Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 16228
Har lenge hatt utrolig lyst til å få prøvd dette/ha det som en hobby, men hvordan får jeg startet med det?
først tandemhopp så fallskjermlappen så basehopp så wingsuit fra fly så wingsuit fra basehopp.
Sitat av mroj Vis innlegg
Har lenge hatt utrolig lyst til å få prøvd dette/ha det som en hobby, men hvordan får jeg startet med det?
Vis hele sitatet...
Om du tenker wingsuit i form av base, bør du først ha gjennomført endel basehopp. Før du begynner med basehopp bør du være en meget erfaren fallskjermhopper. Jeg går utifra at du ikke er det, og anbfaller deg dermed å starte et kurs som feks. dette.

Forøvrig er det svært få som klarer å holde wingsuit/basehopp som en hobby, det blir en livsstil.
du trenger da virkelig ikke å ta basehopp først?? koster 4000 minst og er totalt bortkastet ifh til å fly vingedrakt.
Du må ta et fallskjermkurs, så må du ha minimum 200 hopp for å få tillatelse til å drive basehopping, dvs ca 40000 kroner for å drive basehopping ( regnet ca 200,- pr hopp )
Vet ikke helt hvor mange hopp du trenger for wingsuit-"kurs" men er muligens et par hundre hopp til...

Jeg jobber selv mot det målet, og har akkurat startet med fallskjermhopping
husk at du ikke har en reserveskjerm ved basehopping, så hvis noe går galt så har du ingen "backup", så er ikke noe man bare kaster seg uti!

Men det virker jo dødsrått, håper du prøver fallskjermhopping!
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
husk at du ikke har en reserveskjerm ved basehopping, så hvis noe går galt så har du ingen "backup", så er ikke noe man bare kaster seg uti!
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er høyt nok det eller?
nei du har ikke plass i sekken!
hvorfor kan man ikke ta på seg en større sekk? Tar heller på meg en bergans 50liter isteden for en 40liter hvis det står om liv og død
GRATIS?!
mroj's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar!
Har utrolig lyst til å i hvertfall få hoppet i fallskjerm!
Sitat av fletchy Vis innlegg
hvorfor kan man ikke ta på seg en større sekk? Tar heller på meg en bergans 50liter isteden for en 40liter hvis det står om liv og død
Vis hele sitatet...
Da er ikke basehopp noe for deg.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
For å hoppe base i norge må du ha 250 hopp fra fly. Hvor mange base hopp du må ha for å homme med wingsuit er jeg ikke sikker på, men det finner du raskt nok ut når du er i miljøet.. (OM du kommer til å begynne, noe jeg tviler på)
Hvor mye vil en slik hobby koste i året?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Da er ikke basehopp noe for deg.
Vis hele sitatet...
Nei det er det nok ikke, bare lurte

Vil prøve fallskjerm tho
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Vil dere fly er paraglider det beste og billigste alternativet mener jeg.. Da vil du kunne fly lenge! (for noen dager siden startet en mann på Voss og var oppe i godt over 7 timer..)

Vil du oppleve max adrenalin er base tingen. (og såklart fallskjerm først..)
Kunne gjerne tenkt meg å prøve wingsuit, men jeg er nok dessverre litt for pingle til det :P
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Vil dere fly er paraglider det beste og billigste alternativet mener jeg.. Da vil du kunne fly lenge! (for noen dager siden startet en mann på Voss og var oppe i godt over 7 timer..)

Vil du oppleve max adrenalin er base tingen. (og såklart fallskjerm først..)
Vis hele sitatet...
Hva er aldersgrensen for å prøve paragliding ?
Gjerne kom med mere info ang pris og kurs osv
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
15 år..
Ett kurs koster mellom 7 og 10.000,- ca.. jeg betalte 8.000,-
Finn din nærmeste klubb, og hør når neste kurs er..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
15 år..
Ett kurs koster mellom 7 og 10.000,- ca.. jeg betalte 8.000,-
Finn din nærmeste klubb, og hør når neste kurs er..
Vis hele sitatet...
Hvis man er dum nok til å finne på å hoppe rett ut i det (bokstavlig talt), uten kursing. Kan man faktisk bli straffet for det?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hvis man er dum nok til å finne på å hoppe rett ut i det (bokstavlig talt), uten kursing. Kan man faktisk bli straffet for det?
Vis hele sitatet...
Det er ikke bokstavelig talt, men hopper ikke, men løper ut..

Ja, det er straffbart å fly paraglider uten kurs og lisens i Norge.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er ikke bokstavelig talt, men hopper ikke, men løper ut..

Ja, det er straffbart å fly paraglider uten kurs og lisens i Norge.
Vis hele sitatet...
Hvis man lever lenge nok til å motta straff. Noe jeg tviler meget på at man gjør hvis man bare "hopper i det".
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Tihi Vis innlegg
Hvis man lever lenge nok til å motta straff. Noe jeg tviler meget på at man gjør hvis man bare "hopper i det".
Vis hele sitatet...
Man gjør mest trulig det..Om man flyr i snille forhold skal det mye til før mann faller rett ned.
Der er starten som er mest krtisk, men man starter jo på bakken, og løper til man er i lufta, så om noe skulle skje under starten, er man jo enda på bakken, eller i rimelig nærhet til bakken.
Når man er kommet ut i lufta fyr skjermen uten noe innputt fra piloten.
Men man må såklart vere med og fly skjermen aktivt under hele turen for å minske sjansene for att skjermen kollapser.
Så må man jo såklart styre dit man vil, og inn mot landing.
Anbefale IKKE å fly uten kurs, da dette er farlig, og straffbart!
Først må du ta Fallskjermkurs sertifikat A, deretter må du hoppe mange, mange mange og et par ganger til så kan du ta sertifikat til flyvedrakt. Lykke til!
http://no.wikipedia.org/wiki/Vingedrakt

"I Norge er det påbudt med 200 fallskjermhopp før man får flyge vingedrakt."
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nå må vi vite hva vi snakker om.. Om det er kun wingsuit, eller wingsuit base hopp... stor forskjell!
Det er ikke noen krav for å hoppe base, men feks det kurset som blir arrangert i lysebotn av erfarne basehoppere krever at du har minst 250 fallskjermhopp før du får bli med. Basehopping er ikke regulert av luftfartsmyndigheter eller Norges luftsports forbund. Anbefaler deg uansett som andre og har påpekt å ta et fallskjermkurs. Fallskjerm er dritkult å du trenger definitivt å lære hvordan en skal være stabil i frittfall.. er ikke så lett som det ser ut!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Man gjør mest trulig det..Om man flyr i snille forhold skal det mye til før mann faller rett ned.
Der er starten som er mest krtisk, men man starter jo på bakken, og løper til man er i lufta, så om noe skulle skje under starten, er man jo enda på bakken, eller i rimelig nærhet til bakken.
Når man er kommet ut i lufta fyr skjermen uten noe innputt fra piloten.
Men man må såklart vere med og fly skjermen aktivt under hele turen for å minske sjansene for att skjermen kollapser.
Så må man jo såklart styre dit man vil, og inn mot landing.
Anbefale IKKE å fly uten kurs, da dette er farlig, og straffbart!
Vis hele sitatet...
Er det vanlig med backup fallskjerm hvis paraglidern din kollapser?

Jeg mener..Hva faen gjør man da a ?
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Er det vanlig med backup fallskjerm hvis paraglidern din kollapser?

Jeg mener..Hva faen gjør man da a ?
Vis hele sitatet...
Tja. Er uansett ikke noe problem, man kommer seg ned likevel.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om paraglideren kolappser vil den som oftes komme ut igjenn av seg selv, eller med litt hjelp på styrelinene.
Men om den ikke gjør det har vi nødskjerm ja. Dette er ikke påbudt i Norge, men de aller fleste bruker dette.
Denne ligger som oftes plasert under sete på selen, og dras ut og kastes til en side.
Sitat av mroj Vis innlegg
Har lenge hatt utrolig lyst til å få prøvd dette/ha det som en hobby, men hvordan får jeg startet med det?
Vis hele sitatet...
Du starter med ett fallskjermkurs, når du har fått 200 hopp innen 18 måneder eller 500 hopp totalt, så kan du ta utsjekk på vingedrakt.. Utsjekken består av 7 hopp under veiledning av en instruktør. Du må begynne med de minste draktene, og ta utsjekk for hver størrelse du går opp..

Ett fallskjemhopp i norge koster rundt 230 kr for en selvstendig hopper med eget utstyr til "full høyde..

Basehopping er ikke kontrollert eller ulovlig i norge, så man står fritt til å gjøre det man tør, på egen risiko...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Mc.HeX Vis innlegg
Hvor mye vil en slik hobby koste i året?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hvordan du legger opp progresjonen din. Ønsker du en konservativ og "trygg" inngang til wingsuit base bør du følge en progresjon liknende dette:

For å opparbeide deg erfaringen til å hoppe wingsuit fra fly på en forsvarlig måte anbefales det å utføre ca 200 fallskjermhopp innen 18mnd. Når du har opparbeidet deg denne erfaringen kan du begynne å hoppe Wingsuit fra fly.

Når du har ca 100-200 wingsuit turer fra fly kan du begynne å tenke på å hoppe wingsuit fra fjell. Fra fjell er det ingen regler eller restriksjoner, men de fleste vil nok anbefale 100 vanlige basehopp fra fjell før du tar på deg wingsuiten. Før du begynner med ditt første vanlige basehopp anbefales minimum 250 fallskjermhopp. Dette er også et krav hvis du skal ta kurs hos Stavanger BASE klubb

Dette er dog ingen fasit, det finnes basehoppere som flyr wingsuit i Norge med 0 fallskjermhopp. Det finnes også personer med flere tusen fallskjermhopp som aldri burde hoppet fra fjell.

For å besvare spørsmålet:
Med minimum antall hopp vil det koste deg ca 140k fordelt på hopp, forsikring og utstyr før du bør utføre ditt første wingsuit basehopp. Når du endelig har opparbeidet deg denne erfaringen koster det ikke særlig mye. Å hoppe fra fjell koster ikke en krone. Eneste utgiften er for reparasjon/kjøp av nytt utstyr + alle reisekostnader.
Sist endret av zenmasterpro; 26. oktober 2012 kl. 22:39.