Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  173 27579
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Sant, sant, arrogante folk gjør meg kvalm..
Vis hele sitatet...
Det handler ikke SÅ mye om arroganse, jeg slenger gjerne en hoven langefinger i trynet på janteloven, MEN, selvinnsikt skader ingen. Enkelte ganger må man bare tone det ned.
Men når det kommer til den virkelige verden kommer man ingen steder uten selvtillit, man må se seg selv i speilet og tenke "ja, jeg.. jeg ER gud." uten å virke som en pikk offentlig og få andre til å føle seg som søppel.

EDIT; ja, det er skrivefeil her, lev med det og hold kjeft.
Sist endret av olaPola; 21. juni 2012 kl. 18:19.
True phreak.
Sitat av sqrt Vis innlegg
Også kjent som Downing effect/ Illusory superiority. Selv om det selvfølgelig ikke er et absolutt (En person med høy intelligens kan være klar over at han er intelligent og vice versa, men vil da også sannsynligvis være bedre til å bedømme og verdsette andres intellekt), så er det er kjekt å være klar over denne typen cognitive bias når man skal evaluere sine egne og andres evner.
Vis hele sitatet...
Takk for supplerende informasjon.
Winter is coming
Jeg har lett for å huske ting jeg leser, men jeg skjønner ikke nødvendigvis alt. Derfor gir mine svar på prøver et feil inntrykk i hvor godt jeg egentlig kan stoffet, men heldigvis til min fordel.

Jeg syntes alltid synd på de i klassen min som brukte MYE tid på skolearbeidet, men som aldri oppnådde resultatene de fortjente. Etter min mening er det de som jobber med leksene og virkelig vil få til bra karakterer som fortjener dem, ikke de som skryter av at de aldri leser og oppnår 5 og 6 på prøver.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg har sannsynligvis lav IQ da jeg er særdeles dårlig i matte, og sliter med å forstå/skjønne former, figurer og sånne ting. Men, sånn er det bare desverre.
Sist endret av Quakecry; 21. juni 2012 kl. 19:23.
True phreak.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg har sannsynligvis lav IQ da jeg er særdeles dårlig i matte, og sliter med å forstå/skjønne former, figurer og sånne ting. Men, sånn er det bare desverre.
Vis hele sitatet...
I de fleste tilfeller er manglende matematisk forståelse et resultat av manglende innsats. Jeg hadde bare 2'ere i matematikk på videregående, og 3'ere på ungdomsskolen: Om to år er jeg sivilingeniør.

Prøv å jobb konsentrert med matten, så går det nok bedre
Gikk ut av ungdomsskolen med 4.07 i snitt, og første året mitt på videregående skole gikk jeg ut med4.1 i snitt. så har gått opp, men har og jobbet en del med skolearbeid etc. :-)) selv om prøvene ikke var så gode hele tiden

hadde også bare 3'ere i matematikken, og slet som bare det! kunne ikke gangetabellen før i 9-10 klasse, og kopierte NESTEN all leksa mi fra fasiten...

nå kom jeg opp i matematikk på min eksamen, skriftlig. trodde det kom til å gå til dutten hele greia, men på vei til skoletur, fikk jeg vite det.. fikk 4 på eksamen min! beste jeg har hatt noen gang i matematikk! fikk også samme på vitnemålet.. jeg fikk ALLE mine karakterer ett hakk opp på 2 terminen min. jeg gikk TIP btw.. jobb hardt, og stå på! du kommer langt med det.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Jeg tror alle som bruker mer enn én smiley i et innlegg, er uintelligente.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
I de fleste tilfeller er manglende matematisk forståelse et resultat av manglende innsats. Jeg hadde bare 2'ere i matematikk på videregående, og 3'ere på ungdomsskolen: Om to år er jeg sivilingeniør.

Prøv å jobb konsentrert med matten, så går det nok bedre
Vis hele sitatet...
Du tar vel siving på NTNU`? -Veldig mange av de som går der enten slet med matten før studiene eller sliter med matten i studiene(1. og 2.års-matte). Men pga mye rar teoretisk matte som skal forstås og gjennomtygges, men de fleste kommer seg gjennom.
Vet godt at det er vanskelig, men på sivingstudiet er matte et skikkelig "hovedfag", og jevn over tar de fleste det mer seriøst enn i VGS.Dessuten har du færre sjangser på Ntnu enn kontra det å ta det som vgs-privatist.

Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg tror alle som bruker mer enn én smiley i et innlegg, er uintelligente.
Vis hele sitatet...
Mhmm. Helt enig. Spesielt når innlegget dekker hele skjermen.
Sist endret av aeon_illuminate; 21. juni 2012 kl. 22:01.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Du tar vel siving på NTNU`? -Veldig mange av de som går der enten slet med matten før studiene eller sliter med matten i studiene(1. og 2.års-matte). Men pga mye rar teoretisk matte som skal forstås og gjennomtygges, men de fleste kommer seg gjennom.
Vet godt at det er vanskelig, men på sivingstudiet er matte et skikkelig "hovedfag", og jevn over tar de fleste det mer seriøst enn i VGS.Dessuten har du færre sjangser på Ntnu enn kontra det å ta det som vgs-privatist.



Mhmm. Helt enig. Spesielt når innlegget dekker hele skjermen.
Vis hele sitatet...

Jee, fint å vite at ditt innlegg tar større plass enn mitt her da! ikke klag før du vet du er bedre sjæl!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Du tar vel siving på NTNU`? -Veldig mange av de som går der enten slet med matten før studiene eller sliter med matten i studiene(1. og 2.års-matte). Men pga mye rar teoretisk matte som skal forstås og gjennomtygges, men de fleste kommer seg gjennom.
Vis hele sitatet...
De fleste siving-studier har veldig enkel anvendt matematikk. Det første innføringsfaget går ikke veldig mye lenger enn vgs-pensum, og fokuset er på anvendelser. Oppgavene er kanskje vanskeligere, men som helhet er det ikke noe belegg for å kalle det "rar teoretisk matte".

Har gått siving og min erfaring er ikke at folk slet med matte før de begynte der, akkurat.

Vet godt at det er vanskelig, men på sivingstudiet er matte et skikkelig "hovedfag", og jevn over tar de fleste det mer seriøst enn i VGS.Dessuten har du færre sjangser på Ntnu enn kontra det å ta det som vgs-privatist.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt har du langt flere sjangser på NTNU, siden du kan henge tre år bak med mattefag før det får konsekvenser.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
De fleste siving-studier har veldig enkel anvendt matematikk. Det første innføringsfaget går ikke veldig mye lenger enn vgs-pensum, og fokuset er på anvendelser. Oppgavene er kanskje vanskeligere, men som helhet er det ikke noe belegg for å kalle det "[COLOR="Red"]rar teoretisk matte[/COLOR]".

Har gått siving og min erfaring er ikke at folk slet med matte før de begynte der, akkurat.
Vis hele sitatet...
Ja. Særdeles uheldig bruk av begrep, ser den. Det jeg prøvde på si på meget kort tid og en keikete måte, er vel at (kanskje) jevnt over er alle de som tar et mattefag mer motivert på Gløshaugen enn på en Vgs. Men definitivt ingen betydlig forskjell(!), så sånn sett kommer man seg igjennom matten på selve studiet, selv om strykprosenten i matte både i Vgs og Ntnu er rimelig høy på rett fag.

Sitat av ssindreb Vis innlegg
Jee, fint å vite at ditt innlegg tar større plass enn mitt her da! ikke klag før du vet du er bedre sjæl!
Vis hele sitatet...
(...)Den setningen trenger vel ingen kommentar.
Sist endret av aeon_illuminate; 21. juni 2012 kl. 22:35.
True phreak.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
De fleste siving-studier har veldig enkel anvendt matematikk. Det første innføringsfaget går ikke veldig mye lenger enn vgs-pensum, og fokuset er på anvendelser. Oppgavene er kanskje vanskeligere, men som helhet er det ikke noe belegg for å kalle det "rar teoretisk matte".

Har gått siving og min erfaring er ikke at folk slet med matte før de begynte der, akkurat.


Ærlig talt har du langt flere sjangser på NTNU, siden du kan henge tre år bak med mattefag før det får konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Spørs helt hvor man legger listen. Matten er jo hard på siv.ing. linjene på NTNU, det er en grunn til at svært mange sliter med det, og det arrangeres ekstra eksamenskurs for å få folk til å henge med. Jeg kan være enig i at man kan se på det som en naturlig videreføring av VGS, men pensum er jo enormt mye større. Er og enig i 'rar teoretisk matematikk' ikke er helt beskrivende (kanskje bortsett fra LaPlace i Matte 4, teorien som ligger bak det er jo relativt uforståelig) for matten man må gjennom... Det kan være vanskelige oppgaver, men det er ikke så enormt mye abstrakte størrelser ute og går.

Nå var vel uansett poenget mitt det at karakterene man får i matematikk i videregående ikke nødvendigvis har så mye med intelligensnivået å gjøre, ikke at man behøver å være så forbanna smart for å klare seg gjennom siv.ing. studiene.
Sist endret av Orph; 21. juni 2012 kl. 22:33.
OT
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.T-OHD_V2iME

Står her at en gutt har 6,2 i snitt.
Han hadde en femmer på vitnemåle, det jeg klarer å komme fram til da er at han ikke kan ha over 6 i snitt.
Å hvordan kan man få over 6 i snitt, når 6 er høyeste karakter?
Er jeg mindre intligent nå? :/
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Gromega Vis innlegg
OT
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.T-OHD_V2iME

Står her at en gutt har 6,2 i snitt.
Han hadde en femmer på vitnemåle, det jeg klarer å komme fram til da er at han ikke kan ha over 6 i snitt.
Å hvordan kan man få over 6 i snitt, når 6 er høyeste karakter?
Er jeg mindre intligent nå? :/
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du er sarkastisk nå, men uansett; når man går på videregående, har man mulighet til å jobbe seg opp noen studiepoeng. Hvis man f.eks. har alle realfagene, så kan man skaffe seg 4 studiepoeng, derfor, hvis man har 5,8 i snitt, og legger til 0,4, så har man: 6,2 i snitt!
Da sier vi at jeg er sarkastisk
Takker for svar!
True phreak.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Vet ikke om du er sarkastisk nå, men uansett; når man går på videregående, har man mulighet til å jobbe seg opp noen studiepoeng. Hvis man f.eks. har alle realfagene, så kan man skaffe seg 4 studiepoeng, derfor, hvis man har 5,8 i snitt, og legger til 0,4, så har man: 6,2 i snitt!
Vis hele sitatet...
Nei, det er tullete å si. Karaktersnitt er karaktersnitt. Man ganger det med ti, legger til eventuelle ekstrapoeng man får, og så kommer man frem til hvor mange studiepoeng man har. Om man så deler det på ti igjen, og hevder at dette er karaktersnitt man har fått fra videregående, er man kun ute etter å gjøre bedre figur.
Sist endret av Orph; 21. juni 2012 kl. 23:17.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Nei, det er tullete å si. Karaktersnitt er karaktersnitt. Man ganger det med ti, legger til eventuelle ekstrapoeng man får, og så kommer man frem til hvor mange studiepoeng man har. Om man så deler det på ti igjen, og hevder at dette er karaktersnitt man har fått fra videregående, er man kun ute etter å gjøre bedre figur.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Man skal kun få maks 6 i snitt. Alt annet er kun for å kunne nå enda litt lenger når det kommer til universiteter osv.
Må innrømme at jeg ikke har rukket og lest alle svarene, men har lest noen og syntes det er merklig at ingen (av de jeg har lest) har nevnt at evnt adhd/konsentrasjons problemer o.l kan spille en avgjørende faktor i karakterene.
Så gjerne diskuter litt rundt det, for det har jo veldig mye og si på karakterene.
Jeg mener at man kan være verdens smarteste selv om enn ikke klarer og finne roen og sette seg ned og jobbe med skole arbeidet.
Så det er garantert verdt og nevne.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Må innrømme at jeg ikke har rukket og lest alle svarene, men har lest noen og syntes det er merklig at ingen (av de jeg har lest) har nevnt at evnt adhd/konsentrasjons problemer o.l kan spille en avgjørende faktor i karakterene.
Så gjerne diskuter litt rundt det, for det har jo veldig mye og si på karakterene.
Jeg mener at man kan være verdens smarteste selv om enn ikke klarer og finne roen og sette seg ned og jobbe med skole arbeidet.
Så det er garantert verdt og nevne.
Vis hele sitatet...
Er det ikke det folk har sagt i hele tråden da? At karakterer kan man jobbe seg til uten å være spesielt intelligent/smart (kall det hva du vil), og man kan også være ett geni med snitt på 2 hvis du sliter med å fokusere/konsentrere deg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå har jeg kun lest TS sin åpning, ingen andre poster.

Tenkte jeg kunne dele min erfaring med temaet.
Barneskolen for meg var tøft. Jeg var lite motivert og slet med lese og skrivevansker.
Da jeg gikk ut av ungdomsskolen hadde jeg 3,8 i snitt. Jeg ga faen både på ungdomsskolen og videregående. Jeg hadde masse fravær, gjorde ikke lekser, og fulgte lite med i timene, spesielt på videregående. Da jeg gikk ut av videregående hadde jeg så vidt over 3 i snitt.

For rundt et år siden begynte jeg å interesse meg for psykologi, og siden det har jeg lest om alt og ingenting som kan være spennende og interessant. Jeg tar allmenn påbygg ved siden av å være 100% ansatt elektriker med fagbrev(fyller 22 i år).
Nå ligger snittet mitt på rundt 5,6. Tror det handler om en modningsprosess, og motivasjon.
Da jeg gikk på skolen var jeg lite motivert og følte ikke at jeg fikk til så mye. Nå vet jeg at jo hardere jeg jobber for bra karakterer, jo mer lærer jeg og jo mer øker intelligensen min og motivasjonen. Samtidig jobber jeg mot et mål nå, noe jeg aldri følte på ungdomsskolen eller videregående.

Jeg tror alle som ligger på et lavt snitt kan øke snittet sitt lett. Når man går på ungdomsskolen/videregående er man ofte distrahert av andre ting. Samtidig tror jeg mange føler at det ikke gir noen mening å gå på skole i den alderen, man jobber liksom ikke mot et klart og konkret mål.
Mitt mål nå er å få nærmere 6 i snitt og komme inn på psykologi fordi jeg er lei av yrket mitt. Jeg vet hvor mye jeg vil nå målet og derfor gjør jeg alt jeg kan for å få et bra snitt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det går fint an å skjønne ting uten å vite hvordan man skal formalisere det til matte på et ark.

Einstein hadde en fantastisk teoretisk forståelse for avansert fysikk, men trengte ofte hjelp av matematikere for å oversette teoriene sine til språket som heter matematikk. Det betød riktignok ikke at han var dårlig i matte, siden det her var snakk om svært avanserte emner i matte som kun matematikere hadde godt tak på. Han lærte raskt det han trengte å lære fra de som hjalp ham.
Vis hele sitatet...


Det du sier stemmer nok, har hørt om det før nemlig. Var akkurat det jeg mente også. Selv om personen har høy intelligens, så betyr ikke det nødvendigvis at vedkommende ikke sliter på skolen (selv om potensielle statistiske undersøkelser sannsynligvis vil vise at intelligente folk, generelt, har mindre problemer på skolen. Faglig altså)
Å ha høyt snitt i skolen vil si en ting; nemlig at du er skoleflink.

Som mange andre sier, så vil det si at de som har høye karakterer leverer inn arbeid, pugger mye til prøver og lignende.

Dette betyr ikke nødvendigvis at de er intelligente.

Har møtt mange som har høye karakterer, men er ganske dumme til vanlig. Noen av de ville jeg rett og slett kalt "hjemmedisiplinerte", eller "hjernevasket".

Mange blir fortalt hele sitt liv at skole er det viktigste du gjør. Dessverre er det blitt litt sånn i dagens samfunn. I Norge for eksempel, så MÅ du gå mye skole for å tjene bra og ha en jobb du liker. Men ofte er det også slik at du går igjennom veldig mye unødvendig skole for å oppnå dette.

På en annen side, så kjenner jeg veldig mange som er utrolig intelligente, men gav alltid faen i skolen. Et eksempel er en jeg jobber med i sommer som fullførte ikke videregående, jobber litt her og der og alltid hadde lavt snitt i skolen. Likevel, hver gang jeg snakker med han om hva som helst, så har han oppriktige og genuine svar/argumenter/tanker om svært mye forskjellig.

Mange skoleflinke folk er ignorante, naive, og rett og slett dumme. Ikke alle, så klart, men mange.

Anser meg selv som han jeg jobber med, men ulikt han så er jeg ikke så "opprørsk", og satser heller på å fokusere på skolen mer enn jeg selv anser som "nødvendig" for min fremtid...

Med det sagt... hadde en del fravær og lavt snitt gjennom ungdomsskolen inntil 10. klasse, hvor jeg gikk fra 3.4 i snitt til 4.2 på siste terminen. Har nå gått på VGS i 2 år og har vel bedret meg på skolen, men faktum er at dette er fordi jeg innser VGS teller mer enn ungdomsskolen for fremtiden. Ellers ville jeg gjort akkurat det samme som på USK.

2,3 i snitt betyr ikke lav intelligens... mange faktorer som spiller inn.
Sist endret av Tfan; 27. juli 2012 kl. 21:24.
Har bare skumlest, ser ikke vekk ifra andre mener det samme.
Synes skole handler mer om disiplin enn intligens.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Har bare skumlest, ser ikke vekk ifra andre mener det samme.
Synes skole handler mer om disiplin enn intligens.
Vis hele sitatet...
Disiplinen er jeg enig i nå i etterpåklokskapen, men jeg angrer ikke på at jeg skulket mye på slutten av VGS. Hadde tross alt funnet ut at jeg ikke kom til å få gode karakterer uansett.