Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 7631
Jeg tenkte at vi kunne starte opp en liten diskusjon på valgresultatene og se hvordan vi oppfatter at det kan gå fremover.

- Hva mener du om regjeringsskifte?
- Hva håper du at bli utrettet i løpet av årene?
- Er det noe du er redd for skal bli et glemt valgløfte?

Bare å snakke for seg med ekstra argumenter også!

Du kan finne resultatene her:
http://valg.nrk.no/valg2013/valgresultat
Sist endret av FriedBitz; 10. september 2013 kl. 08:57.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Håper det blir lovlig med reptiler som f.eks. Geckoer og noen slanger i Norge! Det hadde vært bra!
- Alle ulovlige innvandrere og sigøynere ut av landet
- Stemmerett til 16 åringer
- Nei til DLD
- Ut av EU
- Bedre skoler
- Bedre vei
- Bedre helse
- Flere folkeavsteminger
- Reformering av ånderverksloven som backer brukeren og ikke lobbyismen
Personlig er jeg glad for ett regjeringsskifte. Har et lite håp om å bli kvitt dødsskatten (eller arveavgiften om du vil.)
Greit å rullere på litt på makten.
Ut av EU? Vi er ikke med i EU, men EØS noe som gjør at vi blant annet kan handle med EU.
Hvem vil ikke ha bedre skoler, veier, helse osv?
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Jeg tenkte at vi kunne starte opp en liten diskusjon på valgresultatene og se hvordan vi oppfatter at det kan gå fremover.

- Hva mener du om regjeringsskifte?
- Hva håper du at bli utrettet i løpet av årene?
- Er det noe du er redd for skal bli et glemt valgløfte?

Bare å snakke for seg med ekstra argumenter også!

Du kan finne resultatene her:
http://valg.nrk.no/valg2013/valgresultat
Vis hele sitatet...
ganske så sikker på at det blir regjerings skifte neste gang igjen når folk ser at dem blåe massakerer landet.
Sitat av MrZone Vis innlegg
- Alle ulovlige innvandrere og sigøynere ut av landet
- Stemmerett til 16 åringer
- Nei til DLD
- Ut av EU
- Bedre skoler
- Bedre vei
- Bedre helse
- Flere folkeavsteminger
- Reformering av ånderverksloven som backer brukeren og ikke lobbyismen
Vis hele sitatet...
Hva er dette? Ønskeliste eller spådommer? Om det er spådommer, er de ganske dårlige. Bedre skole, vei og helse gjenstår å se--det håper jeg på, siden jeg selv stemte borgerlig, men vil ikke ta det for gitt. Men de andre påstandene virker usannsynlige. Stemmerett til 16-åringer? Ikke noe tema som noen av partiene har gått i bresjen for. Ut av EU? Regner med du mener EØS. En regjering ledet av det eneste partiet (Høyre) som har programfestet ønske om fullt medlemskap i EU? Usannsynlig. Men nå er nå EU en gang et ikke-tema, og om Norge noen gang søker om medlemskap blir det helt sikkert etter en ny folkeavstemning. Men flere folkeavstemninger? Igjen noe som virker litt tatt ut av luften. Vi hadde nettopp en folkeavstemning om OL-søknad, men der fikk bare osloboerne stemme. Ellers er det vel ingen av partiene på tinget som har tatt til ordet for mer direkte demokrati. Og når det gjelder DLD/åndsverksloven, er det bare Venstre som virkelig har gått hardt ut, men de er nok for små til å virkelig få innflytelse når H og Frp ikke vil.
Venstre kan få gjennom mye politikk selv om de er små. Bare se hvor mye politikk SV har fått gjennom selv om AP dominerte den regjeringa helt tydelig stemmemessig.
Håper på bedre veier, mindre soningskø og mindre kø for de som trenger hjelp i helsesektoren.

Er det mulig at pokerspilling blir lovlig nå? Vett ikke hvordan blå regjering stiller seg på dette området. Uansett en fillesak sånn politisk sett for landet
Sist endret av Obster; 10. september 2013 kl. 12:16.
Håper de borgerlige failer med å danne regjering og at jensemann må fortsette å styre! Krysser fingra
Kortere helsekøer. Jeg har ventet i mange mnd på en operasjon i håndleddet, fram til jeg får den er jeg ikke arbeidsfør, men er ingenting galt med meg ellers. Jeg vil tilbake til jobb!! Er både bortkastet tid å penger å sitte å vente i månedsvis.
- Hva mener du om regjeringsskifte?
Vis hele sitatet...
Jeg er glad i forandring, men personlig tror jeg ikke noe veldig stort skjer med det første. Norge vil nok fortsatt være det noe trege landet, hvor ting tar lang tid. Har derimot troen på at det blir bedre enn under Stoltenberg.

- Hva håper du at bli utrettet i løpet av årene?
Vis hele sitatet...
Noen ting jeg håper på:

-Norge ut av EØS. Dette har blitt så diskutert opp og ned i andre nydelige tråder at jeg ikke trenger å begrunne særlig.
-Stopp all innvandring fra muslimske land. Kontroversielt utspill, men muslimer følger verdier som bare ikke passer inn i et moderne samfunn. Bare å snakke med muslimer på min alder og hvilke meninger de blir opplært til å tro på av foreldrene deres er skremmende. Sigøynere kan også hives rett ut for min del.
-Nei til DLD / mer fokus på individuell frihet og personvern.
-Mye mer fokus på bedre lærere. Lønnen deres burde dobles gjenfoldige ganger og kravene for å kunne være lærer, spesielt i videregående skole og oppover bør være mye høyere. Lærere bør være noen av de mest respekterte i samfunnet.
-Generelt bare mer infrastruktur. Bedre veier, bedre løsninger for strømm, vann, tele og internett, eiendomsutbygging, you name it.
-Nedtrapping av politiet. Egentlig tror jeg Norge ville klart seg helt fint uten politi, og at satsing på psykisk helse ville vært bedre bruk av politibudsjettet. Frivillige NatteRavn-lignende tjenester ville nok også fungert bedre på forebygging av de fleste typer kriminalitet. Desverre er Høyre (og FrP?) for å oppruste politiet.
-Kollektivtransport. Det må bare bli bedre. Kom 20 min for seint til skolen i dag, med en t-banerute som vanligvis gir meg ganske god tid.
-Legalisering av i hvert fall cannabis når det gjelder rusmidler og prostitusjon er en annen liten luksussak som jeg brenner for.

- Er det noe du er redd for skal bli et glemt valgløfte?
Vis hele sitatet...
Har egentlig nesten ikke fulgt med særlig på løfter. Løfter blir glemt i politikken, så hva som blir sagt rett før valget bryr jeg meg egentlig ikke stort om .
Sitat av cold Z Vis innlegg
Ut av EU? Vi er ikke med i EU, men EØS noe som gjør at vi blant annet kan handle med EU.
Hvem vil ikke ha bedre skoler, veier, helse osv?
Vis hele sitatet...
EØS gjør at vi praktisk talt er med i EU. Vi må følge lovene deres, men har ingen stemmerett. EØS er nesten verre enn å være i EU.

Vi trenger ikke EØS for å kunne handle med EU land.

Rødgrønt mener det er viktigere å sende penger ut av landet enn å fikse den forferdelige infrastrukturen til Norge. De vil ha monopol på helse. Med privatisering får vi bedre tilbud, billigere og kjappere behandling.
Sist endret av Xernox; 10. september 2013 kl. 12:57.
Jeg skjønner ikke hvorfor dere diskuterer EØS, Høyre er og har alltid vært FOR at Norge skal melde seg inn i EU, så å reforhandle EØS er jævlig lite sannsynlig.
Og sist jeg sjekket er FRP også for EØS, skjer neppe endringer på den fronten.
Sitat av etse Vis innlegg
Venstre kan få gjennom mye politikk selv om de er små. Bare se hvor mye politikk SV har fått gjennom selv om AP dominerte den regjeringa helt tydelig stemmemessig.
Vis hele sitatet...
Enig med deg. Det eneste jeg ble skuffet over i årets valg var at SV kom over sperregrensa.
Sist endret av PerPerPerPer; 10. september 2013 kl. 13:50.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Enig med deg. Det eneste jeg ble skuffet over i årets valg var at SV kom over sperregrensa.
Vis hele sitatet...
Der er jeg uenig. Å ha en sterk opposisjon er alltid viktig uansett hvem som har makta. SV er det eneste ordentlige sosialistiske partiet som kunne vært i opposisjon, så skulle likt å se dem litt sterkere. Gjerne også med moxnes fra rødt på tinget.
Sist endret av etse; 10. september 2013 kl. 14:02.
http://i43.tinypic.com/2i0c32o.jpg
Ser ut som vi endelig kan få Cecilia Brækhus på hjemmebane.
Håper at det blir lettere å få godkjent ombygging av biler. Alt som er trafikksikkert godkjennes i andre land som Sverige og England, bare ikke i Norge. Derimot får vi godkjent trafikkfarlige kjøretøy fra 60-tallet, nesten uten importavgift. Eksempelvis en 2000-modell Nissan Skyline kan ikke godkjennes, for det finnes ikke papirer på at den er sikker nok. En 1968-modell Ford Mustang kan godkjennes for den er jo veteran. Logisk?

Håper de får gjort noe med bilavgiftene. Kan godt betale avgifter og skatt, men å betale mer i importavgift enn enn bilen kan selges for i Norge er tull. En gammel BMW kan fort komme opp i 700 % importavgifter.

Noen som tror det kommer til å skje?
Sist endret av EnPoseBananer; 10. september 2013 kl. 14:37.
Alle de som fortsetter å stemme på AP med begrunnelsen "Vi har det jo så bra... så hvorfor skal vi endre på noe?".

Ja, enkelt og greit. Det kommer ikke til å skje noe spektakulert annet enn at din ytringsfrihet og privatlivet på internett vil forsvinne. Enkelt og greit.

Kanskje har bare Piratpartiet en fanesak, ytringsfrihet og demokrati (oi, det var 2), men de er beineste det eneste partiet med ryggrad.

Nå vil vi høre mye tull om de ulike "fanesakene" de har, men det er jo nesten som om mor rydder i sysakene. Det vil ikke bli noen merkbar endring.

Det er bare Venstre som nå vil ha en innflytelse ang. IT hvis de ikke hiver den saken på havet.

Godt overstått valg.
Er kanskje litt dumt spørsmål, men hvorfor slår venstre seg sammen med høyre? Trodde venstre var ganske langt til venstresiden i politikken, (derav navnet ) så hvorfor støtter dem heller ikke AP sin side?
Hadde ikke gjort noe endring av 45km/t på moped. Håper også at det ikke blir så mye ut av all denne privatiseringa, dette kan bety dårligere helsetjenester til de som ikke har penger, noe som vil snu dette samfunnet inn til noe nærmere USA sitt.
Med privatisering -kan- det bli mye cowboyer i alle bransjer, også legebransjen. Det blir mindre kontroll og mer utrygt. Og man må betale selv. Du har ikke lenger noen sikkerhet. Huff, hvem vet hvor dette skal ende.

Og hva med de fattige, skal de måtte leve med lidelsene sine?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Med privatisering -kan- det bli mye cowboyer i alle bransjer, også legebransjen. Det blir mindre kontroll og mer utrygt. Og man må betale selv. Du har ikke lenger noen sikkerhet. Huff, hvem vet hvor dette skal ende.

Og hva med de fattige, skal de måtte leve med lidelsene sine?
Vis hele sitatet...
Det er da fortsatt et offentlig sykehus?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Med privatisering -kan- det bli mye cowboyer i alle bransjer, også legebransjen. Det blir mindre kontroll og mer utrygt. Og man må betale selv. Du har ikke lenger noen sikkerhet. Huff, hvem vet hvor dette skal ende.

Og hva med de fattige, skal de måtte leve med lidelsene sine?
Vis hele sitatet...
Ro deg ned, selv om de røde partiene prøver å få det til å virke sånn så vil ikke det bli noen amerikanske tilstander her til lands. Du betaler jo uansett egenandeler for legehjelp i dag, som er mer enn bare symbolsk. Er du klar over at 78% av leger i dag er privatpraktiserende når du snakker om privatisering av legebransjen?
Sist endret av Flexxnes; 10. september 2013 kl. 16:26.
Sitat av panopticon Vis innlegg
Hva er dette? Ønskeliste eller spådommer? Om det er spådommer, er de ganske dårlige. Bedre skole, vei og helse gjenstår å se--det håper jeg på, siden jeg selv stemte borgerlig, men vil ikke ta det for gitt. Men de andre påstandene virker usannsynlige. Stemmerett til 16-åringer? Ikke noe tema som noen av partiene har gått i bresjen for. Ut av EU? Regner med du mener EØS. En regjering ledet av det eneste partiet (Høyre) som har programfestet ønske om fullt medlemskap i EU? Usannsynlig. Men nå er nå EU en gang et ikke-tema, og om Norge noen gang søker om medlemskap blir det helt sikkert etter en ny folkeavstemning. Men flere folkeavstemninger? Igjen noe som virker litt tatt ut av luften. Vi hadde nettopp en folkeavstemning om OL-søknad, men der fikk bare osloboerne stemme. Ellers er det vel ingen av partiene på tinget som har tatt til ordet for mer direkte demokrati. Og når det gjelder DLD/åndsverksloven, er det bare Venstre som virkelig har gått hardt ut, men de er nok for små til å virkelig få innflytelse når H og Frp ikke vil.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du har fortalt meg ting jeg allerede vet.

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Jeg er glad i forandring, men personlig tror jeg ikke noe veldig stort skjer med det første. Norge vil nok fortsatt være det noe trege landet, hvor ting tar lang tid. Har derimot troen på at det blir bedre enn under Stoltenberg.



Noen ting jeg håper på:

-Norge ut av EØS. Dette har blitt så diskutert opp og ned i andre nydelige tråder at jeg ikke trenger å begrunne særlig.
-Stopp all innvandring fra muslimske land. Kontroversielt utspill, men muslimer følger verdier som bare ikke passer inn i et moderne samfunn. Bare å snakke med muslimer på min alder og hvilke meninger de blir opplært til å tro på av foreldrene deres er skremmende. Sigøynere kan også hives rett ut for min del.
-Nei til DLD / mer fokus på individuell frihet og personvern.
-Mye mer fokus på bedre lærere. Lønnen deres burde dobles gjenfoldige ganger og kravene for å kunne være lærer, spesielt i videregående skole og oppover bør være mye høyere. Lærere bør være noen av de mest respekterte i samfunnet.
-Generelt bare mer infrastruktur. Bedre veier, bedre løsninger for strømm, vann, tele og internett, eiendomsutbygging, you name it.
-Nedtrapping av politiet. Egentlig tror jeg Norge ville klart seg helt fint uten politi, og at satsing på psykisk helse ville vært bedre bruk av politibudsjettet. Frivillige NatteRavn-lignende tjenester ville nok også fungert bedre på forebygging av de fleste typer kriminalitet. Desverre er Høyre (og FrP?) for å oppruste politiet.
-Kollektivtransport. Det må bare bli bedre. Kom 20 min for seint til skolen i dag, med en t-banerute som vanligvis gir meg ganske god tid.
-Legalisering av i hvert fall cannabis når det gjelder rusmidler og prostitusjon er en annen liten luksussak som jeg brenner for.



Har egentlig nesten ikke fulgt med særlig på løfter. Løfter blir glemt i politikken, så hva som blir sagt rett før valget bryr jeg meg egentlig ikke stort om .
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv!
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Er kanskje litt dumt spørsmål, men hvorfor slår venstre seg sammen med høyre? Trodde venstre var ganske langt til venstresiden i politikken, (derav navnet ) så hvorfor støtter dem heller ikke AP sin side?
Vis hele sitatet...
Venstre er et borgerlig parti, make no mistake. Kjenner flere som tror Venstre er en litt freshere versjon av SV. Men nei.

Og alle dere som gleder dere til poker og cannabis: Husk at KrF er tilbake i manesjen... Og siden både H og FrP vil øke straffene betydelig, så jeg ser fort for meg at 1 gram i lomma kan bli langt mer skjebnesvangert enn det er i dag.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Gratulerer, du har fortalt meg ting jeg allerede vet.
Vis hele sitatet...
Om du vet at det er fullstendig urealistisk, hva var da poenget med posten din? Du kan jo håpe på verdensfred og en kur for AIDS og kreft også, men det kommer ikke til å skje som følge av regjeringsskiftet.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Noen ting jeg håper på:

-Norge ut av EØS. Dette har blitt så diskutert opp og ned i andre nydelige tråder at jeg ikke trenger å begrunne særlig.
-Stopp all innvandring fra muslimske land. Kontroversielt utspill, men muslimer følger verdier som bare ikke passer inn i et moderne samfunn. Bare å snakke med muslimer på min alder og hvilke meninger de blir opplært til å tro på av foreldrene deres er skremmende. Sigøynere kan også hives rett ut for min del.
-Nei til DLD / mer fokus på individuell frihet og personvern.
-Mye mer fokus på bedre lærere. Lønnen deres burde dobles gjenfoldige ganger og kravene for å kunne være lærer, spesielt i videregående skole og oppover bør være mye høyere. Lærere bør være noen av de mest respekterte i samfunnet.
-Generelt bare mer infrastruktur. Bedre veier, bedre løsninger for strømm, vann, tele og internett, eiendomsutbygging, you name it.
-Nedtrapping av politiet. Egentlig tror jeg Norge ville klart seg helt fint uten politi, og at satsing på psykisk helse ville vært bedre bruk av politibudsjettet. Frivillige NatteRavn-lignende tjenester ville nok også fungert bedre på forebygging av de fleste typer kriminalitet. Desverre er Høyre (og FrP?) for å oppruste politiet.
-Kollektivtransport. Det må bare bli bedre. Kom 20 min for seint til skolen i dag, med en t-banerute som vanligvis gir meg ganske god tid.
-Legalisering av i hvert fall cannabis når det gjelder rusmidler og prostitusjon er en annen liten luksussak som jeg brenner for.


Har egentlig nesten ikke fulgt med særlig på løfter. Løfter blir glemt i politikken, så hva som blir sagt rett før valget bryr jeg meg egentlig ikke stort om .
Vis hele sitatet...
Dette ser jo ikke ut som den typiske borgerlige siden.. Tør jeg spørre om du stemte ved valget?
OT:
Sitat av nabb Vis innlegg
Kortere helsekøer. Jeg har ventet i mange mnd på en operasjon i håndleddet, fram til jeg får den er jeg ikke arbeidsfør, men er ingenting galt med meg ellers. Jeg vil tilbake til jobb!! Er både bortkastet tid å penger å sitte å vente i månedsvis.
Vis hele sitatet...
Har du sjekka http://www.frittsykehusvalg.no/ Kom meg ut av en kø som skulle være på 1 år på 3 uker der selv.

Tilbake til topic:
Vi får vente og se hvem som danner regjering. Men min spådom er at vi ikke vil se de aller største forskjellene. Det blir litt kjipere å være syk, man vil betale bittelitt mindre skatt, det blir gjort noen symbolske lovendringer(proffboksing, søndagsåpne butikker etc.). Men for den vanlige mannen i gata så vil det ikke skje noe dramatisk. Høyre er et fornuftig parti og vil ikke gjøre noen drastiske endringer. Får de sitte i to perioder så vil vi kanskje se litt mer, men den første perioden blir nok brukt på forsiktig privatisering og symbolske handlinger.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Dette ser jo ikke ut som den typiske borgerlige siden.. Tør jeg spørre om du stemte ved valget?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er nå ikke 18 riktig ennå . Hvis det er av interesse er vel Venstre partiet jeg er mest enig i.
Jeg er mest redd for en regjering hvor FrP har en finger med i spillet. Ja, jeg tror en streng innvandringspolitikk er noe Norge kommer til å trenge videre, men mange av deres forslag er jo rett og slett drøye. Det er også mange andre deler av politikken deres jeg ikke skjønner meg på.

Noen punkter jeg kommer på sånn i farta:

De vil satse videre og kraftig på olje i tillegg til gass og kjernekraft. Det er helt feil at Norge skal tjene milliarder på oljen vi selger som samtidig ødelegger klimaet og norske økosystem. Vi er et land med masse grønne og fornybare muligheter, og vi må ta høyde for at oljen en gang tar slutt. Da må vi ha kommet langt med nye energitiltak som økonomien kan leve videre på.

De vil gjøre alkohol billigere, mer tilgjengelig og man skal kunne drikke seg drita offentlig. Jeg er meget fornøyd med at vi betaler litt ekstra for alkohol, og at vi har et eget monopol vi går å handler det til. Jeg har ikke behov for å ha tilgang på billig sprit i nærbutikken min, og jeg tror ikke det ville gjort landet vårt noe bedre.

De vil kutte avgifter på en rekke ting og fjerne bompengesystemet. Jeg mener det er helt ok at nettopp de menneskene som bruker en vei kan betale noen kroner for vedlikehold eller nedbetaling. Heller det enn en årlig diger veiavgift eller at vi skal bruke store summer av felleskassa for å dekke tapet dette fører med seg. Jeg tror heller ikke at vi får det så mye bedre ved å betale billigere bensin. Staten har godt av de få inn de kronene ekstra for fellesskapets del.

De vil ha karakterer for 5. klassinger. Jeg personlig tror ikke en 5. klassing som er dårliger enn andre blir så veldig motivert av å få en dårlig karakter. Jeg mener det er mye mer korrekt å fortsette med et system hvor lærere loggfører hver elevs ferdigheter og behandler eleven deretter, ikke etter en felles karakterskala. Det viktigste er at de kommer seg gjennom skolen!

De vil fjerne sametinget. Jeg mener det kan kuttes litt her og der, men samene var her lenge før oss og da syns jeg det er på sin plass at de kan få bevare sin kultur og levemåte med en slik ordning. FrP ønsker sikkert å tvangsfornorske dem eller sende dem ut av landet om jeg kjenner dem rett.

Det skal sies at jeg er fan av tanken på å la private bygge nye flotte sykehjem og sykehus som staten kan bruke å krympe køene sine med, men da må man jo tenke på at de offentlige tilbudene vil bli svekket og at private personer sitter å beriker seg selv bak disse private byggene. Staten betaler med andre ord penger rett i lomma deres, som kunne har styrket et offentlig tilbud som er likt for alle. Det blir også fult kaos om et stort privat sykehjem plutselig går konkurs og mange står uten plass å bo.

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Egentlig tror jeg Norge ville klart seg helt fint uten politi, og at satsing på psykisk helse ville vært bedre bruk av politibudsjettet. Frivillige NatteRavn-lignende tjenester ville nok også fungert bedre på forebygging av de fleste typer kriminalitet. Desverre er Høyre (og FrP?) for å oppruste politiet.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig at natteravner og psykiatere skal fly rundt å stoppe ran, drap, voldtekter etc?
Sist endret av tgod; 10. september 2013 kl. 20:42.
Jeg håper at politiet blir ganske mye større og at de som har utdanningen, men står uten jobb, faktisk får jobb. Samtidig så håper jeg at Norge blir utrustet med 1-2 politihelikoptre som har lav responstid, slik at vi faktisk kan stoppe alvorlige handlinger før de skjer.

Håper på høyere alkoholpriser og strengere pol-virksomhet. Hvorfor? Fordi alkohol er et svært farlig rusmiddel som ødelegger alt for mange familier og tar livet av alt for mange mennesker.

Bedre tilbud for rusmisbrukere, slik at vi kan få disse bort fra rusen og inn i det vanlige samfunnet og ut i jobb. Legalisering av medisinsk cannabis i første omgang, og kanskje polvirksomhet på dette senere.

Bedre lærere med høyere krav og mer utdanning, samtidig som at skolene bør være bedre med tanke på mugg, elendig luftkvalitet etc, noe som eksisterer på mange skoler nå.

Bedre planlegging av veinettet, føler at alt for mye er for dårlig planlagt og det blir ikke tenkt nok langsiktig.

Mindre innvandring, bedre integrering av innvandring og krav til gode norskkunnskaper blant innvandrere.

Kutte ned kraftig på antall nordmenn på sosial stønad.

Mer penger til landbruket, slik at vi kan fortsette å spise norsk mat med høy kvalitet.

Høyere tollmurer og ut av EØS.

Nedtrapping av oljeboring og mer satsing på alternative energikilder og teknologi. Jeg mener at Norge burde satset langt mer på teknologi, slik at vi kan komme på høyde med USA (tenker da på IT utvikling).

Håper at disse punktene er mulig med regjeringen som kommer nå, men tviler på at det skjer veldig store endringer.
Jeg tror det blir mange skuffede mennesker de neste fire årene; de som tror Frp skal forvandle Norge til et paradis, og de som tror Frp skal endre Norge til et helvete på jord.

Hvilke av de virkelig skremmende målene til Frp er det man vet at de høyst sannsynlig ikke vil få til? De ønsker jo bl.a. å privatisere NRK og Lånekassa samt avvikle pressestøtten, tre ting som kanskje mer enn noe annet vil bidra til å gjøre Norge mer likt USA og som jeg samtidig ser for meg at vil være ekstremt vanskelig å reversere. Er f.eks. dette noe det er fare for at de kan klare?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg tror det blir mange skuffede mennesker de neste fire årene; de som tror Frp skal forvandle Norge til et paradis, og de som tror Frp skal endre Norge til et helvete på jord.

Vis hele sitatet...
Kunne ikke på noen som helst måte være mer enig ! Er så lei av dustene som mener AP har kjørt oss til helvete i 8 år, og at en borgerlig regjering vil løfte oss opp fra dette helvetet. Også er jeg lei av de som mener at en borgerlig regjering kommer til å sende landet i grus og grøft...

Vi kommer nok ikke til å merke så mye skal dere se

Synes forøvrig vi skal få lov til å ta oss en blås snart. Derfor stemte jeg Venstre. Men i ettertid kom jeg på at jeg støttet en borgerlig regjering, som er ultrasuper nazi på narkotika... Fail...
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Hvilke av de virkelig skremmende målene til Frp er det man vet at de høyst sannsynlig ikke vil få til? De ønsker jo bl.a. å privatisere NRK og Lånekassa samt avvikle pressestøtten, tre ting som kanskje mer enn noe annet vil bidra til å gjøre Norge mer likt USA og som jeg samtidig ser for meg at vil være ekstremt vanskelig å reversere. Er f.eks. dette noe det er fare for at de kan klare?
Vis hele sitatet...
Fordi måten Nrk kjører på er helt feil. De tvinger absolutt alle til å betale lisens, så lenge du har TV i huset. Om du bruker den som PC-skjerm, akvarium eller what not må du betale. Det er ikke riktig.

Ser mange her inne klage på lånekassen og hvordan mange får penger som ikke trenger det, samt folk som trenger det ikke får nok. Noe må gjøres med det.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fordi måten Nrk kjører på er helt feil. De tvinger absolutt alle til å betale lisens, så lenge du har TV i huset. Om du bruker den som PC-skjerm, akvarium eller what not må du betale. Det er ikke riktig.

Ser mange her inne klage på lånekassen og hvordan mange får penger som ikke trenger det, samt folk som trenger det ikke får nok. Noe må gjøres med det.
Vis hele sitatet...
Du kan fint plombere TVen din og slippe unna lisensen, visst du vil bruke den som akvarium.

Må si jeg er veldig spent på alle forbedringene som vil komme med den nye regjeringen.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fordi måten Nrk kjører på er helt feil. De tvinger absolutt alle til å betale lisens, så lenge du har TV i huset. Om du bruker den som PC-skjerm, akvarium eller what not må du betale. Det er ikke riktig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke "måten NRK kjører på", det er en liten detalj vedr. hvordan kanalen finansieres. Da kan man diskutere om lisensen bør fjernes, slik at den blir finansiert helt med statsbudsjettet. Men å argumentere for å selge på det grunnlaget virker bare svært lite gjennomtenkt.

Har du lagt merke til retningen kommersielle kanaler har tatt de siste årene? Hvordan f.eks. Discovery og lignende kanaler har gått fra å sende (forholdsvis) gode og seriøse dokumentarer til å omtrent utelukkende sende reality-søppel? Hvorfor skulle ikke en kommersiell NRK lide samme skjebne?

Sitat av Xernox Vis innlegg
Ser mange her inne klage på lånekassen og hvordan mange får penger som ikke trenger det, samt folk som trenger det ikke får nok. Noe må gjøres med det.
Vis hele sitatet...
Også her: Da kan man vurdere å sette opp lånebeløpet. Å privatisere pga. en sånn bagatell blir som å skyte spurv med kanon, der vi både er spurven og de som skyter.

Å privatisere Lånekassa ville rett og slett vært noe av det verste man kunne gjort. Det er kanskje den som mest av alt gjør at alle i prinsippet har like muligheter i Norge. Alle norske statsborgere kan få lån og stipend til å studere akkurat hva de vil, uavhengig av ens egen eller ens foreldres inntekt. Kan du se for deg en privat bank gjøre det samme?
Sist endret av Gamgee; 11. september 2013 kl. 11:24.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fordi måten Nrk kjører på er helt feil. De tvinger absolutt alle til å betale lisens, så lenge du har TV i huset. Om du bruker den som PC-skjerm, akvarium eller what not må du betale. Det er ikke riktig.
Vis hele sitatet...
Hele poenget med NRK er jo at de ønsker det skal være til dels politisk uavhengig - derfor har man valgt å la de få en egen post hvor de får inn penger, slik at de ikke blir en del av statsbudsjettet og må forholde seg til politiske forhandlinger hvert år.

Det andre er at for at NRK i det hele tatt skal fungere for det formålet den er ment må den også ikke være kommersiell. Ved å privatisere kanalen, eller å si at kun de som ønsker å se på NRK skal betale for NRK så blir det en en kommersiell kanal. Dette fører til at kommersielle verdier vil måtte drive kanalen for at de skal kunne gå med overskudd - dette betyr ofte "mainstream-media" med mye halvgode serier som trekker seere og kan kjøpes inn til en billig penge. (bare se på alle de andre kommersielle kanalene). I tillegg rissikerer man at NRK i mindre grad tørr å satse på litt dyre egenproduksjoner.

NRK har og et ansvar om å vise ting som er av interesse for alle grupper i samfunnet - også små grupper som det ikke er noe kommersiell interesse for å vise programmer for i samfunnet; men det betyr selvfølgelig også at de skal vise ting som er av interesse for deg. Series som Walking Dead og Game of Thrones - og dette helt uten reklame. (og ikke så langt bak USA heller, det har blitt betydelig bedre enn hva det var for noen år siden)

Jeg er direkte i mot å kommersialisere NRK, selv om jeg egentlig nesten aldri ser på kanalen. Har vel egentlig kun nylig begynt å lese nettavisen der, siden jeg synes den er betydelig mye mer seriøs enn både VG og Dabladet. (slipper alt som minner om Se&Hør)
Sist endret av etse; 11. september 2013 kl. 15:43.
Sitat av etse Vis innlegg

Jeg er direkte i mot å kommersialisere NRK, selv om jeg egentlig nesten aldri ser på kanalen. Har vel egentlig kun nylig begynt å lese nettavisen der, siden jeg synes den er betydelig mye mer seriøs enn både VG og Dabladet. (slipper alt som minner om Se&Hør)
Vis hele sitatet...
Så du mener det er greit å betale flere tusen i året selv om du aldri ser på TV?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du mener det er greit å betale flere tusen i året selv om du aldri ser på TV?
Vis hele sitatet...
Da står du fritt til å plombere mottakaren, eller kjøpe skjerm utan mottakar. FYI kostar plombering rundt det halve av lisensen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da står du fritt til å plombere mottakaren, eller kjøpe skjerm utan mottakar. FYI kostar plombering rundt det halve av lisensen.
Vis hele sitatet...
Okei la meg omformulere; Betale flere tusen i året for en kanal du ikke ser på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Okei la meg omformulere; Betale flere tusen i året for en kanal du ikke ser på.
Vis hele sitatet...
Det er heile poenget med NRK, alle må betale, fordi dei skal kunne lage eit TV-tilbod som ikkje bare omfatter dei komersielle interessene. går ein vekk fra det, går ein vekk fra kjerneprinsippet for ein offentleg kringkaster.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Okei la meg omformulere; Betale flere tusen i året for en kanal du ikke ser på.
Vis hele sitatet...
jeg forklarte akkurat hvorfor i innlegget - hele poenget med NRK faller i grus om kun de som ser på NRK skal betale. Da blir det en kommersiell kanal som er avhengig av å alltid trakte etter størst mulig profitt. Se f.eks. til TV3 hva man ender opp med: Masse halvdårlige sit-coms hvor de viser de samme sesongene 10 ganger.

Som sagt, NRK skal kunne tilby noe for alle som bor her. Det inkluderer små grupper med ganske nisje interesser som det er vanskelig for kommersielle aktører og kunne forsvare at man skal også ha et tilbud for dem.

En viktig del av det å leve i et demokrati, et at flertallet av og til må ta hensyn til minoritetene - og sørge for at også deres interesser blir ivaretatt. Blandt annet ved å sørge for at man har underholdning som er tilpasset dem på TV. I tillegg har jeg allerede nevnt at om du ønsker finnes det mer en nok av gode programmer på NRK-kanalene. (spesielt på NRK3, når det gjelder vår aldersgruppe). De viser ofte både filmer og serier som er meget populære - men mange velger heller å laste dem ned ulovlig for å se de.

----

Enkelte påstår man burde putte det på skatteseddelen, slik at man slipper en egen lisens. Jeg har og svart på hvorfor jeg mener det er feil i forrige innlegg. Det gjør NRK alt for avhengig av å bli prioritert i statsbudsjettet, og dermed blir det enda vanskeliggere for de å prøve å holde seg politisk uavhengige.
Sist endret av etse; 11. september 2013 kl. 16:42.
Sitat av etse Vis innlegg
j
En viktig del av det å leve i et demokrati, et at flertallet av og til må ta hensyn til minoritetene
Vis hele sitatet...
Da burde de ta hensyn til oss som ikke bruker en slik kanal, og heller sende regningen til de som vil ha kanalen.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Da burde de ta hensyn til oss som ikke bruker en slik kanal, og heller sende regningen til de som vil ha kanalen.
Vis hele sitatet...
du ser ikke problemet med akkurat det du sa der? Det er jo det jeg forklarer at ikke vil funke. Kanalen blir da høyest kommersiell. Majoriteten får sine behov dekket gjennom "mainstream-media", de andre gruppene får ikke like mye fokus der. En av NRK sine roller er å kunne tilby også disse menneskene (i tillegg til å vise ting som er av interesse for folk som er mainstream) media og underholdning som er tilpasset dem. Problemet er at dette gjerne er ganske dyrt - og derfor blir det vanskelig å forsvare å vise slike programmer om man er avhengig av å trekke seere for å kunne få inn penger til kanalen.

Man skal ta hensyn til hverandre, som alt annet i samfunnet. Du betaler for ting du ikke trenger og jeg betaler for ting du trenger, men som ikke jeg har behov for.
I stedet for å tenke på NRK-lisensen som en regning for et produkt man ikke ønsker, kan det være mer meningsfullt å anse den som en avgift pålagt absolutt alle husstander i landet, med hensikt å ha en allment tilgjengelig kommersielt og politisk uavhengig kanal med et ekstra bredt kulturelt tilbud, hvor man får dispensasjon fra lisensen dersom man ikke har TV.

(En annen ting er at selv om mange ønsker å fremstille det som at NRK bare sender smale drittprogrammer ingen ser på, så har de det suverent største seertallet blant alle tilgjengelige kanaler i landet.)
Sitat av Ketenna Vis innlegg
-Stopp all innvandring fra muslimske land. Kontroversielt utspill, men muslimer følger verdier som bare ikke passer inn i et moderne samfunn. Bare å snakke med muslimer på min alder og hvilke meninger de blir opplært til å tro på av foreldrene deres er skremmende. Sigøynere kan også hives rett ut for min del.
Vis hele sitatet...
Så lenge de integreres (som neppe skjer med denne regjeringen, men man får håpe) utgjør de en ressurs. Sigøynerne i parkene og svensker i ufaglærte jobber er et naturlig utfall av fri innvandring fra EU, enda en ting som neppe kommer til å endres med denne regjeringen.

For egen del håper jeg at regjeringa følger Mattilsynets anbefalinger ang. reptiler, og at politikken ikke strekkes så langt at det ikke går an å reparere. Som medlem av middelklassen tror jeg ikke at skattepolitikken utgjør noe endring for min personlige økonomi.
Sist endret av bernadotte; 11. september 2013 kl. 19:07.