Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1419
Anonym bruker
"Arktisk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Går mest sannsynelig mot en relativt lang sykemelding da jeg skal operere skulder.
Det jeg lurer på er hvor mye jeg har krav på. I arbeidskontrakten min står det 75 timer. (Lønnsperiode på 14 dager.) Jeg jobber alltid langt utover dette da jeg har betalt for kjøring og har en varierende reisetid på alt fra ofte 1-4 timer daglig. (Kjører adr-transport). De 75 timene per 14. dag er de timene jeg må være på arbeidsplassen, så den reisetiden i tilegg blir da pålagt. Noen som har erfaringer? Ligger nå på ca. 18-23000 utbetalt hver 14. dag og det suger greit å gå ned til ca. 13500..

På forhånd, takk!
Dersom kontrakt ikke gjenspeiler korrekt lønnsbilde så skal feks snittet på 3 siste måneder brukes som sykepengegrunnlag.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...ykepengene-ut/
Beregning av sykepenger

Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden fastsettes etter en beregnet ukeinntekt. Ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før vedkommende ble arbeidsufør.

Hvis det er snakk om fast arbeidstid og timelønn, skal sykepengene regnes ut etter de siste fire ukene. Dreier det seg om fast arbeidstid og månedslønn, skal den siste måneden brukes. Hvis arbeidstaker har skiftende arbeidsperioder eller inntekter (for eksempel med varierende bonus eller provisjon av egen innsats), tas det utgangspunkt i et lengre og mer representativt tidsrom. Godtgjørelse som skal dekke utgifter i forbindelse med arbeidet, skal ikke regnes med i sykepengene, men hvis godtgjørelsen er større enn utgiften, regnes overskuddet med. Overtid skal som hovedregel ikke tas med.

Sykepengegrunnlaget på årsbasis skal som hovedregel ikke overstige seks ganger grunnbeløpet i folketrygden. For tiden vil det si at arbeidstakeren beholder inntekten sin opp til 46 817 kroner i måneden.
Vis hele sitatet...
Sist endret av frtoretang; 9. november 2017 kl. 00:36.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei! Går mest sannsynelig mot en relativt lang sykemelding da jeg skal operere skulder.
Det jeg lurer på er hvor mye jeg har krav på. I arbeidskontrakten min står det 75 timer. (Lønnsperiode på 14 dager.)
Vis hele sitatet...
75 timer på 14 dager tilsvarer full stilling. Jeg antar du har overtidsbetaling for det du jobber utover 100%

Back on track;
Du har krav på 100% sykepenger av inntekten din, arbeidsgiver sender lønnsopplysninger for de siste månedene til NAV.
Enkelte tillegg regnes ikke som inntekt.
HVIS din skulder skade er jobbrelatert (yrkesskade) vil du kunne ha krav overfor din arbeidsgivers forsikring for å dekke eventuelle differanser. Husk att yrkesskader må rapporteres til NAV
Uvaksinert 👍
Overtid skal vel ikke regnes med og det er jo en begrensning på 6G. Siden 6G jo også faktisk kan brukes som en begrensning på de dagene bedriften skal betale så vil vel det også gjelde ved en evt differanse ved yrkesskade så lenge man ikke har en egen eller en utvidet forsikring?
Sitat av daffe Vis innlegg
Overtid skal vel ikke regnes med og det er jo en begrensning på 6G. Siden 6G jo også faktisk kan brukes som en begrensning på de dagene bedriften skal betale så vil vel det også gjelde ved en evt differanse ved yrkesskade så lenge man ikke har en egen eller en utvidet forsikring?
Vis hele sitatet...
Overtidsbetaling ER lønn og skal regnes med i sykepengegrunnlaget.
6G utgjør 46818 hver måned, kan bli en konflikt her
Den lovpålagte yrkesskadeforsikringen dekker mye
Feks;

En arbeidstager kan kreve erstatning for:

Tap og påførte utgifter frem til oppgjørstidspunkt. Dette kan være tapte lønnsinntekter og andre merutgifter som ikke dekkes av det offentlige (for eksempel behandlingsutgifter og egenandeler).
Fremtidige årlige merutgifter som skaden forårsaker. Dette kan for eksempel være medisinsk behandling
Uvaksinert 👍
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Overtidsbetaling ER lønn og skal regnes med i sykepengegrunnlaget.
Vis hele sitatet...
På NAV står det "Overtid skal som hovedregel ikke tas med.", se også posten til frtoretang.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg jobber alltid langt utover dette da jeg har betalt for kjøring og har en varierende reisetid på alt fra ofte 1-4 timer daglig.
Vis hele sitatet...
"Overtiden" utgjør her en vesentlig del av lønnen. og du har i teorien rett på en måte.
Timelønnen for overtidstimene SKAL regnes med, men OVERTIDS tillegget skal IKKE regnes med.
Eks:
Du jobber 200 timer a kr 100,- = kr 20000,-
For 50 av dissse timene får du 50% overtid, 50 x (100x0.5)= kr 2500
Du får utbetalt Kr 22500,- mens sykepengegrunnlaget er Kr 20000,-

Har du ikke overtids tillegg (som ofte er vanlig i transportbransjen) så skal all timelønn regnes som sykepengegrunnlag
Sist endret av SpecialWeirdo10; 9. november 2017 kl. 09:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Arktisk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takket for svar her. Driver ikke i transportbransjen. Men fjellsprengning. Så jobber rundt om på hele østlandet. Skal h
Jo være på arveidsplassen 07.00-15.00. Utenom det kommer jo transporten (med farlig gods) utenom. Jobber som regel over 15.00 også. Men det er ofte mye frivillig overtid.
Si jeg jobber i Oslo. Må reise fra vårt lager 05.00, er fremme på arbeidsplassen til 07.00, reiser 15.00 og er ferdig lasta ut i lageret igjen 17.00. 12 timer. Her kommer også 100% og 50% inn i bildet. Men sånn er som regel dagene mine.
Sykepengeberegning er kompliserte greier.

Utgangspunktet er ukeinntekten. Det er det du får fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden. Her skal ikke overtid med, men det gjelder kun om det er overtid som regnes som overtid etter arbeidsmiljøloven. Mertid som ikke gir rett på overtid etter loven skal være med.

Hvis du er sykmeldt ut over arbeidsgiverperioden skal årsinntekt brukes i steden for ukeinntekta hvis det er mer enn 25 prosent forskjell. Årsinntekta fastsettes enten ved snitt av tre siste år (oppjustert for endring i grunnbeløpet) _eller_ ved skjønn om tre siste år ikke passer. Gjennom årsinntekt kan overtid komme inn hvis det er stort nok avvik mot ukeinntekta.

Hjemlene er folketrygdloven § 8-29 og § 8-30, men de er dårlig skrevet og misforstås ofte.