Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2407
Melodisk Metal er vel en av mine favoritt sjangrer innen musikk, og kan vel si at jeg søker etter nye band i denne sjangeren relativt ofte.
Noen som har noen forslag?

Noe lignende som; Insomnium, In Mourning, Dimmu Borgir, Swallow the Sun, MyGrain, Equillibrium, Runic osv.
http://www.youtube.com/watch?v=cYf3wP3l28k

Setter stor pris på all feedback
Det eneste jeg hører på som er melodisk death er Kalmah fra Finland. De er etter min mening utrolig bra.

http://www.youtube.com/watch?v=rqBexdo1CME
Når det kommer til Melodeath, så har jeg alltid hatt to storfavoritter:
Soilwork og Scar Symmetry (De tre første albumene).

Soilwork er uten tvil mitt favorittband, og har vært det i flere år, jeg elsker alt de gjør, og alt av dem er bare perfekt i mine ører.
Sjekk følgende sanger:
Figure Number Five
Strangler

Gamle Scar Symmetry er brutalt, komplisert og fartsfylt. Legg til de mørke og brutale growlene til Christian Älvestam, etterfulgt av noen svevende og sinnsyke klarsyngingsdeler av samme mannen, og en har en gulloppskrift.
Sjekk følgende sanger:
Slaves to the Subliminal
Timewave Zero
Regner med du har hørt In Flames og Dark Tranquillity.
Hør også Stabbing the Drama med Soilwork
Metal er en sjanger jeg var mer oppdatert på før, men her er noen av mine gamle favoritter :

Amorphis
Spilte vel death-metal i begynnelsen men har de siste år gått mer mot progressive-metal. De mestrer begge deler veldig bra.
- Black Winter Day - dette er den første metal-låten jeg falt for. Husker godt da man for nærmere 10 år siden hørte på denne... og spilte rollespill (med terninger og blyant ^^)... Vi kalte oss "de utstøtte" xD Good times!
- Mermaid
- The Way

Arcturus
Arcturus er en av mine absolutte favoritter. Herlige live! Har hatt gleden av å se de to ganger, sist i Kristiansand nå i høst. Første gang på Gjerstad for en god del år siden; fikk da en stagediver (svær type) i hue... i motsetning til de andre rundt meg fulgte jeg ikke med og tok han i mot alene. Nakken var ikke seg selv de neste påfølgende dagene.
- The Chaos Path
- Kinetic
- Radical Cut

Bal-Sagoth
Space-metal!... eller hva man nå vil kalle det. Dette går knapt ann å ta seriøst. Pompøst som tusan og helst med lange kompliserte titler på låtene; dog både festlig, fengende og nærmest lystig å høre på om man er i humør/typen til det.
- Callisto Rising
- The Dreamer in the Catacombs of Ur
- Starfire Burning Upon The Ice Veiled Throne Of Ultima Thule

Borknagar
Husker godt en konsert i Drammen for en del år siden som ble stoppet fordi de ble for sent på natten (etter kl. 3 tror jeg det var). Om jeg ikke husker feil ble det så sent fordi Jonas Fjeld Band spilte mye lengre enn de skulle... hurra... o 0
- Colossus - her med Simen/ICS Vortex på vokal.
- The Genuine Pulse - og her med Andres/Vintersorg.

Sirenia
Morten har fått til den del gode låter med Sirenia, om man liker slikt.
- The Path To Decay
- The Other Side

The Kovenant
Digger The Kovenant!
- Star By Star
- Spaceman
- New World Order

Thyrfing
Viking-metal! Et av mine favoritt-band på den tiden jeg hørte mye på metal.
- Ångestens Högborg
- The Voyager
- Over the Hills and Far Away

Tristania
Disse har noen skikkelig gode låter fra gamle dager av mens de hadde Vibeke som vokalist. De lager fortsatt allrighte låter men det er ikke helt det samme lengre.
- Pale Enchantress
- Angina

Windir
En klassiker! Var heldig å fikk sett de på Inferno i... 2001 tror jeg det var (legendarisk konsert). De spilte på John Dee der det var 18-årsgrense. Jeg var 17 år gammel på tidspunktet men var heldig og fikk lure til meg et 18-års-bånd ;-) Disse er ikke mer da selveste Valfaren frøys i hjel på familiehytta.
- Journey to the End
- The Spirit Lord

Winds
Nydelig melodiøst og progressivt!
- Realization
- Reason's Desire

Det var det kunne komme på i farta... en del av det her er vel ikke akkurat death-metal men det får heller trøste og bære. Og beklager om det ble litt mye mimring innimellom ;-).
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
in flames
Dead by April!
Sonic Syndicate Bandet fikk ny sanger senere og det har vært en del rot i bandet etter hva jeg fått med meg, men de eldre låtene er meget bra! Anbefaler deg å sjekke det ut !
Vil gjerne legge til mine to favoritt band innen metal sjangeren.

Dream Theater
Progressiv metal, melodisk og ekstremt gode tekster.
Pull Me Under
A Change of Seasons
Six Degrees of Inner Turbulence ikkje albumet men sangen, dersom du finner den hør live versionen. Bør ha god tid da sangen er 41:33 lang. Dersom du ikkje finner live versionen så er sangen delt i 8 på CD2 fra albumet med samme navn.

Kamelot
Progressive / Goth metal (vertfall det bandet selv sier da de er ganske variert)
Noen av de litt eldre albumene er absolutt verdt å høre.
Flere av albumene er laget som en historie så du må høre hele albumet.
Dragonforce! [COLOR="Silver"]Trollface.jpg[/COLOR]

Neida, Graveworm er en ganske kult band. Vender seg kanskje litt mer mot black metal siden, men who gives a fuck. Metal er metal.
Mye bra forslag her.

Liker Amorphis, Ensiferum, Equilibrium, Tyr, Wolfchant, Finntroll, mm. Er ærlig talt ikke sikker på hvilke av disse som er melodeath, men de er nå i det minste beslektet. Er veldig mye bra og litt ukjente band som jeg har funnet gjennom related artists i spotify også.

Et par sanger jeg virkelig elsker:

Finntroll - Slaget Vid Blodsälv (1:20 og utover gjør meg virkelig hard)

Wintersun - Death And The Healing

Tyr - Hold The Heathen Hammer High

Wolfchant - Auf Blut Gebaut

Og en av mine favoritter som jeg fant ved en tilfeldighet. Litt sært, men virkelig bra:
Otyg - Trollslottet

Sitat av Aylartsen Vis innlegg
Dream Theater
Progressiv metal, melodisk og ekstremt gode tekster.
Pull Me Under
A Change of Seasons
Six Degrees of Inner Turbulence ikkje albumet men sangen, dersom du finner den hør live versionen.
Vis hele sitatet...
Six Degrees of Inner Turbulence er noe av det beste som er laget noen sinne. Slenger på Octavarium og Count of Tuscany også. Lurer på hvor de får det fra..
Sist endret av Kamuflarne; 30. november 2011 kl. 10:34. Grunn: Skriveleif
Melodeath er en sjanger som inneholder mye dritt, men det er også mye bra å finne blant de som trekker visse inspirasjoner fra sjangeren. Nå skal jeg ikke påstå alt jeg nevner her er ren melodeath, men vi beveger oss i det minste i samme område som et par av bandene du nevnte innledningsvis.

Eluveitie - Inis Mona
Månegarm - Vedergällningens Tid
Turisas - Cursed Be Iron
Amon Amarth - Destroyer of the universe
Edge of Sanity - Aftermath
Unleashed - Midvinterblot
Myrkgrav - Om å danse bekhette
Svartsot - Højen på glødende pæle
Over Ægirs Vidstragte Sletter
Mithotyn - Hail Me
Blackguard
1000 knives inside
Children Of Bodom uten tvil!
Amon Amarth!!
Kalmah har jeg allerede i listen min! Er et utrolig bra band ja

Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Når det kommer til Melodeath, så har jeg alltid hatt to storfavoritter:
Soilwork og Scar Symmetry (De tre første albumene).

Soilwork er uten tvil mitt favorittband, og har vært det i flere år, jeg elsker alt de gjør, og alt av dem er bare perfekt i mine ører.
Sjekk følgende sanger:
Figure Number Five
Strangler

Gamle Scar Symmetry er brutalt, komplisert og fartsfylt. Legg til de mørke og brutale growlene til Christian Älvestam, etterfulgt av noen svevende og sinnsyke klarsyngingsdeler av samme mannen, og en har en gulloppskrift.
Sjekk følgende sanger:
Slaves to the Subliminal
Timewave Zero
Vis hele sitatet...
Har hørt gjennom begge for en stund siden, liker det!

Sitat av echofish Vis innlegg
Regner med du har hørt In Flames og Dark Tranquillity.
Hør også Stabbing the Drama med Soilwork
Vis hele sitatet...
Hørt alt det er å høre på både Soilwork, In Flames og mesteparten av Dark Tranquility, takk for forslag da

Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Metal er en sjanger jeg var mer oppdatert på før, men her er noen av mine gamle favoritter :

Amorphis
Spilte vel death-metal i begynnelsen men har de siste år gått mer mot progressive-metal. De mestrer begge deler veldig bra.
- Black Winter Day - dette er den første metal-låten jeg falt for. Husker godt da man for nærmere 10 år siden hørte på denne... og spilte rollespill (med terninger og blyant ^^)... Vi kalte oss "de utstøtte" xD Good times!
- Mermaid
- The Way

Arcturus
Arcturus er en av mine absolutte favoritter. Herlige live! Har hatt gleden av å se de to ganger, sist i Kristiansand nå i høst. Første gang på Gjerstad for en god del år siden; fikk da en stagediver (svær type) i hue... i motsetning til de andre rundt meg fulgte jeg ikke med og tok han i mot alene. Nakken var ikke seg selv de neste påfølgende dagene.
- The Chaos Path
- Kinetic
- Radical Cut

Bal-Sagoth
Space-metal!... eller hva man nå vil kalle det. Dette går knapt ann å ta seriøst. Pompøst som tusan og helst med lange kompliserte titler på låtene; dog både festlig, fengende og nærmest lystig å høre på om man er i humør/typen til det.
- Callisto Rising
- The Dreamer in the Catacombs of Ur
- Starfire Burning Upon The Ice Veiled Throne Of Ultima Thule

Borknagar
Husker godt en konsert i Drammen for en del år siden som ble stoppet fordi de ble for sent på natten (etter kl. 3 tror jeg det var). Om jeg ikke husker feil ble det så sent fordi Jonas Fjeld Band spilte mye lengre enn de skulle... hurra... o 0
- Colossus - her med Simen/ICS Vortex på vokal.
- The Genuine Pulse - og her med Andres/Vintersorg.

Sirenia
Morten har fått til den del gode låter med Sirenia, om man liker slikt.
- The Path To Decay
- The Other Side

The Kovenant
Digger The Kovenant!
- Star By Star
- Spaceman
- New World Order

Thyrfing
Viking-metal! Et av mine favoritt-band på den tiden jeg hørte mye på metal.
- Ångestens Högborg
- The Voyager
- Over the Hills and Far Away

Tristania
Disse har noen skikkelig gode låter fra gamle dager av mens de hadde Vibeke som vokalist. De lager fortsatt allrighte låter men det er ikke helt det samme lengre.
- Pale Enchantress
- Angina

Windir
En klassiker! Var heldig å fikk sett de på Inferno i... 2001 tror jeg det var (legendarisk konsert). De spilte på John Dee der det var 18-årsgrense. Jeg var 17 år gammel på tidspunktet men var heldig og fikk lure til meg et 18-års-bånd ;-) Disse er ikke mer da selveste Valfaren frøys i hjel på familiehytta.
- Journey to the End
- The Spirit Lord

Winds
Nydelig melodiøst og progressivt!
- Realization
- Reason's Desire

Det var det kunne komme på i farta... en del av det her er vel ikke akkurat death-metal men det får heller trøste og bære. Og beklager om det ble litt mye mimring innimellom ;-).
Vis hele sitatet...
Meget gjennomført liste! Har ikke hørt om noen av disse bandene, skal sjekke det ut! Takk skal du ha

Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Melodeath er en sjanger som inneholder mye dritt, men det er også mye bra å finne blant de som trekker visse inspirasjoner fra sjangeren. Nå skal jeg ikke påstå alt jeg nevner her er ren melodeath, men vi beveger oss i det minste i samme område som et par av bandene du nevnte innledningsvis.

Eluveitie - Inis Mona
Månegarm - Vedergällningens Tid
Turisas - Cursed Be Iron
Amon Amarth - Destroyer of the universe
Edge of Sanity - Aftermath
Unleashed - Midvinterblot
Myrkgrav - Om å danse bekhette
Svartsot - Højen på glødende pæle
Over Ægirs Vidstragte Sletter
Mithotyn - Hail Me
Vis hele sitatet...
Takk så mye! Tja, er ikke all musikk i den sjangeren som er behagelig å høre på i forhold til kombinasjonen med toner, tekster og vokaler, men vil nok si det meste er bedre enn det som er på "VG-lista" nå til dags, imo.

Sitat av reneg Vis innlegg
Children Of Bodom uten tvil!
Vis hele sitatet...
Ahh, en av mine gamle favoritter! Hadde nesten glemt dem av, takk så mye
In Flames
Soilwork
Amon Amarth
Sist endret av Eplekjekk; 30. november 2011 kl. 15:29.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Dragonforce! [COLOR="Silver"]Trollface.jpg[/COLOR]

Neida, Graveworm er en ganske kult band. Vender seg kanskje litt mer mot black metal siden, men who gives a fuck. Metal er metal.
Vis hele sitatet...
Haha! Graveworm har jeg hørt mye gjennom ja, men er vel ikke helt den typen jeg leter etter. Samme med Lamb of God
Var mer into melo-death før, men disse er to av mine favoritter.
- Parkway Drive (Bør sjekkes ut asap)
- All that remains
Unleashed
Shining (svenske, ikke de norske)
DARKTHRONE
Sitat av Nether Vis innlegg
Var mer into melo-death før, men disse er to av mine favoritter.
- Parkway Drive (Bør sjekkes ut asap)
- All that remains
Vis hele sitatet...
Hører daglig på Parkway Drive, må enda si at favoritten er "Carrion"
All that remains minner meg om Guitar Hero 2 i "gamle dager", "Six" er favoritten der ja!

Sitat av andreasbaader Vis innlegg
Unleashed
Shining (svenske, ikke de norske)
DARKTHRONE
Vis hele sitatet...
Takk for forslag, Darkthrone ble vel litt for heavy og "gromt" for meg. Unleashed hørte interresant ut, blir definitivt å se nærmere på dette bandet.
Shining likte jeg rent melodisk, likte ikke helt vokalisten, men vil sikkert hørte igjennom dette bandet i nær framtid.