Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1875
Hei! Jeg flyttet nylig inn i en studenthybel i Tromsø. I hybelen er det en kontakt i veggen som skal gi tilgang til internett. Kabelen sitter godt fast i begge ender, men jeg får ikke signal. Det står bare "nettverkskabel koblet fra.". Er det noen som vet hvordan dette kan løses?

Takker på forhånd for svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja. Du kontakter utleigar.
Trådstarter
20 0
Det er litt vanskelig mtp at det er lørdag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kratic Vis innlegg
Det er litt vanskelig mtp at det er lørdag.
Vis hele sitatet...
Ok. For vi veit ingenting om tilgangsteknologi - er det ethernet, dsl, prosedyrer for oppkopling av port / autentisering etc.

Så du får greie deg utan internett då.
Sitat av Kratic Vis innlegg
Det er litt vanskelig mtp at det er lørdag.
Vis hele sitatet...
Har utleier kun mobil i ukedagene, eller tenker du mer på at det er frekt å ta kontakt på en lørdag?
Sitat av Obster Vis innlegg
Har utleier kun mobil i ukedagene, eller tenker du mer på at det er frekt å ta kontakt på en lørdag?
Vis hele sitatet...
Siden det er studenthybel vil jeg anta at de bare er tilgjengelig i et visst tidsrom på hverdager.
Trådstarter
20 0
Jeg er veldig grønn på dette området. Hjelper det om jeg linker til denne? http://uit.no/Content/319375/Student...indows%207.pdf

Sitat av ps3 Vis innlegg
Siden det er studenthybel vil jeg anta at de bare er tilgjengelig i et visst tidsrom på hverdager.
Vis hele sitatet...
Ja, altså jeg må da evt ringe IT-avdelingen på UiT på mandag. Det var det jeg mente. De er nok ikke på jobb i helgene :P
Sist endret av Kratic; 3. mai 2014 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du får opp at nettverkskabelen er koblet fra betyr det at enten er kabelen ødelagt. maskinen din problemet eller så har ikke sito patchet opp kontakten på hybelen din. Du kan teste med en annen kabel om du har en tilgjengelig, men hjelper ikke det må du nok si ifra om dette på mandag så de kan få fikset det.
Trådstarter
20 0
Sitat av etse Vis innlegg
Om du får opp at nettverkskabelen er koblet fra betyr det at enten er kabelen ødelagt. maskinen din problemet eller så har ikke sito patchet opp kontakten på hybelen din. Du kan teste med en annen kabel om du har en tilgjengelig, men hjelper ikke det må du nok si ifra om dette på mandag så de kan få fikset det.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Jeg bor på studenthybel i Kongsberg, og hadde samme problemet når jeg flyttet inn. Tok kontakt med utleier som kom og testet porten i veggen og fant ut at forrige leieboer hadde skadet den. Elektriker kom og ordnet det på 5-10 minutter, så var alt i orden

Det kan jo være en defekt kabel eller PCen din som er problemet, dog.
Sist endret av NijO; 3. mai 2014 kl. 16:43.
Sitat av etse Vis innlegg
Om du får opp at nettverkskabelen er koblet fra betyr det at enten er kabelen ødelagt. maskinen din problemet eller så har ikke sito patchet opp kontakten på hybelen din. Du kan teste med en annen kabel om du har en tilgjengelig, men hjelper ikke det må du nok si ifra om dette på mandag så de kan få fikset det.
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke. Du må sette opp EAP på lik linje som på universitet for å få internett-tilgang. Om den ikke er satt opp EAP her får man faktisk beskjed om at nettverkskabelet er koblet fra etter at han har forsøkt å koble seg på. Har fått det selv mange ganger når EAP-serveren sliter.

Uansett, her er guiden for å sette opp pålogginga

http://uit.no/startsida/orakelet/fra...ment_id=322349
Sist endret av DumDiDum; 3. mai 2014 kl. 16:43.
DumDiDum kom meg i forkjøpet, det er enkel prosedyre å sette opp nett på studenthyblene i Tromsø, så lenge man følger guiden til punkt og prikke.
Trådstarter
20 0
Takk skal dere ha! Jeg får forhåpentligvis internett i løpet av uken. Jeg har snakket med gutta på IT-avdelingen og de sier at kontakten i veggen er avslått. Det er visst standard prosedyre når noen flytter ut. Så det er nok ordnet om et par dager.
Trådstarter
20 0
Det viste seg at det er kontakten i veggen som er død. Har nå fått riktig brukernavn og passord, som jeg ikke hadde fra før av + at jeg har gjort alle de nødvendige konfigurasjonene, men det står fortsatt "nettverkskabel frakoblet". Jeg ringte IT og forklarte situasjonen. Da fikk jeg beskjed om å prøve med en annen pc og kabel, men akkurat det samme skjedde. Så jeg får bare håpe at de kommer og fikser det snart.. Det er vanskelig å leve i denne tiden uten internett.
Ring vaktmesteren, de er vanligvis rimelig raske på å ordne slikt.
Trådstarter
20 0
Ja, nå ser det ut til å løse seg. De skal komme fra Canal Digital og se på problemet. Det skal ikke være lett skjønner du :P