Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5734
Hei.
Dette gjelder ikke akkurat rus på Elvanse, men det jeg lurer på om det er noen her som vet om diverse mat og drikke som demper eller fjerner effekten av Elvanse?

Nå er jeg ikke ute etter at effekten skal bli borte men ser heller etter ting jeg burde unngå for å ikke miste effekten

Har hørt noe om at apelsin juice kan gjøre så effekten avtar, men hvor reelt det vet jeg jo ikke, drikker uansett ikke det så har ikke testet.

Håper noen her har noen svar til meg!
Syrlig mat å drikke, dvs mat med en ph under 7 gjør sånn at amfetamin skilles raskere ut av kroppen. c vitaminer, citrus frukter osv.
Mens mat med en ph over 7 gjør at det får bedre biotilgjengelighet, noe som igjen bidrar til litt økt absorpsjon i mage tarm systemet og mer langsom utskilling av metabolitter.
Gjør et nettsøk på matvarer og ph verdi om du vil vite mer om hvilke matvarer og drikke du spesifikt bør unngå.
Skalaen går fra ph 0-14.
Elvanse er laget nettopp fordi vanlig Amfetamin har dette problemet med pH-nivåer, osv. Mat/drikke, pH-verdi, mageinnhold skal ha minimalt å si på biotilgjengeligheten, men fettrikt måltid kan gjøre opptaket/absorpsjonen tregere.

Kilde: https://www.felleskatalogen.no/medis...cts-ltd-588199

Og dette:
The prodrug lisdexamfetamine is not as sensitive to pH as amphetamine when being absorbed in the gastrointestinal tract
Vis hele sitatet...
Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Lisdex...armacokinetics

Enkelte medisiner kan dempe metaboliseringen av Lisdexamfetamin til Dexamfetamin i leveren. CYP2D6 er en av enzymene ansvarlig for denne omdanningen, og mange medikamenter hemmer dette enzymet. Meget få medisiner/rus gjør det motsatte, bortsett fra Glutethimide, en gammel sovemedisin som ligner og virker ganske likt benzoer, barbiturater, Z-hypnotika, osv. Det ble forbudt og tatt av markedet før det kom til Norge.

(Kanskje ikke så rart det ble tatt av markedet siden en kombinasjon av Kodein og Glutethimide kunne sammenlignes med Heroin tatt intravenøst, siden det både forsterker selve effekten slik benzo o.l. gjør og samtidig øker konverteringen av Kodein til Morfin ganske så mye, og det ville også økt for Lisdexamfetamin til Dexamfetamin).
Sist endret av Mexxy; 7. oktober 2017 kl. 11:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Elvanse er laget nettopp fordi vanlig Amfetamin har dette problemet med pH-nivåer, osv. Mat/drikke, pH-verdi, mageinnhold skal ha minimalt å si på biotilgjengeligheten, men fettrikt måltid kan gjøre opptaket/absorpsjonen tregere.

Kilde: https://www.felleskatalogen.no/medis...cts-ltd-588199

Og dette:

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Lisdex...armacokinetics

Enkelte medisiner kan dempe metaboliseringen av Lisdexamfetamin til Dexamfetamin i leveren. CYP2D6 er en av enzymene ansvarlig for denne omdanningen, og mange medikamenter hemmer dette enzymet. Meget få medisiner/rus gjør det motsatte, bortsett fra Glutethimide, en gammel sovemedisin som ligner og virker ganske likt benzoer, barbiturater, Z-hypnotika, osv. Det ble forbudt og tatt av markedet før det kom til Norge.

(Kanskje ikke så rart det ble tatt av markedet siden en kombinasjon av Kodein og Glutethimide kunne sammenlignes med Heroin tatt intravenøst, siden det både forsterker selve effekten slik benzo o.l. gjør og samtidig øker konverteringen av Kodein til Morfin ganske så mye, og det ville også økt for Lisdexamfetamin til Dexamfetamin).
Vis hele sitatet...

Takker for svar!

Ja så nå på felleskatalogen at det også stod at man kan ta innholdet ut av kapselen og blande det i feks. appelsinjuice, så regner ikke med de hadde skrevet at man kan ta det på den måten om det ville ødelagt for virkningen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan ville det vært om man inntok et fettrikt måltid etter inntak av elvansen da?
Lurer egentig på hva det menes med et fettrikt måltid også, er det en mcdonalds meny eller en vanlig norsk middag?
▼ ... flere år senere ... ▼
Er det noen som har svar til det "anonym bruker" over meg lurer på?

--"Hvordan ville det vært om man inntok et fettrikt måltid etter inntak av elvansen da?
Lurer egentig på hva det menes med et fettrikt måltid også, er det en mcdonalds meny eller en vanlig norsk middag?"--

-annym bruker

?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Er det noen som har svar til det "anonym bruker" over meg lurer på?

--"Hvordan ville det vært om man inntok et fettrikt måltid etter inntak av elvansen da?
Lurer egentig på hva det menes med et fettrikt måltid også, er det en mcdonalds meny eller en vanlig norsk middag?"--

-annym bruker

?
Vis hele sitatet...
Det kommer litt an på hvor lenge etter man tok elvansen. Uansett ville det i "værste" fall gjøre opptaket litt tregere.

Et fettrikt måltid vil ikke være McDonalds, men f.eks ribbe, pinnekjøtt, tenk de måltidene som er så mektige at du omtrent sovner etterpå.
Sist endret av Dodecha; 2. oktober 2021 kl. 10:24.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det kommer litt an på hvor lenge etter man tok elvansen. Uansett ville det i "værste" fall gjøre opptaket litt tregere.

Et fettrikt måltid vil ikke være McDonalds, men f.eks ribbe, pinnekjøtt, tenk de måltidene som er så mektige at du omtrent sovner etterpå.
Vis hele sitatet...
Hei Han spurte om det motsatte. Fettrikt måltid etter inntak, vil det påvirke noe?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei Han spurte om det motsatte. Fettrikt måltid etter inntak, vil det påvirke noe?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg snakket om å spise et fettrikt måltid etter man har inntatt elvanse og igjen: Det værste som kan skje er at opptaket starter vanlig og blir litt tregere.

Helt ærlig virker det her som litt merkelig detaljstyring, å begynne å henge seg opp i inntaket av medikamentet for best effekt er i grenseland misbrukeroppførsel. Kanskje det er på tide å ta en tur til legen å forklare problemet?
Sist endret av Dodecha; 2. oktober 2021 kl. 13:32.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja, jeg snakket om å spise et fettrikt måltid etter man har inntatt elvanse og igjen: Det værste som kan skje er at opptaket starter vanlig og blir litt tregere.
Vis hele sitatet...
Høh, jeg som var så sikker på at jeg så at du misforstod det innlegget. Kanskje det var litt tidlig på morgenen da jeg leste innlegget ditt. Bare glem det jeg skrev.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Helt ærlig virker det her som litt merkelig detaljstyring, å begynne å henge seg opp i inntaket av medikamentet for best effekt er i grenseland misbrukeroppførsel. Kanskje det er på tide å ta en tur til legen å forklare problemet?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har rett i forhold til mine mistanker om hvilken effekt som er ønsket av Elvanse, så tror jeg at det kanskje handler om det fysiske kicket som Elvanse gir, eventuelt selve virketiden. Man bør selvfølgelig gå til lege som du skriver, men jeg vil gjerne legge til en liten detalj som trådstarter kanskje kan få nytte av for å få den ønskede effekten:
Finn noe å konsentrere deg om. Les en bok, skriv en tekst, noe sånt. Da vil kicket komme tilbake.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja, jeg snakket om å spise et fettrikt måltid etter man har inntatt elvanse og igjen: Det værste som kan skje er at opptaket starter vanlig og blir litt tregere.

Helt ærlig virker det her som litt merkelig detaljstyring, å begynne å henge seg opp i inntaket av medikamentet for best effekt er i grenseland misbrukeroppførsel. Kanskje det er på tide å ta en tur til legen å forklare problemet?
Vis hele sitatet...

Misbruker har jeg vært, noen vil vel kalle meg det enda.
Jeg har (bortsett fra cannabis)
Vært rusfri fra heroin speed piller psykedelia... å jeg vil ikke havne der igjen, så jeg prøver det jeg kan å få mest mulig effekt, det har enn så lenge gått bra, å jeg vik nok fortsette sånn uansett tror jeg, det er sånn hode mitt funker, å det er sånn jeg holde meg rusfri.

Går å i Lar, men gar gått over til buvidal fra metadon, så der er det ikke noe "kick" å hente lenger.

Å ta det opp med legen er som å be om å miste medisinen, de har allerede fjernet 30mg fra elvanse døgndosen mim helt uten grunn!