Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1673
Hei. Jeg har laga mitt første skikkelige låt, og vil høre hva dere synes om den. Den er laga med Ableton. Jeg er ute etter kritikk og tilbakemeldinger og vær konkrete på kritikken deres, hva jeg kunne forbedre meg osv!
Har ikke holdt på med elektronisk musikk veldig lenge kanskje par måneder, men med veldig store mellomrom der jeg jobbet skikkelig. Ellers har jeg ingen musikk erfaring fra før av, har ikke spillet noe musikkinstrument eller har ikke noe teori i bakgrunnen. Også vett jeg ikke om jeg har godt musikkøre. Så dette er laga ut hva jeg synes hørtes fint
Selve sangen har jeg hold på med i par uker, men som sagt med veldig store mellomrom der jeg jobbet, pga skolen.

https://soundcloud.c...rrrrr/05042015a
Jeg fikk "Lisa gjekk til skolen" assiasjoner til denne.
Det er ikke særlig positivt.
Sangen var alt for enkel og repetiv. Den ga meg ingenting dessverre.
Trådstarter
95 2
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg fikk "Lisa gjekk til skolen" assiasjoner til denne.
Det er ikke særlig positivt.
Sangen var alt for enkel og repetiv. Den ga meg ingenting dessverre.
Vis hele sitatet...
Hehehe. Jeg er selv ening i det at den blir alt for kjedelig. Har du noe tips til hvordan jeg kunne forbedre sangen? Lagge den mer spanende? Ikke så repetitiv som du sier?
Om du legger ved en link som fungerer ville det være en hel del lettere å komme med konstruktiv kritikk. Bare sånn til ettertanke, liksom.
Dette kommer til å høres veldig slemt ut, men det er sannhenten; du trenger ikke feedback enda. Du trenger å øve. Lær deg software, hardware, og teori. Derreter lager du låter. Det er liksom ikke noe vits i å si alt som er feil med låten, fordi hvis du endrer på alt som er feil er det ikke samme låt lenger, og da kan du like gjerne begynne på nytt.

Lag 10 låter, fra start til slutt, så kan jeg nesten garantere deg at du vil ha blitt tre-fire ganger så flink. Og hvis du blir så mye flinkere bare av å lage musikk, trenger du ikke feedback. Derimot når du er fullstendig fornøyd med en sang, og du lurer på om det er noen ting som skiller seg ut eller ikke passer, da kan du med fordel be om feedback fra andre.

Igjen, jeg innser at dette er hardt av meg å si, men jeg mener virkelig ikke noe vondt med det.
For meg høres det ut som om du bare har trykt på knapper og laget noe random noe. Minner litt om en rar intro til barnetv, vet ikke hvorfor jeg fikk den følelsen. Følte også at det var veldig usammenhengende og kaotisk.

Klikka på linken til Obster der, vet ikke om det var riktig, men den du postet fungerte ikke.
Sist endret av Relevant; 6. april 2015 kl. 21:45.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Lonely robot sier noe viktig her: Husk vi har alle en preferanse, en mening om hva som er bra. Som artist/kunstner er den vanskelige jobben å få talentet sitt opp på nivå med preferansen/smaken sin.

Ingen blir god over natta
Kunne brukt dette som soundtrack på et indie spill eller noe, ellers så ser det ut som noe du satte sammen ganske kjapt/testet og lekte deg litt rundt bruken av diverse lyder.

Kan anbefale deg fl studio om du skal lage sanger/beats. Er mange tutorials på hvordan du sampler riktig, setter opp en basic beat og hvordan du kombinerer lydene slik at de framstår sammensatt og synkronisert.

Send meg en PM om du lurer på noe, drev litt med fl studio for en stund tilbake.
Sist endret av Nraw; 6. april 2015 kl. 23:14.
Trådstarter
95 2
Takk, for alle svar. Noe jeg lurer på hvordan jeg kunne gjort slik at sangen blir ikke kjedelig og langsom? Er det noe triks jeg kunne lært meg? Ellers har dere generelle tips? Også vil jeg berre si dette er det første jeg har laget. Så jeg la sangen ut vist noen skulle svara vett hvor nivåe mitt ligger slik at det er lettere får dei å gi meg råd Fordi jeg er ute etter tips, råd, tilbakemelding osv.

Håper denne linken fungerer https://soundcloud.com/drdrdrdrdrdrrrrrr/05042015a
Sitat av Fobian Vis innlegg
Takk, for alle svar. Noe jeg lurer på hvordan jeg kunne gjort slik at sangen blir ikke kjedelig og langsom?
Vis hele sitatet...
Dynamikk. Men for å være ærlig, så ser jeg heller at du fortsetter å leke deg en stund og leser en del om temaet på nettet, enn å gå så mye inn på det. Sannheten er at slike ting kan ta år. Jeg har spilt gitar i over 10 år, produsert egen musikk over halvparten av det, og holdt på med musikkinnspilling- og produksjon i ett par år nå. Jeg er fortsatt ikke på ett stadie der jeg føler meg komfortabel med å spille inn så mye som en cover av en enkel, akustisk Skynyrd-låt og poste den på nettet.

Youtube har drøssevis med tutorials på alt fra musikkteori- og teknikk, til lydproduksjon og det som hører med. Begynn ett sted der.
Du må variere mer og bruke flere effekter. For kjedelig! ^^ Min brutale, men totalt ufaglærte mening.
Sitat av Fobian Vis innlegg
Takk, for alle svar. Noe jeg lurer på hvordan jeg kunne gjort slik at sangen blir ikke kjedelig og langsom? Er det noe triks jeg kunne lært meg? Ellers har dere generelle tips? Også vil jeg berre si dette er det første jeg har laget. Så jeg la sangen ut vist noen skulle svara vett hvor nivåe mitt ligger slik at det er lettere får dei å gi meg råd Fordi jeg er ute etter tips, råd, tilbakemelding osv.

Håper denne linken fungerer https://soundcloud.com/drdrdrdrdrdrrrrrr/05042015a
Vis hele sitatet...
Først og fremst, når du er ny på musikkproduksjon er det nok kanskje best å korte ned på lengde. Lag noe på 1 minutt. Bruk også god tid på hvert element du velger å bruke. På denne måten blir det kvalitet framfor kvantitet. Det blir mindre repetitivt og ensidig. Videre er det akkurat det samme som gaming, sport og redigering. Øvelse gjør mester. Bare lek deg fram og prøv nye ting og bruk programmet så ofte som mulig. Bruk også youtube som et verktøy. Sjekk ut så mange tutorials du bare kan og les deg opp på tips og tricks for nybegynnere ved hjelp av et enkelt google-søk. Husk å bruke flere, men ikke for mange, lyder og få dem til å komplimentere hverandre. Slik som det er nå, brukte du umulig over 10 lyder i denne sangen.

Husk at dette ellers er som alle andre hobbyer der ute; det tar tid. Så ta deg god tid om du ønsker å produsere noe av kvalitet.
Sist endret av Nraw; 7. april 2015 kl. 00:10.