Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 6010
Noen som vet om noe bra dyster/mørk musikk? Litt avslappa deppresiv musikk, gjerne litt psykadelisk Jeg er villig til å gå innenfor flere sjangre men jeg ser ikke akkurat på screamo som deppresiv musikk.
Tenker litt mer i retning Nick Cave & the Bad Seeds eller Tom Waits.
Melancholia skiva til Penitent kan være noe
Vet ikke helt om det er hva du er ute etter, men jeg synes nå iallefall at Jokke har veldig mye depressiv musikk. Bestevenner, Billig lykke, Klassefest, Narkoman, Verdiløse menn, for å nevne noen :P

Narkoman og Bestevenner er vel blant de dypeste/mest depressive
Tool - 10,000 days. Handler om mora til vokalisten. Ganske mørk og dyster sang, med en skikkelig bra tekst
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Min hyllest til vinterland - Satyricon En instrumental (så og si) så den inneholder null skriking. Bare rolig gitar/fløyte som gir en middelalder feeling.
@alexanderb: kanskje ikke så avslappa, men det er gode band du har der. særlig I Hate Myself. "I'm piss, I'm shit, I'm less than nothing", blir nesten ikke mer deprimerende enn det.

selv synes jeg Carissa's Wierd og soloprosjektet til Jenn Ghetto fra det bandet, S, er ganske deprimerende (men vakre) saker. Elliott Smith er også noe jeg anser for å være depressivt, særlig hans selvtitulerte plate. her er noen sanger jeg med én gang kom til å tenke på da jeg så trådtittelen:

Elliott Smith - Needle in the Hay
S - 5 Dollers
Carissa's Wierd - So You Wanna Be a Superhero
Red House Painters - Smokey
Sist endret av Årolilja; 19. juli 2011 kl. 22:38.
Anathema, og da spesielt albumet Alternative 4
Sist endret av nirvana92; 19. juli 2011 kl. 22:40.
My dying bride og Type O Negative er tidvis utrolig deprimerende. I tillegg til å være mine favorittband
Hva med Seigmenn? Det er temmelig dystert. Metropolis er jo et forslag her.

Ellers er jo gammel Dimmu Borgir fett. Ja, dette er ikke dimmu som du kanskje kjenner det, så prøv denne låta ihvertfall. Ikke akkurat 100% dobbeltpedal dunking og hylende vokal, men "rolig" og dyster.

Ganske klassisk singer/songwriter her: Fences - Sadie Knallbra mener nå jeg. Eventuelt samme artist med låta My Girl The Horse

Om det ikke fenger kan du alikvel sjekke ut:
Bon Iver. Plata som heter For Emma Forever Ago er som et dypdykk ned i et knust hjerte. Skinny Love er jo en låt man kan trekke fram. du mister bass-stemmen nick cave innehar men det er fortsatt rimelig melankolsk.

Det svenske bandet Kent har sikkert de fleste hørt om. Det er allikevel ganske moll-stemt og dystert. Samtidig som tekstene er rimelig depresive til tider. Plata Hanglestad Hill(?) er den kuleste etter min mening, og denne låta en av de bedre.

Det var de jeg kom på atm. Som regel hører jeg på Doom/Stoner-rock, Blues og klassisk om jeg selv er i deppehumør. Og det er lite på den kanten som minner om Nick Cave
Mener du metall når du sier screamo? Såfall må du rette litt på begrepene dine.

Her har du noen skikkelig mørke stykker. Det er metall, men langt fra sjangeren screamo (og antageligvis milevis unna det du er vant med å høre):

Silencer - Death Pierce Me
Shining - Yttligare Ett Steg Närmare Total Jävla Utfrysning

Dette er også relativt depressivt, men fantastisk vakkert.
Arvo Pärt - Magnificat
Ohh.. Kom på en til!
Type 0 Negative - Everyone i Love Is Dead Den vokalen, det riffet.. Den låta! Awsome
all snakken om screamo gjør at jeg må jo poste et screamoband. :-P
http://www.youtube.com/watch?v=XuRCNcoMlck
Sjekk ut Elbow med The seldom seen kid, eller radiohead med In Rainbows, Hail to the thief..
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Mener du metall når du sier screamo? Såfall må du rette litt på begrepene dine.
Vis hele sitatet...
Det var bare for å gi en liten pekepinn til det jeg ikke leter etter Jeg hører mye på metal og mange andre subsjangere om ikke sub-subsjangere.

Takk, mange gode forslag her Kommer nok til god bruk under bilturen tilbake til Oslo. Codeine var et band jeg tok til meg med en gang. Har en del Jokke-plater liggende her og der fra før av
Sist endret av Pogo_Viking1; 19. juli 2011 kl. 23:09.
Nick Drake er en morsom fyr. Dvs han er død nå pga depresjonsrelatert selvmord i 1974, men han har en stemme som kan gi en voksen mann klump i halsen selv om han også har sanger som ikke er bekmørke.

En av verdens fineste sanger: http://www.youtube.com/watch?v=idcaRTg4-fM
Sitat av Pogo_Viking1 Vis innlegg
Har en del Jokke-plater liggende her og der fra før av
Vis hele sitatet...
I alle dager - har du ikke kontroll på skivene dine, mann? :P
http://www.youtube.com/watch?v=nA07S...eature=related
Austere - Just for a moment..
Utrolig vakker sang, depresiv så det holder.

Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Mener du metall når du sier screamo? Såfall må du rette litt på begrepene dine.

Her har du noen skikkelig mørke stykker. Det er metall, men langt fra sjangeren screamo (og antageligvis milevis unna det du er vant med å høre):

Silencer - Death Pierce Me
Shining - Yttligare Ett Steg Närmare Total Jävla Utfrysning

Dette er også relativt depressivt, men fantastisk vakkert.
Arvo Pärt - Magnificat
Vis hele sitatet...
I like your taste!
Crippled Black Pheonix har mye melankolsk musikk, ligger masse på Spotify.

Time of Ye Life/Born for Nothing/Paranoid Arm of Narcoleptic Empire

I'm Almost Home

Half Makeshift er et enmannsband som har en rar blanding av melankolsk elektronica og noize & drone elementer.

Omen I (part 1)
Oblivion


Legger også til Entrance - Lost In the Dark Ettersom dette er en av de mest deprimerende låtene jeg har hørt, måten riffet er så tungt og sakte bare drar deg nedover med det.
Legger til Sigur Ròs ettersom de har mye melankolsk men samtidig utrolig vakker musikk.

Von

Samskeyti

Heysátan

Alle klipp fra DVD'en "Heima" som jeg anbefaler på det varmeste.
Finnes ganske mye depressivt innenfor black metal, som er behagelig å høre på (det etter komma er min mening)

Morgul - Machine
Dysterkald - Land of the cold
Angantyr - En Falden Kriger
Slenger bare ut noe jeg;
Madrugada - Quite emotional, Electric, I dont fit, Sail away, Highway of lights, Valley of deception ++
The National - Sorrow, Fake empire.
Pink Floyd - Wish you were here
alexanderb og Årolilja er inne på det. Jeg mener personlig at melankolsk musikk nådde sitt absolutte høydepunkt under 90-tallets indiescene. Og det er spesielt en sjanger som skiller seg ut; Slowcore.

Du har et knippe band som har blitt identifisert med denne undersjangeren, blant dem Low, Bedhead, Red House Painters, Codeine, Lowercase og alle bør sjekkes ut.

Bedhead er forøvrig mitt absolutte favorittband. Ever Jeg har hatt et forhold til nesten samtlige av sangene de har utgitt. Noen meldodier er så nydelige og perfekte at de høres ut som om de bare har ligget og ventet på å bli oppdaget av musikere. Noen ganger er musikk så vakkert at du blir usikker på om formålet med musikken er å fremme melankoli eller intens glede. Og noen ganger kan lyrikken i en låt være forfriende fritt for bullshit og gåter; du forstår og identifiserer deg umiddelbart med teksten. Den ble skrevet for akkurat deg. Jeg regner med at de fleste har et slikt forhold til et eller annet band; for meg personlig er dette bandet Bedhead.

Bedhead - Burned Out var sangen det startet med for min del.

De utga tre album, her på Spotify:
Bedhead - WhatFunLifeWas (1994)
Bedhead - Beheaded (1996)
Bedhead - Transaction de Novo (1998)

Få også med dere Living Well, fra det første albumet. Breakdownet på slutten gjør meg jævlig lykkelig for å leve
Sitat av Nekran Vis innlegg
I alle dager - har du ikke kontroll på skivene dine, mann? :P
Vis hele sitatet...
Jeg er ute 90% av tiden, og shifter på å bo hos mamma og pappa alt etter på hvem som er sure på meg, så det er ikke så lett i lengden.
The replacements - Here comes a regular
Red Hot Chili peppers - Under the bridge
Philter - Revolver
Hollow - Pantera sad
http://www.youtube.com/watch?v=OhsyAWweGQE&hd=1

hmmm, Cemetery Gates med Pantera????
Sist endret av Mr. D; 20. juli 2011 kl. 01:53.
Still Life-albumet av Opeth. Instant selvmord. Det er sykt tungt og depressivt.

http://grooveshark.com/#/album/Still+Life/134445
A Tragedy's Bitter End skiva til Fallen er også knall.
Fallen er jo sideprosjektet til div folk fra Funeral, men etter min mening langt bedre.
Åpningssporet, Gravdans, er ståpels materiale.
Sist endret av Nekroper; 20. juli 2011 kl. 13:08.
Og skal faller du for doom av det seige slaget så er begge skivene til tyske Ahab helt sjef.
Den blytunge The Call Of The Wretched Sea er min favoritt, men vil du ha det litt mer melodiøst kan nok The Divinity Of Oceans være rette valget.
Rolig, vakkert, poetisk, trist, depressivt og psykedelisk?

Da skal du skal sjekke ut soloplatene til Syd Barrett; Madcap Laughs og Barrett

http://youtu.be/SJkQVhn8cHQ
Ulver er for meg noe av det mørkeste og mest depressive, dog utrolig vakkert. Albumet "Shadows of the Sun" vil være en fin start, sjekk ut åpningslåta "Eos". Det ligger ute på youtube, og du kan laste ned hele diskografien deres fra bukta.

Ellers er Massive Attacks "Mezzanine" et album det er verdt å sjekke ut. Ser det har blitt linka til et par sanger derfra.
Snow Ghosts - Lost At Sea
Snow Ghosts - Where The Wild Horses
Portishead - The Rip

Jon Hopkins har også endel stereotypiske deppelåter. Har ei IDM-liste som går fra deppelåter til "livssetteprispålåter" som kanskje kan være noe?

Ellers er det jo Madrugada/Sivert Høyem da:

Sivert Høyem - Prisoner Of The Road
Madrugada - Majesty
Hva med Radiohead? Et engelsk band som beveger seg mellom elektronisk og rock. Flinke er de og!
Sjekk ut albummene OK Computer, The Bends og Amnesiac. Kan anbefale det siste
Shadows of the sun av Ulver er verdt å sjekke ut. De har også mye annet som stemningsmessig er veldig trist.
Superlurker
merulz's Avatar
The Peaceville Trio er midt i blinken dersom du er ute etter metall.
Det er selvfølgelig My Dying Bride, Anathema og Paradise Lost. (Riktig nok de eldre albumene fra alle tre, de to sistnevnte har jo skeiet helt ut)
http://youtu.be/JmZBOY6Mczk
Fikk meg til å grine værtfall...
Husker jeg fikk en hel sal, der mange "skrøt" av at dem har en depressiv musikk smak til å være stille i en veldig god stund bare av denne sangen.
Navnet er: Komm, Susser Tod.
og inneholder lyrics i description.

... enjoy?
Sist endret av sesshii; 27. juli 2011 kl. 12:17. Grunn: glemte noe info
http://zigzagmusic.files.wordpress.com/2011/07/gandhji-terapitime-ep-cover-utkast.jpg

http://freak.no/forum/showthread.php?t=193589
Som Mr. Flash nevner over meg (innså jeg nå.. FML) :

Eos - Ulver, Shadow of the Sun
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Hva med Radiohead? Et engelsk band som beveger seg mellom elektronisk og rock. Flinke er de og!
Sjekk ut albummene OK Computer, The Bends og Amnesiac. Kan anbefale det siste
Vis hele sitatet...
Faktisk akkurat det jeg kom inn i tråden for å anbefale selv: http://www.youtube.com/watch?v=XFkzRNyygfk