Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2039
Hallo

Akkurat nå sitter jeg på Malta og nyter en god og varm sydenferie

Kjøpte meg et kamera i fjor som jeg ikke kan skryte av at er så veldig mye brukt, men den gangen her har jeg forsøkt meg på å ta en del, og bra bilder.

Bildene er tatt med et Nikon D3100 med Tamron AF 18-200 linse, har gjort litt etterbehandling i Lighroom 4.

Ønsker både positiv og negativ tilbakemelding på bildene.

[img]Bilde av vaktårnet ved Dwejra Bay[/img]

[img]The Fungus Rock[/img]

[img]Azure Window[/img]

Har flere (og kanskje bedre) bilder av Azure Window, men var dette jeg tok i dag og har mulighet til å laste opp akkurat nå

Takk for svar
Jeg kan ingenting om tekniske greier innenfor fotografering, men jeg synes det var fine motiv. Det var en ting som irriterte meg, og det var personen med hatten som ødela mye på det siste bildet (Azure Window).
Det første bildet likte jeg veldig godt, men personene nede til venstre ødela litt av bildet, da jeg tror at et "symmetrisk" bilde hadde vært veldig kult.

På det andre bildet er horisonen litt skjev, men det er fremdeles et bra bilde.

Som nevnt tidligere på det siste bildet, så ødelegger personen med hatten litt, men det òg er et veldig bra bilde, minus personen med hatten.
Generelt får jeg intrykk av at dette er typisk bilder man tar som turist, og virker veldig tilfeldig. Som Obster sier, er det veldig fine motiv, men for meg gir det ikke noe tilbake.


[1] Fint bilde og pent utført, men veldig turist. Jeg kunne kanskje tenkt meg en annen vinkling. Kanskje helt fra bakken og oppover slik at man får inntrykk av at dette er et massivt monument? (litt standard på slike bygninger det og) Kanskje det er noe spennende med turistene i nærheten som kan utfylle bildet, og sette handling til bildet?
Eksempel på annet bilde:
http://www.gdargaud.net/Photo/300/20101030_175251_DwejraBay.jpg

[2] Bildet bør rettes opp, horisonten er skeiv. Båtene skaper handling i bildet og gir følelse av at det er noe mer enn bare en sten. Et av bildene jeg likte best! :-)

[3] Bærer veldig preg av typisk turistbilde pga. menneskene som uheldighvis kommer med på bildet. Ligner forsovet veldig på bildet her men uten turistene: Eksempel på annet bilde: http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/02/4b/42/1c/natural-rock-formation.jpg

Du gjør mye bra! Prøv å utforsk enda mer med vinkling og komposisjon. Utnytt miljøet og situasjonen og se det kan være med på å bidra å skape spennende bilder.
Sist endret av niktho; 25. juli 2013 kl. 19:08.
Siste bilde er også stedet i game of thrones(?), bildet av vakttårnet var fint, bortsett fra at folka til venstre ødela litt synes jeg, ellers fint!
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Du skulle prøvd å ta alle bildene uten mennesker til tilstede
Hadde litt tid til overs så jeg fjernet menneskene

Før:
Etter:

Før:
Etter:

Før:
Etter:
Sist endret av DenNorskeste; 25. juli 2013 kl. 21:55.
rAgIfOlO's Avatar
Trådstarter
Helt enig med det dere skriver her med personene som kommer i veien, men er ikke lett med søsken som hele tiden skal løpe foran kameraet... (alle personene på bildet er familie) Kommer til å fjerne personene når jeg får tid til det.

At horisonten var skjev i det andre bildet la jeg ikke merke til før nå, det skal rettes på med en gang!

Bildene er kanskje typiske turistfotografier, men så er jeg jo også en turist (som har vært her 7-8 ganger før, bare uten kamera...) og en nybegynner når det gjelder å ta bilder. Tar i mot alle positive og negative tilbakemeldinger med glede, og skal prøve å gjøre det beste ut av det neste gang jeg tar bilder

Har nå rettet opp horisonten på bildet med Fungus Rock, har også fjernet personene på bildet med tårnet, det med Azure Window får vente litt.

[img]The Fungus Rock (ny)[/img]
Må si jeg liker det første bilde uten menneskene på Det er et godt symmetrisk bilde som viser en destinasjon, kanskje ikke meningsfult, men et godt turist attraksjons bilde
Det var litt typiske feriebilder det her ja, som tidligere nevnt.
Det at du fjernet båtene i bilde nr 2 synes ikke jeg du skulle gjort, du skulle heller gjort horisonten ben.

Bilde nummer 2 var definitivt det beste, men mangler en ben horisont
Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men synes komposisjonen din generelt blir litt kjedelig.
Generelt kommer man ofte langt med å ha "det gylne snitt" i bakhodet når man tar bilder. Det innebærer at motiv og horisont plasseres langs aksene du får ved å dele bildet i tre, i stedet for at de plasseres midt i bildet. Bildet nikhto la ut av vakttårnet viser dette.

Når det gjelder Fungus Rock tror jeg det bildet ville blitt bedre om du hadde fått horisonten lengre ned. Da kunne du fått mer liv i bildet og en bedre effekt av bakgrunnen. Båtene synes jeg du kan beholde, slik at du får gitt inntrykk av størrelsen.

Azure Window tror jeg hadde hatt godt av en vinkel som gir mer "action" gjennom vinduet. F.eks. om du hadde stått lenger til høyre, slik at fjellet i bakgrunnen bare dekker deler av utsikten.
Sitat av doseren Vis innlegg
Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men synes komposisjonen din generelt blir litt kjedelig.
Generelt kommer man ofte langt med å ha "det gylne snitt" i bakhodet når man tar bilder. Det innebærer at motiv og horisont plasseres langs aksene du får ved å dele bildet i tre, i stedet for at de plasseres midt i bildet. Bildet nikhto la ut av vakttårnet viser dette.

Når det gjelder Fungus Rock tror jeg det bildet ville blitt bedre om du hadde fått horisonten lengre ned. Da kunne du fått mer liv i bildet og en bedre effekt av bakgrunnen. Båtene synes jeg du kan beholde, slik at du får gitt inntrykk av størrelsen.

Azure Window tror jeg hadde hatt godt av en vinkel som gir mer "action" gjennom vinduet. F.eks. om du hadde stått lenger til høyre, slik at fjellet i bakgrunnen bare dekker deler av utsikten.
Vis hele sitatet...
Prøver å få til dette, og har snart planer om å gå til innkjøp av stativ, for å kunne ta litt stødigere bilder, og litt bedre fotografering om natta. Har også en relativt tjukk bok som er skrevet av to fotografer, om hvordan man tar bra bilder, hvordan man burde øve og hvordan man blir bedre, så leser meg opp til at som kan gjøre ting bedre

Har beholdt båtene i bildet med steinen, synes ikke bildet ble det samme uten..
Foruten det andre har nevnt, vil jeg påpeke at det første bildet er merkbart uskarpt i forhold til de andre. Her har du nok vært litt uheldig med lukkertid eller ustødig på hånden. Ellers synes jeg ikke det gjør noe at bildet er rett på, jeg syns det er mye mer majestetisk enn det bildet noen andre postet lenger opp som er tatt fra siden. Men så er mine fotografiske referanser av den sorten som mange betegner som kjedelige. Du får bare eksperimentere og finne ut hvilket uttrykk du liker, men jeg er av den oppfatning av bygninger ofte gjør seg best rett forfra, eventuelt rett på hjørner, ikke fra crazy "kreative" vinkler. Sjekk for eksempel bildene til Julius Shulman, kanskje den mest anerkjente arkitekturfotografen i det 20. århundre. Men det er nå smak og behag og ut i fra hva du selv liker og ikke liker.
Sist endret av panopticon; 5. august 2013 kl. 23:59.