Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6716
Hei kjære mennesker.

Jeg snakket nylig med rådgiver og sa jeg ønsket å bli henvist til psykolog gjennom skole.

Grunnen til dette er at jeg har ekstremt mye tanker som svirrer rundt i hodet mitt, kan plutselig være innom 10 forskjellige spørsmål på 1 minutt. Jeg stresser litt med skole og framtid, hva jeg skal gjøre i tillegg.
Jeg er ikke en veldig sosial person på fritiden min heller, utenom at jeg kanskje går ut medet et par folk i klassen min om så en gang i måneden, og snakker med dem på skole etc. Jeg har alltid holdt følelsene mine etc for meg selv, og egentlig ikke snakket med noen om det.

Jeg har aldri vært noe særlig god på skolen, uten å ha gjort det bra på et par prøver jeg virkelig satt meg inn for å gjøre. Jeg går nå siste halv året på vidergående, og sliter enda med karakterene. Har null fokus. Jeg kan legge vekk alle forstyrrelser, sitte hjemme med boka og alt jeg må gjøre forran meg å se inn i veggen, eller til og med bare sitte å tenke på hvorfor jeg ikke jobber når alt er klart.

For litt over en måned siden fikk jeg tak i ritalin,30stk 40mg kapsler. (aldri prøvd stimulanter før), bare røyka hasj og alkohol.
Jeg prøvde først en halv kapsel, venta 30-40min, kjente ingenting.
tok resten av kapselen og venta 20-30 min til. ingenting. Så tok jeg en hel kapsel til, og etter rundt 35min kicka det inn, og det kicka inn som bare det. Aldri hatt en liknende følelse. Hodet mitt sto i fyr og flammer. Fikk gjort mye lekser, intens følelse og godt fokus.

Jeg har altid trodd jeg muligens har mild versjon av ADD eller adhd uten å vært sikker, heller aldri sjekka meg.

Idag for første gang tok jeg ritalin før skolen, 3 kapsler. Fikk et greit fokus. Følte meg bra og hadde heller ikke en slags angst eller usikkerhet jeg har når jeg er edru/til vanlig. De gangene jeg har tatt ritalin føler jeg at jeg kan snakke mer åpent uten å være redd for hva jeg skal si eller tenke for mye gjennom det slik jeg gjør til vanlig.

Spørsmål og tanker:
Kan psykologen fortelle ting videre til rådgiveren min på skolen eller liknende?
Hvordan har dere opplevd å gå til psykolog?
Hvordan kan jeg gå frem på at jeg øsnker å prøve f.eks ritalin/concerta eller noe liknende "konsetrerings" midler for å kanskje gjøre det bedre på skolen, minske nervøsitet, angst osv ?

Har heller ikke snakket med lege om disse tingene.

Takker på forhånd for alle svar og innspill.
Hvis det er andre ting du kommer på eller tenker på angående dette så bare få det ut :-)
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Første som slo meg er at du kanskje bør be psykologen/rådgiver henvise deg videre til en spesialist slik at de kan kartlegge om du faktisk lider av ADD, ADHD e.l.
Tviler på at du bare kan slenge ut at "jeg vil gå på ritalin" og få et annet utfall enn det. Ikke nevn medisiner, og si heller at du ønsker å bli sjekket..
Har selv gått til psykolog etter at jeg mistet noen, og det har vært svært givende for min del. Får prata ut om ting som man ellers ikke får prata så mye om. De har taushetsplikt så lenge det du forteller ikke er brudd på loven, setter noens liv i fare etc..
Sist endret av SDRLx3; 6. januar 2017 kl. 16:19.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Husk at du kan skifte psykolog om det ikke klikker med den første.

Lykke til, ordner seg nok
Psykologer har taushetsplikt. Men det skal nevnes at hvis du gjør/planlegger noe mot deg selv eller andre som psykologen ikke anser som "svært uforsvarlig", eller har en stor strafferamme kan de si ifra. (For eksempel planlegge drap. kjøre dritings gjentatte ganger.) Lag deg et lite bilde på om psykologen du møter er en du velger å gi hele sannheten til. De er tross alt også mennesker. Men slapp av, jeg har fortalt psykologen min om at jeg røyker hasj og alt det andre jeg driver med. De skal VELDIG mye til for at de tyster. Skjer svært sjeldent.

I starten er det veldig rart. Man kjenner jo tross alt ikke personen. Ta deg tid til å bli kjent med vedkommende. Heldigvis er de flinke med mennesker så de tar fort igjen tanketoget ditt. Jeg hadde flere timer hvor jeg bare satt å pratet om politikk, mine meninger, folk jeg ikke likte, interesser, før jeg kunne starte å legge fram tanker og hendelser fra hverdagen og barndommen min.

Men IKKE vær redd for å prat om ritalin bruken din, du trenger absolutt ikke bekymre deg for at det lekker. Det kan jeg love deg det ikke gjør. Ta deg tid til å bli kjent med personen, da blir det lettere for h*n å hjelpe deg. Og du slipper å dra hjem med angst for noe du har sagt.

Lykke til!
Jeg ville ikke sagt noe om medisiner eller hasjbruk. Psykologer er forskjellige. Noen rapporterer videre, andre ikke. Jeg ville ikke tatt sjansen. Jeg gikk hos en psykolog, og han spurte om jeg brukte rusmidler, slik som hasj, da mange med mine problemer benytter dette for å roe ned. Jeg svarte gudskjelov nei, da han etter mitt svar fulgte opp med "at det var bra, fordi de har rapporteringsplikt til fylkeslegen, og da kunne jeg ha risikert å miste førerkortet". Vet ikke om vedkommende var spesiell i denne sammenheng, men for sikkerhetsskyld fortell om dine problemer og symptomer, ikke hva Du har funnet ut at hjelper. Dette kaller de selvmedisinering, og en del psykologer / leger har ikke sansen for det.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Husk at du kan skifte psykolog om det ikke klikker med den første.

Lykke til, ordner seg nok
Vis hele sitatet...
Jeg kan gi deg et veldig godt råd, hvis du ikke connecter med første psykolog etter 10+ timer, så burde du nok bytte. Dette er veldig viktig og jeg har gått igjennom veldig mange før jeg fant en som faktisk visste hvordan han skulle gjøre sin vodoo på meg.
Sitat av Snøras Vis innlegg
Psykologer har taushetsplikt. Men det skal nevnes at hvis du gjør/planlegger noe mot deg selv eller andre som psykologen ikke anser som "svært uforsvarlig", eller har en stor strafferamme kan de si ifra. (For eksempel planlegge drap. kjøre dritings gjentatte ganger.) Lag deg et lite bilde på om psykologen du møter er en du velger å gi hele sannheten til. De er tross alt også mennesker. Men slapp av, jeg har fortalt psykologen min om at jeg røyker hasj og alt det andre jeg driver med. De skal VELDIG mye til for at de tyster. Skjer svært sjeldent.

I starten er det veldig rart. Man kjenner jo tross alt ikke personen. Ta deg tid til å bli kjent med vedkommende. Heldigvis er de flinke med mennesker så de tar fort igjen tanketoget ditt. Jeg hadde flere timer hvor jeg bare satt å pratet om politikk, mine meninger, folk jeg ikke likte, interesser, før jeg kunne starte å legge fram tanker og hendelser fra hverdagen og barndommen min.

Men IKKE vær redd for å prat om ritalin bruken din, du trenger absolutt ikke bekymre deg for at det lekker. Det kan jeg love deg det ikke gjør. Ta deg tid til å bli kjent med personen, da blir det lettere for h*n å hjelpe deg. Og du slipper å dra hjem med angst for noe du har sagt.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Dette du anbefaler denne gutten å gjøre nå vil kunne få alvorlige konsekvenser. Psykologer har taushetsplikt, men de har også meldeplikt når du innrømmer bruk/missbruk. Jeg forklarte til min psykolog at jeg røykte hasj pga angst og det ble rapportert til fylkeslegen samme dag. Det endte med at jeg heldigvis fikk beholde lappen mot pisseprøver i 6mnd. Jeg kan nesten garantere at du vil bli rapportert til fylkeslegen om at du ikke fyller kravene til edruelighet og da ryker lappen.

Det er tricky med psykologer og bruk av rus. Det er viktig at du blir utredet for ADHD/ADD, men å innrømme masse testing med ritalin er nok ikke lurt. Du bør heller bare forklarer at du ønsker en utredning for ADHD/ADD siden du føler at symptomene for ADHD/ADD passer for deg.

Ikke si at du bruker hasj eller noen andre ulovlige rusmidler. Det skal ikke mye til før du blir stemplet som en som bare vil ha rus om du forklarer bruk av hasj og andre rusmidler. Hasj er ABSOLUTT ikke akseptert i psykeriatrien.


Lykke til OP.
Trådstarter
19 3
Takker for svar alle sammen. Hvis det er andre som leser som kan komme med innslag så bare kom med det :-)

Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
Første som slo meg er at du kanskje bør be psykologen/rådgiver henvise deg videre til en spesialist slik at de kan kartlegge om du faktisk lider av ADD, ADHD e.l.
Tviler på at du bare kan slenge ut at "jeg vil gå på ritalin" og få et annet utfall enn det. Ikke nevn medisiner, og si heller at du ønsker å bli sjekket..
Har selv gått til psykolog etter at jeg mistet noen, og det har vært svært givende for min del. Får prata ut om ting som man ellers ikke får prata så mye om. De har taushetsplikt så lenge det du forteller ikke er brudd på loven, setter noens liv i fare etc..
Vis hele sitatet...
Ja har tenkt på det, men har et annet dilemma også. Er usikker på om jeg skal i forsvaret førstegangstjeneste. Om jeg får vite at jeg har ADD / ADHD kommer jeg ikke inn vet jeg, dette er noe jeg fremdeles tenker på hva som er best for meg.

Det er trist å høre, men det er vel livets gang dessverre.. Nei det var poenget mitt, hvordan kan jeg gå fram for psykologen min for å ikke høres slik ut .

Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Husk at du kan skifte psykolog om det ikke klikker med den første.

Lykke til, ordner seg nok
Vis hele sitatet...
Skal huske på det, takk :-)
Det vet jeg det gjør, må bare holde ut.

Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Dette du anbefaler denne gutten å gjøre nå vil kunne få alvorlige konsekvenser. Psykologer har taushetsplikt, men de har også meldeplikt når du innrømmer bruk/missbruk. Jeg forklarte til min psykolog at jeg røykte hasj pga angst og det ble rapportert til fylkeslegen samme dag. Det endte med at jeg heldigvis fikk beholde lappen mot pisseprøver i 6mnd. Jeg kan nesten garantere at du vil bli rapportert til fylkeslegen om at du ikke fyller kravene til edruelighet og da ryker lappen.

Det er tricky med psykologer og bruk av rus. Det er viktig at du blir utredet for ADHD/ADD, men å innrømme masse testing med ritalin er nok ikke lurt. Du bør heller bare forklarer at du ønsker en utredning for ADHD/ADD siden du føler at symptomene for ADHD/ADD passer for deg.

Ikke si at du bruker hasj eller noen andre ulovlige rusmidler. Det skal ikke mye til før du blir stemplet som en som bare vil ha rus om du forklarer bruk av hasj og andre rusmidler. Hasj er ABSOLUTT ikke akseptert i psykeriatrien.


Lykke til OP.
Vis hele sitatet...

Jeg røyker ikke hasj lenger. jeg sluttet med det da jeg følte meg psykisk avhengig av det, og det fucket med hodet mitt på noen steder samtidig som jeg fikk en realisering. Vil det ikke være verdt å si det hvis jeg nevner dette?

Hva om jeg blir spurt om jeg har prøvd hasj, ritalin/medikamenter. Skal jeg bare si nei? Jeg føler for meg selv er litt av sammenhengen hvorfor jeg vil snakke med psykolog og for h*n til å forstå kan hjelpe. Jeg vet ikke

Sitat av Hoarse Vis innlegg
Jeg kan gi deg et veldig godt råd, hvis du ikke connecter med første psykolog etter 10+ timer, så burde du nok bytte. Dette er veldig viktig og jeg har gått igjennom veldig mange før jeg fant en som faktisk visste hvordan han skulle gjøre sin vodoo på meg.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil du definere "connecte" om jeg tør å spørre? For jeg kan tenke meg at jeg fort blir å bare si hva jeg blir spurt om. Finner vel uansett ikke ut om dette før jeg har snakt med h*n.

takk for rådet
Sist endret av ChilAs; 6. januar 2017 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ChilAs Vis innlegg
Jeg røyker ikke hasj lenger. jeg sluttet med det da jeg følte meg psykisk avhengig av det, og det fucket med hodet mitt på noen steder samtidig som jeg fikk en realisering. Vil det ikke være verdt å si det hvis jeg nevner dette?

Hva om jeg blir spurt om jeg har prøvd hasj, ritalin/medikamenter. Skal jeg bare si nei? Jeg føler for meg selv er litt av sammenhengen hvorfor jeg vil snakke med psykolog og for h*n til å forstå kan hjelpe. Jeg vet ikke
Vis hele sitatet...
Har du fått hasj, Ritalin eller andre medikamenter utskrevet av lege? Ut ifra posten, så har du ikke det, og da er du per definisjon misbruker.
Hva om du forteller eksakt om alle problemene / symptomene du har, og at du har lest på Internett at da kan det være xxxxxx. Du kan også slenge på at du har en bekjent med samme problem, og at han fikk diagnose og medisiner (ikke nevn hvilke), og han ble frisk.
Det tar sikkert en stund før du er diagnostisert, hvis du da ikke tar deg råd til en privatpraktiserende psykiater - husker ikke navn på vedkommende, men han tar ca 8000 kr, for å sjekke hvilken diagnose du har. Ikke sikkert du får diagnose på ADHD, ikke sikkert du får medisin, men verdt pengene hvis du blir bedre.
Igjen så vil jeg nevne at straks du nevner ,hasj, knark, narkotika, Ritalin i de miljøene, så er du en misbruker, og blir sannsynligvis innrapportert til fylkeslege, du kan glemme militæret hvis de får greie på at du har røkt hasj, og sist men ikke minst, så vil du kunne bli behandlet for ditt misbruk, fremfor dine virkelige problemer / symptomer. Din psykolog vil antakeligvis ikke Forstå at dine forsøk med Ritalin løste alt.
Sist endret av Perereca; 6. januar 2017 kl. 17:44. Grunn: Litt mere å tilføy
En/ei du føler du får en reel kontakt med.
Noen som har erfaring med Nav-psykologer? Er de annerledes fra andre psykologer? Ser for meg noen utbrente surpomper som kun er interessert i å få deg ut i arbeid. Nekter å gi deg en diagnose for noe som kan føre til at du havner på arbeidsavklaringspenger / rehabiliteringsstønad. Stemmer det?
Jepp, det er garantert den beste måten å gjøre det på som folk skriver her.

Ikke fortell at du bruker noe! Det er ikke verdt å ta kjangsen.

Det finnes psykologer der ute som ikke rapporterer inn bruk, hvis du forteller at du bruker litt... men, det er umulig å vite hvem man kan "stole" på.

Psykologene kan bli stilt personlig til ansvar om det oppdages at du har innrømmet noe, som de har unnlatt å videreformidle til fylkeslegen. Og om du f.eks krasjer i påvirket tilstand e.l.

Selv om det kanskje ikke er så lett å bevise, at du har fortalt det. Det er jo opp til psykologen hva som skrives i journalen (hvis det kalles det?), og det er jo ingen som avlytter kontoret til psykologen, det som sies der inne forblir der inne med mindre psykologen ønsker å rapportere det, og det er det mange som gjør, fordi de har brukt mange år og slit på å få den jobben de har, og de kaster ikke livet sitt ut vinduet pga en som ruser seg synes at han er trygg i trafikken
Sist endret av Spaceman; 7. januar 2017 kl. 23:33.
Trådstarter
19 3
Takk for svar :-) Ser ut til at det blir å unngå å fortelle noe om mine eksperimenter.
FYI ; har ikke lappen.
Nei, men du vil vel ha lappen etterhvert? Eller våpen? Eller kanskje du vil ha sikkerhetsklarering en gang i livet til og med?
Sist endret av Hoarse; 8. januar 2017 kl. 06:03.
Det er kjempetrivelig å gå til psykolog. Jeg kan ikke svare sikkert på hvor mye det er lurt å innrømme, men jeg vet man kan bli spurt om hva man har brukt av rusmidler i adhd-utredning, bare fordi spesialisten er interessert i å høre hvilken effekt man hadde. Adhd er riktignok nevrologisk og ikke psykisk, så man kan ikke akkurat bli anklaget for at problemene er selvpåført pga misbruk (i motsetning til f eks depresjon).
Jeg tenkte adhd før jeg leste at du tenkte det selv. 120 mg Ritalin før skolen? Det er mye, en normal hjerne uten toleranse ville neppe fungert særlig bra på den dosen. Du kan jo ta opp med psykologen fordeler og ulemper med å sjekke for den diagnosen, i tilfelle du har det og det i så fall ødelegger for førstegangstjenesten. Kanskje du kan få hjelp til å bestemme hvordan du vil prioritere. Det er ikke noe gøy å få bekreftet diagnoser, men det er veldig fint å kunne få hjelp.
Det viktigste er at du ikke forventer at en psykolog skal løse problemene dine, det er din jobb å sørge for det og psykologen kan kun bidra med noen verktøy, fasilitere litt og være en samtalepartner i dette.
Trådstarter
19 3
Sitat av candela Vis innlegg
Det er kjempetrivelig å gå til psykolog. Jeg kan ikke svare sikkert på hvor mye det er lurt å innrømme, men jeg vet man kan bli spurt om hva man har brukt av rusmidler i adhd-utredning, bare fordi spesialisten er interessert i å høre hvilken effekt man hadde. Adhd er riktignok nevrologisk og ikke psykisk, så man kan ikke akkurat bli anklaget for at problemene er selvpåført pga misbruk (i motsetning til f eks depresjon).
Jeg tenkte adhd før jeg leste at du tenkte det selv. 120 mg Ritalin før skolen? Det er mye, en normal hjerne uten toleranse ville neppe fungert særlig bra på den dosen. Du kan jo ta opp med psykologen fordeler og ulemper med å sjekke for den diagnosen, i tilfelle du har det og det i så fall ødelegger for førstegangstjenesten. Kanskje du kan få hjelp til å bestemme hvordan du vil prioritere. Det er ikke noe gøy å få bekreftet diagnoser, men det er veldig fint å kunne få hjelp.
Vis hele sitatet...
Ja, 2 dager etter at jeg prøvde 80mg, prøvde jeg igjen med 40mg først, ingen effekt etter 1 time. Tok 40mg til, ventet 1 time, kjente ingenting og prøvde 120 mg til etter dette og kjente såvitt litt luftigere i hodet men ikke noe fokus eller konsentrasjon som jeg hadde første gangen som jeg letet etter og trengte. Etter den første gangen har jeg aldri hatt et liknende fokus, uten om etter et 1 1/2 ukes pause til når jeg prøvde på skolen. Da fikk jeg fokuset litt men ikke noe veldig spesielt.

Det jeg syns vart merkeligst var hvor mye jeg trengte å ta for å merke det den første gangen.

Kan også nevne at jeg har vært oppe i rundt 5 x 40mg uten å kjenne noe tilstrekkelig. Skjønner jo at det blir litt missbruk og at jeg nok ikke kommer til å ha en slik følelse jeg hadde den første gangen.

Sitat av Carnivore Vis innlegg
Det viktigste er at du ikke forventer at en psykolog skal løse problemene dine, det er din jobb å sørge for det og psykologen kan kun bidra med noen verktøy, fasilitere litt og være en samtalepartner i dette.
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg og har tenkt over det. Jeg har selv tenkt mye på nye veier, grunner og stilt meg selv spørsmål som jeg føler har vært viktig for meg hvordan. Og jeg vet at en psykolog er for å snakke ut og kan hjelpe meg med nye spørsmål, og veier for meg.

En annen ting jeg lurer på, hvor lang tid kan eg slik add/adhd-utredning ta?
Sist endret av ChilAs; 8. januar 2017 kl. 22:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utredning kan ta alt fra flere år til bare noen uker, det kommer an på hvor fort fastlegen treffer blink/henviser deg til riktig spesialist. Noen ganger tar det LANG tid, man kan for eksempel gå gjennom flere runder med fysiske prøver hos fastlegen. Hvis fastlegen ikke finner noe galt med blodverdier, stoffskifte osv, ikke finner noen fysisk grunn til problemer, kan man bli henvist til psykolog. Så kan det være noen måneder å vente på time. Psykologen kan bruke lang tid på å utrede for mange forskjellige ting. Så kan man bli sendt til psykiater eller nevrospesialist. Rekkefølgen kan være forskjellig og avhengig av hva behandlerne underveis antar som sannsynlig diagnose, noen er heldige og treffer blink på første forsøk.

Det kan jo virke teit å måtte følge en slik lang rute, men det kan bli slik fordi det kan hende at problemene skyldes noe helt annet enn du trodde. Jeg var overbevist om at jeg ikke hadde adhd og at det måtte være en fysisk grunn til konsentrasjonsvansker og ustabilt humør og energinivå, så for meg tok det LANG tid i forskjellige utredninger og med flere feildiagnostiser underveis. Tok et par år. Men det fine med grundig utredning er at da er det ekstra sikkert at diagnosen faktisk er rett når man endelig treffer blink, siden mye annet er utelukket. Så prøv å vær åpen for alle muligheter og grundig utredning
Det er jo ikke noe å trakte etter en ADD/ADHD diagnose. Det kan ta tid og mest sannsnlig vil det kunne ta måneder om ikke år. Du skal gjennom nevrologisk undersøkelse og de skal grave i hele oppveksten din. Få uttalelser fra andre, f.eks lærere i grunnskole etc etc så det er ikke bare hyggelig eller.

Det er nødvendigvis ikke så mye her som jeg kan lese som er så mye annet enn vanlige utfordringer for ungdom. Du tenner på Ritalin og blir ikke nødvendigvis roligere forstår jeg. Økt fokus, interesse er jo noe alle får det er jo en grunn til at det er populært studiedrug. Ritalin er heller ikke noe du vil gå på. Bivirkningene er de samme for de som får medisinsk. Alle jeg kjenner som har blitt voksne med diagnose ønsker bare å komme bort fra det, bivirkningene og i det minste redusere dose.

Vær ærlig med psykolog om rus er min anbefaling, vært gjennom den suppa der og det begynte ikke virke før jeg la ut om alt og faktisk snakka med behandlerne. Du går dit for å få hjelp og da er rus symptom på det du vil ha hjelp til å finne ut av og forstå. Selvfølgelig blir dette en oppveining om du ønsker deg inn i forsvaret men hvor realistisk er nå egentlig det. Skal du lure deg inn der blir du fort avkledd.
Sist endret av Yalla; 9. januar 2017 kl. 10:20.
Sitat av ChilAs Vis innlegg
Ja, 2 dager etter at jeg prøvde 80mg, prøvde jeg igjen med 40mg først, ingen effekt etter 1 time. Tok 40mg til, ventet 1 time, kjente ingenting og prøvde 120 mg til etter dette og kjente såvitt litt luftigere i hodet men ikke noe fokus eller konsentrasjon som jeg hadde første gangen som jeg letet etter og trengte. Etter den første gangen har jeg aldri hatt et liknende fokus, uten om etter et 1 1/2 ukes pause til når jeg prøvde på skolen. Da fikk jeg fokuset litt men ikke noe veldig spesielt.

Det jeg syns vart merkeligst var hvor mye jeg trengte å ta for å merke det den første gangen.

Kan også nevne at jeg har vært oppe i rundt 5 x 40mg uten å kjenne noe tilstrekkelig. Skjønner jo at det blir litt missbruk og at jeg nok ikke kommer til å ha en slik følelse jeg hadde den første gangen.



Dette vet jeg og har tenkt over det. Jeg har selv tenkt mye på nye veier, grunner og stilt meg selv spørsmål som jeg føler har vært viktig for meg hvordan. Og jeg vet at en psykolog er for å snakke ut og kan hjelpe meg med nye spørsmål, og veier for meg.

En annen ting jeg lurer på, hvor lang tid kan eg slik add/adhd-utredning ta?
Vis hele sitatet...
Vanlig dose er 40 mg * 1. Så ja du missbruker for å få en rus, og selvmedisinere seg for en mulig en ADHD er ikke bare idiotisk men også potensielt skadelig for din utredning. Både virkning og ettervirkning etter bruk vil maskere symptomer. Om du er smart forteller du til psykologen om rusingen din, om du vil fortsette å ruse seg kan det være dumt. Mange ungdommer får masse plager med diverse rus som gjerne starter med hasj og alkohol som ligner på det som plager deg.
Dessuten vil jeg si at det å ha masse tanker i hodet sitt og et aktivt vesen kan absolutt være veldig positivt. Om du klarer å bruke dette til noe positivt. Kanskje du burde tenke på noe praktiske fag, der du får brukt dine evner ? Det er fult mulig at du har en mild adhd og kanskje like sannsynlig en depresjon, ritalin vil også gjøre at du føler deg bedre av en depresjon. Det er jo veldig fint at du får utredning for dette, en psykolog har ingen interesse for å gjøre tilværelsen din dårligere med å sladre til diverse lærere, om du ikke er helt ute og kjører moped gira på ritalin. Et par timer med psykolog kan også rette opp på din konsentrasjon ganske greit med bare samtaleterapi. Det finnes ingen piller som funker som quickfix selv om det virker som alle tror dette i dag.
▼ ... over et år senere ... ▼
Paradokset med legemiddelloven, den såkalte etikk, ADHD-medisin og fortelling av sannheter i anamnesen; er at legene bør og vil gjerne høre hele historia – men du bør ikke fortelle den. Hippokrates gråter, jeg vet. Har du derimot lyst å ivareta din egeninteresse, istedenfor å konformere til samfunnets nåværende holdning til ’etikken rund sentralstimulerende’ slik at du kan prøve og få den beste mulige medisiner for deg uten mye fuzz, bør du holde kjeft om illegale rusmidler. Også din eksperimentering med Ritalin. Jeg har røyka i nærmere 20 år, har også brukt amfetamin i lange perioder. Nå avtok amfetamin bruken helt naturlig og uten noe vanskeligheter – det var aldri snakk om noen avhengighet. Cannabisen måtte jeg slutte éne og alene pga. de nye rustestene i politibilene, ikke engang helgebruk er aktuelt – barnevernet og alt det der konservative tullet. Når jeg fikk utskrevet Ritalin hadde jeg akkurat vært i Seattle og røyka på grava til Jimi Hendrix – hadde den talen klar hvis de skulle pisse teste meg. Det gjorde dem dog ikke, selv om jeg ser ut som en ordentlig venstre raddis. Hadde jeg ikke hatt kjennskap til det duste regelverket å den forskrudde etikken rundt utskrivning av sentralstimulerende midler, kunne jeg godt ha fortalt ADHD-legen hele min historie. Nå sier jeg ingenting, nada. Hvis du sier noe om bruk kan du for eksempel mer eller mindre kysse Vyvanse og dex farvel. Alt handler om muligheten for misbruk for etikken, det er derfor de skriver ut de latterlige depotkapslene i første instans og attpå til er konservative på dosen.
Det eneste jeg vil si om det her er at det du sliter med nå er nok det de fleste her i norge sliter med, bare du som velger å grine av det eller ikke. Selv hatt angst på det verste, tror ikke psykolog vil hjelpe jo mindre du lurer deg selv til det på en ubevisst måte, bare du kan hjelpe deg selv. Ikke tenk på hvordan, ikke stress med skole, det er ikke noe du burde tenke på engang jo mindre du har sutti deg inn i en jobb du vil ha.
Hsr ikke lest alt, men ønsker å informere om at behandling med metyl-fenidat altså conserta og ritalin ikke er noen langvarig løsning. (Ny forskning) Dette fordi det mister effekt over tid.
Du handler syntomene på kreditt, da det vil være en periode etter avsluttet medisinbruk hvor kroppen igjen må vende seg tilbake til normalen.
Det er også slik at det er helt normalt å bli fokusert av disse medikamentene også uten ADD eller ADHD.

Hilsen ADHD-diagnosert psykologistudent
er det ikke slik at de som ikke har adhd får en høy/energikick av ritalin da?
er jo et vanlig husmordop som folk bruker for å få energi til å makte alt de skal gjøre.
de som har adhd får jo ikke en høy av det, de bare får roet hodet og slappet av- ikke ha 1000 tanker flytende rundt samtidig.

så dersom du faktisk får en høy av ritalin tyder jo det på at du ikke har adhd.
Sitat av xatiramx Vis innlegg
er det ikke slik at de som ikke har adhd får en høy/energikick av ritalin da?
er jo et vanlig husmordop som folk bruker for å få energi til å makte alt de skal gjøre.
de som har adhd får jo ikke en høy av det, de bare får roet hodet og slappet av- ikke ha 1000 tanker flytende rundt samtidig.

så dersom du faktisk får en høy av ritalin tyder jo det på at du ikke har adhd.
Vis hele sitatet...
Kan få en "høy" av det med ADHD også. Men såklart vil jo det avta grunnen toleranse utvikling om man bruker det fast.
Ser det begynner å bli en stund siden TS sa noe her, men må få kommentere noe.

Det første du må gjøre er å stoppe å bruke Ritalin. Umiddelbart. De dosene du er oppe i er normalt sett altfor høye. Det er dessuten klinisk bevist at en rolig opptrapping av Ritalin gir mindre fare for bivirkninger, noe som er et poeng dersom det er en medisin du skal gå på i framtida.

Det at du får gjort veldig mye og føler deg klarere med Ritalin er på ingen måte noen sikker måte å diagnostisere ADD på. Ei heller at du synes å ha høy toleranse. ALLE får mer gjort og føler seg klarere med slike stoffer i kroppen. Det er en grunn til at helt vanlige studenter bruker det for å pugge til eksamen, liksom. Det er det disse stoffene gjør.

De symptomene du forklarer kan være ADD, men det er så generelle symptomer at det kan være mye annet. Spesielt lettere depresjon og evt noe angst. Ritalin vil, på kort sikt, kunne hjelpe men på lengre sikt vil det kunne gjøre ting vesentlig verre.

Når det gjelder psykologers plikt til å rapportere misbruk (noe som også gjelder leger), så overdrives denne voldsomt her. De er pålagt å utvise skjønn. At du i en kort periode har misbrukt Ritalin skal ikke føre til noe som helst. Hvis du røyker hasj annenhver helg så vil det heller ikke ha noe å si. Folk som påstår at de har blitt «offer» for slikt har garantert ikke fortalt hele historien. Men hvis du ikke kommer gjennom dagen uten å drikke alkohol, at du starter dagen med en joint eller at du bruker titusener av kroner på kokain for å mestre jobben, så er det noe annet.

Så dra til psykologen du, hvis du ikke alt har gjort det. Og så er det jo ikke slik at du må fortelle Ritalin-historien fullt ut om du er engstelig. Du kan fortelle en lett-variant, at du har ørøvd det ved et par anledninger. Men hvis du fremdeles holder på med det og ikke klarer å slutte, så ville jeg absolutt vært ærlig om det. Om psykologen skulle være av den ekstremt pertentlige typen, så betyr ikke en melding at et du aldri kan få førerkort. Det betyr bare at du ikke kan få det før situasjonen er under kontroll, og det er alle tjent med.

Så, for å svare på spørsmålene dine. Psykologen har taushetsplikt, den kan ikke si noe om deg til andre (om man ikke begynner å blande inn tullete særtilfeller som er omfattet av meldeplikten, feks om du har konkrete planer om å drepe noen eller å kjøre rundt i fylla). Jeg har, personlig, ymse erfaringer med psykologer. Ikke at det er fælt eller skummelt å gå til dem, jeg har bare møtt mye rart. Blant annet en som sovnet hver time. Har rett og slett ikke fått den hjelpen jeg trenger. Men det er det mange som får, jeg er et litt sært tilfelle. Utprøvning av stimulerende midler skjer kun etter at spesialist har satt diagnosen ADHD. Legen må henvise deg til utredning først. Oftest blir man vel henvist til psykiatrien på mer generelt grunnlag, så etter en vurdering ser man om det er holdepunkter for å gjøre en spesifikkk ADHD-utredning. Utredningen består normalt sett av flere timer med intervju, innhenting av komparentopplysninger (foreldre, lærere eller andre som kan fortelle om hvordan du har fungert fra du var liten - de kontakter ingen uten at du har godkjent det), screeningtester for å sjekke om det kan være snakk om noe annet (personlighetsforstyrrelse, depresjon, bipolar lidelse..) og enkelte steder nevropsykologiske tester (tester for impulskontroll, generelle evnetester (IQ) mm). Så det blir litt å snu det på hodet å gå inn i dette med det målet for øyet å skulle prøve ut Ritalin. Du må gå inn i det med målet for øyet å få det bedre. En utredning vil vise om svaret er samtaleterapi, antidepressiva, Ritalin eller noe annet.

Lykke til!

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hsr ikke lest alt, men ønsker å informere om at behandling med metyl-fenidat altså conserta og ritalin ikke er noen langvarig løsning. (Ny forskning) Dette fordi det mister effekt over tid.
Du handler syntomene på kreditt, da det vil være en periode etter avsluttet medisinbruk hvor kroppen igjen må vende seg tilbake til normalen.
Det er også slik at det er helt normalt å bli fokusert av disse medikamentene også uten ADD eller ADHD.

Hilsen ADHD-diagnosert psykologistudent
Vis hele sitatet...
Har du referanse til denne forskningen? Jeg mistror ikke deg, men er oppriktig interessert i emnet og vet også at det er lite og til dels dårlig forskning på området så jeg ønsker alltid å lese primærkildene selv. Og så er det alltid litt suspekt når en psykologistudent har innvendinger mot medikamentell behandling (Akkurat som det er suspekt når en psykiater hiver seg over reseptblokka etter en halvtimes konsultasjon).
Sist endret av lidran; 27. mars 2018 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut som angst og depresjon
Kanskje et snev av add, men har vi ikke alle det?