Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3187
Jeg leste at gjennomsnittspersonen sier mellom 10 000 og 20 000 ord om dagen. Selv ligger jeg nok på under 1 000 og lurer på om noen smarte sjeler her vet om det kan føre til noen form for skader el. lignende i kjeven? Siden at musklene brukes mindre jo mindre man snakker...
Vil du gifte deg med meg?

Nei, tror ikke det er noe problem.
Har knapt nok åpna kjeften de siste par årene, da jeg stort sett sitter alene hele dagen etter brudd med miljøet.
Merker ikke annet enn at det kan bli litt vanskelig å få ut enkelte ord på rett måte, men det er nok bare skade etter isolasjon.

Ta en tyggis om du er bekymret!
Jeg tror ikke du skal bekymre deg for kjeveproblemer på grunn av at du snakker 1.000 ord om dagen. Det er mange mennesker som tilbringer store deler av livet sitt i komplett ensomhet, og jeg har aldri hørt om at noen har pådratt seg kjeveproblemer av dette. Du sier også at du snakker et sted under 1.000 ord hver dag. Dette betyr at du omtrent daglig bruker kjeven din til å snakke med andre mennesker, og det kvalifiserer deg langt over mennesker som lever storparten av flere år i komplett ensomhet. Et eksempel er Lars Monsen, som ene og alene beveget seg kanada på tvers med seg selv og hundene. Han hadde riktignok kontakt med andre mennesker, og han snakket tidvis inn i kameraet, men jeg er sikker på at mesteparten av tiden så snakket han ikke stort, annet enn til hundene sine. Kjevemusklaturen blir også belastet langt mer når man spiser mat en når man snakker på grunn av motstanden. Jeg tror ikke du skal bekymre deg over dette. Hvis du likevel ikke klarer å legge vekk tanken, så kan du jo begynne å tygge tyggegummi, eller ved å snakke med deg selv/ synge eller prøve å bli mer verbalt aktiv i sosiale sammenhenger. Dersom du har vondt i kjeven din, så bør du få fastlegen til å ta en titt. Lykke til.
Siden andre muskler kan trenes opp, så vil sannsynligvis musklene som beveger kjeven din også kunne trenes opp, dersom du plutselig måtte snakke mer.
Men du trener vel de samme musklene når du spiser også.

Tviler sterkt på at det kan gi noen skader å ikke snakke mye.
Sist endret av Grimdoc; 24. mars 2018 kl. 20:32.
Sitat av frblabla Vis innlegg
Jeg leste at gjennomsnittspersonen sier mellom 10 000 og 20 000 ord om dagen. Selv ligger jeg nok på under 1 000 og lurer på om noen smarte sjeler her vet om det kan føre til noen form for skader el. lignende i kjeven? Siden at musklene brukes mindre jo mindre man snakker...
Vis hele sitatet...
Hva med å tygge tyggegummi, hvis du er redd for kjeven?
Tror ikke kjeven er noe problem. Tror heller ikke tungetrening er noe problem eller, men mere "sannsynlig".
Men en ting som kanskje er virkelig, er hjernen. En får et litt lavere ordforråd, og en blir litt tregere på å finne riktige ord.
Tungen har en større rolle når det gjelder tale. Tungen har den sterkeste muskel i forhold til sin størrelse i kroppen. Hver gang du leser/tenker så bruker du disse musklene.
Ikke bekymre deg, det skal nok gå helt fint med kjeven din. Du tygger jo mat og kanskje godterier regner jeg med, kjeven får trent seg på alle mulige måter. De som tar meth/molly har som regel det motsatte problemet , da kjeeven dems dirrer løs omtrent.
OT: Får man større kjever om man kjører bol og tygger mye tyggis?
Undersått
OT: Siden tittelen er litt generell, så lurer jeg litt på hvordan dere trives i selskap sammen med mennesker som snakker lite? Jeg er selv en som snakker veldig lite da jeg føler at jeg ikke har noe interessant å fortelle om, men jeg føler at dette kan gjøre andre ukomfortable. Er dette bare teite tanker, eller blir dere usikre sammen med "stille" mennesker?
Tror heller du bør bekymre deg over psyken din enn kjevemusklaturen ved det å være veldig usosial.
Sist endret av En deling; 25. mars 2018 kl. 03:08.
Haha. Kan du henvise til noen seriøse kilder som støtter det du sier? 10.000 ord pr dag, kom an. Med mindre du er professer i Ornotologi på NTNU snakker man ikke så mye, jeg mener tenk på det?? Hvor mange ord sier du pr dag?
"Øko-Terrorist"
Sitat av mrocean Vis innlegg
Haha. Kan du henvise til noen seriøse kilder som støtter det du sier? 10.000 ord pr dag, kom an. Med mindre du er professer i Ornotologi på NTNU snakker man ikke så mye, jeg mener tenk på det?? Hvor mange ord sier du pr dag?
Vis hele sitatet...
15,000 - 16,000 ord til dagen faktisk...
https://ubrp.arizona.edu/study-finds...nd-women-talk/
Sist endret av tr80r; 25. mars 2018 kl. 19:57.
Husk at det er mange som har som jobb til å snakke, som er avhengig av å snakke for å overleve.

Uansett, tror ikke det vil være noen problemer med kjeven, hvis det er noe så er det tungen, du vil kanskje merke at du snakker litt utydelig og lignende. Litt under 1000 ord om dagen er mer enn nok til å ikke ha noen påvirkning av dette.

Noe annet som kan være et problem er mentalt, men det er en helt annen boks å åpne med ingen relasjon til denne tråden.
Sitat av mrocean Vis innlegg
Haha. Kan du henvise til noen seriøse kilder som støtter det du sier? 10.000 ord pr dag, kom an. Med mindre du er professer i Ornotologi på NTNU snakker man ikke så mye, jeg mener tenk på det?? Hvor mange ord sier du pr dag?
Vis hele sitatet...
Fin eller? Du er allerede oppi flere hundre ord, kanskje opp mot 1000 om du feks snakker med noen i tlf i 10-15min, fører en samtale med noen du møter på, tar en prat under middagen, smalltalk her og der.