Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2185
Noen som har vært i Reykjavik som har noen tips og anbefalinger? Reiser med samboer og vennepar i desember
Har ikke det, men kom gjerne med tips til oss når du har vært der. Snuser på å dra dit selv. Island virker dritfett. Både naturen og den historiske og språklige tilknytningen til Norge gjør at det virker som et veldig interessant reisemål. Jeg har hørt at man bør ha bil der for å komme seg rundt, og så var det noen som nevnte her om dagen at islendingene har sine egne varme kilder de bruker, hvor turistene gjerne ikke drar. Det er visst anbefalt å oppsøke disse.
Lei bil og kjør rundt om. Den blå lagune er verdt å få med seg. Men noe av det kuleste syntes jeg var å få med seg naturen, de lange flate slettene med kun mose og stein, vulkangropene med de superlette røde vulkaniske steinene osv...
Trådstarter
10 2
Mose og stein.. Nå drar vi i desember :O Men har hvertfall lyst til blå lagune og strokkur. Lurer fælt på utelivet der! -Og ja, skal oppdatere når jeg kommer hjem
Da jeg var der i januar 2012, bodde vi på kex hostel som kan anbefales om dere vil bo grisebillig og treffe på andre folk. Går en busstur rundt noe som heter golden circle som innebærer en rekke severdigheter som Guldfoss og et geysir-område. Vi var på en sjappe som het icelandic bar og spiste en slags islandsk tapas. Der var det meste på menyen spiselig i motsetning til det jeg har hørt om den tradisjonelle haien. Har dere dykkerlappen går det an å dykke mellom kontinentalplatene, det skal være helt sinnsykt. Spis nattmat hos "Bæjarins beste pylsur". Er en haug av fine kaféer og barer, mens gode klubber var litt verre å finne (ikke at vi letet sånn altfor nøye heller). Den blå lagune er deilig, men i følge en random tysker vi traff og kilder på nett er lagunen menneskeskapt og varmet opp med spillvarme fra et geotermisk kraftverk. Klarer ikke å verifisere det, men litt tidig hvis det stemmer. Det går an å kjøpe armbånd med tilgang til VIP-lounge, men det er lett å bare svømme under døren og sjekke det ut.
Sist endret av lor3ntz; 22. september 2018 kl. 01:02.
Trådstarter
10 2
Takk for tips!
Limited edition
Moff's Avatar
Støtter forslaget om å leie bil. Det er definitivt mest å se på vestsiden av Island. Østsiden har en del snedig å by på, men det er ikke like turistvennlig. Store avstander, langt mellom hver stopp. Du bør altså ha en god guide om du skal ut dit, for å vite hva du skal se etter. Det er mye fjellformasjoner, grotter og vulkansk "wasteland", som jeg synes er veldig tøft - men det er ikke for alle.

Jeg var faktisk aldri innom den blå lagune. Jeg besøkte mange andre varme kilder, både blå og ikke-blå. Årsaken er at den blå lagune er veldig hypet opp, og det er trangt om plassen. Du bør bestille i forkant hvis du skal dit, ikke sats på at det er ledige billetter.


Dette er noen av de mest populære stedene folk drar til. Kjøreturen fra Vik (sørligste punkt) over bebyggelsene på østsiden er utrolig lang. Som du ser av kartet, så er det et belte med mye seismisk aktivitet fra Eyjafjallajökull og nord/nord-øst mot midten av Island. Det er altså fra midten og mot sør-vest du kan forvente å finne mye varme kilder, geysirer og vulkaner. Det er også her det mest dramatiske landskapet befinner seg.

Eyjafjallajökull og Katla er begge aktive vulkaner. Jeg tror det er Katla som er den neste som smeller, og den er meg bekjent på overtid allerede. Den pleier å ha store utbrudd med 30-60 års mellomrom, og nå er det 101 år siden forrige gang.

Ninjaedit: Justin Biebers musikkvideo "I'll Show You" er forøvrig spilt inn ved/under Seljelandsfossen. Hvis det skulle være av interesse.

Åja, glemte å nevnte at det regner veldig mye og hele øya lukter fis. Ikke pakk de fineste klærne du eier.
Sist endret av Moff; 22. september 2018 kl. 07:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
10 2
haha, takk for tips! :-) noen som vet om det er klor i den blå lagunen?
Jeg synes Blue Lagune var veldig oppskrytt. Masse folk og skittent, anbefaler heller å sjekke ut en av de andre.

Var å så "How to become Icelandic in 60min" på teateret (standup). Anbefales!
Trådstarter
10 2
Takk for svar! Da overlever selvbruniga :P