Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2806
Heisann folkens! Sitter nå med et stort problem. Er en mann på 22 år år og skal prøve å være kort.

For et halvår siden så spurte en kompis av meg om han kunne kjøpe en mobil å abonnomang på mitt navn. jeg sa ja så dum som jeg var for jeg visste ikke helt konsekvensene. Når mobilregningene ble sendt ut, ble de sendt ut til min gammle adresse. Så det ble purring og inkassoer av de, mens de bare lå i min gammle postkasse. Kompisen min har sagt at det var greit at han kunne betale. Regningen hadde kommet på 9000,-. Han betalte første så nå er den på 7,500 kr. Jeg har ikke hørt fra "kompisen" min på lenge og er redd for at han ikke skal betale den.

Da lurer jeg på. Er det noe jeg kan gjøre for at regningene kan bli satt over i hans navn eller er det noen mulighet for noe som helst, eller er dette jeg må ordne opp i selv? Er det virkelig ikke noe jeg kan gjøre?
si opp avtalen, står i dit navn så det bør jo ikke by på store problemer.
Avtalen er sagt opp for lenge siden. Beløpet er hva som er problemet nå. For han har "stukket av fra regningen".
Du står som juridisk ansvarlig for denne. Du må gå til privat søksmål mot kompisen din for å få dette ut av verden (Kreve penger tilbake fra han) Det er lite til ingen vits i å anmelde dette da du har satt navnetrekket ditt på dette.

Hvis abonementet skal over på kompisen din må kompisen din selv/dere sammen ta kontakt med teleleverandøren og ordne opp.

PS. Skaff deg nye venner.
Sist endret av Mxzyzptlk; 25. november 2013 kl. 16:14.
Finn ut hvor han og foreldrene hans bor. Reis hjem til han på døra og krev regningen betalt mens du ser på. Sørg for å ta en kopi av den, i tilfelle noe skulle gå galt. Funker ikke dette sier du det rett som det er at du kommer til å ta kontakt med foreldrene hans og be dem om å hjelpe han med betaling. Evt. dra på døra til foreldrene og ta det opp med de personlig, mye bedre.
Så er det vel egentlig å håpe på det beste. Du står relativt svakt juridisk sett tror jeg.
Saken er tapt for din dèl. Hvem som bruker abbenomentet DU har tegnet driter teleoperatøren lang vei i å tar ikke hensyn til dette da det er ditt ansvar.
Begynn å betal på den før du kjører deg selv mer på ræv. Desto lenger du venter på "kompis" jo mer må du betale til syvende å sist.
Om du skulle gått til privat søksmål vil du ha sterkere grunnmur om du kan vise at du har betalt å tapt penger enn om du bare har latt det gå.

Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Finn ut hvor han og foreldrene hans bor. Reis hjem til han på døra og krev regningen betalt mens du ser på. Sørg for å ta en kopi av den, i tilfelle noe skulle gå galt. Funker ikke dette sier du det rett som det er at du kommer til å ta kontakt med foreldrene hans og be dem om å hjelpe han med betaling. Evt. dra på døra til foreldrene og ta det opp med de personlig, mye bedre.
Så er det vel egentlig å håpe på det beste. Du står relativt svakt juridisk sett tror jeg.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være under 18 eller bo hos sine foreldre for å ikke få telefonabbenoment. Kanskje han ikke var kredittverdig bare? Vet om flere som ikke lar folk med betalingsanmerkninger åpne abbenoment uten grenser.
Ville i alle fall bare betalt regningen for å få den delen ut av verden. Så kan du gå etter pengene fra kompisen din etterpå. Ta det som en dyr lærepenge. Å underskrive på noe for andre er en klassisk blemme...
Sitat av WayGone Vis innlegg
Trenger ikke være under 18 eller bo hos sine foreldre for å ikke få telefonabbenoment. Kanskje han ikke var kredittverdig bare? Vet om flere som ikke lar folk med betalingsanmerkninger åpne abbenoment uten grenser.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullstendig klar over, men det viser at du er seriøs. Folk legger seg ofte litt bakpå hvis de har ordentlige foreldre som faktisk tar slikt seriøst.

Jeg kjøpte en iPhone 4 gjennom finn.no for 2 år siden av en mann på rundt 35 år. Jeg mottok telefonen og den var ødelagt, selv nektet han for det og påsto det var min feil. Nå er jeg 18, men var 16 år da det skjedde. Jeg fant ut hva foreldrene til mannen het, for så å ta kontakt med de og ba de om å hjelpe meg å ordne opp i saken. Moren tok dette veldig seriøst, og jeg fikk tilbake alle pengene
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Det er jeg fullstendig klar over, men det viser at du er seriøs. Folk legger seg ofte litt bakpå hvis de har ordentlige foreldre som faktisk tar slikt seriøst.

Jeg kjøpte en iPhone 4 gjennom finn.no for 2 år siden av en mann på rundt 35 år. Jeg mottok telefonen og den var ødelagt, selv nektet han for det og påsto det var min feil. Nå er jeg 18, men var 16 år da det skjedde. Jeg fant ut hva foreldrene til mannen het, for så å ta kontakt med de og ba de om å hjelpe meg å ordne opp i saken. Moren tok dette veldig seriøst, og jeg fikk tilbake alle pengene
Vis hele sitatet...
Haha, det må jo ha vær WEAK for den karen da! KP for latteren
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Haha, det må jo ha vær WEAK for den karen da! KP for latteren
Vis hele sitatet...
Jaa, skal nevnes at han ble rimelig forbannet over at jeg tok kontakt med foreldrene. Men skulle da bare mangle når han prøver å lure folk.
Om du har undertegnet kontrakten er det nok ingen vei utenom.

Men hvis ikke, kan du sno deg unna denne. Jeg kjenner en som flere ganger har kjøpt ting og opprettet abonnementer og annet i mitt navn (kult med familie!) uten at jeg vet det før regningene begynner å komme. Har aldri betalt noe på det, men kontaktet dem og fortalt at jeg bestrider kravet og at jeg aldri har bestilt hva det nå er. Som oftest har saken endt der. Men et par ganger har jeg måttet møte i forliksrådet før sakene ble henlagt.
Takk for svar folkens, men Susanna. Saken er gått til inkasso : /
Må nesten bare påpeke at du har godt av denne opplevelsen. Men så lenge du har godtatt at han bestilte abb. i ditt navn må du betale.

Eventuelt kan du si at han har bestillt i ditt navn uten tillatelse, dermed anmelde han til politiet. Ettersom han ikke gjør opp for seg er ikke dette en god kamerat og du bør anmelde han.
Ja, politianmeld. Da får politiet oversikt over denne fyrens aktiviteter. Du burde jo sende han en melding om dette først. Helst ring, send melding og mail, så du har prøvd alt.

Gå til noe som heter advokatvakt i kommunen din, på bibliotek. Søk opp det på nettet. Der får du gratis rådgivning.

Ta kontakt med inkassoselskapet\ -ene og informer dem om situasjonen.
Sitat av Grandiosa Vis innlegg
Takk for svar folkens, men Susanna. Saken er gått til inkasso : /
Vis hele sitatet...
Ta for all del kontakt med inkassoselskapet og sett opp en betalingsplan, går dette til namsmannen så ender du selv opp med å ikke bli kredittverdig og må be noen andre om å bestille abonnement for deg ;-)
Du har sikkert snakket med kompisen din en del ganger før og han har fortsatt ikke gjort opp for seg, så da vil han ikke gjøre det når regningen er på over 7000,-. Ta kontakt med foreldrene med forslag om at de tar kontakt med sønnen og får han til å ta kontakt med deg for å overføre abonnomentet på han. Han kommer aldri til å fikse dette selv, dessverre.
Du må betale regninga, du har jo selv sagt ja til en som antageligvis er en dårlig betaler og har lav kreditt så nytter ikke å syte når denne dårlige betaleren ikke betaler for seg. penger og venner går sjeldent fint sammen