Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2553
Hei, trenger hjelp til å identifisere problemet mitt med pc'en og tips til hva jeg burde gjøre!
Har en 1 år gammel Cooler Master V850 PSU som skal være mer en nok for maskinen min. Nå er det sånn at pc'en kan skru seg av når som helst, strømmen går bare ved mikroskopiske bevegelser på tuppen av strømkabelen inn til PSU'en, vrikker jeg så vidt på den da skrur den seg på igjen og kanskje av igjen helt til jeg finner et punkt hvor den ikke slår seg av umiddelbart, først trodde jeg den ikke var satt godt nok inn men etter litt eksperimentering fant jeg ut at den faktisk funker bedre halvveis plugget inn!
Har jeg flaks da så kjører maskinen bra i 3 timer før den plutselig slår seg av igjen, tror dere dette er et problem med kabelen bare? Eller kan det være PSU'en i seg selv?? (regner med at det er en av de 2 tingene)

Er ikke så lett å slappe av på pcen når du vet at hele maskinen kommer til å skru seg av plutselig men du vet ikke når!
Håper det bare er kabelen og at det isåfall er lett gjort/billig å skaffe seg ny men derfor jeg spør her!

Takk for alle svar på forhånd.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Umulig for oss å vite om det er kabel eller psu som fusker, det greieste er jo bare å teste med en ny kabel.
Har vært ute for at en eller flere pins i kontakten på psu er løse, at de altså har løsnet i loddingen. Skyldes som oftest at folk lar maskinen stå helt inntill veggen med strømkabel som støtdemper
Tenkte egentlig at det første jeg burde prøve var en annen strømforsyning men må jeg skaffe nøyaktig samme kabel som fulgte med PSU'en? Selges det separat isåfall eller er det en felles som funker til alle/mange forskjellige PSU'er?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvorfor bytte psu før kabel, når kabel er 10x billigere og enklere å bytte?
Det er en standard strøm/apparatkabel (c13)
Alt ifra clas ohlson til komplett.no fører disse.
Kabel før PSU var det jeg mente ja. Men er den kabelen du nevner der akkurat samme som den som fulgte med PSU'en? Er det noen forskjellige versjoner av dem som f.eks har bedre kvalitet enn andre? Sry hvis det er dumme spørsmål men vil bare ikke kjøpe feil
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sålenge du kjøper fra butikker i Norge er du rimelig safe, kjøper du de billigste fra Kina så er sikkert materialvalget noe tamt.
De kablene tåler en mannsalder uansett, så jeg ville ikke vært bekymret.

Det er jo uansett ikke sikkert det er kabelen som er problemet her.
Sant, håper på at det bare er kabelen da..fingers crossed hehe
Har opplevd en gang at en slik strømkabel ikke fikk kontakt i pluggen på en forsterker jeg hadde så ja det kan skje og du prøver selvfølgelig et par andre strømkabler før du begynner og dra ut steømforsyningen
Har bestilt en sånn c13 strømkabel nå, men leste at mange monitorer bruker samme kabel, jeg har 2 og kabelene fra de monitorene så helt like ut som den til psu'en. Så jeg prøvde en uten hell, kan det være forskjellig strømforsyning selvom de ser like ut og passer inn?? (Hvis ikke så er det jo ikke vits å vente på den jeg har bestilt da er det jo noe annet)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
De er nok like ja, meget mulig kontakten i psu er defekt. Du kan kjenne på de 3 tappene om de er løse, evt dårlig kontakt et sted i psu.

Du kan jo evt prøve å reklamere på psu, eller bruke garanti dersom du enda har. Slår der ikke igjennom så kan du prøve å åpne den for å lete etter åpenbare feil.
Etter dette ville jeg sterk vurdert ny psu
Litt kjipt men 5 års garanti så får bruke det
Hvis kontakten på kabelen passer i psu'en, og det er standard norsk(europeisk) jordet stikk i andre enden er det bare å plugge inn og prøve.