Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2504
All the way up
God morgen freaks!

Er snart ferdig med 1. semester på høgskole, men sliter med matematikken.

Hele grunnskolen + videregående har matte alltid vært mitt sterkeste fag. Har nesten aldri åpnet en bok og gikk ut av videregående med 6-er i matte. Dette var P-matte som selvfølgelig er mye enklere en matten jeg har nå, men nok om det.

jeg regner med å lande på en C eller D i år, noe jeg ikke er fornøyd med.
Jeg har studert delprøvene, og ser at de eneste prøvene jeg har scoret 80%+ på er i temaer der man kan tegne grafer, skissere, eller vissualisere det på.

Jeg er som sagt veldig visuell av meg, og ser gjerne for meg mattematikken når jeg gjør den. Men klarer ikke det i temaer som feks. integrasjon og differensial likninger..

Jeg lurer rett å slett på om noen av dere er/var i samme båt, og kan gi meg noen tips, eller bare inspill generelt.

- Semis
Sist endret av semis; 25. november 2015 kl. 10:36.
Er ofte en overgang fra VGS-matte til Analyse(calculus)/lineær algebra på universitet/høyskole.

Sitt uformelt ned med studiekamerater og diskuter oppgaver i god tid før eksamensperioder er et tips.

Selv syntes jeg "Adams: Calculus var" en god bok-vet ikke om den brukes, eller engang anbefales av alle, men kan sikkert kjøpes som et komplement til gjengs kurslitteratur.
Kjenner meg god igjen der! Khan akademiet har vært til stor hjelp for meg
Føler jeg var i samme båt. Hadde elendige karakterer i matte da jeg gikk på vgs (neeesten stryk i MY-matte (P)) og lot det bare være med det.
Jobbet noen år og bestemte meg for å begynne med studier igjen.

Tok først et år forkurs på Bjørknes og fikk tettet igjen alle hull fra videregående og på høyskolen var det egentlig bare å legge masse tid i faget. Være i forelesninger, lese, diskutere og bruke youtube for å heve forståelsen.

Hvis du bruker nok tid, så faller ting på plass etterhvert. Med andre ord er det lurt å jobbe med faget hele året og ikke bare rett før eksamen.
Det kan hende du finner masse hjelp på denne siden her: http://patrickjmt.com/
Ellers så er khan, som nevnt over her en veldig fin læreressurs! Lykke til
Mange sliter med overgangen fra vgs til uni/hs fordi de var akkurat smart nok til å slippe å arbeide noe særlig med matte på vgs. Min beste anbefaling er å jobbe mer enn du er vant til. "Ekte" matte er vanskelig for alle og krever en del arbeid da du må sette deg inn i konsepter som er mer abstrakte og mer kontraintuitive enn matte på vgs. Støtter forslaget om khan acadamy også!

oppsumert: Dette er ikke matte for idioter, det krever mer arbeid men er desto gøyere å få til
Sist endret av jaan42; 25. november 2015 kl. 14:55. Grunn: staving
Jupp, avansert matematikk setter både høyere krav til forståelse/kreativitet og disiplin/regelforståelse. Veldig mange cruiser igjennom VGS med kun en av disse egenskapene, men for å overleve høyskole/universitetsmatematikken må begge disse parene med egenskaper opp mot minst 'akseptabelt' nivå.

Så, ikke føl deg for frustrert, for det er velkjent fenomen du møter. Om tallforståelsen din sitter, er kuren du trenger hardt, systematisk arbeid over tid for å få regneferdighetene opp på et nivå som gjør at tallforståelsen din igjen får utfolde seg.
Hva synes du er vanskelig med integrasjon og diff.likninger? Hva slags kurs har du? Mangler du kunnskap om algebra, eller kunnskap om funksjonsanalyse?

Er jo forståelig at du sliter med dette hvis du kun har hatt P matte før og har begynt rett på calculus
Sist endret av ali88; 25. november 2015 kl. 15:55.
For min del faller alt på hvor mye arbeid man legger i fagene. Hvis man har muligheten til å være en "lærer" for andre studenter så fanger du opp mye mer kunnskap enn det man gjør ved bare å pløye gjennom oppgavene. Jeg gikk ut av vgs med en 2'er i matematikk R2 - fikk en B på universitetet fordi jeg begynte å arbeide og hjelpe andre.

P-matte er en god del enklere og man lærer visualisering fremfor teorien. Hadde jeg vært deg vill jeg tatt et steg om gangen hvor jeg lærer meg hver enkelt formel, hvordan den brukes, hva den brukes til og hvordan jeg kan endre dem for å finne andre ledd i likningene.
Se/les mange forskjellige forklaringer av samme tema.
Ofte ting har klikka på plass hos meg etter tre forskjellige forklaringer, alle utelater forskjellige detaljer/sammenhenger, jeg trenger alle
Beste kildene jeg vet av er allerede nevnt.
+ http://tutorial.math.lamar.edu/

Jobb sammen med andre, prøv å forklar/diskuter konsepter, formler og løsningsteknikker med så mange som mulig.
Den siste uka før eksamen på forkurs gjorde jeg bare 1/2 eksamenssett om dagen, resten av dagen gikk med på å hjelpe folk som hadde spørsmål... lærte masse av å lære bort.

Jobb jevnt.
Regelmessighet > Mengde, imho