Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3208
Som tittelen sier så kom jeg over en bisetning der dette nevnes, jeg satt igang å leite på flyfoto og kom raskt over noe som kunne passe med både plassering og veien opp ditt.
Er det noen her som er fra disse trakter eller har bekjente som kjenner til disse?
Dette er trolig stillinger laget under den kalde krigen, så det hadde vert artig å se bilder derfra.

Kart: https://kart.1881.no/?lat=69.9527081...2&r=&o=&layer=
Det ser jo unektelig ut som om det er noen rekker med hitlertenner og nede ved E6, rett nedenfor der.

edit: Google streetview: https://goo.gl/maps/KLk75NDPZGt
Sist endret av Jerazol; 22. oktober 2017 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er ikke fra området, men kjører regelmessig langs E6 der. Og det kan nok stemme at det er noen gamle militær installasjoner der, som Jerazol påpeker så er det store betong blokker ned i dalen som skulle hindre tankser i å komme opp.





Men det skal også påpekes at det er regelmessig stor militær aktivitet i hele det nevnte området, forsåvidt hele Sør-Varanger området. Og i følge en bekjent av meg som er godt kjent i området, og har tjenestegjort for GSV så skal man ikke se bort i fra at det aktuelle stillingen driftes og eies av GSV. Som vedkommende kunne fortelle meg så var flere av installasjonene dem betjente og trente i, gamle installasjoner fra krigen.
Sist endret av 0xFF; 22. oktober 2017 kl. 11:27.
Ja, jeg kikket litt nærmere på kartet og man kan kanskje ikke se bort ifra at det er gammel trasse av E6 som går på andre siden av haugen, mot vannet. I så fall så kan jo dette faktisk være stillinger bygget i etterkrigstiden. Da jeg tjenstegjorde ved GSV på 90-tallet så drev de i alle fall fremdeles å bygget slike stillinger rundt om i nærområdet.

Og, litt lengre nede i veien så ser man denne på streetview:
Sist endret av Jerazol; 22. oktober 2017 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er for øvrig en del strekninger og fortsatt aktive militærområder i Sør-Varanger hvor all type fotografering er forbudt
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har tjenestegjort som grensevakt i Pasvik, så kunne fortalt mye om skjulte tiltak som er gjort for å hindre russernes fremrykning i områdene der - men er vel best jeg lar være
Sitat av Delgado Vis innlegg
Har tjenestegjort som grensevakt i Pasvik, så kunne fortalt mye om skjulte tiltak som er gjort for å hindre russernes fremrykning i områdene der - men er vel best jeg lar være
Vis hele sitatet...
Det beste hadde vel vært om du hadde tilført tråden noe som helst av verdi. Men selvskryt kommer på en god andreplass.
Sist endret av VinumSabbathi; 28. november 2017 kl. 05:00.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det beste hadde vel vært om du hadde tilført tråden noe som helst av verdi. Men selvskryt kommer på en god andreplass.
Vis hele sitatet...
At det er skryt, er kun slik du ser det, men takk.

Jeg tilfører noe info, selv om jeg ikke kan gå i detalj.

Ditt innlegg var forøvrig det minst relevante (altså hadde 0% med tråden å gjøre) i tråden hittil

Men kjempeskummel avatar og brukernavn, det skal du ha
Sist endret av Delgado; 28. november 2017 kl. 16:07.
E6 ble jo som kjent bygget bl.a av tyskerene sine sovjetiske slavearbeidere, og mye av det som finnes i området er nok i sammenheng med E6'en. Det finnes forøvrig enn rekke stillinger rundt omkring kirkenes hvis man orker å lete. Garnisonen kan nok dog se litt suspekt på deg hvis du nærmer deg dem for mye.

Og til deg delgado vet jeg ikke akkurat helt hva du mener at du tilføyer, men deg om det
Sist endret av Thrashcan; 28. november 2017 kl. 17:55.
Det er vel neppe så veldig mye spennende hemmelige greier igjen langs E6 der oppe. F.eks disse stillingene( https://goo.gl/Uud4aM ) som dekker Strømmen bru like sør for GSV er jo godt synlige på flyfoto og til og med til dels avtegnet på kartet.Husker de drev og bygde disse da jeg var inne til førstegangstjeneste ved GSV for litt over 20 år siden.

Men, dette blir vel en avsporing fra det tråden egentlig handlet om.
Sist endret av Jerazol; 28. november 2017 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det ligger altså klargjort ulike hindringer langs feks E6 som ikke sees med dette blotte øyet, som stillinger eller hitlertenner. Russerne flytter seg 100% motorisert og bakkestyrker er avhengige av fungerende veier for forflytning

Så får enkelte her heller bruke fantasien videre
Sist endret av Delgado; 28. november 2017 kl. 23:59.