Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 12357
Hei!

Mistet lappen for promillekjøring.
Skal på biltur sammen med en kompis til Italia med stopp langs veien.
Han blir fort trøtt og lei bak rattet noe som kan skape dårlig stemning.

Hva tror dere skjer om jeg blir stoppet i europa uten gyldig førerkort? Samme som i Norge?

Mvh
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Hei!

Mistet lappen for promillekjøring.
Skal på biltur sammen med en kompis til Italia med stopp langs veien.
Han blir fort trøtt og lei bak rattet noe som kan skape dårlig stemning.

Hva tror dere skjer om jeg blir stoppet i europa uten gyldig førerkort? Samme som i Norge?

Mvh
Vis hele sitatet...

Rent juridisk så har du vel mistet lappen og ferdig med det. Men har lest at en kan kjøre opp og andre land selv om man har mistet førerkortet i Norge. Noe som betyr at du muligens kan øvelseskjøre nedover Europa?

Er usikker på hva som kreves for å øvelseskjøring - men vi har jo tilpasset oss EU på førerkortbestemmelser så det kan godt være helt likt at du trenger L og speil.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Klask en L på bilen, så går det fint Det finnes en tidsgrense avhengig av hvor mye promille, og hvor alvorlig fyllekjøringen din var, mtp på øvelseskjøring da. Men det finner du jo ut ved å sjekke litt rundt.
1.5 i promille, 2x mnds lønn i bot, 30 dager fengsel/fotlenke (har ikke sonet enda) 1 år siden, 2 år uten lappen.

Slik jeg forstår det kan jeg ikke sitte bak rattet i det hele tatt i 1år til.
Tenkte politiet ikke orker å legge energi i å skaffe info om meg om vi blir stoppet i rutinekontroll.
Om det faktisk er lov å øvelskjøre hadde jo det vært perfekt
Har forresten en lapp liggende som kan brukes om jeg er sikker på at de ikke sjekker opp grundigere i database.
Er det noe jeg ikke orker så er det fengsel og bøter..
Sjekker politiet i utlandet norske førerkortregistre ved rutinekontroll langs veien?
Å bli stoppet uten gyldig førerkort hadde vært den minste bekymringen min. Hadde vært langt mer nervøs for å havne i en ulykke, med påfølgende regresskrav fra forsikringsselskap.

Litt uflaks så er det en ulykke med personskade, og du har finfin gjeld å betjene i mange år fremover
Overskuddsmateriell
Sitat av moridin Vis innlegg
Litt uflaks så er det en ulykke med personskade, og du har finfin gjeld å betjene i mange år fremover
Vis hele sitatet...
Ja, her er den største risikoen. Å få noen tusenlapper i bot er verre enn å bli multimillionær på gjeld for en del.

Alle tipper lotto fordi de tror de kan vinne men ingen tror de kan komme borti en ulykke.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Ja, her er den største risikoen. Å få noen tusenlapper i bot er verre enn å bli multimillionær på gjeld for en del.

Alle tipper lotto fordi de tror de kan vinne men ingen tror de kan komme borti en ulykke.
Vis hele sitatet...
Leser stadig vekk dette punktet her, faren for å bli gjeldsslave for forsikringsselskapet, men har til gode å lese om et eneste tilfelle hvor dette har skjedd. Noen som vet om det er reelt? Linker til saker f.eks?
Unlicensed Surgeon
Sitat av flexx Vis innlegg
Leser stadig vekk dette punktet her, faren for å bli gjeldsslave for forsikringsselskapet, men har til gode å lese om et eneste tilfelle hvor dette har skjedd. Noen som vet om det er reelt? Linker til saker f.eks?
Vis hele sitatet...
Har funnet noe....
https://publisering.finkn.no/viewSta...2&sid=AKN-1790

https://publisering.finkn.no/viewSta...2&sid=AKN-1852

Det mest overaskende jeg lærte av å lese dette er følgende...
Det første spørsmålet er om klager har voldt skaden ved grov uaktsomhet, jfr skl § 4-2. I henhold til ut. 1790 er det ikke uten videre grovt uaktsomt å kjøre uten gyldig førerkort. Spørsmålet om grov uaktsomhet avhenger av hva slags ferdigheter og erfaringer føreren hadde med den aktuelle typen bil og kjøring.
Vis hele sitatet...
Sitat av flexx Vis innlegg
Leser stadig vekk dette punktet her, faren for å bli gjeldsslave for forsikringsselskapet, men har til gode å lese om et eneste tilfelle hvor dette har skjedd. Noen som vet om det er reelt? Linker til saker f.eks?
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/11/28/384776.html

En ung mann fra Hordaland unnlot å betale den lovpålagte ansvarsforsikringen på bilen sin. Nå får han et regresskrav på over 2,5 millioner kroner.
Vis hele sitatet...
http://e24.no/privat/penger/forsikri...-fjor/22876802
Sitat av flexx Vis innlegg
Leser stadig vekk dette punktet her, faren for å bli gjeldsslave for forsikringsselskapet, men har til gode å lese om et eneste tilfelle hvor dette har skjedd. Noen som vet om det er reelt? Linker til saker f.eks?
Vis hele sitatet...
Kan sitere 2 dommer på feltet:

1:
Klagers trafikkforsikring opphørte 20.3.00 grunnet manglende premiebetaling. Ansvarsskade oppsto 8.5.00 idet hans bil kjørte inn i forankjørende bil, og selskapet utbetalte 30.7.00 kr 86.890 for reparasjon av motpartens bil, jf BAL § 19. I brev til klager 1.8.00 krevet selskapet regress for hele beløpet.
Vis hele sitatet...

2:
Tiltalte ble dømt til fengsel i 2 år og 9 måneder for uaktsomt bildrap, medvirkning til falsk forklaring, overtredelser av flere bestemmelser i vegtrafikkloven, samt brudd på bilansvarsloven § 20.
(Bilen som tiltalte benyttet ved ulykken var ikke forsikret. Trafikkforsikringsforeningen (TFF) er ansvarlig for å utbetale erstatning etter bilansvarsloven i tilfelle der uforsikret bil volder skade på person)
Vis hele sitatet...
I denne saken må titalte betale erstatning til alle etterlatte samt dekke et millionbeløp som Trafikkforsikringsforeningen betalte ut til ofrene.
Sist endret av Ueland; 22. juli 2015 kl. 08:49.
Det kan være lurt å sjekke opp reglene rundt øvelses kjøring i utlandet. Og da må du spesifikt sjekke for hvert land.

Hentet fra vegvesenets sider:

Øvelseskjøring i utlandet

Våre regler for øvingskjøring gjelder bare i Norge. Hvis du ønsker å øvelseskjøre i utlandet, må du følge reglene som gjelder for øvelseskjøring i det landet og rette deg etter disse. Reglene om øvelseskjøring er ulike i alle land. For å øvelseskjøre for eksempel Sverige må ledsageren ha gjennomgått en spesiell opplæring og registrert seg hos myndighetene. I Danmark er forbudt å øvelseskjøre privat.
Vis hele sitatet...
Merk: ulovlig å øvelseskjøre privat i Danmark.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-...Ovelseskjoring
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Hei!

Mistet lappen for promillekjøring.
Skal på biltur sammen med en kompis til Italia med stopp langs veien.
Han blir fort trøtt og lei bak rattet noe som kan skape dårlig stemning.

Hva tror dere skjer om jeg blir stoppet i europa uten gyldig førerkort? Samme som i Norge?

Mvh
Vis hele sitatet...
Vet ikke om noen har påpekt dette, men du kan ikke øvelsekjøre i Europa, med norsk "øvelsekjøringsbevis". Poenget er at jeg regner med det samme gjelder om du skaffer svenskt øvelsekjøringsbevis, har ingen kilder på det, men det norske gjelder i Norge. Og grunnen til at du kan øvelsekjøre til Sverige med kjøreskole er at de er untatt det på bestemmelsen av at det er for kort periode under oppsyn av en profesjonell. (Ref: Kjøreskolelærer for 2 år og 3 måneder siden..)
Unlicensed Surgeon
Sitat av Ueland Vis innlegg
Kan sitere 2 dommer på feltet:

1:



2:
I denne saken må titalte betale erstatning til alle etterlatte samt dekke et millionbeløp som Trafikkforsikringsforeningen betalte ut til ofrene.
Vis hele sitatet...

Men forskjellen her er at det ikke fantes ansvarsforsikring på bilen i eksemplene du tar opp, og det er klart ingen forsikring = ingen forsikring.

I tilfelle til TS så kan vi gå utifra at det er ansvarsforsikring på bilen. Regress kan da kreves om fører, eller eier har vært grov uaktsom. Jeg tror etter det jeg siterte tidligere i tråden at å kjøre uten førerkort i seg selv ikke teller som grovt uaktsom.
Sitat av dafog Vis innlegg
Men forskjellen her er at det ikke fantes ansvarsforsikring på bilen i eksemplene du tar opp, og det er klart ingen forsikring = ingen forsikring.

I tilfelle til TS så kan vi gå utifra at det er ansvarsforsikring på bilen. Regress kan da kreves om fører, eller eier har vært grov uaktsom. Jeg tror etter det jeg siterte tidligere i tråden at å kjøre uten førerkort i seg selv ikke teller som grovt uaktsom.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er også, om forsikringsselskapet er så villig til å punge ut et mulig millionbeløp, hvis de lovlig kan slippe unna. Og TS har stilt seg i en unødvendig dum og vanskelig situasjon, hvis TS begynner å kjøre uten førerkort i Europa.

Hvis dem føler noe ikke er riktig, så kan det hende at politiet bakgrunnsjekker "førerkortet" til TS. Og jeg tror ikke dem blir blide, når dem finner ut at TS sitt førerkort er inndratt!..
Unlicensed Surgeon
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Spørsmålet er også, om forsikringsselskapet er så villig til å punge ut et mulig millionbeløp, hvis de lovlig kan slippe unna. Og TS har stilt seg i en unødvendig dum og vanskelig situasjon, hvis TS begynner å kjøre uten førerkort i Europa.

Hvis dem føler noe ikke er riktig, så kan det hende at politiet bakgrunnsjekker "førerkortet" til TS. Og jeg tror ikke dem blir blide, når dem finner ut at TS sitt førerkort er inndratt!..
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig det du skriver, men forsikringselskapet må betale ut om forsikringen er betalt. Spørsmålet her er om forsikringselskapet kan kreve 100% regress på personskade / kasko forsikringen når det eneste som ikke er i orden er sertifikat på fører, og det ikke finnes tvil om at fører hadde erfaring for den type kjøretøy.

Det jeg har funnet hittil tilsier egentlig nei, men om noen har noen dommer, eller avgjørelser fra nemnda som sier det motsatte er jeg interessert i å se det også Den lille dokumentasjonen jeg har kommet med er ikke nok til å trekke en 100% sikker konklusjon, så all relevant dokumentasjon uansett hvilken retting må selvsagt tas med i vurderingen.

Synsing, rykter, og "jeg har hørt..." synes jeg vi skal holde oss unna når vi prøver å finne ut hva det faktiske svaret er.
Hva som står i forsikringsvilkårene vil jo også være høyst relevant.
Unlicensed Surgeon
Sitat av ps3 Vis innlegg
Hva som står i forsikringsvilkårene vil jo også være høyst relevant.
Vis hele sitatet...
Krav om førerkort står (i de tilfellene jeg har sett) under "Sikkerhetsforskrifter" i vilkårene hos forsikringselskapet.

Sitat av Lov om forsikringsavtaler (forsikringsavtaleloven)
§ 4-8. (overtredelse av sikkerhetsforskrifter)
Selskapet kan ta forbehold om at det skal være helt eller delvis uten ansvar dersom en sikkerhetsforskrift er overtrådt, jf § 1-2 bokstav e. Et slikt forbehold kan ikke gjøres gjeldende dersom det ikke er noe eller bare lite å legge sikrede til last, eller dersom forsikringstilfellet ikke skyldes overtredelsen. Selv om selskapet etter denne bestemmelsen kan gjøre gjeldende at en sikkerhetsforskrift er overtrådt, kan det likevel pålegges delvis ansvar under hensyn til arten av den sikkerhetsforskrift som er overtrådt, skyldgraden, skadeforløpet og forholdene ellers.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lov om forsikringsavtaler (forsikringsavtaleloven)
§ 1-2. (definisjoner)
(...)
(e) sikkerhetsforskrift: et påbud i forsikringsavtalen om:
(...)
(2) at sikrede eller andre ved bruk, oppbevaring eller vedlikehold av forsikringsgjenstanden skal ha bestemte kvalifikasjoner eller sertifikater,
Vis hele sitatet...
Vi trenger en konkret dom for å finne det helt korrekte svaret her tror jeg, og jeg har ikke klart å finne det
Det står selvsagt i forsikringsvilkårene at du skal ha førerkort!

Tilfeldig valgt selskaps vilkår (Vardia), under sikkerhetsforskrifter:

5.3.4
- Føreren av bilen skal ha gyldig førerkort/førerrett.
- Elev og ledsager skal oppfylle gjeldende bestemmelser
om øvelses kjøring.

https://www.vardia.no/media/260046/V...l_18.05.14.pdf

Dette er avtalen forsikringstager selv har gått med på, så det er selvsagt at forsikringen ikke gjelder.
Hvis du ser etter i avtalen så er det en hel bråte forhold som ikke dekkes, massevis av unntak.

Enkelte land krever også at du skal ha et eget forsikringskort som enkelt bekrefter at du har en forsikring som er gyldig for deg din bil og landet du besøker.
Du risikerer faktisk å bli nektet adgang til landet uten gyldig ansvarsforsikring.
Unlicensed Surgeon
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det står selvsagt i forsikringsvilkårene at du skal ha førerkort!

Tilfeldig valgt selskaps vilkår (Vardia), under sikkerhetsforskrifter:

(...)
Dette er avtalen forsikringstager selv har gått med på, så det er selvsagt at forsikringen ikke gjelder.
Vis hele sitatet...
Les forsikringsavtaleloven § 4-8 som jeg quotet over. Forsikringen blir ikke automatisk ugyldig om en sikkerhetsforeskrift er overtrådt, det er en hel del unntak som gjør at forsikringen faktisk er gyldig selvom man bryter sikkerhetsforskriften til selskapet.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du risikerer faktisk å bli nektet adgang til landet uten gyldig ansvarsforsikring.
Vis hele sitatet...
Så lenge forsikringstaker har betalt forsikringen er den gyldig, og da er det heller ikke noe problem å bestille "grønt kort" fra forsikringselskapet man kan ha med seg.
Sitat av dafog Vis innlegg
Les forsikringsavtaleloven § 4-8 som jeg quotet over. Forsikringen blir ikke automatisk ugyldig om en sikkerhetsforeskrift er overtrådt, det er en hel del unntak som gjør at forsikringen faktisk er gyldig selvom man bryter sikkerhetsforskriften til selskapet.
Vis hele sitatet...
Den har jeg lest mange ganger, jeg har faktisk avlagt prøve i den.
Jeg har jobbet med forsikring og dette kan du virkelig ikke!

Ditt eget sitat:

§ 4-8. (overtredelse av sikkerhetsforskrifter)
Selskapet kan ta forbehold om at det skal være helt eller delvis uten ansvar dersom en sikkerhetsforskrift er overtrådt.
Vis hele sitatet...
Helt eller delvis uten ansvar betyr i dette tilfelle at du har kjørt en bil du ikke har lov til å kjøre, og brutt et eget punkt i den inngåtte avtale.

Forsikringsselskapene betaler selvsagt ikke regningene til enhver dust som svimer rundt.
Tenk hva det ville koste!?

TS har tross alt diskvalifisert seg fra å kjøre bil!

En forsikringspolise er en avtale mellom to parter og forsikringsselskapene setter strenge krav til forsikringstager.

Delvis dekning betyr at du får avkortning ved uaktsomhet eller bil som ikke er i forskriftsmessig stand


Så lenge forsikringstaker har betalt forsikringen er den gyldig, og da er det heller ikke noe problem å bestille "grønt kort" fra forsikringselskapet man kan ha med seg.
Vis hele sitatet...
Du må ha lesetrening!
Jeg nevnte det kortet til TS av den grunn at siden han tror han kan kjøre til Italia uten førerkort, så vet han vel neppe om dette kortet, ikke at det skulle være noe problem og få det.

Det holder med å ringe selskapets kundesenter!
Da får du vite dekningen både med og uten førerkort, selv om akkurat spørsmål om du må ha førerkort nok blir møtt med latter.
Sist endret av bajjaz; 23. juli 2015 kl. 19:42.
Unlicensed Surgeon
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Den har jeg lest mange ganger, jeg har faktisk avlagt prøve i den.
Jeg har jobbet med forsikring og dette kan du virkelig ikke!
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri prøvd å påstå at jeg kan det, men jeg er interessert i å finne ut av det Hvis du leser mellom mine innlegg her vil du se at jeg ikke har kommet til noe konklusjon.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
TS har tross alt diskvalifisert seg fra å kjøre bil!

En forsikringspolise er en avtale mellom to parter og forsikringsselskapene setter strenge krav til forsikringstager.
Vis hele sitatet...
Å jeg er ikke i tvil om at det gir avkorting på kaskoforsikringen, men nå er vi inne på ansvarsforsikringen, og der stiller bilansvarslova veldig strenge krav til forsikringselskapet. Som alle som har leid bolig burde vite så kan man faktisk ikke avtale seg til dårligere betingelser enn loven.


Jeg leitet litt mer å kom over denne:
https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=1
Sitat av Side 45 handler om ansvarsforsikring, og brudd på sikkerhetsforskrifter
Som nevnt tidligere er problemstillingen ikke aktuell ved personskade ettersom det kreves
forsett hos skadevolder før regresskrav kan rettes mot denne side.
Vis hele sitatet...
Har du et eksempel fra nemnda, eller en dom der noen har fått regresskrav på ansvarsforsikringen for kjøring uten gyldig førerkort (edru!), kom med det så vi får et endelig svar

Jeg har ikke klart å finne noen. Det kjører jo tusen vis uten gyldig førerkort, minimum en av dem må ha hatt bruk for ansvarsforsikringen, og i Norge krangler vi jo på alt så det burde finnes. Nærmeste jeg kommer er snøscooter, og jeg tror ikke det teller som det samme
Sitat av https://publisering.finkn.no/viewStatement.aspx?cs=prod&mode=f&key=AA&sid=AKN-1409
Kasko-/personskade - snescooter bortlånt til person uten førerkort - FAL § 4-9.
(...)
For mulig ansvarsutbetaling kreves det ikke regress. Nemnda finner at reaksjonen overfor klageren bør begrenses til avkortning av det resterende beløp i kaskoerstatningen, dvs. kr 14.600, og at det ikke gjøres gjeldende noen regress for selskapets utbetaling til panthaverne.
Vis hele sitatet...
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det holder med å ringe selskapets kundesenter!
Da får du vite dekningen både med og uten førerkort, selv om akkurat spørsmål om du må ha førerkort nok blir møtt med latter.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke ønsket å møte den holdningen der, og det er nok derfor Freakforum benyttes.
▼ ... over et år senere ... ▼
Nå i år har jeg samme problemet. Ny kompis, til italia. I fjord stoppet vi bare tusen ganger, slo opp telt eller leide bnb. Trengte derfor ikke kjøre noe.

I år skal jeg reise med en maskin som kunne kjørt hele strekket i et. Han har satt opp en ganske hissig plan med lange etapper, samt at vi kjører rundt ganske mye ekstra i europa i forhold til året før. Han sier: ta med biblotekkortet, de vet ikke forskjellen uansett. Nå har jeg faktisk den fysiske lappen enda. Om det er krise, brekt bein, sykdom eller at han holder på å sovne, vil det være krise å vise den gamle lappen i rutinekontroll?

Har nå dratt på meg livstid uten lappen.
Hvordan mistet du den nå da? Fikk du den igjen i mellomtiden? Lov å ikke svare på det.. Men tenker at om du har lappen kan det holde i en eventuell rutinekontroll, men skulle det skje en ulykke er du like dårlig stilt som sist i forhold til forsikring etc
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Har nå dratt på meg livstid uten lappen.
Vis hele sitatet...
Kanskje greit å være passasjer, er ganske tydelig at du ikke har hellet med deg.
Ei heller hjernen i disse tilfellene? (åpent spørsmål)

Kan ikke på noen måte se for meg at du har noen formildende omstendigheter om det skulle skje noe, hadde selv aldri tatt sjangsen. Husk lovene i det landet noe skulle ha skjedd i gjelder også, er kjipere steder å sone enn i Norge.
Sist endret av SinHazzard; 15. august 2016 kl. 19:47.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Har nå dratt på meg livstid uten lappen.
Vis hele sitatet...
Da burde du kanskje ikke sette deg bak rattet noe mer siden det nok er en grunn for dette.
Regner ikke med å nå noen vei med å si at du kan være såppass at du tar konsekvensene for dine egne handlinger, men spør likevel.
Vær så snill at du slutter å kjøre? Det virker ikke som om du er skapt for det.
Sist endret av Neptunia; 15. august 2016 kl. 20:28.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Nå i år har jeg samme problemet. Ny kompis, til italia. I fjord stoppet vi bare tusen ganger, slo opp telt eller leide bnb. Trengte derfor ikke kjøre noe.

I år skal jeg reise med en maskin som kunne kjørt hele strekket i et. Han har satt opp en ganske hissig plan med lange etapper, samt at vi kjører rundt ganske mye ekstra i europa i forhold til året før. Han sier: ta med biblotekkortet, de vet ikke forskjellen uansett. Nå har jeg faktisk den fysiske lappen enda. Om det er krise, brekt bein, sykdom eller at han holder på å sovne, vil det være krise å vise den gamle lappen i rutinekontroll?

Har nå dratt på meg livstid uten lappen.
Vis hele sitatet...
Du kan jo begynne med lese posten til liasis noen ganger til...

Er du virkelig villig til å risikere varig gjeldsslave, for å være med på en kjøretur, der du kanskje må kjøre (litt) selv?
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Hei!

Hva tror dere skjer om jeg blir stoppet i europa uten gyldig førerkort? Samme som i Norge?

Mvh
Vis hele sitatet...

Ola Normann (det levende mennesket uten juridisk forbindelse) har sammen med Shiva kjørt Spania, Portugal, Danmark (bl.a.) nå i sommer.

De kjører uten alt. Ikke pass, ikke førerkort, ikke forsikring.
Dette fordi staten ikke vil gi dem tillatelse til å bruke navnet (det registrerte navnet - den juridiske personen).
De mener at så lenge staten forlanger å få fremvist ID, legitimasjon osv i alle mulige situasjoner, så må noen faktisk kunne gi dem tillatelsen til å bruke navnet. Ingen klarer dette. Kanskje myndighetene ikke vil. Folka her har lagt ned enorm innsats for å få svar fra statens etater mm.

Derfor er jeg enige med dem, og mange er enige med dem og støtter deres "kampanje". Det er flere som er på denne ferden...

De hadde også hjemmelaget skilt, merket JD 755 som har en spesiell betydning for den som kjenner miljøet.
Ola og Shiva er kjent i div Face-grupper nettopp for dette "prosjektet" som bl.a. går under betegnelsen "its illegal to use a legal name" samt legel name truth osv. I UK er det poppet opp haugevis med store billboards om dette, som mange ikke skjønner en døyt av.

På vei hjemover ble de stoppet i Danmark og fordi de ikke ville oppgi navn fikk de en tur i arresten. Det er de blitt vant til.
Sykkelen ble nok igjen i Danmark. Tror de haiket nedover og skaffet sykkelen underveis (sikkert litt mekking siden Ola er motorkyndig).

En av artiklene om dem:
https://phosphorusfive.wordpress.com...-pa-svinesund/

Men som svar til ts er nok ikke dette løsningen om man er vant med A4-liv...
Sist endret av Mechie; 21. august 2016 kl. 13:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mechie Vis innlegg
Ola Normann (det levende mennesket uten juridisk forbindelse) har sammen med Shiva kjørt Spania, Portugal, Danmark (bl.a.) nå i sommer.
Vis hele sitatet...
Ja, og dei vart jo bare hekta to ganger og fikk en motorsykkel beslaglagt. Dundrande suksess eh?
Sitat av Mechie Vis innlegg
De kjører uten alt. Ikke pass, ikke førerkort, ikke forsikring.
Dette fordi staten ikke vil gi dem tillatelse til å bruke navnet (det registrerte navnet - den juridiske personen).
Vis hele sitatet...
Det er svada, vås, bullshit og pseudojus. Kan du vise til nokon som faktisk har vorte straffa for å bruke navn?

Argumentasjonen dei fører er mildt sagt lite koherent. Siv Elisabeth Harestad og Magnus Stadsnes er klinke sprø, og det er heilt ærleg ikkje mulig å ta argumentasjonen på alvor.