Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 26232
Er i Spania atm og vurderer og kjøpe med 5 miniflasker med absinth. Totalt så blir dette ca 0,2L. Problemet er at disse inneholder over 60% alkohol og etter det jeg har hørt så vil det da gå under narkoloven om jeg skulle bli tatt med disse i bagasjen. Stemmer dette? Hvilken straffer er det som gjelder i såfall?

Bøter går bra, men dropper det om jeg risikerer å få noe på rullebladet.
Ja, det du sier stemmer. Du kan i teorien få noe på rullebladet om du blir tatt.
Drikk dem rett før du går ombord, mann
Hvis det er ekte Absinthe med opium er det ulovlig.
Nei, nei og atter nei ; Det er ikke narkotika og blir heller ikke straffet som narkotika.

§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker

Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.


§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Hvis det er ekte Absinthe med opium er det ulovlig.
Vis hele sitatet...
Folk må slutte å tro at det var/er opium i Absinthe, for det er feil. Absinthe inneholdt veldig små mengder av Tujon (C10H16O). Men det gjør dem ikke nå lenger. Hvis du eventuelt skulle finne Absinthe med Opium, så er det nok en heftig scam.

Det var mine to kroner!
Sitat av Bavar Vis innlegg
Absinthe inneholdt veldig små mengder av Tujon (C10H16O). Men det gjør dem ikke nå lenger.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilde på at det ikke brukes malurt i absint-produksjon lenger?
like mye malurt som før, man mente å lage et regelverk som kun skulle tillate en liten prosent i forhold til den gamle oppskriften, men pga en kommafeil i beregningen av hvordan absint var før er den nå like sterk som den var, minst.
Og nei, jeg har lest dette en gang for lenge siden men jeg vil ikke finne fram noen link nei
Bare å slå opp på Wiki, noen andre får sjekke kildene de lister:

Thujone is most famous for being a compound in the spirit absinthe. In the past it was thought that absinthe contained up to 260–350 mg/L thujone,[12] but modern tests have shown this to be far too high. A 2008 study of 13 pre-ban (1895–1910) bottles using gas chromatography-mass spectrometry (GC-MS) found that the bottles had between 0.5 mg/L and 48.3 mg/L and averaged 25.4 mg/L [13][14] A 2005 study recreated three 1899 high-wormwood recipes and tested with GC-MS, and found that the highest contained 4.3 mg/L thujone.[15] GC-MS testing is important in this capacity, because gas chromatography alone may record an inaccurately high reading of thujone as other compounds may interfere with and add to the apparent measured amount.[16]

Absinthe produced under the modern EU (European Union) limits for thujone content may have a maximum of 10 mg/L if >25% alcohol, and 35 mg/L for "bitters" with less alcohol.[13] Some modern producers list their thujone levels on the bottle, with some producers claiming over 100 mg/L thujone.
Vis hele sitatet...
Hvis man skulle blitt tatt for å ta med 0,2 L inn i Norge, tror jeg tollerne bare inndrar disse og lar deg gå med en advarsel. Det er først hvis det er snakk om flere liter at du blir straffet (er min teori)

Har selv tatt med en flaske absint fra England til Norge med rundt 70% alkoholmengde. Planen hvis jeg ble tatt var å leke maks dum og si at jeg ikke visste det var en alkoholgrense. Selv da tror jeg tollerne i Norge bare hadde tatt flasken og latt meg gå siden det høyest sannsynlig hadde vært til eget bruk.
Kjøp det heller på polet vist du absolutt må ha dette. Det koster heller ikke så mye som folk vil ha det til. Dyrere vil det bli vist du blir stoppet i tollen med flere flasker i bagen din.
Fortsatt malurt/tujon i absinthe.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Har du noen kilde på at det ikke brukes malurt i absint-produksjon lenger?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg beklager. Jeg gjorde noen raske søk på nettet, og det viste seg slik at de ennå bruker tujon i absinth. Det virker i værtfall slikt. Men jeg var i Praha i sommer og snakket med en som hadde litt peiling. Jeg mener å huske at det er en stor forskjell på original Absinth, og den man får kjøpt anywhere. Den originale har nok tujon i seg, men jeg går ut i fra at den turist/ ikke originale er uten tujon.

correct me if I'm wrong
Sitat av Chang Vis innlegg
Kjøp det heller på polet vist du absolutt må ha dette. Det koster heller ikke så mye som folk vil ha det til. Dyrere vil det bli vist du blir stoppet i tollen med flere flasker i bagen din.
Vis hele sitatet...
selger ikke sterk absinth på polet i norge. : p

hadde med småflasker fra polen hjem, blei ikke tatt tho så veit ikke straffa. om d ikke er snakk om mye tviler jeg på veldig streng staff.

Er ok smak på absinth, men veit ikke om d er verd å lure med inn i landet.
Du får kjøpt Absinth på polet, men dette er dog ikke de ekte sakene. vet ikke om det er 60% heller, men jeg mener å huske at det var minst 50%.
Jaja, men uansett kan det vel ikke kalles absinthe hvis det ikke inneholder Tujon? Har drukket ekte absinthe i Marrokko og Tyrkia, men de fake spanske flaskene bør vel strengt tatt bli sett på som sterkt brennevin istedenfor.
Sitat av loulou Vis innlegg
Drikk dem rett før du går ombord, mann
Vis hele sitatet...
vis han drikker alle 5 før han skal gå ombord på flyet, så vil han faktisk ikke greie å gå ombord, jeg tror han har kjøpt de som heter "Bewitched Absinthe" 89,9% og jeg greide å blacke ut på en flaske som jeg neste tok på styrten, så hvis du mene rhan skal bælme ned på alle 5 før fly turen, bør han ha kompiser som bærer han ombord xD
altså absinte ineholder forskjelige mengder mallurt.
Finnes mange varianter å velge i mye dårlige kopier uten mallurt også bare mye alkehol.
tilbake til spørsmålet ditt om det er ulovlig å ta med over 60% til norge, JA allt over 60 går inn under narko loven,
om du abselut må ha dette med deg hvorfer ikke bare fylle det på ei anna sprit flaske å om du blir stoppet si at du har tatt deg et par drammer pga flyskrekk?, med mindre det lyser kriminell av deg eller du gir dem andre gode grunner til å tro du ikke har rent mell i posen tviler jeg på det sterkeste at noen gidder å undersøke inholdet i flasken nermere
Trådstarter
Tror jeg dropper det denne gangen. Men det hadde vært interesangt å vist hvilke bøter man risikerer ved å ta med brennevin over 60%. Er det noen som har opplevd dette noen gang? Kunne vært interesangt å tatt med 1 liter druebrennevin på 96% for eksempel, dersom bøtene er lave.
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
vis han drikker alle 5 før han skal gå ombord på flyet, så vil han faktisk ikke greie å gå ombord, jeg tror han har kjøpt de som heter "Bewitched Absinthe" 89,9% og jeg greide å blacke ut på en flaske som jeg neste tok på styrten, så hvis du mene rhan skal bælme ned på alle 5 før fly turen, bør han ha kompiser som bærer han ombord xD
Vis hele sitatet...
blackout på 1 flaske? sært. : p skall tåle mer alkohol en d.
En kamerat ble tatt med 1 l. absinthe da han skulle kjøre av båten fra Danmark til Norge. Han hadde prøvd å gjemme flasken, men tollerne gjennomsøkte hele bilen, og fant den selvfølgelig. Han påstår at de dømte han for inførsel av narkotika, men det at han kun fikk en bot på 4-5000, uten videre konsekvenser, tilsier vel at det kun var snakk om et forenklet forelegg.

Drikk opp flaskene, eller kast de. Er absolutt ikke verdt det for noen usle dråper
Sitat av Kramer Vis innlegg
Hvis det er ekte Absinthe med opium er det ulovlig.
Vis hele sitatet...
Siden når var det opium i absinth? Det stoffet som er fjernet i den norske absinthen er malurt, ikke opium.
Norge har vel samme regler som EU når det gjelder malurt og thujon-innhold? Det som i tilfelle er fjernet er litt av spriten...
Jeg tok med meg 3 flasker(ca. 2 liter til sammen) absinthe fra Paris, alkoholprosent 68-72%. Gjemte dem godt i kofferten å spaserte rett gjennom tollen. Kle deg ordentlig å ikke se skyldig ut så skal det mye til å bli stoppet i "random" kontroll.
Sitat av BobDylan Vis innlegg
Siden når var det opium i absinth? Det stoffet som er fjernet i den norske absinthen er malurt, ikke opium.
Vis hele sitatet...
http://www.vinmonopolet.no/vareutval...th/sku-3331902
Råstoff: Kornbrennevin, urter/krydder (anis, fennikel, koriander, malurt)

http://www.vinmonopolet.no/vareutval...he/sku-3349401
Råstoff: Ekstrakt av urter, Artemistia Vulgaris, malurt.
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
vis han drikker alle 5 før han skal gå ombord på flyet, så vil han faktisk ikke greie å gå ombord, jeg tror han har kjøpt de som heter "Bewitched Absinthe" 89,9% og jeg greide å blacke ut på en flaske som jeg neste tok på styrten, så hvis du mene rhan skal bælme ned på alle 5 før fly turen, bør han ha kompiser som bærer han ombord xD
Vis hele sitatet...
Blackout av ca 1 shot ( 4 cl) 90 %? I call bullshit.
Sist endret av pappagutt; 3. september 2011 kl. 19:54.
EKTE absinth får man (nesten utelukkende) kun kjøpt i små landsbyer i Øst-Europa; for eksempel Polen. Denne varianten brygges ulovlig og ser lite delikat ut (diarè!). Den genuine typen inneholder opiater og klassifiseres definitivt som et narkotikum. Av de mer kommersielle variantene så kan det høye alkoholinnholdet og/eller urtene by på problemer ved eventuell "import" og kan vel i teorien også klassifiseres som narkotikum.

Mer info:h ttp://en.wikipedia.org/wiki/Absinth

Opiat kan forøvrig virke misvisende da det mer spesifikt er snakk om vanedannende hallucinogener, stoffet thujone kan ha noe av skylden for ruseffeten, men her er det nok snakk om både urter og andre tilsetninger av ymse slag.

ruseffekten*
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Måtte lage meg konto når jeg leste dette - dere vet ikke mye om Absint, dette er en tråd jeg laget på diskusjon.no

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1424071

Absint inneholder malurt, like mye nå som før, absint har aldri inneholdt opium - det dere tenker på er at noen tullinger før i tiden drypte laudenum oppe i drinkene sine.

Absint gir ikke hallusinasjoner, det er alkoholholdig drikke.

Absint kjøpt på polet i Norge er av den laveste kvaliteten, og tilhører merker absint eksperter ikke vil rangere som absint, hjelper ikke at de i polet vårt smaker munnvann og ikke god og urteholdig absintsmak.

Gode absinter å starte med er:

1 x Absinthe Eichelberger 60 Verte - 50cl (60%)
1 x Absinthe Eichelberger 58 Blanche - 50cl (58)

fra www.absinthes.com

Se nå å les tråden min og bli kjent med verdens herligste alkeholholdige drikk!

PS: For de som faktisk sjekket linken så vet de nå at absint skal blandes ut i vann på riktig måte, og dermed ikke er sterkere enn vin når den drikkes.

Sitat av Sulfuras Vis innlegg
EKTE absinth får man (nesten utelukkende) kun kjøpt i små landsbyer i Øst-Europa; for eksempel Polen. Denne varianten brygges ulovlig og ser lite delikat ut (diarè!). Den genuine typen inneholder opiater og klassifiseres definitivt som et narkotikum. Av de mer kommersielle variantene så kan det høye alkoholinnholdet og/eller urtene by på problemer ved eventuell "import" og kan vel i teorien også klassifiseres som narkotikum.

ruseffekten*
Vis hele sitatet...
TULL og TØYS

Polen og tjekkia og de landene lager tulle absint!!! Og inneholder ikke opiater!!!! Tujon er ikke et opiat, det finnes ikke narkotikum i absint... Huff!

Absintens land er Frankrike og Sveits, Usa har begynt å lage masse bra og Tyskland har fått et knallgodt merke, den er nevnt ovenfor!

Og alkohol over 60% går ikke under alkohol loven i Norge, det regnes ikke som narkotikum - bare ulovlig (med botføring da) - må jeg linke til vedtaks lovene også
Man kan føre inn alkoholholdigdrikke med inntil 60% alkohol, alt over 60% er definert som narkotika etter norsk lov, videre så er det tradisjonelt sett fra gamledager av malurt (som innholder tujon) i absint, tujonen gir en hallusinerende effekt.

Man får tak i absint uten malurt og som holder 60%, den er lov å føre inn i landet.
Sist endret av bernagchen; 26. mars 2012 kl. 17:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bernagchen Vis innlegg
Man kan føre inn alkoholholdigdrikke med inntil 60% alkohol, alt over 60% er definert som narkotika etter norsk lov, videre.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Det er bare ikkje lov å innføre eller omsettje det iht. alkohollova.
Sitat av bernagchen Vis innlegg
Man kan føre inn alkoholholdigdrikke med inntil 60% alkohol, alt over 60% er definert som narkotika etter norsk lov, videre så er det tradisjonelt sett fra gamledager av malurt (som innholder tujon) i absint, tujonen gir en hallusinerende effekt.

Man får tak i absint uten malurt og som holder 60%, den er lov å føre inn i landet.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke absint som IKKE har malurt!
Det kan ikke være absint uten MALURT, det er hovedsmaken!

Uff...

Så siden det trengs å hamres inn enda mer, her er noen lenker og sitat....

(slik misviten får meg til å gråte innvendig!)

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=8YfqDpMZEhg

http://www.youtube.com/watch?v=X3zd6...layer_embedded

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=fI0HCa68XUM

http://www.youtube.com/watch?v=y5aeN...layer_embedded

Are today’s absinthes identical to those produced before their prohibition ?
We often hear that today’s absinthes have been lightened and rid of their “dangerous molecule”. But as was explained above, Absinthe is anything but dangerous, and there is no need to deprive it of thujon.
There are some bad quality absinthes, just the same as there are bad quality products for almost all things, but what one should note, is that there are also many very stunning absinthes, and similar to the best that were produced before their prohibition.
Many Absinthes are still produced according to the original recipes of the XIXth century. There are even some old distilleries that still exist and still produce absinthe today.
It is no myth to say that you can drink the Absinthe Rimbault used to drink.

What does absinthe taste like ?
It is true that many different absinthes exists, however, they must more or less abide by the following standards to be considered as good Absinthes:
• Be refreshing
• Remind you of the smell of an Alpine field by revealing complex, floral and spicy tones.
• Be well balanced, so that all the herbal touches are revealed, both on the palate and on the nose
• Be bitter, but then again, not too much*
• Be flavoured with aniseed but not overpowering the other scents (this is what an excessive use of star anise instead of green anise can provoke)**
* Common opinion believes that the grand wormwood has an incredibly strong bitter taste. However, when its essences are distilled, most of the bitter parts stay in the stem. That is why in the end, only the flavoured parts of the grand wormwood are revealed, leaving a very aromatic bitterness, and a very strong floral taste.
**For the non-aniseed-flavoured Absinthes, this is of course not to be considered.

Which plants is Absinthe made from ?
All Absinthes are different from one another, and it is therefore impossible to say precisely how each one of them is made, since some of the ingredients remain secret. However they (almost) all have a common base:
• Grand Wormwood (Artemisia absintheium)
• Petite Wormwood (Artemisia Pontica aka Roman Wormwood)
• Fennel
• Green Anise (not to be mistaken with the star anise, commonly used for the production of pastis)
Many more different plants are added to those above (often more than ten) depending on the Absinthe:
• Melissa
• Hyssop
• Speedwell
• Coriander
• Angelica
• Star anis
• and many more…
It is not only the kind of plant that is used to produce absinthe that makes it so particular; but also how they are used: properly matched, and not to use too much of one, and not enough of the other…

What is Absinthe’s traditional colour ?
We all relate Absinthe to the colour green, and that is because most of the Absinthes during the Belle Époque actually were green.
It is during the maceration of the plants (most commonly Petit Wormwood, Hyssop and Melissa) that this final colour occurs, as well as the final taste.
Yet, this procedure is very delicate, and it is (unfortunately) the reason why, nowadays, you find many artificially coloured absinthes.
Although the white absinthes were not as widespread (but nevertheless, as popular), we must not forget them, as they are sometimes more complex than the green ones and often have more of a herbal flavour.
Why do most absinthes have such a high percentage of alcohol ?
It is indeed very high, but there is nevertheless a reason for that:
• It helps the Absinthe to keep its green colour, naturally obtained by the maceration of different plants, and specifically from their chlorophyll
• Some of the flavours would not show up if the degree of alcohol was not so high.
It should be noted that absinthe is usually mixed with water, which makes the level in alcohol drop to about the same level as in wine.
Vis hele sitatet...
Is Absinthe A Drug? Is It Poisonous? Is it Dangerous?

No, no and no. Contrary to popular misconception, absinthe is not hallucinogenic, psychedelic, or narcotic. If you're looking for this kind of experience you'll be very disappointed in genuine absinthe.

Neither thujone nor absinthe have a similar effect to marijuana or any other illicit drug. Thujone has never been shown to be hallucinogenic and is definitely not a psychedelic. The hallucinations suffered by 19th century “absinthistes” were those of severe chronic alcoholism and dementia.

An often-neglected fact is that there were millions who enjoyed absinthe regularly with no ill effects whatsoever. There were thousands of cafés all over Paris. At its height of popularity, the people of France consumed over thirty-six million liters of absinthe a year. Everyone drank absinthe.

Unless one makes a study of it, one is unlikely to know just how omnipresent absinthe was at its height of popularity. Let’s imagine for a moment the scene in France at the turn of the century. There were over 30,000 cafés in Paris alone. The drink of favor was absinthe, which throngs of people congregated to imbibe every day at 5:00 p.m., giving this “Happy Hour” the nick-name l’Heure Verte, the Green Hour. The boulevards fairly reeked of anise, stretching for miles. Are we really expected to believe that the majority of the drinking population of France was sitting around in cafés every day, hallucinating on absinthe?

During the decades preceding the ban of absinthe, alcoholism grew at an alarming rate. As absinthe was in vogue at the time, very inexpensive and extremely high in alcohol, it was easily abused by people with an addictive predisposition.
Vis hele sitatet...
THUJONE MADNESS!
The legendary mind-altering effects of absinthe have been misleadingly attributed to thujone, a compound found in wormwood, but are more likely to have been caused by extreme alcoholism as well as the substandard preparations passed off as absinthe. In these, the quality ingredients and care required to properly distill and color absinthe were replaced with inferior industrial alcohol and harmful, often poisonous chemicals.

Today, history repeats itself as unscrupulous producers capitalize on the popularity of absinthe and make substandard and poor-tasting imitations with cheap alcohol, artificial coloring and flavorings and today—to reinforce the notion of absinthe as a drug—boast about high thujone content! Often this alleged high level is grossly exaggerated and sometimes it is artificially boosted by the addition of thujone-containing oils. Still, even in the highest thujone content products—one cannot really call them absinthe—the thujone level is well below that of observable effect. In short, they're selling snake oil.

While in extremely high doses, thujone is known to be a dangerous neurotoxin and convulsant, science has shown through chemical analysis of vintage absinthes and contemporary absinthes made strictly according to historical recipes, that previous estimates of thujone levels in pre-ban absinthe were greatly exaggerated. One would die of alcohol poisoning long before one could consume enough absinthe to get a substantial dose of thujone.

Of interesting note: the majority of studies cited by critics which seem to implicate absinthe were not performed by testing absinthe itself, but used pure thujone or wormwood oil, without distillation and without considering the minuscule amounts actually present in the absinthe after distillation.

An analogy would be to study the effects of high doses of pure caffeine on lab rats and then condemn coffee for its tendency to cause heart failure. The symptoms of caffeine overdose are very similar to those of thujone poisoning and include muscle twitching, confusion, twilight consciousness, fever, irregular heartbeat, dizziness, vomiting, diarrhea, convulsions and death. Most of us are familiar with the deleterious effects of caffeine abuse, yet no one is suggesting that we ban coffee.

It has been repeated over and over that the thujone molecule is supposedly similar to the tetrahydrocannabinol (THC) molecule. It was at one time conjectured (del Castillo et al, 1975) that perhaps the thujone molecule interacts with the same receptor sites in the brain as THC does.

Not surprisingly, this idea has remained popular in the recreational drug subculture and among those who would like to think that absinthe will make them high. Even though it was demonstrated in 1978 that this theory was unsupported by science, it continues to get dragged out by gullible thrill seekers who have a deep personal need to see absinthe as a new exotic drug.

Thujone has very little, if anything, to do with the secondary effects of absinthe. Unlike many “entheogens”, thujone has no recreational potential.

So What Is The “Secondary” Absinthe Effect?
The Absinthe Effect is not a drug-induced mind-bending trip that sends one screaming down the halls of old mausoleums. As was pointed out above, practically the entire drinking population of France was drinking absinthe regularly. It's unlikely that there were that many people sitting around in cafés tripping their brains out every day.
These fantasies are continued by people today who are unfamiliar with the history of absinthe and the huge role it played in French society. Absinthe was not drunk furtively in dark, secret, “absinthe dens”. It was like beer is today - everywhere, in every bar.
When indulged in moderation, the effect is one of pleasant alcohol intoxication accompanied by a lively mental clarity and uplifted mood, not unlike that of caffeine. It is now commonly thought among absintheurs to be the result of the mixture of the herbs in question, not merely the wormwood. It is likely that this liveliness and clarity allowed the artists and writers of the Belle Époque to remain alert and record their ideas rather than simply falling into a drunken stupor.

It’s popular to recite the litany of artistic luminaries of the time who were absinthe drinkers. This is hardly surprising, given that almost everyone else was, too. It's just that these luminaries were the ones who either recorded their lives or were remarkeble enough to be recorded by others. Given the ubiquitous status of absinthe, of course it figured in their lives in some way.
It should be remembered however, that absinthe inspires brilliance; it does not provide it. When indulged in excessively, the effects are precisely those of any over-indulgence in alcohol. The Wormwood Society heartily encourages you to indulge responsibly and in moderation.
Vis hele sitatet...
On Fire and Absinthe
At no time in the history of absinthe, until the late 1990's, has the “Czech Method” of lighting absinthe-soaked sugar on fire—recently popularized in the movies From Hell, Moulin Rouge, and Alfie—ever been used. This is a modern innovation and a pointless abuse of good absinthe. Aside from spectacle, it has no effect whatsoever except possibly that of introducing a burnt-marshmallow taste to the absinthe thus obscuring the delicate herbal nuances and ruining its flavor.
No one who knows anything about absinthe and its history would use this method. Compare it to shaking a bottle of champagne. Given the high-proof nature of the liquor it can also be very dangerous, resulting in a cracked or broken glass, injury and accidental fire.

It's probable that the “Czech method” was borrowed from the Café Royale, a traditional coffee drink where a brandy or cognac-soaked sugar lump is ignited in a spoon before adding it to the coffee. This was depicted in 1887 by the American painter, Irving Ramsey Wiles in his painting, The Loiterers. Several years ago the painting was mistaken (and mis-titled) as portraying a couple drinking absinthe.
Vis hele sitatet...
What's Wrong With “Czech-Style” Absinth?
We’ve all seen it: bright turquoise, neon-green, and brilliant red, even black. Whether it’s called Czech Absinth, “Bohemian” style or “modern” absinthe, most of it, contrary to marketing, bears no resemblance to absinthe. And it’s not all Czech: some come from Germany, Spain, Bulgaria and Austria as well.

Although these countries do produce a few brands of quality absinthe, the rest are produced and marketed by less-than-ethical businesses and are little more than aromatized, artificially-colored vodkas.

Since preventing consumer deception is one of the main puposes of the Wormwood Society, we expect this situation will change as more people become educated about absinthe and this type of deception is more fully exposed.
Vis hele sitatet...
Neste som sier noe annet enn dette er et troll, seriøst - ikke påstå noe er fakta ved å finne på din egen virkelighet.
Kan man i teorien helle absint over i en vodkaflaske eller en flaske som ikke er gjennomsiktig, for å så ta den gjennom tollen? Har tollerne noen måleinstrumenter for å sjekke volumprosenten, og er dette sannsynlig? Nå vet jeg jo at absint vanligvis er grønn, men er klare varianter utbredte?
Sitat av Muskatp$ych0 Vis innlegg
Kan man i teorien helle absint over i en vodkaflaske eller en flaske som ikke er gjennomsiktig, for å så ta den gjennom tollen? Har tollerne noen måleinstrumenter for å sjekke volumprosenten, og er dette sannsynlig? Nå vet jeg jo at absint vanligvis er grønn, men er klare varianter utbredte?
Vis hele sitatet...
Absint er tre farger (hvis man driter i de falske med e-farge stoffer i seg)

Absint verte (det betyr grønn) og er mosegrønn.
Absint blanche - som er blank.
Absinthe bleue - som er svakt blå.

Tollen hvis de sjekker, vil se om flasken har vært åpnet, så det er jo hit and miss.
men absint må ikke passere forbi 60% for å være bra!

Disse to fra et tysk destilleri

1 x Absinthe Eichelberger 60 Verte - 50cl (60%)
1 x Absinthe Eichelberger 58 Blanche - 50cl (58%)

Er innenfor lovlig grense - og man skal ALDRI ALDRI drikke absint ren, det er hedensk gjort.
Absint skal blandes med vann, og er da ikke sterkere enn vin.

http://www.kegworks.com/images/product-images/absintheRitual-B1.jpg

Så mye absint som det skal i glasset, resten skal fylles med iskaldt vann som sakte dryppes i. Da løser aromaen seg ut av oljen og smaken slipper løs.
Absint drukket annerledes vil ikke bli en bra opplevelse....

og ja.. de som enda tror tujone er farlig farlig gjør deg gal og nekter å lese informative poster...

http://www.thujone.info/
Kjøp en vanlig spritflaske 20-40%, tøm den og fyll flasken med Absinth?
kjetilkverndokk: God info du kommer med. Men vær så snill å hold deg unna begreper som "dere" når opp til flere i tråden har kommet med helt rett info angående drikken.
Det beklager jeg

thallium
absinthcat
Starra

Skylder dere tre en unnskyldning, siden dere var de eneste som kom med korrekt informasjon i postene dere hadde
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei

Hva synes dere om dette produktet?

http://www.euphoria-absinth.com/products.html

Virker det orginalt og bra?
Sitat av random4k Vis innlegg
Hei

Hva synes dere om dette produktet?

http://www.euphoria-absinth.com/products.html

Virker det orginalt og bra?
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig, så er det veldig lett å se dette ikke er noe bra... Første hintet at de skriver opp et thujon antall (det er østeuropeisk reklamestunt...) og at de kaller det ekte bohemian recipe (det finnes ikke noe slikt).

Grønnfargen er opplagt e-stoffer, så dette smaker nok oppvaskvann...

Og når de lenger ned påstår de blander cannabis og thujone... bullshit... Dette er Tjekkisk absint, og tjekkia lager ikke noe som kan engang kalles absint... De juger, reklamerer med at de har massiv mengde thujone i produktene sine og lover "merkelige opplevelser", som igjen er bull... De tjener penger på vest europeere som lar seg lure av fantasi.

Vil du prøve en god ekte verte, da kan du heller satse på denne - http://www.absinthes.com/product_inf...products_id=54 denne er veldig god, har perfekt louche når den blandes med vann, og du kan kjenne aromaen fylle hele rommet.
Sist endret av kjetilkverndokk; 2. mai 2012 kl. 13:33.
Takk for nyttig info
Belgia har noen intressante absinth barer..
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Belgia har noen intressante absinth barer..
Vis hele sitatet...
De fleste franske absinter gode, de fleste østeriske absinter er gode, noen få tyske (som den i linken min) er gode, en del amerikanske er gode. Det sies at den ene som er laget i Sverige skal ikke være verst.

Og av alle bilder jeg ser fra de belgiske barene, så bruker de hovedsakelig tjekkisk/polsk bsint... og setter fyr på asbsinten (noe som ødelegger hele smaken (vel siden det er tjekkisk og polsk får de bare lov å holde på :-p), og hjelper ikke at mange av de tror absint og ritualet rundt absint oppsto i øst-europa...

Frankrike er hjemlandet til absint, men ble oppfunnet i Sveits.

Sitat av kjetilkverndokk Vis innlegg
de fleste østeriske absinter er gode,.
Vis hele sitatet...
Sveitsiske mener jeg.
Sist endret av kjetilkverndokk; 3. mai 2012 kl. 08:46.
Jeg kjøpte 2 slike essenser:
http://www.ebay.co.uk/itm/2608935792...84.m1439.l2649


Blir morsomt å lage absint drikk av hjemmebrenten min.

Du skriver at det skal være 1 del absint og 3 deler vann.
En flaske er 10 ml, det vil da si at jeg skal ha 30 ml vann?

Hvor mye sprit vil jeg trenge dersom min er 80%?
____________________
Jeg spør her, siden kompetansen vedrørende tema virker å være noe oppegående. For en tid tilbake så var jeg i Spania. Var innom en kafe i Malaga, en marokkansk en sådan og bestilte meg en te etter anbefaling av han som jobbet der. Teen inneholdt en grønn plante som han kalte for Shiba, etter å ha googlet dette så fant jeg ut at det var absinth, jeg er helt grønn på dette(touche) og etter at teen falt i smak, så kjøpte jeg like så godt 4 bunter av han i kafeen og tok de med i kofferten, intetanende om det var ulovlig eller ikke. Nå ble jeg riktignok ikke stoppet i tollen, men kunne det ha fått noen konsekvenser hvis jeg hadde blitt stoppet?
Ja kansje, absint er malurt, som er klassifisert som legemiddel.


OT: Den essensen jeg kjøpte inneholder også noen andre urter, noe som ikke var forklart på ebay siden :-S

Anis (Pimpinella Anisum)
Fennikel (Foeniculum Vulgare)
Sitronmelisse (Melissa Officinalis)
Kalmusrot (Acorus Calamus)
Peppermint (Mentha × Piperita)
Lakrisplante (Glycyrrhiza Glabra)
Stevia (Stevia Rebaudiana)
Koriander (Coriandrum Sativum)
Stjerneanis (Illicium Verum)
nFF trenger en Absinthe tråd! Hva med å ta initiativet kjetilkverndokk? Ser ut som om du har peiling, og det er en ganske stor mangel på tråder om den ganske så misforståtte drikken rundt om kring..
Sist endret av Juicekongen; 4. mai 2012 kl. 14:27.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg kjøpte 2 slike essenser:
http://www.ebay.co.uk/itm/2608935792...84.m1439.l2649


Blir morsomt å lage absint drikk av hjemmebrenten min.

Du skriver at det skal være 1 del absint og 3 deler vann.
En flaske er 10 ml, det vil da si at jeg skal ha 30 ml vann?

Hvor mye sprit vil jeg trenge dersom min er 80%?
Vis hele sitatet...
Sorry du har blitt lurt... Du kommer ikke til å lage absint av det der :-p, velkommen til verden av falske produkter!
Du trenger ekte malurt, fersk eller tørket, du trenger grønn anis og anis stjerner pluss andre urter. Og en skikkelig destillasjons maskin.

Alle slike do it yourself kit's er lureri, og alt du vil ende med er en grusom konkoktasjon som smaker grusomt bittert og er kjemisk farget.....

Sitat av Matoub Vis innlegg
Jeg spør her, siden kompetansen vedrørende tema virker å være noe oppegående. For en tid tilbake så var jeg i Spania. Var innom en kafe i Malaga, en marokkansk en sådan og bestilte meg en te etter anbefaling av han som jobbet der. Teen inneholdt en grønn plante som han kalte for Shiba, etter å ha googlet dette så fant jeg ut at det var absinth, jeg er helt grønn på dette(touche) og etter at teen falt i smak, så kjøpte jeg like så godt 4 bunter av han i kafeen og tok de med i kofferten, intetanende om det var ulovlig eller ikke. Nå ble jeg riktignok ikke stoppet i tollen, men kunne det ha fått noen konsekvenser hvis jeg hadde blitt stoppet?
Vis hele sitatet...
Malurt, som har det latinske navnet absintium, eller shiba på spansk - gir deg ikke absint av å lage te av det
Malurt er ikke ulovlig, det kan skaffes i butikker som selger urter og greier. Malurt vokser også i Norge. Men jeg regner med at teen ble god og bitter? Siden malurt er en av de bittreste plantene som finnes - destillasjons prosessen ekte absint går gjennom, fjerner mye av denne bitterheten.

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Ja kansje, absint er malurt, som er klassifisert som legemiddel.


OT: Den essensen jeg kjøpte inneholder også noen andre urter, noe som ikke var forklart på ebay siden :-S

Anis (Pimpinella Anisum)
Fennikel (Foeniculum Vulgare)
Sitronmelisse (Melissa Officinalis)
Kalmusrot (Acorus Calamus)
Peppermint (Mentha × Piperita)
Lakrisplante (Glycyrrhiza Glabra)
Stevia (Stevia Rebaudiana)
Koriander (Coriandrum Sativum)
Stjerneanis (Illicium Verum)
Vis hele sitatet...
Alt du fikk er en essens som ikke er absint, den har bare opptrekk av noen urtesmaker, som ikke blir absint - styr også unna hjemmesider som forteller deg at du bare trenger vodka og malurtblader osv... Sepå en av trådene mine lenger opp, med youtube klipp, så kan du se hvordan det lages. Og slikt utstyr får du ikke akkurat kjøpt. Spritdestillering over 60% er ikke heller lov i Norge, men skal ikke si noe... Men, du må nok kjøpe en ekte absint fra f.eks www.absinthes.com hvis du vil smake god absint, og ligg unna polet i norge som har en fransk en (en av de få franske som kan kalles verdens verste absint og to tjekkiske som er grusomme.

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
nFF trenger en Absinthe tråd! Hva med å ta initiativet kjetilkverndokk? Ser ut som om du har peiling, og det er en ganske stor mangel på tråder om den ganske så misforståtte drikken rundt om kring..
Vis hele sitatet...
Hvis du kan hjelpe meg med korrekt plass til tråden kan jeg lage en oversiktlig opplysnings tråd

Må også si at det er to prosesser som lager absint, maserasjon eller destillasjon. Absint er også ikke lett å lage - så anbefaler folk seg til å holde seg til å lage øl, eller det letteste, ren sprit (også kjent som de tusen typer av vodka ;-) ).
Det er et kunststykke å lage absint, og hvis man ikke har tilgang til oppskriftene, så er det umulig å vite hvilke kvantiteter man skal bruke.

En av de som har hjulpet å bringe absint tilbake, er en kjemiker, og brukte flere år på å analysere absint fra før forbudet. og laget det som regnes blant topp 10 absinten den dag i dag.
I Østerrike var det noen få som aldri stoppet å lage absint, og oppskriften ble gitt ned i familien.
La proffene gjøre det så man kan drikke skikkelig absint!

Denne bør da sees http://www.youtube.com/watch?v=y5aeNxd_z_c
http://skaskishop.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/i/liquore_absinth_0_5l.jpg

Er dette ekte vare da?
Sitat av Gromega Vis innlegg
http://skaskishop.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/i/liquore_absinth_0_5l.jpg

Er dette ekte vare da?
Vis hele sitatet...
Ser du på bunnen der det står den tjekkiske republikk...


gir denne nettsiden til dere enda en gang:

[CENTER]www.absinthes.com[/CENTER]

Sjekker man ut sider med veldig billig absint får man det man betaler for, farget vann med grusom smak (gjelder ikke polet i Norge med ekstrem avgifter og likevel drittvarer).
jeg kan ikke anbefale Absintes nok, der får man fantastisk bra Absint til 300kr flasken - men vær forberredt på enorm tolling av all alkohol inn til Norge, selv om han fra nettbutikken har sagt at han ofte får svar om at bestillinger har kommet seg gjennom til norge utolet, så er muligheter.
Andre løsningen er å bestille til noen man kjenner i EU landene et sted, og plukke med seg flasken hjem etter besøk (husk maks 1 liter, og ikke mer enn 60%, mer enn 1 liter blir bøtelagt eller tatt fra dere, og mer enn 60% tar de bare vekk i tollen).
▼ ... noen uker senere ... ▼
En venn av meg smuglet nettopp med seg absint fra hellas. 94% alchohol, flasken var grønn med et dødninghode på, tror det var en flaske med 0.5l.

Is this the real shit liksom?

Er det vannskelig for meg å skaffe absint i norge? er dette en vare som det blir smuglet og solgt mye av?