Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 11946
I hele mitt liv har jeg aldri mottatt noe som helst støtte fra staten. Jeg er en dropout fra videregående, og har vel sånn sett slått oddsene og all motgangen fra "systemet" som sier man ikkje er verdt noe uten skolegang.

har de siste årene lagt på over 600 k i årslønn, og har såklart betalt noe innstihel**tte med skatt.

før når eg har dratt ut på tur har jeg sagt opp jobben, og levd på oppsparte midler. Jeg har aldri vert sykemeldt, aldri hatt noe med NAV å gjøre, aldri hatt trøbbel med loven, betalt alt jeg skulle av skatt.

I det hele tatt har jeg vert en mønsterborger...

Men nok er nok.
i fjor betalte jeg 240 000 i skatt. det er langt mer en hva jeg synes er rettferdig. og nå skal jeg ut på reisefot en stund.

NAV er jo en vanvittig labyrint, så jeg håper noen her har erfaring i hvordan man kan lure systeme litt..

Jeg regner med at man ikkje kan få dagpenger eller hva det heter om man er ute og reiser over lengre tid. jeg sier opp jobben, eventuelt permiterer meg om det gjør det lettere, (noen som vet?)

hvordan gjør man det for å få mest mulig for å gjøre minst mulig?

Det sier seg jo selv at det blir vanskelig å for eksempel møte opp på møter eller hva det skulle vere mens jeg er ute å reiser,

Noen som har peiling i NAV jungelen?
Så nå vil du bruke våre skattepenger til å reise rundt siden du har vært en mønsterborger slik som oss andre? Herregud for et opplegg...
For en som ikkje finner seg til rette på skolen, så blir man innprentet at man er ubrukelig og bare en belastning for samfunnet. dropper man ut må man jobbe 10 ganger så hardt for å komme seg noen vei. Man må jo snart ha bachelor for å kunne tørke seg i ræven.

for en uten papirer, som må kjempe mot dette systemet, uten å noensinne ha tatt noe igjen, bare for å bli takket med å måtte betale opp mot 40 % skatt til å støtte det systemet som har prøvd sitt beste på å sende en på NAV. slik at galskapen kan fortsette. mer papirer trengs for hvilken som helst jobb omtrent for hvert år som går.

poenget er at jeg er lei av å støtte et helt på tryne system som aktivt jobber i mot meg i hele livet., samtidig som det er helt "greit" at folk kan NAVe år ut og år inn fordi de ikkje gidder å jobbe.

Og dette er da for faen Freak.no ikkje kvinneguiden..
Dagpenger er vel det mest lønnsomme. Du får rundt 60% brutto av det du tjente ifjor eller de 3 siste årene, avhengig av hva som blir mest lønnsomt for deg. Hvis du sier opp jobben selv så er det 8 ukers karantenetid før dagpengene trer i kraft. Hvis du ble oppsagt er det 3 dager eller noe. Blir du oppsagt ved at du slår sjefen eller stjeler fra jobb, så regnes det som om du sa opp jobben selv. Mao. 8 ukers karantenetid.
Du må sende meldekort hver 14. dag.
Kan ikke reise utenlands, og NAV stalker deg på facebook. Har også hørt at NAV har kontroller på gardemoen for å finne navsnyltere.

Du kan når som helst få brev om å komme inn på et møte til NAV, og hvis du ikke møter opp har de rett til å frata deg den ytelsen du går på.
Kanskje du burde endre tittelen til "Hvordan snylte på fellesksapet og stjele fra NAV?"
Hva er det som gjør deg så spesiell at du føler du har rett til å stikke sugerøret ditt inn i fellesskapets kasse?
Du har jobbet og betalt skatt - gratulerer. Det har alle andre også. Men så forbruker du også av fellesskapet hver eneste dag. Du kjører på offentlige veier, bruker sikkert offentlig transport, har fått skolegang gratis og har gratis helsetjenester.

Det er pga av mennesker som deg at vi kanskje vil se at velferdsstaten vi idag lever i blir endret i årene fremover. Et hardere samfunn vil være konsekvensen av at folk svindler til seg midler fra NAV.

Et samfunn med personlige helseforsikringer, null arbeidsledighetstrygd der du må klare deg selv om du blir syk - det et samfunn du ønsker deg? Da anbefaler jeg deg heller å forsøke å få grønt kort til USA. Så kan kose deg med lav skatt og alle pengene du "sparer" i skatt. Så får vi håpe du ikke blir syk eller uten jobb da. Eller at barna du en dag får ikke blir syke eller får en kronisk lidelse.
Skal du ha penger fra nav så må du også stille på en ulike tiltak.. Så kan ikke se hvordan du skal få reist rundt på penger fra nav.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det sier seg jo selv at det blir vanskelig å for eksempel møte opp på møter eller hva det skulle vere mens jeg er ute å reiser
Vis hele sitatet...
Det der bør være et 2 egget sverd.

Kan man kun søke jobb i Norge?

Sitat av Racooon Vis innlegg
Dagpenger er vel det mest lønnsomme. Du får rundt 60% brutto av det du tjente ifjor eller de 3 siste årene, avhengig av hva som blir mest lønnsomt for deg.
Vis hele sitatet...
Husk det er tak på 6G, dersom man tjente 1.5 mill i året, får man kun 60% av 6 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Dette er en av de tingene som gjør at det burde vært degressiv skatt i Norge.

6G for 2014 var: 523968

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Skal du ha penger fra nav så må du også stille på en ulike tiltak.. Så kan ikke se hvordan du skal få reist rundt på penger fra nav.
Vis hele sitatet...
Kan man kun søke jobb i Norge?

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men så forbruker du også av fellesskapet hver eneste dag. Du kjører på offentlige veier, bruker sikkert offentlig transport, har fått skolegang gratis og har gratis helsetjenester.
Vis hele sitatet...
Dette er samfunnets fortjeneste ikke individed, de tingene du nevner gir et lavere nivå av kriminalitet og bør være en forutsetting for i det hele tatt å betale skatt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er pga av mennesker som deg at vi kanskje vil se at velferdsstaten vi idag lever i blir endret i årene fremover. Et hardere samfunn vil være konsekvensen av at folk svindler til seg midler fra NAV.
Vis hele sitatet...
Dette er også 2 sidig, dersom vedkommende tar denne "ferien" som selvmedisinering fordi vedkommende har brent av for mye energi, kan dette kanskje være rein terapi og gavne samfunnet.
Sist endret av nudo; 2. mars 2015 kl. 09:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alt tullpratet om hvordan du har blitt motarbeidet av systemet kan du fint legge fra deg. Du har åpenbart klart deg helt fint uten skolegang og du har på ingen måte hatt det verre enn andre hva gjelder innbetaling av skatt. Systemet fungerer relativt bra, og at du når er lei av å jobbe og vil reise rundt på statens regning har ingenting med det å gjøre.

Dersom du har sagt opp jobben så er det arbeidsledighetspenger / dagpenger som gjelder. Du får drøyt 60% av det du tjente i fjor eller snittet av siste 3 år, men ikke mer enn 6G.

Det hele er veldig greit opplyst om på NAV sine hjemmesider.

Sitat av GrønnUgle
Og dette er da for faen Freak.no ikkje kvinneguiden..
Vis hele sitatet...
Joda, det er jo det, men du må ikke regne med at folk reagerer noe mer positivt på noen som sutrer over hvor hardt de har hatt det med 600K i årsinntekt og nå vil snylte på resten sine skattepenger slik at de kan ta seg ekstra lang ferie for å reise...
Sitat av nudo Vis innlegg

Dette er samfunnets fortjeneste ikke individed, de tingene du nevner gir et lavere nivå av kriminalitet og bør være en forutsetting for i det hele tatt å betale skatt.Dette er også 2 sidig, dersom vedkommende tar denne "ferien" som selvmedisinering fordi vedkommende har brent av for mye energi, kan dette kanskje være rein terapi og gavne samfunnet.
Vis hele sitatet...

Så i din verden så nyter ikke du du godt av allmenne tiltak? Slik som NSB feks? Eller å kunne få nødvendige operasjoner og helsetjenester? Vel om du er en 15 åring i sen trassalder som bare gamer hjemme i kjelleren så er det kanskje vanskelig å se at våre felles goder også gagner oss på individ nivå. Men den dagen du blir gammel nok til å ta lappen og kjøpe deg et kjøretøy så vil du forstå.

Nå må du slutte å retteferdiggjøre kriminalitet. Å svindle NAV er kriminalitet av verste sort i mine øyne. For da tar du penger fra gamle, svake og syke.

For min del å du gjerne bøffe en kvarting, smugle eller selge heimert. Det går på din egen samvittighet. Men å stjele fra fellesskapet det rammer oss alle. På lik linje med at vi alle svir for at noen lassaroner svindler på forsikringen.

Bare det at å stjele fra NAV kan på sikt gi et ennå større problem enn en kostbar forsikring. Om mange nok svindler NAV så vil vi over tid ikke ha råd til de velferdsgodene nasjonen møysommelig har bygd opp siden etterkrigstiden.
At du betaler mye skatt er da for fanden ikke grunn for å snyte fellesskapet for penger fordi du skal ut å reise. Jeg er helt enig at det er mye penger, men skattenivået i Norge er faktisk ikke noe verre enn land, i hvert fall ikke på inntekt.

Jeg har hatt mitt å gjøre med NAV, dog ikke nå lenger, men jeg er kroniker og valgte seg å reise, men den dagen jeg dro sa jeg fra meg alle rettigheter, og min lønn var peanuts i forhold til det du har, og jeg har huslån og bil. Reiste i flere måneder. Med en sånn inntekt burde du kunne klare å spare opp penger til en solid reise. Per i dag tjener jeg 200k mindre enn deg i året og har fortsatt råd til å reise jevnt og trutt, alt handler om prioriteringer.

Det blir sånne som deg som setter oss som faktisk har eller har hatt behov for hjelp fra nav i et dårlig lys.

Spar opp penger og søk om permisjon.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
I hele mitt liv har jeg aldri mottatt noe som helst støtte fra staten. Jeg er en dropout fra videregående, og har vel sånn sett slått oddsene og all motgangen fra "systemet" som sier man ikkje er verdt noe uten skolegang.

har de siste årene lagt på over 600 k i årslønn, og har såklart betalt noe innstihel**tte med skatt.

før når eg har dratt ut på tur har jeg sagt opp jobben, og levd på oppsparte midler. Jeg har aldri vert sykemeldt, aldri hatt noe med NAV å gjøre, aldri hatt trøbbel med loven, betalt alt jeg skulle av skatt.

I det hele tatt har jeg vert en mønsterborger...

Men nok er nok.
i fjor betalte jeg 240 000 i skatt. det er langt mer en hva jeg synes er rettferdig. og nå skal jeg ut på reisefot en stund.

NAV er jo en vanvittig labyrint, så jeg håper noen her har erfaring i hvordan man kan lure systeme litt..

Jeg regner med at man ikkje kan få dagpenger eller hva det heter om man er ute og reiser over lengre tid. jeg sier opp jobben, eventuelt permiterer meg om det gjør det lettere, (noen som vet?)

hvordan gjør man det for å få mest mulig for å gjøre minst mulig?

Det sier seg jo selv at det blir vanskelig å for eksempel møte opp på møter eller hva det skulle vere mens jeg er ute å reiser,

Noen som har peiling i NAV jungelen?
Vis hele sitatet...
Vel det vil bli vanskelig og mye knoting, men hvor det finnes en vilje finnes det en vei... Det beste ville kanskje vært å gå for sykepenger eller APP, da sjansen for å måtte møte opp mest sannsynlig er mindre enn ved dagpenger.. Deretter gjelder det å ha en god venn som er villig til å enten lage et tvillingkort av en av sine kontoer evt. åpne en ny konto i sin bank og bestille et kort til den som du kan låne mens du reiser.

Videre er det å få denne vennen din til å sende meldekort, gå i nettbanken din, overføre fra din konto til den kontoen du låner, ja du skjønner sikkert tegningen.. Jeg tror også det vil være gunstig å ordne deg yttelsen noen måneder før avreise da de fleste møter og den slags skjer i begynnelsen, lykke til
Kjøp deg hus/bil/båt... mer gjeld=mindre skatt :-)
Øøh, hvor er alle moderatorene som sier at vi skal svare på spørsmålet og ikke komme med moralprekner? Gjelder det bare meninger man er enige med? Håper ikke det.

Hvis du skal legge ut på reisefot fra fast jobb i norge har du jo alle muligheter til å forlenge reisen ved skattepenger og feriepenger. Ser ikke hvorfor du skal ha noe med nav å gjøre før du kommer tilbake og er blakk. Hvis du vil reise utenlands på nav støtte så kan du det for 3 mnd dist jeg hørte om det, men det gjalt bare europa. Uansett. Hvis du ikke har krav på støtte fra nav (krav: du har ingenting) Så ikke tenk på nav, eller skattebetalerenes urettferdigheter. Reis, og tenk på sånt senere.
Det enkleste og mest lønnsomme er vel langtidssykemelding? Kommer hjem til jobb, får bedre betalt enn noe annen løsning og relativt lite kontroll med hvor du befinner deg i verden (selv om det ikke er lov å reise utenlands på ferie mens du er sykemeldt uten videre).
Har man krav på dagpenger og får dette, så er det vel ikke snylting, man får det man har krav på i forhold til hva man har betalt inn osv.

Dersom GrønnUgle ønsker å slutte i jobben og motta dagpenger i stedet, så er ikke det noe mer snylting enn å motta uførepensjon, sykepenger, barnetrygd eller andre ytelser fra NAV, så lenge det er rettmessige ytelser.

Forøvrig er det ikke noe problem å reise, eller sågar flytte til utlandet mens man har stønader fra NAV, så lenge det gjøres på riktig måte og man følger opp de gjeldende kravene :

https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...rygden/Ytelser

.
Vel, er ikke dagpenger noe man får om man blir permittert eller av annen grunn mister jobben? Tror ikke man kvalifiserer om man slutter i jobben av fri vilje..

"Dagpenger kan gis til personer som har fått redusert arbeidstiden sin med minst 50 prosent som følge av arbeidsledighet, og som har fått redusert inntekt på grunn av dette. Arbeidsledige kan få dagpenger i inntil 52 uker dersom tidligere inntekt var under 2 G, og ellers i inntil 104 uker."

https://www.regjeringen.no/nb/tema/a...nger/id573563/
Sist endret av Prblmvksn; 2. mars 2015 kl. 18:59.
Alternativet til ingenting er å melde seg ledig. Du får karantenetid før du får dagpenger siden du sier opp jobben selv.

Deretter må du sende meldekort og stille på tiltak hos Nav om de krever dette. Du kan selvsagt reise selv om du i utgangspunktet ikke har lov til dette. Det går så lenge det går, og jeg vet ikke om de kan kreve pengene tilbake.

Du kan også ta med deg dagpenger til ett annet land mens du søker jobb der. Jeg kjenner ikke til reglene rundt dette men det er en mulighet.

Man kan ha helserelaterte plager som gjør at de lettere innvilger ferie i utlandet med betaling.

Det enkleste er vel å ikke ha noe med Nav å gjøre slik at du betaler for turen din selv.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Vel, er ikke dagpenger noe man får om man blir permittert eller av annen grunn mister jobben? Tror ikke man kvalifiserer om man slutter i jobben av fri vilje.
Vis hele sitatet...
Man kvalifiserer til dagpenger dersom man får redusert arbeidstiden sin med minst 50 prosent som følge av arbeidsledighet, uavhengig av hvorvidt det er fordi man fikk sparken eller selv sluttet, men som tidligere nevnt her økes ventetiden fra 3 dager til 8 uker dersom man er selv er skyld i den reduserte arbeidstiden.

Sitat av NAV
Når du søker dagpenger vil du ikke få dagpenger de tre første dagene. Disse dagene kalles ventedager. Hvis du selv er skyld i at du mistet jobben, og du ikke har en rimelig grunn, så blir ventetiden forlenget med minst 8 uker.
Vis hele sitatet...
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...sledig.893.cms

Stønad man har krav på er selvfølgelig ikke snylting.
Nav kaller inn personer med 3mnd mellomrom.

Det er bare å la en person i norge fylle ut meldekortet.

New Zealand og Australia er fine nå. 3mnd der nede er passe.

Etterpå er 3mnd i Asia å anbefale, men blir for varmt om sommeren.

Lykke til
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Nav kaller inn personer med 3mnd mellomrom.

Det er bare å la en person i norge fylle ut meldekortet.

New Zealand og Australia er fine nå. 3mnd der nede er passe.

Etterpå er 3mnd i Asia å anbefale, men blir for varmt om sommeren.

Lykke til
Vis hele sitatet...

Det er bare tull.
Har gått på dagpenger siden begynnelsen av 2014 og jeg var KUN på 1 møte i begynnelsen for å kartlegge situasjonen min, og for å få en times tid med rådgivning fra NAV. Har aldri blitt innkalt til møte. De har derimot sendt meg jobbannonser i posten og bedt meg søke på de, i tillegg til å ringe meg 2 ganger iløpet av 1 år for å høre hvordan det går. Med tanke på hvor lenge jeg har gått arbeidsledig.


Om man vil så kan man reise til utlandet uten å bli oppdaget over lengre tid, hvis man virkelig vil. Blir du tatt får det jo sine konsekvenser.
Sitat av adeneo Vis innlegg
Har man krav på dagpenger og får dette, så er det vel ikke snylting, man får det man har krav på i forhold til hva man har betalt inn osv.

Dersom GrønnUgle ønsker å slutte i jobben og motta dagpenger i stedet, så er ikke det noe mer snylting enn å motta uførepensjon, sykepenger, barnetrygd eller andre ytelser fra NAV, så lenge det er rettmessige ytelser.

Forøvrig er det ikke noe problem å reise, eller sågar flytte til utlandet mens man har stønader fra NAV, så lenge det gjøres på riktig måte og man følger opp de gjeldende kravene :

https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...rygden/Ytelser

.
Vis hele sitatet...

Er du seriøs nå? Du mener at om en person slutter i jobb fordi vedkomende ikke orker å jobbe mer så har de en soleklar rett til penger fra Nav? Gjelder dette selv om personen ikke er reell arbeidssøker?

Og du mener TS bare kan snylte på staten pga at han har betalt skatt og således har "rett til trygd"? I din verden så er det like selvsagt som at syke mennesker som ikke kan jobbe blir uføre, eller småbarnsforeldre som mottar barnetrygd, eller syke folk med sykepenger.

Greia her er jo at TS forsøker å rettferdigjøre over for seg selv at det er OK å svindle Nav - for han har jo stakker betalt så mye i skatt. Og har jo stakker ikke tatt seg en utdanning. Det er jo så synd på ham stakkar. Og så tjener fyren 600.000 i året. Jeg vil si at med så høy lønn så klarer jo fyren seg fint - til tross for manglende utdanning. Ts trenger bare å realitetsorientere seg litt. Han har ingen som helst grunn til å svindle fellesskapet.

Røkke har heller ikke utdanning...........

Sitat av trikker95 Vis innlegg
Slenger på et lite spørsmål.
Kan man få dagpenger av NAV når jeg går på skole når det slik at stillingen min krever teknisk fagskole for å få fortsette i stillingen? Dette er IKKE for å snylte staten fordi jeg ikke gidder å jobbe, men er vanskelig å kunne leve at en liten deltidsjobb når man går full skole og samtidig må betale for bolig, mat og reiseutgifter?
Vis hele sitatet...

Du får gjøre som alle andre studenter. Søk om lån fra statens lånekasse.
Så studerer du og fortsetter i din deltidsjobb. Du får bedre økonomi pga studielånet kommer på toppen av din lønn fra deltidsjobb og du opparbeider deg samtidig verdifull kompetanse og arbeidserfaring.


De aller fleste studenter har jobb ved siden av studiene for å klare å få det til å gå rundt. Det klarer du også.
Sist endret av frtoretang; 3. mars 2015 kl. 10:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Du kan jo klage på ryggvondt, det er vanskelig å si noe på. Eller angst.

Uansett har du vel opparbeidet deg både 1 og 3G, så arbeidsavklaringspenger i 3-6 mnd burde være reelt om det er noe som "Hindrer" i å jobbe

Enig med deg forresten, skatter meg i hjel selv, får ikke noe igjen for det.
Ingen i Norge skatter seg ihjel. Du skatter etter hva du tjener. Hadde det ikke vært for hvordan velferdsstaten fungerer, så hadde du ikke hatt samme muligheter til å lykkes. Å tro noe annet er bullshit. Skolevesenet er bare en liten del av det, og selv om den delen ikke fungerte for deg, så kan du ikke påstå at du har klart deg på tross av staten. I Norge er det enkelt å få seg jobb og og enkelt å ta utdannelse. Man har fryktelig gode arbeids- og lønnsvilkår, uansett hva du jobber med så vil du tjene nok til å leve greit. Man har også et godt helsevesen som tar vare på deg hvis du blir syk.

Velferdsstaten gir deg hjelp når du trenger det. Å utnytte seg av dette uten å trenge det er forkastelig.

Hvis man fortsatt er overbevist om at alt man har opplevd av suksess i livet er på tross av velferdsstaten, så vil jeg anbefale å komme seg til et annet land med en helt annen samfunnstruktur. Når du har kommet dit du har kommet med en velferdsstat som tydeligvis bare holder deg tilbake, så kan det ikke finnes grenser for hva du vil oppnå andre steder. God tur.
Sist endret av danielsk; 3. mars 2015 kl. 11:41.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er du seriøs nå? Du mener at om en person slutter i jobb fordi vedkomende ikke orker å jobbe mer så har de en soleklar rett til penger fra Nav? Gjelder dette selv om personen ikke er reell arbeidssøker?

Og du mener TS bare kan snylte på staten pga at han har betalt skatt og således har "rett til trygd"? I din verden så er det like selvsagt som at syke mennesker som ikke kan jobbe blir uføre, eller småbarnsforeldre som mottar barnetrygd, eller syke folk med sykepenger.
Vis hele sitatet...
Hvis du klarte å få det ut av det jeg skrev, så er du god.

Det jeg mener er at dersom man har krav på dagpenger, uansett om vedkommende slutter i jobben sin av fri vilje og får åtte ukers ventetid, så har man krav på dagpenger, og det er ikke snylting å motta en stønad man har krav på, så lenge man oppfyller forutsetningene for å få den stønaden.

Men, det er altså krav til at man er reell arbeidssøker og leverer meldekort osv. slik at det er vel innlysende at man må oppfylle de kravene, men man kan fremdeles helt fint slutte i jobben og reise til utlandet med dagpenger, så lenge utenlandsoppholdet er avklart med NAV og i henhold til gjeldende regelverk, som var det jeg skrev tidligere, men du klarte tydeligvis ikke å lese der hvor det sto "så lenge det er rettmessige ytelser" ?

Hvor mye penger GrønnUgle har i banken eller i lønn er irrelevant, alle har like vilkår i dette landet, slik at Røkke har like mye rett til uførepensjon, dagpenger, gratis sykehusopphold og andre goder, som alle andre norske statsborgere, uansett formue og inntekt, med unntak av behovsprøvde stønader, eller mener du at enkelte ikke bør få slike goder fordi de allerede har "nok", og hvem skal i så fall bestemme hvor mye som er "nok", deg ?
Sist endret av adeneo; 4. mars 2015 kl. 06:58.
Unlicensed Surgeon
Og dette er da for faen Freak.no ikkje kvinneguiden..
Vis hele sitatet...
Den føler jeg treffer godt, om man aktivt går inn på Freak, og undergrunn forumet så MÅ man være forbredt på å møte spørsmål som normalt-sett anses som umoralsk?!

Så on topic:

Dagpenger - tjente du 600 000 i fjor vil du få maxbeløpet som er ca 330 000kr i året.

Ferietur på dagpenger:
  • Uten betaling (skriv i meldekortet at du har vært i utlandet) -> Helt greit, ingen problem
  • Med betaling (Jug i meldekortet) -> Gjør via Norsk proxy, og ikke tiltrek noe uønsket oppmerksomhet til deg selv, så går det stortsett greit.

Om du virkelig vil holde deg innenfor loven, OG motta dagpenger i utlandet er det her den eneste muligheten jeg vet om: Søke arbeid i et annet EØS-land med norske dagpenger


Hvordan få dagpenger:
  1. https://www.nav.no/no/Person - Register deg som arbeidsøker
  2. Søk om dagpenger - Husk å legge ved kopi av arbeidsavtale / oppsigelse!
  3. I starten er det mulig NAV vil kalle deg inn til møte, vis der at du er litt ressursterk, og søker jobb aktivt så vil de ikke plage deg på en GOD STUND.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nå må du slutte å retteferdiggjøre kriminalitet. Å svindle NAV er kriminalitet av verste sort i mine øyne. For da tar du penger fra gamle, svake og syke.
Vis hele sitatet...
I et land som er offentlig sponset for å gå på dop syns jeg du tar med litt for få i hvem man tar penger fra ved å melde seg inn i det som faktisk er samfunnet i dag. Det er ikke lenge siden at det sto i en norsk avis at omkring 20% av landets befolkning tok del i det å skape verdier. Sier du at 80% er gamle, svake og syke?

Fordi om jeg er ung og liker å spille MineCraft så betyr det ikke at jeg ikke følger med i media.
Sist endret av nudo; 5. mars 2015 kl. 06:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Racooon Vis innlegg
Kan ikke reise utenlands, og NAV stalker deg på facebook.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke slenge ut slike påstander uten at du kan referere til en kilde!
Hvis du tenker på en "åpen" facebook profil skjønner jeg, men NAV har ikke mer tilgang til brukerkontoer enn hva vanlige folk har.
Har man åpen profil på facebook og reiser på ferie med dagpenger er man passe smart.
Sitat av nudo Vis innlegg
I et land som er offentlig sponset for å gå på dop syns jeg du tar med litt for få i hvem man tar penger fra ved å melde seg inn i det som faktisk er samfunnet i dag. Det er ikke lenge siden at det sto i en norsk avis at omkring 20% av landets befolkning tok del i det å skape verdier. Sier du at 80% er gamle, svake og syke?
Vis hele sitatet...

Er det jeg eller du som har et pågående hjerneslag nå? Det jeg leser gir ingen mening what so ever.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Du kan jo klage på ryggvondt, det er vanskelig å si noe på.
det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er vanskelig, du må igjennom MR f.eks for å bevise at du har utsklidd skive, prolaps, osv.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er det jeg eller du som har et pågående hjerneslag nå? Det jeg leser gir ingen mening what so ever.
Vis hele sitatet...
Tror det er deg, det var ikke vanskelig å skjønne.
Sist endret av SkittenKanyle; 5. mars 2015 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
få noen andre til å hjelpe deg til å ta ut penger fra kontoen din så sende dem videre til deg via moneygram eller western union etc, så nav ikke ser på kontoutskriftene at du oppholder og tar ut penger i utlandet, du kan da ikke lenger få penger av nav hvis de ser det, vet ikke hva slags stønad du er på men hvis du bare har sosialhjelp, AAP, dagpeenger å sånn må de ikke få sett at du tar ut med bank kortet ditt i utlandet i lange perioder
Sitat av Obster Vis innlegg
Så nå vil du bruke våre skattepenger til å reise rundt siden du har vært en mønsterborger slik som oss andre? Herregud for et opplegg...
Vis hele sitatet...
Ettersom han er dropout fra vidregående så har han ikke brukt skattepengene på skolegang som koster ca 3-400k, kan bare tenke på det som at han tar litt tilbake fra tidligere år
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg


Tror det er deg, det var ikke vanskelig å skjønne.
Vis hele sitatet...

Da vil jeg gjerne at du forklarer det skikkelig for meg. For det gir fortsatt ingen mening for meg.

I et land som er offentlig sponset for å gå på dop syns jeg du tar med litt for få i hvem man tar penger fra ved å melde seg inn i det som faktisk er samfunnet i dag.
Vis hele sitatet...

Hvem man tar penger fra ved å melde seg inn i det som faktisk er samfunnet??


Jeg har fortsatt talen i behold, sjangler ikke når jeg går og har normal armstyrke og koordinasjon. Jeg velger å ta det som tegn på at det ikke er jeg som har et pågånde hjernedrypp.
Sist endret av frtoretang; 7. mars 2015 kl. 07:57.
Her var det mange moralprekener og meninger.

Jeg regner med at bedriften ansetter en annen person i stillingen så rent samfunnøkonomisk er ikke dette noen katastrofe.

Saken kan ha mange sider og velger trådstarter å stå jobben sin kan man ende opp utbrent og gå over på sykemelding. Det å ta en pause fra arbeidet kan være lurt i mange tilfeller men hvorvidt samfunnet skal betale for det forstår jeg det er delte meninger om.

Har man en drittjobb er det forstålig at man blir syk av og til, som en direkte følge av jobben, og som en velferdsgode vi betaler skatt for skal man da få sykemelding. Om man velger slutte istedet og heve dagpenger så er dette en opparbeidet rett og ett privat valg etter min mening. Størrelsen på utbetalingen varierer jo etter hva man har tjent og bidratt med gjennom tiden. Vi lever i ett velferdsamfunn i veldig høy grad og enten man er sykemeldt eller ledig så kan man fint være dette utenlands. Kan ikke forstå at opphold i Norge er noe å kreve i det hele tatt.

Men disse latterlige reglene kan debatteres og det er flott med diskusjoner på hva man kan gjøre for å unngå å rammes av regelverket.
Det er ikke tull at NAV i sine retningslinjer kaller inn med jevne mellomrom, men de har jo begrenset med kapasitet. Bare fordi du ikke ble innkaldt betyr ikke det at det er tull, dette har jeg fra NAV ansatt! Om du sitter hjemme på sofaen og får liggesår eller loffer litt på kanariøyene og slukker tørstem i baren der, er det så umoralsk? Så kan du reise hjem når Norwegian slutter å streike.