Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2043
Kom over et gammelt kjøleskap her, men det så litt sketchy ut, spesielt med tanke på det åpne røret til høyre på bildet. Ser ut som om det er bøyd så det blir tett, men tar ikke sjansen om det kan spy ut masse farlige gasser Er det noen som har peiling som kan fortelle meg hva røret her gjør, og om det er trygt å plugge inn-?

Rørene er som de skal være. Rørene er bare til service og da det ble bygd. Ingenting å være urolig for der. Men tørk godt av kompressoren og kondensatoren.

Påse at det ikke er mye støv i det elektriske og hold det gjerne under oppsyn i starten. Det er det elektriske som er en eventuell fare.
Sist endret av clarionify; 28. oktober 2013 kl. 00:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En liten bump på denne:
Kjøleskapet har stått og kjørt siden jeg startet tråden, det kjøler greit og alt er bra. Men nå har det begynt å lage en lyd som best kan sammenlignes med at noen kickstarter en motorsykkel, med jevne mellomrom. Trygt?
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
En liten bump på denne:
Kjøleskapet har stått og kjørt siden jeg startet tråden, det kjøler greit og alt er bra. Men nå har det begynt å lage en lyd som best kan sammenlignes med at noen kickstarter en motorsykkel, med jevne mellomrom. Trygt?
Vis hele sitatet...
Ta det nå litt med ro!
Hvid den begynner å høres ut som en nyttårskveld, får sjokk av å ta på skapet, eller det lukter svidd elektronikk, da kan du nappe ut kontakten.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
I følge bildet inneholder skapet kjølemedium av type R134a. Denne er i følge sikkerhetsdatabladet ikke giftig.
ville megga fase mot jord, før jeg hadde brukt.. tror jeg :P
Sist endret av visualn00b; 5. november 2013 kl. 21:31.
Sitat av datagutten Vis innlegg
I følge bildet inneholder skapet kjølemedium av type R134a. Denne er i følge sikkerhetsdatabladet ikke giftig.
Vis hele sitatet...
Det som dog er skummelt er at det er luktløst, man kan besvime før man vet ordet av det. Men på et lite kjøleskap som dette her er det ikke mer enn et par hundre gram på anlegget, ingen fare.

Sitat av kakeflekk Vis innlegg
En liten bump på denne:
Kjøleskapet har stått og kjørt siden jeg startet tråden, det kjøler greit og alt er bra. Men nå har det begynt å lage en lyd som best kan sammenlignes med at noen kickstarter en motorsykkel, med jevne mellomrom. Trygt?
Vis hele sitatet...
Er det kompressoren som slår inn/ut?
Varm masse kjeler med vann, sett dem inni og skru den på fullt så du får testa den litt