Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 9097
Så, la meg begynne med at jeg har søkt, både her og ved hjelp av google, men fant ikke helt det jeg lurte på. Om det er grunnet min inkompetanse eller av andre grunner vites for øyeblikket ikke, men feel free to flame hvis det er tatt opp før.

Saken er den at jeg befinner meg i utlandet, og skal snart til Norge. Planen er å ta med en 0.7 liters flaske 40% brennevin, en flaske 70% absint og noen sigaretter. Jeg er 17 nå, men fyller 18 i løpet av året.
Er klar over at det er ulovlig å ta med såpass sterke drikkevarer som den Absinten inn i landet, men jeg er litt usikker på hva som vil skje OM jeg blir stoppet, SÅ:

Spørsmålet mitt er hva som vil skje med meg om jeg blir stoppet med dette i tollen. Vil jeg bli fratatt sigarettene mine OG spriten, eller bare spriten? Er det den høye alkoholprosenten i absinten som gjør den ulovlig å ta med inn i landet eller det (eventuelle) høye innholdet av Tuhjon? (usikker på stavingen her)
Hva vil sterkeste straff kunne være i mitt tilfelle?

På forhånd, spanks!
Sigarettene
Under 18 år: Fratatt

Alkohol
Over 40%: Fratatt
Under ? år: Fratatt

Absinth
Inneholder malurt: Fratatt

Er du 18 når du kommer til Norge, er saken en annen ang. sigarettene og spritflaska under 40%.

Får du over en ekstra flaske med ekte Absint, kjøper jeg den gjerne PM for hvor stor sum jeg er villig til å betale.
Sist endret av PassDude; 5. desember 2007 kl. 17:16.
Så alt blir bare tatt fra meg, og that's it? Mener du at om jeg er 18 når jeg kommer til Norge, så får jeg beholde spriten på 40% og sigarettene? AFAIK er det kun alkoholholdig drikke UNDER 21% jeg har lov til å ta med inn i landet?

jeg tror desverre jeg vil beholde absinten selv, om jeg er så heldig å få den gjennom tolla.
Takk for linker og greier, Turbo, men det er ikke helt det jeg lurer på. Lurer ikke på hvor mye jeg hadde kunnet ta me om jeg var gammel nok, men hva som vil skje om jeg blir tatt.
Smuglernes prisliste

Litt mye godt i kofferten? Sjekk her hva det koster å bli tatt i tollen.


Blir du tatt i tollen med for mye varer, må du betale bot og blir fratatt de varene du har over kvoten. Du beholder altså selv de varene som er innenfor kvoten.
Vis hele sitatet...

(står oversikt over høyere mengder i linken...)
Sist endret av Turbolego; 5. desember 2007 kl. 18:08.
Tusen takk. Du har ikke peiling på om det skjer noe utover bot, eller om jeg får bot for å dra inn sprit, og for å ikke snakke om Absinten?

Sitat av Turbolego
øh... har aldri blitt tatt... men har hatt med meg for mye, ja...
Vis hele sitatet...
Tar det som et nei jeg.
Sist endret av AntonSR; 5. desember 2007 kl. 17:49. Grunn: Nynyy
Sitat av SnackPack
Tusen takk. Du har ikke peiling på om det skjer noe utover bot, eller om jeg får bot for å dra inn sprit, og for å ikke snakke om Absinten?
Vis hele sitatet...
øh... har aldri blitt tatt... men har hatt med meg for mye, ja...

Absinthe inneholder malurt...
Alt jeg fant om malurt hos tollvesnet...








Kilde i dokumentet "kom12-2007.pdf"
Jeg hadde med meg en liter sprit med 39%, var 18. Da tok de fra meg flasken pluss jeg fikk en bot på 450kroner
Der står det jo ganske klart at det gjelder malurt-blader og blomster. Men takk for hjelpen
Tror ingen bryr seg om absinten inneholder malurt akkurat, det er vel heller at den holder over 60%. Det skal være mulig å få tak i absint som inneholder 50-60% alkohol også, den ikke være på 70%. Absint har tradisjonelt vært på alt fra 50-80%.
Uansett så er vel alt over 23%? ikke på 18års grensen, men 20.
Sitat av SnackPack
Så, la meg begynne med at jeg har søkt, både her og ved hjelp av google, men fant ikke helt det jeg lurte på. Om det er grunnet min inkompetanse eller av andre grunner vites for øyeblikket ikke, men feel free to flame hvis det er tatt opp før.

Saken er den at jeg befinner meg i utlandet, og skal snart til Norge. Planen er å ta med en 0.7 liters flaske 40% brennevin, en flaske 70% absint og noen sigaretter. Jeg er 17 nå, men fyller 18 i løpet av året.
Er klar over at det er ulovlig å ta med såpass sterke drikkevarer som den Absinten inn i landet, men jeg er litt usikker på hva som vil skje OM jeg blir stoppet, SÅ:

Spørsmålet mitt er hva som vil skje med meg om jeg blir stoppet med dette i tollen. Vil jeg bli fratatt sigarettene mine OG spriten, eller bare spriten? Er det den høye alkoholprosenten i absinten som gjør den ulovlig å ta med inn i landet eller det (eventuelle) høye innholdet av Tuhjon? (usikker på stavingen her)
Hva vil sterkeste straff kunne være i mitt tilfelle?

På forhånd, spanks!
Vis hele sitatet...

Å ta inn absinth(som er over 60%) vil regnet som å smugle inn narkotiske stoffer.. Bare sånn du vet det.. Resten vil de ta fra deg, evnt gi deg bot for...
Sist endret av pr0tec; 6. desember 2007 kl. 07:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
pr0tec, nei, det vil bli regna som forsøk på smugling av ulovlig alkhol, og ved kvanta opp til 1 liter over kvoten (som i det tilfellet er null) er bota på et par hundrelapper, altså rimelig brutalt forskjellig fra å smugle narkotika.
Sitat av PassDude
.. Er du 18 når du kommer til Norge, er saken en annen ang. sigarettene og spritflaska under 40%.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke. Sigarettene (200 stk) får du gjennom som 18 åring ja, men sprit på 40% får du da ikke gjennom sålenge du ikke er 20? 18 åringer har vel ikke lov å kjøpe sterkere enn 22%, og det er vel også regelen for innførsel?
Sitat av Tollvesenet
Alkoholholdige drikkevarer
1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.
2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.
Dette betyr at man f.eks kan ta med 5 liter øl dersom man ikke medbringer andre alkoholholdige drikkevarer.


For å innføre alkoholholdige drikkevarer må du være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må du være over 20 år. Fortolling av større mengder alkohol enn kvoten.

Se også brosjyren Privat innførsel av alkohol fra utlandet.

Tobakksvarer

200 sigaretter eller 250 gram andre tobakksvarer, og
200 blad sigarettpapir.
For å innføre tobakksvarer må du være over 18 år.
Vis hele sitatet...
http://www.toll.no/templates_TAD/Art...guage=NO#kvote

Edit: Alkohol over 60% er ulovlig og innføre, og det vil bli opprettet straffesak om du blir tatt for det.
Sist endret av SteInMetz; 6. desember 2007 kl. 10:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
SteinMetz, har du ei kjelde på at det vil bli oppretta straffesak om du har med _mindre_ kvanta 70% sprit? Eg tviler nemleg sterkt på at det blir det, fordi det er ein straffereaksjon heilt ute av forhold til resten av tollsystemet. På ei heilflakse 70% vil eg tippe under en tusenlapp i forenkla forelegg i resultat.
All sprit med prosent på over 65% blir rekna som narkotika, og du vil bli straffa deretter. Les meir på andre trådar om Absinth. Der står det meir angående smugling av Absinth. Eg tok ein gong med meg 3 liter absinth heim frå syden, flaks at eg ikkje blei tatt.
Sitat av aarst0g
All sprit med prosent på over 65% blir rekna som narkotika, og du vil bli straffa deretter. Les meir på andre trådar om Absinth. Der står det meir angående smugling av Absinth. Eg tok ein gong med meg 3 liter absinth heim frå syden, flaks at eg ikkje blei tatt.
Vis hele sitatet...
Nei! Det er ulovlig sprit, ikke narkotika.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aarst0g
All sprit med prosent på over 65% blir rekna som narkotika, og du vil bli straffa deretter. Les meir på andre trådar om Absinth. Der står det meir angående smugling av Absinth. Eg tok ein gong med meg 3 liter absinth heim frå syden, flaks at eg ikkje blei tatt.
Vis hele sitatet...
Nei, det står ikkje på narkotikalista. Det som står i alkohollova er at sprit over 60% ikkje er i alminneleg sal i noreg, men at dept'et kan gi løyve til enkelttyper av sprit over 60%.
Sitat av vidarlo
SteinMetz, har du ei kjelde på at det vil bli oppretta straffesak om du har med _mindre_ kvanta 70% sprit? Eg tviler nemleg sterkt på at det blir det, fordi det er ein straffereaksjon heilt ute av forhold til resten av tollsystemet. På ei heilflakse 70% vil eg tippe under en tusenlapp i forenkla forelegg i resultat.
Vis hele sitatet...
Siden jeg ikke liker å være en påståelig jævel, så sendte jeg like godt en mail til tollvesenet.. Poster svar når/hvis jeg får

Sitat av vidarlo
Nei, det står ikkje på narkotikalista. Det som står i alkohollova er at sprit over 60% ikkje er i alminneleg sal i noreg, men at dept'et kan gi løyve til enkelttyper av sprit over 60%.
Vis hele sitatet...
Står også i toll lista at det er forbudt innført til Norge.
sprit over 60% er ikke narkotika nei, men straffeutmåling/bot blir regnet som om det skulle vert narkotika. men tror nok ikke det blir mye bråk av en liter 70%, er vel heller innførsel av store kvanta 96% som blir rammet med slike straffer...... du får sikkert bare en bot om du blir tatt...
Takker alle sammen for svar. Et par hundrelapper i bot er det jeg kan forvente meg om jeg blir stoppet altså. jeg krysser fingrene for at jeg kommer meg trygt over med all spriten og sigarettene i behold. Thanx, my fellowfreaks:P
Da fikk jeg svar fra tollvesenet på mailen jeg sendte.

Sitat av Tollvesenet
Hei!

Det er Sosial- og helsedirektoratet (internett www.shdir.no tlf. 810 200 50) som forvalter regelverket på området. Det gis ikke innførselstillatelse for drikkevarer over 60% alkohol.

Eventuelt forsøk på smugling av slike varer kan ikke gjøres opp ved bruk av forenklet forelegg. Anmeldelse er derfor aktuelt.

Når det gjelder strafferammer og reaksjoner, viser vi til lovverket, blant annet tolloven og straffeloven.
Lov- og forskriftstekster kan finnes i sin helhet på www.lovdata.no og www.toll.no

Vennlig hilsen

Infosenteret, Tollregion Øst-Norge
Helge Rosnes

Tlf. 0 30 12
E-post
Internett www.toll.no

Informasjonen over må oppfattes som veiledende og er gitt ut i fra regelverket som gjelder på svartidspunktet. Svaret er basert på opplysninger som er gitt av innsender, disse er ikke realitetskontrollert av Tollvesenet. Vi gjør oppmerksom på at Tollvesenet ikke har anledning til å gi bindende forhåndstilsagn om toll, avgifter og saksbehandling.
Vis hele sitatet...
▼ ... over et år senere ... ▼
Vet dette er en gammel tråd, men spør anyways...
Noen som har blitt bustet med Absinth eller sprit over 60% her?

Drar hjem om ett par dager med en liten flaske med 92% absint med 50mg thujone.
Så hadde vert morro å vist
Sitat av apebob Vis innlegg
Vet dette er en gammel tråd, men spør anyways...
Noen som har blitt bustet med Absinth eller sprit over 60% her?

Drar hjem om ett par dager med en liten flaske med 92% absint med 50mg thujone.
Så hadde vert morro å vist
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg har >kvota (15-16 liter 30%+++) så til de grader på Gardermoen, var noe nervøs når jeg gikk igjennom tollen.

Absolutt ikke verdt det, første og siste gang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
[quote=AntonSR;1043378]Så, la meg begynne med at jeg har søkt, både her og ved hjelp av google, men fant ikke helt det jeg lurte på. Om det er grunnet min inkompetanse eller av andre grunner vites for øyeblikket ikke, men feel free to flame hvis det er tatt opp før.

Saken er den at jeg befinner meg i utlandet, og skal snart til Norge. Planen er å ta med en 0.7 liters flaske 40% brennevin, en flaske 70% absint og noen sigaretter. Jeg er 17 nå, men fyller 18 i løpet av året.
Er klar over at det er ulovlig å ta med såpass sterke drikkevarer som den Absinten inn i landet, men jeg er litt usikker på hva som vil skje OM jeg blir stoppet, SÅ:

Spørsmålet mitt er hva som vil skje med meg om jeg blir stoppet med dette i tollen. Vil jeg bli fratatt sigarettene mine OG spriten, eller bare spriten? Er det den høye alkoholprosenten i absinten som gjør den ulovlig å ta med inn i landet eller det (eventuelle) høye innholdet av Tuhjon? (usikker på stavingen her)
Hva vil sterkeste straff kunne være i mitt tilfelle?

På forhånd, spanks

Grensene er såppas åpne at jeg ikke tror det vil bli noe stress for å bli tatt, det kommer jo selfølgelig om du skal ta fly, båt eller kjøre over grense, isåfall er mitt råd å helst ta båt etter det krysse grense med bil, og så fly. håper det var nyttig
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@MalboroMan, tror nok han er kommet hjem nå Er tross alt 2 år og 7 måneder siden han postet det
Har du et helt greit poker-face, når du går gjennom tollen. Går det nok fint skal du se.