Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2588
Hei, meg og en kamerat har snakket om og begynne med kampsport.
Han har holdt på med Krav Maga noen år, og jeg er nok så uerfaren.

Vi er enige om at vi vil teste en kampsport med mest mulig sparring, ikke kampsporter som man står og sparker og slår i luften og litt på en pute en gang i blandt til hver trening.

Lurte på hva slags alternativer vi har?

Takk for svar
Hvorfor ikke bare kjøre krav maga da, det kan jo kompisen fra før og kan sikkert bidra også utover de kveldene dere har trening?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Jeg har trent Taekwondo i ca. 10 år, i fire forskjellige byer, og min erfaring er at det er veldig stor forskjell fra trener til trener hva de velger å fokusere på. Noen trenere har sparring som sitt fokus og er veldig flink til å sette folk sammen to og to, legge til rette for deltagelse i konkurranser og kretsmesterskap osv, mens andre foretrekker "skyggeboksing", mønstertrening og grunnteknikk.

Jeg har såvidt vært innom thaiboxing, kickboxing og kali sikaran, men følte i grunnen ingen av dem var noe for meg. Beste rådet er vel egentlig å gå på litt ulike treninger og prøve seg litt frem. Om kompisen din allerede har erfaring med krav maga, så kan jo det være en god plass å begynne. Uansett så må du være forberedt på at som ny i en kampsport, så begynner du ikke rett på sparring. Du må nok fort regne med 3-6 måneder med grunnteknikk og putesparking som førsteprioritet før det blir noe særlig sparring to og to.
Det er mye sparring i både brasiliansk jiu jitsu og thaiboksing, hvertfall i de to klubbene i Oslo jeg har vært hos (Fighters Lab og MMA Academy). Fine og allsidige kampsporter som blir enda bedre kombinert med hverandre.
Sist endret av Zahremar; 19. november 2016 kl. 20:02.
Det er lite sparring de første månedene uansett hva du begynner med. Mitt tips er å finne et gym der det er fokus på konkurranse og som har flinke folk på trening som vil fram i sporten. Da blir det mer sparring automatisk.
Det sagt så er MMA, thai og BJJ sporter der det som regel er mye sparring kontra "sparke i lufta".
De fleste gym i Oslo-området har også muligheten at du kan komme og sjekke ut et par treninger; hvis jeg var deg ville jeg gjort det. Bruk litt tid, sjekk ut ulike gym og ulike klasser, og Finn et sted som har bra miljø og som trener på måten du er ute etter. Jeg gidder ikke namedroppe gyms her, men hvis du virkelig vil ha konkrete forslag kan du pm'e meg.
Anbefaler deg å begynne med brasiliansk jiu jitsu på frontline i Oslo. Der er det Teta som er trener og har trent med han et par ganger, og der later du ikke som du trener kampsport, for å si det sånn.
Trener selv BJJ i Kristiansand og vi trener på samme måte som de på frontline gjør.
Har holdt på en stund og har ikke angret et sekund på at jeg begynte.