Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7265
jeg har drevet å søkt mye rundt nå, men har ikke funnet noe.
fugler, fisker og flere dyr bruker jordas magnetfelt til å navigere.

Min katt har hatt mange faste plasser i huset der den sover, men har bare nå nylig begynt å sove på mitt rom, har hørt at katter pleier å legge seg på "posetive" plasser, jeg har også hørt at katter kan sanse bekymring osv og derfor trekker seg nærmere eller lenger bort.
mitt spørsmål er enkelt, hva tror/vet dere at har fått katten min til å begynne å være her?

beklager viss denne tråden virker meningsløs, men jeg tror ikke at dyr plasserer seg tilfeldig.
Du tror det er paranormale fenomener som gjør at katten din nå sover på soverommet med deg? Det hørtes ut som noe piss.

Tror bare katten din liker deg, og vil sove sammen med deg
Kanskje den også vil ha det du putter i deg?

Det er ingen tvil om at katter og hunder sanser om du er glad eller lei deg, m.v. Men det er jo veldig vanskelig å si hva katta di føler. De kan komme til deg av mange grunner, de kan trekke seg bort av mange grunner.

Tipper det har med temperatur å gjøre jeg. Men det kan være hva som helst.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Kanskje den også vil ha det du putter i deg?

Det er ingen tvil om at katter og hunder sanser om du er glad eller lei deg, m.v. Men det er jo veldig vanskelig å si hva katta di føler. De kan komme til deg av mange grunner, de kan trekke seg bort av mange grunner.

Tipper det har med temperatur å gjøre jeg. Men det kan være hva som helst.
Vis hele sitatet...
Helt klart at husdyr som hund og katt kan føle menneskers sinnsstemning og at det smitter over. Men dette her med magnetfelt og positive plasser, ble litt spaced out syns jeg.
Jeg har tenkt på det selv, dog, ikke sengen. Den er jo myk, deilig og lukter av eier. Men hvorfor i svarteste skal den ligge på den stålfargede, harde laptopen min? I alle fall når laptopen faktisk ligger på den ene sofaputen, og den andre ligger helt fritt for ting.

ps: De fleste katter elsker å ligge/leke inni ting. Gjerne poser av ulike slag eller kattehuler man kjøper i dyrebutikker. Men det er litt festlig å se kattehalen rotere mens posen spinner rundt på gulvet med katten ivrig inni.

EDIT: Ja, klart de merker endringer i humør og stemning. Min katt trøster og passer på meg om jeg er lei meg. Ligger ved siden av meg med potene plassert på armen min, tett inntil meg.
Sist endret av Lucy In The Sky; 30. oktober 2013 kl. 00:37.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg har tenkt på det selv, dog, ikke sengen. Den er jo myk, deilig og lukter av eier. Men hvorfor i svarteste skal den ligge på den stålfargede, harde laptopen min? I alle fall når laptopen faktisk ligger på den ene sofaputen, og den andre ligger helt fritt for ting.
Vis hele sitatet...
Ligger vel på laptopen fordi den er varm?
Sitat av trauMa Vis innlegg
Helt klart at husdyr som hund og katt kan føle menneskers sinnsstemning og at det smitter over. Men dette her med magnetfelt og positive plasser, ble litt spaced out syns jeg.
Vis hele sitatet...
Fugler og hvithaier bruker jordas magnetfelt for og vite hvor nord og sør er, så det med magnetfelt er ikke akuratt "spaced out" etter min mening, om katter gjør det samme vet jeg ikke tho
Sitat av trauMa Vis innlegg
Du tror det er paranormale fenomener som gjør at katten din nå sover på soverommet med deg? Det hørtes ut som noe piss.

Tror bare katten din liker deg, og vil sove sammen med deg
Vis hele sitatet...
Tror nok du har løsningen din her. Katten føler seg trygg sammen med deg og vil derfor oppsøke deg når den skal sove, kose eller bare ha selskap. Mennesker gjør ofte det samme om man ser "enkelt" på det. Hadde en hund tidligere i min oppvekst som gjorde det samme, sov på soverommet og når det ble den tiden på kvelden kunne han finne på å gå dit uten meg, men kom alltid ut igjen om jeg ikke ble med etter en stund. Han hadde en fast plass i gangen han trivdes med og var ofte der, men ble han selskapssyk kom han gjerne å la seg i samme rom hvor det var andre mennesker. Ikke nødvendigvis for å få oppmerksomhet men bare for å ha selskap, det var ivertfall sånn det virket.

Angående laptop har det nok noe med varme å gjøre, vår katt liker laptopen, playstation, xboxn og om sommeren biltaket/panseret.
Sitat av zitare Vis innlegg
Ligger vel på laptopen fordi den er varm?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jeg skjønne. Men den sniken må spurte rett bort til den når jeg lukker døren bak meg. Ellers ville den vært avkjølt nok til at sofaen var et like godt alternativ.

Pass litt på med katter og senger, forresten. Særlig når de er unge eller kattunger. De har det med å skulle gjøre fra seg på myke, deilige steder der de kan grave og rote. En behagelig seng er perfekt til det. Måtte kaste den runde, store sengen min på grunn av det.
For en katt er du den store allierte. Når jeg sov så sov katten "lett" og på en måte "våkte" og hvis jeg våknet om natten
så kunne det hende at jeg stirret inn i 2 grønne øyne.
En natt ble jeg vekket av at han satte poten på nesen min.
Han gjorde tegn til bråket ute på gaten. Jeg lyttet og sa det var Ok.
Han ble synlig mindre anspent.
Når jeg kom hjem fra arbeid så ble jeg som regel hilset med en høflig forespørsel om dagens jakt
(Det der med penger haiet han aldri).
Hvis ikke så sov han dypt ett bortgjemt trygt varmt sted og våknet ikke av at jeg kom.
Balkongdøren sto på gløtt og det var 10 liter vann i en bøtte.
Tørrfor var lett synlig i tette poser. Hvis det minket på tørrforet, så ble jeg gjort oppmerksom på det.
Han gikk alltid etter den maten med høyest innhold av proteiner.
En gang hadde jeg kjøpt tørrfor laget i Storbritannia,
Han så på meg som for å si "Tror du jeg er helt idiot eller..."
Tørrfor fra Canada og Frankrike gikk alltid ned.
Hermetisk tunfisk og nytrukket torsk direkte fra Mikro-ovnen.
Vi hadde 15 ord felles.
De fleste katter har gått i apati med hensyn til å kommunisere så mye med mennesker.
Syntaks har ingen betydning. Tonefall har all betydning.
Han prøvde en gang datamaskinen. Han plantet forpotene på tastaturet og nistirret inn i skjermen.
Han hadde sett at jeg snakket med noen inn i den maskinen.
Etter en stund "ristet han det ut av hodet". Den maskinen lå for høyt for ham.
Katter liker mange sove/hvilesteder. Strategisk oversikt.
Bortgjemt. Varmt og nært til allierte. Katter kan kommunisere.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Ja, det kan jeg skjønne. Men den sniken må spurte rett bort til den når jeg lukker døren bak meg. Ellers ville den vært avkjølt nok til at sofaen var et like godt alternativ.
Vis hele sitatet...
Katten legger nok merke til at du koser mye med datamaskinen og vil heller at du skal bruke din oppmerksomhet på han/hun.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Det ligger i katters natur og ligge på steder med god oversikt. Gjerne høyere enn "gulvhøyde". Jeg har selv en katt - som hvertfall før - alltid lå oppå kjøleksapet vårt, nå har den fått sansen på et massasjebord vi har stående her.
Så er jo katter kjent for å være et av de dyrene med best "paranormal antenne"
Når katter sover er de sårbare, altså de er redd for å bli angrepet. Derfor ligger de på steder de føler seg sikker, og har oversikt. Om den sover i sengen din, betyr det at den føler det er et trygt sted. Alt dette med "Paranormalt" fra katter er møkk forresten, hunder og katter har bedre hørsel enn mennesker og kan dermed høre lyder vi ikke kan høre.. Ettersom at de ikke kan se hva som lager lyden kan de bli skremt av det.
Har en venn som alltid snakket om et rom hvor hunden deres aldri ville gå, og at det var hjemsøkt hunden kunne stå i timevis å se på veggen. Det var råttent materiale i veggen som gjorde at det kom små lyder jo mer materialet brøt ned. Ny vegg, og wolla eksorsismen var gjennomført.
http://31.media.tumblr.com/tumblr_me8apzW2IB1rdwa68o1_500.jpg
Min katt ligger stort sett oppå en skinnstol i stua så hun ser ut på veien. Når hun er inne på soverommet mitt ligger hun enten i senga under dyna, eller på stolen under skrivebordet.
Og om natta ligger hun oppå meg eller dama i senga! Koselig det
Katter velger favorittsted ut fra flere kriterier. Oversikt er én ting, de vil gjerne sitte/ligge litt høyt i terrenget og ha god utsikt utover. Vinduskarmer, for eksempel, liker de. Der er det ofte god solvarme også. Og de vil gjerne føle seg litt skjermet, slik som de kattene i pappeskene her. Det er mest instinkt, akkurat som at vi går inntil et tre når vi skal pisse ute, selv om vi er helt alene.

Og ja, de kjenner magnetfeltene på samme måte som fugler og fisk gjør. Men at dette skal være "positive plasser med god energi", er en menneskelig tolkning. For dem er det bare et kompass. Det er selvsagt positivt for dem at de kan orientere seg i tjukkeste skogen, men du får nok minimal helsegevinst av å følge etter.
[QUOTEakkurat som at vi går inntil et tre når vi skal pisse ute, selv om vi er helt alener.[/quote]


.
Hvor har du det ifra? hvorfor er det instinkt?
Ok, førstemann til å linke til noe som helst av kilder som viser at katter kan navigere eller bruke jordens magnetfelt til noe som helst. Det heter magnetoreception på engelsk og såvidt jeg kan se så er det ingen studier som kan vise at katter har denne egenskapen, faktisk er det bare et fåtall pattedyr som kanskje kan ha det.
Sist endret av Mith; 30. oktober 2013 kl. 11:44.
Enten fordi de oppsøker menneskelig kontakt og har lært at ved å sitte på disse stedene så får de det, eller fordi de oppsøker varme(laptoper gir både menneskelig kontakt og varme), eller fordi de liker høyde slik at du kan føle seg trygge med oversikt over rommet.

Det er iallefall instinkter, ikke paranormale evner.
Grunnen til at katter liker bokser er i alle fall at de føler at de er "trygge" der, og de har et slags overblikk fra "outposten" sin. Så dersom du har problemer med at katten din setter seg på tastatur, data, musematte osv., så setter du en liten boks vedsiden av, og den klatrer opp i der i stedet.