Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1641
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har i dag en Focusrite Scarlet Solo som jeg bruker sammen med Voicemeeter Banana. Helt siden jeg skaffet dette oppsettet så har jeg hatt problemer med det fra tid til annen. En gang i blant så får jeg skurring på lyd og mikrofon som kun løser seg med restart av PC-en. Dette skjer tilfeldig ved vanlig bruk, men er konsekvent når PC-en våkner fra dvale. Jeg har prøvd absolutt alle triks for å bli kvitt problemet, til ingen nytte. Jeg tror derfor det skjer fordi jeg rett og slett har for mange USB-enheter tilkoblet samtidig. Jeg lurer derfor på å gå til innkjøp av et nytt interface. Mest fordi jeg vil ha fysiske knapper i stedet for et program til å styre volum og kanaler, men også fordi jeg da kan fjerne både høyttalere og headset fra PC-en, og koble det direkte i det nye interfacet. Det vil da redusere antallet USB-enheter bittelitt.

Jeg har et par spesifikke krav.
  • Må ha minst én XLR-input med fantommating på 48 volt (for mikrofon)
  • Må ha minst én jack-input på 6,35mm (for el-gitar)
  • Må ha minst én jack-output (6,35 eller 3,5mm, for headset)
  • Må ha monitor uten delay, slik at jeg kan høre meg selv på direkten. Monitor må også kunne slås av og på
  • Må ha minst ett sett med stereo-outputs (2x 6,35mm jack TRS eller 2x RCA, for høyttalere)
  • Må kunne kobles til PC med USB (USB-type spiller ingen rolle) og oppføre seg som et audio interface

I tillegg så ønsker jeg å overføre de mulighetene som Voicemeeter gir meg. Jeg kan i dag plugge lyden fra et hvilket som helst program i Windows og en hvilken som helst fysisk lyd-enhet (mikrofon, høyttalere, headset) inn på en hvilken som helst kanal i Voicemeeter, og justere både volum og EQ på dem individuelt. Jeg kan også sende lyden fra dem ut igjen på en hvilken som helst kanal. Dette gir meg full frihet til å skille ut ulike spor, plage folk i spill med å spille låter fra spotify over voice, justere opp og ned lyden på ulike programmer hver for seg raskt.

Det hadde vært utrolig behagelig med en liten mikser med fysiske slidere som tillater dette. Jeg regner da med at mikseren må ha mulighet til å oppføre seg som flere lyd-enheter i Windows. Min nåværende Focusrite-boks opptrer som to interfaces, én for input og én for output. Voicemeeter opptrer også som to enheter, men da som to outputs, ettersom den håndterer inputs internt (5 kanaler).

Akkurat nå bruker jeg i praksis bare 3 kanaler; en for Windows, en for mikrofon og en AUX hvor jeg legger alle ting som jeg ønsker å spesialbehandle (Spotify, Adobe Premiere og lignende). Dette mikses over til 3 outputs, som er høyttalere, headset og mikrofon-utgang i Windows (den kanalen som alle programmer lytter til).

Jeg har ikke mye peiling på denne typen utstyr, og vet rett og slett ikke hva jeg bør Google for å komme i gang. Prisklasse "så lavt som mulig". Noen tips?
Er det gen 1 elle rgen 2 du har? Gen 2 kom med endel forbedringer. Har du siste drivere? Ville dobbelt sjekket det, for de legger firmware upgrades i driveren om jeg husker rett. Evt. kan du avinstallere driverne og kjøre ny install, koble ut Solo'n fysisk før du legger i nye drivere. Da vil den automatisk sjekke for firmware updates når du plugger i og kjører Solo første gangen. Rimelig sikker på at det vil fikse de problemene du nevner i forhold til støy, etc.

Focusrite Scarlett har flere modeller. Tror du kan koble til en mixer til TRS på 2i2 modellen. Da har du fysiske spaker du kan dra i. Forsøk evt. å bruke line out på solo og se om du kan kjøre mixer på den.
Sist endret av random67489; 17. juli 2018 kl. 21:31.
hadde gen 2 og masse audio bugs for meg og, oppgraderte til yamaha mg10xu , koster rundt 2 laken ny.. har aldri vært mer fornøyd

https://www.youtube.com/watch?v=KSqOQtwgG90&t=

hadde gjort en dpc latency sjekk på systemet for å se om det kan være årsaken da..
Sist endret av Incogn1to; 17. juli 2018 kl. 22:17.
Nice. Prisen var heller ikke ille.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Yamaha-en ser ut som nøyaktig det jeg er ute etter. Den har til og med kompressor, noe som jeg også har veldig lyst på! Tusen takk for tipset!

Jeg har faktisk hatt både første- og andre-generasjon Scarlet Solo. Jeg trengte et interface til PC nummer to på huset her, så jeg flyttet Gen 1-boksen dit, og kjøpte en ny Gen 2. Det som er pussig er at PC nummer 2, som nå bruker Gen 1, ikke har noen problemer. Denne maskinen har færre USB-enheter tilkoblet enn den jeg bruker selv. Det er samme type build på begge maskiner, Windows 10 og så videre.

Jeg har som sagt gått veldig hardt til verks for å bli kvitt skurringen; jeg har ikke bare re-installert driverne, jeg har formatert og bygget en helt ny maskin rundt den. Jeg har skiftet all hardware i PC-en siden problemet først oppstod (nytt hovedkort, prosessor, harddisker, you name it). Jeg gjorde selvsagt ikke dette spesifikt for å bli kvitt denne skurringen, det var bare på tide med en oppgradering - men om det var et hardware-, software- eller driver-problem, så kan man trygt si at jeg virkelig har prøvd alt for å fikse det. Jeg tror derfor det er mengden USB-enheter som er problemet, og da tenker jeg at jeg kan prøve å redusere antallet ved å kombinere flere ting i én dings.

Jeg har også testet DPC latency, og alt er helt innafor. Ikke noen antydninger til trøbbel, selv om jeg sitter og hører på skurring.
Hva med å kjøpe en USB-hub med ekstern strømforsyning? Man skulle tro det hadde hjulpet hvis antall USB-enheter er problem. Jeg kjøpte denne fra komplett for en liten stund siden, og er godt fornøyd. Jeg har ikke veldig mange enheter tilkoblet, men bare de 2x2.4A ladeportene i enden av den er verdt det for meg. Har tapet den opp på siden av skrivebordet mitt for enkel tilgang.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke bare én hub, jeg har to stk. Har prøvd med bare én også for å teste, men problemet vedvarer. Det er heller ikke alle enheter som kan kjøre over hub. Men nå i første omgang så har jeg bestilt en Yamaha MG10XU, og hvis knitringen ikke forsvinner etter at alle andre lyd-enheter er koblet inn på den, så kommer jeg nok til å prøve å redusere antallet jeg har tilkoblet. Det er jo ikke sånn at jeg bruker alle dingsene hele tiden heller, det er bare kjekt å ha dem koblet opp når jeg først trenger dem.
Hvis du har trådløst nettverk, prøv å disable det...
Er ofte det som slår inn på lyden..

Når jeg fikk mg10xuen, så var det "metall lyd" før jeg installerte drivere.. så husk og gjøre det så du ikke sitter der og lurer..
Skurring og restart er sample rate/klokkeproblem. Alltid hatt det problemet med usb-interfaces. Aldri kjør usb-lydkort på hub.