Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4791
Hei, jeg vurderer å skaffe meg en ebokleser f.eks. Kindle Paperwhite. Men har funnet ut at digitalt utlån fra norske bibliotek ikke er mulig med kindle, og jeg er lite interessert i å betale fullpris for norske ebøker fra bokhandlene. Fra før av pleier jeg å låne bøker på biblioteket eller kjøpe de brukt. Engelsk virker greiere, da amazon har mange titler til ganske OK priser, pluss at det virker som om det finnes flust med piratbøker på engelsk.

Jeg har sjekket på eBokbib, og dere løsninger støtter kun android og ios. Men hele poenget med en ebokleser vil jo være e-inkskjermen, og så vidt jeg vet finnes det ikke akkurat mange android-brett med e-ink. Finnes det noen måte man f.eks. kan kopiere bøker fra biblioteket (eBokBib) og overføre de til en Kindle? Finnes det en skjult kilde med gratis/billige ebøker på norsk? Eller er Kindle urelevant i Norge, med mindre man vil betale fullpris for alle bøkene?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har ikke klart å hente ut fra eBokBib, men noen fylker (blant annet telemark og nordland) bruker e-lån hvor du får DRM beskyttede epub filer.
Hvis lesebrettet støtter DRM kan du bruke de filene der.
Jeg kjenner ikke kindle, men jeg vet at sony har et brett som kan brukes.
Jeg har fått lastet ned epub-filen og overført det til datamaskin, men kan ikke forstå hvordan man skal kunne knekke DRMen. Har forsøkt med Calibre (med deDRM), Epubor sin DRM-remover samt ePUBee Magic. Felles feilkode er "unknown DRM". Betyr det at alt håp er ute, eller er det noen som har et nytt tips?
Problemet er nå løst! Kjører androidemulator (nox) på PC, og kjører et script som tar screenshots og skifter side automatisk, for å så kjøre OCR på bildene og kombinere de til en ebokfil. Ikke helt elegant, men det fungerer, og er mye mindre arbeid enn å gjøre arbeidet for hånd. Har lånt skriptet herifra.
Beklager trippelpost, men har litt mer info: For å få et brukbart og leselig resultat ved screenshotting av ebøker konverterer jeg screenshots til PDF i Adobe Acrobat, og dropper OCR da det ikke fungerte så bra som jeg ønsket. Man sitter da med en PDF-versjon av eboken som kan leses på kindle - men den vil være tungvinn å lese da Kindlen ikke er ideell til PDF-filer. Løsningen er programmet K2PDFOPT som cropper filen, fjerner marginer og gir deg en PDF-fil som faktisk er brukbar, med presets for de forskjellige kindlene, så teksten fyller skjermen med en fornuftig tekststørrelse. Noe tungvint, men etter å ha gjort dette første gang tok det meg kun ca 10-15 min for en bok på rundt 300 sider.

Ang. reklame på Kindle kontaktet jeg kundeservice og spurte om de kunne fjerne den med tanke på at jeg er norsk og reklamen ikke er veldig relevant, og de fjernet den uten spørsmål og uten kostnad
Kan noen utdype hvordan DRM-låst epub kan lastes ned? Eneste e-bok-utlån jeg er kjent med er eBokBib, og da får man bare begrensa tilgang i app, og selve epuben er vel kryptert og bortgjemt i app-minnet?
Sitat av krJo Vis innlegg
Kan noen utdype hvordan DRM-låst epub kan lastes ned? Eneste e-bok-utlån jeg er kjent med er eBokBib, og da får man bare begrensa tilgang i app, og selve epuben er vel kryptert og bortgjemt i app-minnet?
Vis hele sitatet...
Man må ha root-tilgang til enheten, også er det bare å søke på ebokbib i en filutforsker og hente ut de aktuelle filene. Men som jeg har gått gjennom over er det ingen av løsningene jeg har funnet på nett som har lykkes i å dekryptere epub-filen. Hvis du har lyst til å gi det et forsøk, men ikke har en rootet android enhet kan du f.eks. laste ned en android-emulator som Nox, skru på root-tilgang, og kjøre ebokbib slik.