Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3082
Jeg har en nevø som går elektro, og jeg vet at han ikke har prøvd Arduino før. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et Arduino-kit til han som bursdagsgave, men da jeg ikke har peiling på dette selv så er jeg litt usikker på hvilket starter-kit jeg bør kjøpe.

Jeg vil gjerne kjøpe et kit der man faktisk har alle komponentene man trenger for å lage noe, samtidig at man har nok komponenter til å faktisk lage noe kult. Er det noen som har noen tips? Er det forresten aliexpress som gjelder når man skal kjøpe Arduono?
Arduino sitt starter-pack er interessant. Kva som helst nettbutikk er grei, så lenge det er Arduiono©.
Jeg tror du bare kan gå å en tur på f.eks Kjell & Company og kjøpe en slik startpakke, du kan også kjøpe en Arduino Ethernet Shield i tillegg, dette kan han ha mye morro med.

Men å skal kjøpe noe som har «alle komponenter» er en ganske ambisiøst og håpløst, du kommer til å drukne i produkter og du kommer til å trenge et rimelig stort budsjett. Startpakken fra Kjell & Company inneholder et generelt komponent utvalg + developerboard og med Arduino Ethernet Shield så kan han koble det opp til nettverket og interaktivt styre kretsen fra f.eks datamaskin eller nettbrett.
Overskuddsmateriell
Bare å stikke å til Kjell & Company om du vil betale 5gangen i pris:
http://www.ebay.com/itm/1PCS-W5100-E...AAAOSwo0JWKdaF
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Bare å stikke å til Kjell & Company om du vil betale 5gangen i pris:
http://www.ebay.com/itm/1PCS-W5100-E...AAAOSwo0JWKdaF
Vis hele sitatet...
Så må du også vente i evigheter på det. Jeg bestilte en Arduino fra Kine og har nå ventet i 3 uker allerede og med en leveringstid på inntil 40 dager har jeg 3 uker igjen å vente. Samt større sjanse for å komme bort i posten underveis. Så du må bestemme. Kort levering eller lav pris.

Et fullt starter-sett fra Kina ligger på rundt 500 kr.

Lykke tid!
Sist endret av ivar_oslo; 31. oktober 2016 kl. 08:01.
Jeg gikk elektro og fikk et ganske innholdsrikt kit av min far, tror det kostet ca 1000 kr fra MAKE store Synes egentlig dette inneholdte mye dill (veldig små komponenter)

Et godt starterkit bør inneholde dette:
- LCD (16x2)
- Noen sensorer (lys, temperatur og eventuelt en liten mikrofon)
- RGB og vanlige leds
- Noen viktige motstander og kondensatorer
- 4 enkle knapper
- Potmeter
- Eventuelt noen servoer
+ Selvfølgelig en Arduino UNO, koblingsbrett og nok kabler
Sist endret av GreenRay; 31. oktober 2016 kl. 19:59.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Bare å stikke å til Kjell & Company om du vil betale 5gangen i pris:
http://www.ebay.com/itm/1PCS-W5100-E...AAAOSwo0JWKdaF
Vis hele sitatet...
Dette er ein replica. Har du tenkt å kjøpe ein replica til julepresang er du kjip, for det kortet kjem med null garanti. Du risikera å svi av Arduino-brettet fordi dei bruker lavkvalitet komponentar og prosedyrer.

Kilde: eigar av to Arduinos brent av billige shields.
Overskuddsmateriell
Jeg hadde heller kjøpt mer utstyr så man hadde endt opp på samme pris. Har aldri opplevd å brenne Arduinoer med billige shields, kun ved feilkobling.