Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3579
Saken er slik at min stasjonære PC, windows 7, var blitt stjålet. Heldig som jeg var fikk jeg informasjon som ledet meg mot hvor min PC var oppbevart, så den er nå kommet tilbake til rette eier.

Jeg er ganske nervøs med tanke på hva disse kjeltringene kan ha brukt maskinen min til.

De kan jo ha utført alle forskjellige kriminelle handlinger, med mitt nettverkskort, for og lede etterforskning mot meg.
Kanskje opprettet noen form for overvåkning, eller installert en slik key-logger for og svindle til seg mine passord, og privat informasjon generelt.


Mitt spørsmål er da følgende:
Er det noen form for og se hvordan dato PCn sist var påskrudd / innlogget. Og oppdage hvilke endringer som sist ble utført? (f.eks (av)installerte programmer, opprettede/slettede filer, brukte programmer, etc.

Finnes det ett slikt program, eller en slik metode og gjennomføre nettopp hva jeg ønsker. Er på grensen til å formatere for og igjeninstallere programvare, grunnet usikkerhet og bekymringer for og bruke den. Uheldigvis er det ikke opprettet noen gjenopprettings-punkt tidligere.
Diverse filer har i alle fall en "Sist endret"-greie, men det er alt jeg kommer på akkurat nå.
Reformatere? Har de gjort noe fra før er det vell stort sett ikke mye du kan gjøre foruten om og skifte diverse passord
Du burde ihvertfall ikke gå inn på facebook og banken din med den PCen. Formater du.
Det finnes Forensics-programvare som kan gi deg et pekepinn på hva som har skjedd, men det er veldig opp til deg å huske tilstanden før maskinen ble stjålet (og når den ble sist slått av). Disse programmene henter data fra eventloggene i Windows, og lister opp filer som har blitt endret i tidsrommet du oppgir. Dette kan du lett sjekke selv med ulike filtre i event manager. Nylig endrede filer kan du finne med Windows' egne søkeverktøy, eller en drøss andre gratisprogrammer. Slettede filer kan du også se etter med Recuva.

Jeg regner uansett med at du har anmeldt forholdet, og nå fortalt politiet at laptopen er kommet til rette igjen. Hvis kjeltringene har gjort noe som kan lede tilbake til deg, så kan du dokumentere at PCen var stjålet på det tidspunktet. Så eneste bekymringen er keyloggers og malware, og det fikser du lett med en reinstallasjon.
Jeg har ikke noe å bidra med, men jeg er mer nysgjerrig på selve tyveriet og hvordan pc'en kom til rette i gjen. Care to share?
Ikke bekymre deg for nettverkskortet, MAC adresser passerer ikke en router og de vil ikke få opp annen info enn public IP der pcen ble brukt.

Ta vare på det som er viktig og reinstaller.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Jeg regner uansett med at du har anmeldt forholdet, og nå fortalt politiet at laptopen er kommet til rette igjen. Hvis kjeltringene har gjort noe som kan lede tilbake til deg, så kan du dokumentere at PCen var stjålet på det tidspunktet. Så eneste bekymringen er keyloggers og malware, og det fikser du lett med en reinstallasjon.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Får takke for alle tilbakemeldinger, og for de nysgjerrige kan jeg opplyse om at jeg har bestemt meg for og gjøre en formatering etterfulgt av re-installering.

Og for de ekstremt nysgjerrige kan jeg opplyse om at all info ang tyveriet/innbruddet samt hvem,hva,hvordan,hvorfor lar jeg forbli ett mysterium. Som en liten trøst kan jeg anbefale deg å tilfredsstille din nysgjerrighet med en selvskapt fantasi-historie - gjerne ett overdrevent voldelig action eventyr, med en homo-erotisk avslutting.
Tar imot ferdigskrevet fortelling på PM. På forhånd, TAKK!

Begrunnelse: Egen sikkerhet og anonymitet.
Sist endret av datafersking; 12. november 2013 kl. 02:36.