Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1977
Hei, noen som kan hjelpe meg med dette her?

Har lagd en .bat fil som skal åpne 5 programmer samtidig, men den vil ikke åpen det første programmet uansett hva.

Har prøvd og bytte plass på det første den skal åpen, altså den som ligger øverst, og da ble det bare at den ikke ville åpne den.

Feilmelding "windows cannot find xxxx. Make sure you typed the name correctly, and then try again"

Er 110% riktig skrevet så er ikke noe galt med det.
Den åpner de andre 4 programmene, og fikk feilmeldingen før jeg byttet plass på nr 1 og nr 2, da var det det andre progerammet som var "stavet feil". Men er jo ikke det.

Se bildene jeg legger ved. Har sensurert ut noen info bare men dere vet hva som skal stå der sikkert

Vet at det er noe rare tekster i filen, dont ask me why hehe
Er for en greie jeg jobber med

Sånn er .bat filen



Feilmeldingen jeg får opp:



Åpner 4 av 5 programmer som dere ser:

Hvilken funksjon skal cd "?C:\Users\..."? utføre? Har ikke vært borti denne før.
Feilen er forøvrig at du ikke er i i riktig mappe når du prøver å åpne filen.

Du kan forøvrig korte denne inn kraftig.

Kode

@echo off&cls
cd "C:\Users\brukernavn\Desktop\Mapper\mappenavn"
start Personlig.bak
start Seksuelt.bak
start Sivilstatus.bak
start Diverse.bak
start Dagligdags.bak
Sist endret av Lanjelin; 7. august 2018 kl. 08:06.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Hvilken funksjon skal cd "?CUsers\..."? utføre? Har ikke vært borti denne før.
Feilen er forøvrig at du ikke er i i riktig mappe når du prøver å åpne filen.

Du kan forøvrig korte denne inn kraftig.

Kode

@echo off&cls
cd "C:\Users\brukernavn\Desktop\Mapper\mappenavn"
start Personlig.bak
start Seksuelt.bak
start Sivilstatus.bak
start Diverse.bak
start Dagligdags.bak
Vis hele sitatet...
Ahh, okay tusen takk
Har akkurat startet med koding med shortkeys og authotkeys så er ikke så flink på det enda
Skal prøve den du lagde der jeg

Men det rare er at alle filene ligger i samme mappe.
Om jeg bytter plass på den som ligger øverst og den nederste så vil den gi feilmelding at den nederste jeg flyttet øverst ikke kan åpnes fordi den ikke finner den. Men skal teste den du skrev der jeg

Takk



EDIT: Funker som en drøm takker så mye, mye og lære enda, bare holdt på i 3 uker ca hehe

Gav deg KP
Sist endret av hvagjordo; 7. august 2018 kl. 11:08. Grunn: funker
Du bør nok prøve å lese deg opp litt på hva de ulike kommandoene gjør. Du kan lese mer om de ved kalle de med på /? bak, f.eks. "CD /?" på kommandolinjen.

ECHO OFF skrur av det at alt som kommer etter skrives ut på skjermen, og trenger bare å gjøres én gang, gjerne ved toppen. Alfakrøllen foran gjør at "ECHO OFF" også ikke skrives ut på skjermen, så i prinsippet så sparer du deg for å måtte putte alfakrøll foran alle kommandoene ved å bruke ECHO OFF.

CD betyr "Change directory" og endrer mappen som du er i. Dette gjør at du slipper å referere til filer/programmer med hele stien. I ditt tilfelle så prøver du å skifte mappe, men gir et filnavn som parameter. Det går ikke an. Du må gi et mappenavn, altså fjerne siste biten med filnavnet. Hvis det er et mellomrom et sted i mappe-stien så må du ha anførselstegn rundt (eller bruke DOS-varianten av navnet, men det er det ingen som gjør lengre).

START forsøker å kjøre standard filbehandler på en sti eller en fil. Hvis du skriver "START C:" åpnes explorer på "C:", og det samme fungerer med filer, som du har oppdaget. Problemet ditt var at du aldri skiftet mappe, fordi CD-kommandoen feilet, og derfor så eksisterte ingen av filene i mappen som du var i.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Du bør nok prøve å lese deg opp litt på hva de ulike kommandoene gjør. Du kan lese mer om de ved kalle de med på /? bak, f.eks. "CD /?" på kommandolinjen.

ECHO OFF skrur av det at alt som kommer etter skrives ut på skjermen, og trenger bare å gjøres én gang, gjerne ved toppen. Alfakrøllen foran gjør at "ECHO OFF" også ikke skrives ut på skjermen, så i prinsippet så sparer du deg for å måtte putte alfakrøll foran alle kommandoene ved å bruke ECHO OFF.

CD betyr "Change directory" og endrer mappen som du er i. Dette gjør at du slipper å referere til filer/programmer med hele stien. I ditt tilfelle så prøver du å skifte mappe, men gir et filnavn som parameter. Det går ikke an. Du må gi et mappenavn, altså fjerne siste biten med filnavnet. Hvis det er et mellomrom et sted i mappe-stien så må du ha anførselstegn rundt (eller bruke DOS-varianten av navnet, men det er det ingen som gjør lengre).

START forsøker å kjøre standard filbehandler på en sti eller en fil. Hvis du skriver "START C:" åpnes explorer på "C:", og det samme fungerer med filer, som du har oppdaget. Problemet ditt var at du aldri skiftet mappe, fordi CD-kommandoen feilet, og derfor så eksisterte ingen av filene i mappen som du var i.
Vis hele sitatet...
Hmm, okay ja skjønner
Jepp skulle nok gjort det.

Det jeg har kodet hittill har ikke vært noe med de kommandoene jeg har brukt til nå. Vært som for eks: se bilde:





Med shortkeys og authotkeys

Bare det jeg har kodet har har tatt 3 uker med jævla mye lesing, grøss. Kunne sikkert kortet ned på det og. Men det funker så jeg klager ikke.
Gjør en jobb jeg gjør lettere / raskere