Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 9280
Orderud-saken er jo i media igjen, Per Kristian og Veronica Orderud hevder fortsatt, 19 år etter ugjerningene ble gjort, hardnakket at de ikke hadde noe med mordene pinsa 1999 å gjøre.

NRK sender for tiden serien Gåten Orderud som tar for seg sentrale elementer i saken og går i sømmene på det som er uklart i saken. I den forbindelse kommer det frem mye som taler både for og imot at ekteparet Orderud stod bak ugjerningen. Blant annet er det nye bevis om den såkalte 180-mannen, som man foreløpig ikke kjenner identiteten til.

Det jeg i denne tråden ønsker å diskutere er derfor teorier rundt hvem som kan ha stått bak drapene, samt høre tanker rundt denne saken generelt, som helt ærlig er mer interessant enn selv de beste krimromaner.
Sånn som det har kommet fram i serien den siste tia kan det være Kristin som står bak alt?

Klin umulig vite uansett hva som kommer fram. Før serien startet på NRK helte jeg mot at Per og Veronica kanskje kunne være uskyldig dømt. Hevdet sin uskyld i alle år. Tore Sandberg som jobber for de for gjenopptagelse av saken.

Men etter man har sett serien på NRK heller jeg mer mot at hele dommen er riktig. Alle fire er skyldig.
Kristin og Veronica er skyldig.
Per viste om planene men kunne aldri ha gjennomført.
Lars var "konsulent" lærte dem om våpen og hvordan gjennomføre.

Motiv:
Veronica var opptatt av penger og arven til Per. Hun ønsket å overta hele gården, søster og foreldre sto i veien. Kristin så på stedet som et fristed der hun kunne være sammen med sønnen og komme seg bort fra miljøet og nakotika. Kristin ble lovet å overat huset Per og Veronica bodde i mens de flyttet inn i hovedhuset.

Min lille teori etter å ha sett de episodene av serien som har kommet ut til nå.
Jeg vurderte å lage en egen tråd bare for dette, men here ya go:
Per Orderuds privatetterforsker dopa på livesending?

Min første tanke var at fyren hadde tatt noe beroligende for å dempe nervene og endt opp med å ta litt for mye. Fyren får jo ikke øynene opp engang. Haha.
Hahah han ser jo helt fjern ut.
PlGsks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Putas Vis innlegg
Kristin og Veronica er skyldig.
Per viste om planene men kunne aldri ha gjennomført.
Lars var "konsulent" lærte dem om våpen og hvordan gjennomføre.

Motiv:
Veronica var opptatt av penger og arven til Per. Hun ønsket å overta hele gården, søster og foreldre sto i veien. Kristin så på stedet som et fristed der hun kunne være sammen med sønnen og komme seg bort fra miljøet og nakotika. Kristin ble lovet å overat huset Per og Veronica bodde i mens de flyttet inn i hovedhuset.

Min lille teori etter å ha sett de episodene av serien som har kommet ut til nå.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt interessant teori, motivet kan jo også bidra til å forklare hvorfor Veronica Orderud enda ikke har lagt dette bak seg og gjør alt i sin makt for å renvaske seg, samt antakeligvis få en klekklig stor erstatning.

Slik jeg oppfatter det er det ikke særlig mye som taler for at ingen av de dømte i saken ikke var delaktig i trippeldrapet på noen måte, det som derimot er vanskelig å forstå, er hvorfor Per og Veronica enda hevder sin uskyld, tross så utrolig mye som taler i mot dem, alt fra denne dagboken, den forfalskede kjøpekontrakten, og alle disse telefonsamtalene fra Per Orderud til Lars Grønnerud.

Noen som har noen teorier om hvorfor det er så viktig for dem å få saken gjennomtatt, koste hva det koste vil?
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Jeg vurderte å lage en egen tråd bare for dette, men here ya go:
Per Orderuds privatetterforsker dopa på livesending?

Min første tanke var at fyren hadde tatt noe beroligende for å dempe nervene og endt opp med å ta litt for mye. Fyren får jo ikke øynene opp engang. Haha.
Vis hele sitatet...
Mannen er syk og gammel.

Min teori er at Kristin og Per utførte drapene. Kristin stod i fare for å miste fristedet sitt og samvær med ungen. Mye følelser involvert fra hennes side som mamma. Hun ser bra ut,men jeg tror hun er iskald og en veldig farlig person. Per har sikkert klart å manne seg opp å bli med inn i huset,men tror Kristin har stått bak de fleste skuddene. Sikrings skapet var jo veldig skjult så tror Per var der. Blir jo bare synsing dette, men i mine øyne er alle medskyldige og til dels riktig dømt. Lars burde nok hatt lengre straff, men uten hans «ærlige» forklaring ville de ikke kommet så langt i etterforskningen tror jeg.
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kan noen forklare hva det er Sandberg snakker om på slutten her? Han snakker om at vitnemålene til Kristin og Lars viser til et bytte mot et krigsvåpen men slik jeg har oppfattet det er det Lars sin egen revolver som ikke har noe med ww2 og gjøre som blir byttet ifølge Lars?

Og en annen ting. Argumentet med at Per ikke kan være 180 mannen fordi han ikke kunne vite at de som ble drept da var i begravelsen synes jeg er merkelig. Han bodde jo like ved. Det må da ha vært mulig for ham å holdt de under oppsikt og sett at de reiste eller på annen måte fått rede på at de ikke er hjemme.
Jeg har tre store problemer med denne saken, hjelp meg gjerne med å forstå og/eller forklar:

1. 180-mannen: Det er lite trolig Per. Lars har alibi. I følge vitnemålet var 180-mannen «lite kjent» i området, men forbanna. Varsler også tidspunkt for drapet. Hvem er mannen? En dårlig leiemorder, venn av Kristin?

2. Så har vi attentatforsøkene. Knyttes til Kristin (dynamitten). Er Kristin virkelig så dum at hun forsøker med egen dynamitt (bombe en UD-sekretær) kontrovers handling som ville medført store ressurser i motiver og omgangskrets. Dynamitten ble ikke funnet før etter drapene et år etterpå i en bod hos Lars? Wtf? Er Lars leiemorderen?

3. Det finnes bare ett motiv ut fra alle forklaringene. Gården som trolig hadde store potensielle verdier. Men drap av 3 mennesker i noe man uansett har krav på store deler av? Absurd? Ingen politisk/religiøst motiv. Ingen uhell under et ran. Overlagt. Da er man så syk at man aldri kommer til å innrømme noe skyld heller.

Jeg støtter det som en annen her var inne på. De ble alle korrekt dømte, de hadde alle en rolle i det og kunne avverget det på flere tidspunkt.
Sitat av reklame Vis innlegg
1. 180-mannen: Det er lite trolig Per. Lars har alibi. I følge vitnemålet var 180-mannen «lite kjent» i området, men forbanna. Varsler også tidspunkt for drapet. Hvem er mannen? En dårlig leiemorder, venn av Kristin?
Vis hele sitatet...
180 mannen behøver ikke være Per men at det blir fremstilt som umulig virker ikke riktig. Jeg tenker at samtalen kan være gjort for å villede. Jeg er opptatt av dette fordi jeg synes det sier litt om nivået på gjenopptagelseskravlet.

Enig i at alle de dømte må ha vært involvert på en måte. Problemet er at så mange av bevisene ikke holder lenger. Tviler sterkt på at Lars sin bruk av kontofonen ville gitt ham alibi i 2018.
Men hva med teorien om at den jugoslaviske mafiaen stod bak? Er det en alt for syk teori? Brennpunkt hadde en dokumentar om det i 2009, det har også vært Tore Sandbergs teori. Pga Norges deltagelse i krigen, ønsket de å hevne seg på Anne Orderud Proust. Dette var en av Norges mektigste personer på den tiden. Husk at politikere er ikke de som har makten, de skiftes ut hele tiden, men apparatet bak. Hun var statssekretær for fem forsvarsministere, og hadde også makt gjennom sin mann. Hun mottok alvorlige trusler over en lang periode (år?), og hvis man begår attentatforsøk med gass og bensin i bopel, dynamitt under bilen, er det vel ikke så stor terskel for å reise opp til en ganske øde gård og skyte dem? Hennes mann døde av kreft, men liket er radioaktivt og indikerer forgiftning. Liket ble aldri sendt til obduksjon.

Det som er ganske sikkert, er at politiet har gjort en rekke tabber og feilvurderinger. Det er oppsiktsvekkende at politiet slo fast teorien om Anne nesten umiddelbart, og e-tjenesten har nok vært innblandet for å dysse ting ned. Dette arvemotivet er såpass overbevisende og gjenkjennelig (hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte) at jeg tror vi må være obs på alt det psykologiske som skjer når man finner en plausibel teori, og at brikkene faller på plass nettopp fordi man har sett for seg hvordan bildet skal se ut.

Burde lese meg mer opp på Kristins forhold til jugoslaviske mafiaen, men hva med: Kristin hjalp til med informasjon osv, jugoslaviske mafiaen smuglet en leiemorder inn og ut av landet og da var det gjort. Det passer jo ypperlig med dette arvemotivet, nettopp fordi mistanken vil bli lagt hos Per og Veronica. Dersom drapene var riktig gjennomtenkt, så var kanskje denne historien plantet? Altså Kristin kan ha gitt Per og Veronica våpen nettopp med tanke på å skape mistanke hos dem. Hvis søsteren din har opplevd to attentatforsøk, man er litt skvetten av seg, så er det kanskje ikke så søkt å si ja takk til å motta våpen. Det kan også være en forklaring på hvorfor dynamitten har tilknytning til Kristin (altså gjennom mafiaen).

Faren til Per var jo nesten død uansett? Per og moren hadde jo et nært forhold, tror han er ganske så mammadalt. Han kunne vel fikset seg kårboligen sålenge faren var død?

Dagboken til Veronica legger jeg ikke særlig vekt på. Jeg har skrevet mye rart i dagbøker jeg også, det er da vel ikke så unormalt.
Sist endret av Chronic420; 21. november 2018 kl. 03:20.
NRK har forsåvidt en egen Poddert. Kommer ny episode hver mandag:

https://radio.nrk.no/podkast/familiene_paa_orderud

Krimmert Øystein Milli besvarer en hel rekke spørsmål fra folk som oss:

https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/qa

Skulle det være enda mer interesse fordype seg i saken.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 21. november 2018 kl. 05:45.
Tviler sterkt på leiemorder teorien. Da tror jeg personene som utførte drapene,hadde vært bedre til og skyte. Ett vitne er jo også sikker på at han så kristin i området,rund draps tidspungtet.

En annen ting er jo våpnene,er vel temmelig spikret at det ene drapsvåpenet er det ene av to kristin hentet i molde. Det andre hadde vel lars gjemt unna. ett av våpnene,ble vel i tillegg avfyrt inne på orderud gård. uskyldig..neppe.

Min teori. 2 av 4 var inne i huset,minst 1 holdt vakt utenfor. Heller mot at per,enten var vakt,eller ikke med.
Sitat av znapshot Vis innlegg
En annen ting er jo våpnene,er vel temmelig spikret at det ene drapsvåpenet er det ene av to kristin hentet i molde. Det andre hadde vel lars gjemt unna. ett av våpnene,ble vel i tillegg avfyrt inne på orderud gård. uskyldig..neppe..
Vis hele sitatet...
Det eneste våpenet som er spikret er vel revolveren til Lars i den forstand at kulen som er funnet i et tre hvor han har trent på å skyte matcher kulene på åstedet.
Rugererpistolene var mer spikret før. At magasinet hjemme hos Lars setter merker som matcher tomhylser på åstedet er i nyere tid avvist av experter.
Det var en episode tidlig 2000-tallet som involverte synske personer som skulle kjenne på hva de «følte» i orderud saken. Dette programmet het for «fornemmelse for mord»? Mulig jeg husker helt feil. De var svenske statsborgere og kjente ikke til saken på forhånd ifølge programmet. Finnes dette å få sett noe sted? Vet mange ikke tror på slikt tull o.l men mener å huske det ble gjort fantomtegninger i programmet av morderne, på grunnlag av hva de synske «så». Om noen vet og husker noe sv dette ville vært interessant.
Kristin Kirkemo er den med størs motiv, og såpass ute på kjøret.
Motivet er å kunne være med sønnen på gården.
Det var også et vitne som hadde sett henne kl 5 om morgenen ikke mer en 5-10 min fra kårboligen.

Fredrik er 180 mannen.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Kristin Kirkemo er den med størs motiv, og såpass ute på kjøret.
Motivet er å kunne være med sønnen på gården.
Det var også et vitne som hadde sett henne kl 5 om morgenen ikke mer en 5-10 min fra kårboligen.

Fredrik er 180 mannen.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt at det kan være noe motiv for Kirkemo. Hun var jo allerede ofte innom gården og brukte det som sitt "fristed". Hvorfor ville det hjelpe hennes sak å drepe to (allikevel døende) gamle mennesker?

Vitneobservasjonen av mannen med katten er interessant. Merkelig at politiet ikke hadde funnet den stien gjennom skogen tidligere, da den peker seg ut som en nærmest perfekt fluktrute. Kult at de fant den på dokumentaren, da.

Jeg tror politiet gjorde en feilvurdering med 180-samtalen. Jeg forstår ikke hvordan de kan være så skråsikre på at samtalen kom fra Svaleveien 3. På loggen over samtaler ut kan man jo se at Fredrik har ringt 180 flere ganger bare halvtimen før denne samtalen angivelig skal ha funnet sted, i følge sin samboer i jobbsammenheng, og at dette var noe han ofte gjorde. Da er det jo sannsynlig at dama som jobba på 180 ville kjent igjen denne mannen, som tross alt ringer dit daglig. Politiet snevret ned mulige adresser som kunne ha ringt den telefonen til 50.000 eller noe sånt, og plukka opp Svaleveien 3 fordi flere som allerede var involvert i saken hadde en connection til adressen. For meg virker det sannsynlig at den 10 min lange samtalen var nettopp Fredrik, men i jobbhenseende, og at den faktiske 180-samtalen kom fra en annen adresse.

Det virker på meg som om Per og Veronica i utgangspunktet har hyret inn Kristin (og Lars som konsulent), men når så gårdstvisten faktisk gikk mot en løsning virker det jævlig rart å allikevel skulle gjennomføre drapene. Kanskje dette at det liksom var inngått et forlik i saken var noe Per formidlet til sin advokat for å skaffe seg et slags alibi - men ... det var vel Pers advokat som hadde sittet i forhandlingene og uttalt at de var nære en løsning.

Mystisk sak. Jeg tror også alle er innblandet på et eller annet vis. Det gir bare ikke mening om det er noe andre som tilfeldigvis har gått inn der og drept tre personer uten å stjele noe som helst. De burde jo ha tatt med seg litt verdisaker, da hadde det vært lettere å svelge den teorien.
Sist endret av AnaMorph0s|s; 27. november 2018 kl. 16:18.
Sitat av znapshot Vis innlegg
Tviler sterkt på leiemorder teorien. Da tror jeg personene som utførte drapene,hadde vært bedre til og skyte. Ett vitne er jo også sikker på at han så kristin i området,rund draps tidspungtet.

En annen ting er jo våpnene,er vel temmelig spikret at det ene drapsvåpenet er det ene av to kristin hentet i molde. Det andre hadde vel lars gjemt unna. ett av våpnene,ble vel i tillegg avfyrt inne på orderud gård. uskyldig..neppe.

Min teori. 2 av 4 var inne i huset,minst 1 holdt vakt utenfor. Heller mot at per,enten var vakt,eller ikke med.
Vis hele sitatet...
En leiemorder behøver ikke være av god kvalitet.
Eller så kan jo en smart og dyktig leiemorder bevist få det til å se ut som drapene ble utført av amatører nettopp for å kaste mistanke på uskyldige? Har ikke noe løsningsforslag på dette, men jeg blir ikke veldig overrasket om det skulle vise seg at Per og Veronica Orderud faktisk er helt uskyldige og aldri skulle vært dømt i saken. Tror denne Sandberg fyren klarer å dra denne saken i land til sist. Denne true crime dekningen føler jeg man ikke kan vektlegge i særlig grad, de skal jo først og fremst lage god underholdning som folk orker å bruke tid på gjentatte ganger.
▼ ... noen uker senere ... ▼
I følge Fanny Vaager i en episode av podkasten «Dustene», ble Kristin bror, Ole Robert Kirkemo klippet mye snillere enn hva han fremstår som. Han ble blant annet sprøytenarkoman rett etter rettssaken, i tillegg bodde han en stund i sokkeleiligheten ved den den kummen de gravde etter i siste episode av serien. Man kan finne utsagnet om man spoler til 4:18 i Siri Seljeseth-episoden. Det ble også sagt at det samme ble gjort med Veronica og Per.
Sist endret av Loliiiiiui; 21. desember 2018 kl. 21:16.
Det kan vell egentlig vær alle. Er veldig usikker på hvem jeg tror det kan vær ��
Det jeg finner mest beundringsverdig er hvordan Grønnerud i Tingretten klarte å få så mye tillit som endte med betydelig reduserte straff sammenlignet med de tre andre. Han sitter der som den kriminelle narkisen han er og snakker om alle andre som lyver og ødelegger livet hans.

Et scenarie jeg kan se for meg er at det ble snakket løst om å drepe de så har Lars og Kristin tatt det bokstavelig. Kristin kan ha fått med seg en jugoslav, Lars er for smart til å risikere å bli koblet med gjerningssted. Jeg tror likevel Lars er den som skjuler mest da han sto for planleggingen, hans bakgrunn har jo helt klart vært nyttig i den sammenheng noe som er kjent i vitnemål.
Sitat av Loliiiiiui Vis innlegg
I følge Fanny Vaager i en episode av podkasten «Dustene», ble Kristin bror, Ole Robert Kirkemo klippet mye snillere enn hva han fremstår som.
Vis hele sitatet...
Ja, interessant episode! Der hevder de at Ole Robert er 180-mannen. Regner med at han visste at Kristin var med på det.