Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1732
Anonym bruker
"Lystig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For omtrent ett år siden oppdaget jeg en kveld markante tracers. Dvs om jeg tar hånda mi og skyver den forbi ansiktet mitt uten at jeg følger den med blikket, så ser jeg kanskje 5 hender, hvor de blir svakere og svakere og forsvinner etter hverandre. Det skjer med alt i sidesynet og noen ganger i skarpsynet også tror jeg.

Jeg har sett illustrasjoner av tracers som kommer av psykedeliske stoffer, og dette er helt likt. Det var ikke før for 2 mnd siden jeg prøvde noe psykedelika. Dette var flein. Jeg opplevde sterke tracers da (som forventet). Tilstanden har ikke forverret seg etter jeg spiste flein.

Dette er ikke noe som er der hele tiden, men av og til, gjerne hvis det er dempet belysning.

Er det noen andre som har opplevd det samme, eller som vet hva det kan være?
Anonym bruker
"Lystig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er ofte også som bare en smørje bak objektet som flyttes.
Anonym bruker
"Lystig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Før noen spør, skal til legen om noe forverrer seg.
Jeg opplever noe av det sammen, men har funnet ut at det kanskje har vært der hele tiden. Jeg har kjørt noia på at jeg har sett tracers noen ganger, men har funnet ut at det er kun i rette belysning dette skjer, derfor tror jeg at det er noe som er helt naturlig i visse belysninger. Du legger nok ekstra merke til det etter du har tatt flein fordi du da har sett mye rart du aldri har sett før og har begynt å legge merke til visse ting i ettertid som du kanskje ikke har fanget opp før.

Og jo mer du kjører noia på ting i synsfeltet ditt, jo mer legger du merke til det. Utrolig hvor mye man kan gå glipp av når man ikke tenker over ting.

Selvfølgelig så kan jeg ta feil når det gjelder ditt tilfelle, men om du har det som meg så er det nok noe helt naturlig
Sist endret av Alge; 10. august 2018 kl. 05:20.
Siden du sier det gjerne skjer ved dempet belysning og uten at du følger den med blikket har jeg sterk mistanke om hva dette kommer av.

Dette kan bli litt tunglest siden jeg kommer til å må litt inn på øyets anatomi.

Innsideveggen av øyet er kledd med netthinnen/retina. På netthinnen finnes det forskjellige fotoreseptor-celler kalt cones og rods eller på norsk tapper og staver.
Disse cellene og andre gjennom flere steg gjør lysbølgene om til elektriske signaler som vil gå gjennom synsnerven til syns-senteret i hjernen/Visual cortex, som ligger i bakhodet.

Når lyset er dempet vil du bruke mindre cones, men støtte deg mer på rods. Cones og Rods har forskjellige egenskaper.
Cones krever høyere nivå av lys, gir farge til synet og høy romlig skarphet. Dette kalles Photopic-vision.
Rods på sin side er ansvarlig ved lav belysning, da ikke cones er like effektive og gir det som kalles Scotopic-vision.


For at både Rods og Cones skal kunne sende videre til Visual cortex i bakhodet, må den bruke informasjonen fra rods og cones å omgjøre det til nervesignal. Dette gjøres via en slags "mellommann" en bipolarcelle. Denne cellen har en synapse på begge sider.
Slik at rods og cones får gitt signal videre via bipolarcellene til en gangliacelle. En gangliacelle er en nervecelle å har en hale/axon som den kan sende signalet igjennom til mottaksted ved hjelp av aksjonspotensialet Alle disse halene fra gangliacellene samblet i en bundt for hvert øye er hva vi kaller har dem optiske-nerven eller synsnerven.

Rods samhandler gjerne i en ratio på flere hundre per gangliacelle.
Cones kan samhandle med gangliaceller slik at de får en gangliacelle for seg selv.
Dette gjør at Rods ikke klarer å gi like nøyaktig informasjon om hvor hånden din faktisk befinner seg.
Når du fokuserer veldig direkte på noe, vil lyset konsentres mot lite punkt i netthinnen kalt fovea. Der er det tettpakket cones.


Du kan gjerne ta en tusj å lage en prikk på hånden som du fokuser på heletiden imens du gjør bevegelsene ved lyset på.

La til en link her med en 2min video som muligens gjøre selve anatologien litt lettere å forstå.
https://www.youtube.com/watch?v=fZDAwXh54is
Sitat av Alge Vis innlegg

Og jo mer du kjører noia på ting i synsfeltet ditt, jo mer legger du merke til det. Utrolig hvor mye man kan gå glipp av når man ikke tenker over ting.
Vis hele sitatet...
Må si meg helt enig her. Nesen sitter jo egentlig midt i synsfeltet hele tiden, men hjernen filtrerer den bort da den ikke anser å se denne som noe viktig i lengden.

Med tanke på at du opplevde å ha tracers før du prøvde noen som helst form for psykedlika, men ble mer bevisst på hva tracerene var i ettertid å ha prøvd psykedlika, så er det nok ingen fare for at du har pådratt deg HPPD eller tilsvarende tilstand. Men man kan jo aldri være helt sikker, så jeg vil anbefale deg å følge ditt eget råd og oppsøke lege hvis det blir noe verre.

Jeg har selv opplevd å se hallusinasjoner og formkonstanter (arketypiske geometriske hallusinasjoner) som periferal og direkte drifiting (https://psychonautwiki.org/wiki/Drifting) og symmetrisk teksturrepetisjon, før jeg i det hele tatt forsøkte psykedelika for første gang, men ble selvfølgelig mer bevisst på det etter å ha prøvd flein et par ganger.
Skjer meg og ved en viss lav lysnivå. Ganske fasinerende. Har aldri brukt psykedelika, og oppdaga det i tenårene tror jeg.
Det er relativt enkelt for hjernen å avspille et sanseinntrykk som du har hatt tidligere, særlig ett som har vært opplevd følelsesmessig sterkt. Hvis du f eks har trippet i samme lys som du beskriver at du ser fenomenet i, kan det være nok at du ubevisst assosierer lyset og stemningen med tripen. Jeg kan f eks raskt innbille meg at jeg kjenner tydelig lukt av pot selv om jeg vet at det er noe annet som avgir lukt, og det selv om det er veldig lenge siden jeg hadde befatning med pot. Det er ingen prinsipiell forskjell på duft- eller synshallusinasjoner. Jeg vil tro at effekten forsvinner etter en stund hvis den ikke blir videre stimulert eller gjort et stort nummer av.
Anonym bruker
"Lystig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det ser ut til at noe er blitt misforstått. Dette var et fenomen jeg var veldig klar over at jeg opplevde før jeg forsøkte flein. Fleinen gjorde ikke situasjonen noe verre i etterkant. Det gjorde det kun verre når jeg var påvirket.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det ser ut til at noe er blitt misforstått. Dette var et fenomen jeg var veldig klar over at jeg opplevde før jeg forsøkte flein. Fleinen gjorde ikke situasjonen noe verre i etterkant. Det gjorde det kun verre når jeg var påvirket.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er dem værre på flein, det er jo en direkte effekt av flein
Anonym bruker
"Lystig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Selvfølgelig er dem værre på flein, det er jo en direkte effekt av flein
Vis hele sitatet...
Naturligvis. Har heller ikke ment noe annet.

Jeg begriper ikke helt hvor alle misforståelsene kommer ifra, haha. Anbefaler alle å lese åpningsinnlegget nøye.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg og! Spesielt om det er mørkt og\eller nærmer seg 24 timer + uten søvn. Merker dog ingenting til det så lenge jeg har sovet nok. Var ikke oppmerksom på det før jeg prøvde psykedelika, men er enig med Alge i at jeg tror jeg har sett fenomenet før. Kan minnes sene lan-kvelder da eneste rusmiddel var red bull, hvor jeg mener å ha hatt lignende opplevelser.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg begriper ikke helt hvor alle misforståelsene kommer ifra, haha. Anbefaler alle å lese åpningsinnlegget nøye.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som missforstår hva?
Du lurer på om det er andre som har sett tracers uten drugs, sant? Det har vi svart på, og ja det er fult mulig og tydeligvis flere som har opplevd.
Og ja man trenger ikke ha tatt noe drug noen gang for å oppleve det

Om du fortsatt mener jeg har missforstått så skjønner ikke jeg hva du vil ihvertfall....
Sist endret av Alge; 11. august 2018 kl. 04:28.
Dette er et fenomen jeg opplever hele tiden hvis det brukes led-lys, da disse blinker i en frekvens som vi vanligvis ikke legger så godt merke til. Vi har sannsynligvis ikke samme frekvens hele tiden i synets/bevissthetens oppfattelse, jeg føler det varierer etter dagsform og om vi har medisiner/drugs i systemet. Svinger jeg hånda frem og tilbake i led-belysning, ser jeg mange hender etter hverandre. I vanlige glødepære-belysning, ser jeg kun ei hånd med motion blur.

Et eksempel på hvor vi veldig lett kan se dette, er å kikke på baklys av nyere biler som bruker led-lys, ved å bare flytte synet kjapt til side frem og tilbake når en har en bil med slike baklys i senter. Da vil en se mange enkelt-lys, kontra vanlige glødepærer som lager helt jevne striper. Noen biler har til og med slike lys foran også nå, da dette blir mer og mer vanlig. Jeg syns det er en veldig farlig utvikling at disse er lovlig å bruke.

Men kanskje TS mener en annen effekt enn dette? Har du mulighet til å finne eller lage et bilde som demonstrerer det du ser?