette veldig mye med deg selv og din indre monolog og desverre kommer det ut uten argumenter.
Kvantemekanikk kan ikke på noen måte linkes opp mot Darwinisme, da Darwinisme er basert på observasjoner om arvelige trekk og egenskaper videreført utelukkende gjennom logiske ressonementer og slutninger. Darwin visste ingenting om genenes eksistens, og sammenliknet en arveprosess som blanding av innholdet i to malingsspann (selv om han var klar over at prosessen måtte være mer komplisert, ettersom blandingsanalogien vil ubetydeliggjøre favoriserende trekk over tid).

Hvis du forsøker å linke kvantemekaniske prinsipper som dualitet opp mot vitenskapen om gener, må du nok også her dessverre få litt mer kunnskap om emnet. Dualitet (bølge-partikkel) har for det første ingenting med saken å gjøre, og hva gener angår er disse molekylene så store at bølgelengden igjen blir minimal, noe som gjør bølgeegenskapene tilsvarende minimale.

Hvis du skal bruke Youtube-videoer som argument, bruk de som referanse, og formuler argumentet skriftlig. Veldig få som gidder å se gjennom en ukommentert Youtube-video (meg inkludert) for så å gjette hva slags argument du prøver å føre og hvilken del av videoen som er relevant til dette argumentet.
Mulig det kun er de intelligente som forstår deg Mentalbox, men både ivioynar og provo forstod hva jeg mente med youtubehenvisningen min.