Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 1842
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605770#extra
Kommer den med
Foran : 140 mm fan mount x 1
Bak : 120 mm vifte x 1
Side : 120 mm vifte x 2
Side : 200/230 mm fan mount x 1
Topp : 200 mm vifte x 1 / LED
Topp : 200 mm fan mount x 1

eller er det hva jeg kan installere? Hvor skal jeg eventuellt få plass til vifte, hvis alle er opptatt?
Det kommer med, ellers hadde det kanskje stått 0 / 1 eller additional (eller noe slikt)

Trenger du mer enn de viftene? Om du absolutt må bytte hadde jeg tatt ut de på siden og satt inn en 200/230 (som en fan mount er med)
Vet ikke om jeg trenger mer.. Jeg kommer til å OC det..

Det er heller ingen 200/230 vifter på komplett.no, det er bare 200 x 200.
Jeg tenkte på enten en 200mm eller en 230mm. Har de ikke 230 så velg en 200 eller se i en annen butikk
Takk for hjelpen

Hva er forskjellen på en vanlig vifte og en "cpu vifte", fra komplett?
En CPU vifte er for prosessoren. En vanlig vifte mountes i kabinettet.

CPU er kort for prosessor
Hvordan skal man da montere en cpu vifte?
Den monteres på hovedkortet rett ovenfor prosessoren (Bare youtube; CPU cooler installation så ser du hva det er..)

EDIT: Altså den monteres oppå CPUen, siden CPUen plasseres "inni" hovedkortet.
Sist endret av Xernox; 18. desember 2010 kl. 21:45.
"Akasa Nero S CPU Kjøler
Socket 775/1156/1366, 939/AM2/AM2+/AM3"

Altså CPUen (prosessoren) din må ha en av disse "socketene": 775/1156/1366, 939/AM2/AM2+/AM3

Den siste linken din kan jeg ikke se, du må publisere handlelisten din.

Bare sånn obs: Det følger med stock kjøler når du kjøper CPU. Om du skal overklokke eller ha veldig lav temperatur kan du kjøpe en CPU vifte.
Sist endret av Xernox; 18. desember 2010 kl. 21:55.
Ja den vil passe. CPUen din har AM3 socket, og det støtter den vifta
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865

Med det moboet kommer det et program som heter turboV - er det like bra som å OC selv?
Sitat av veltins Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865

Med det moboet kommer det et program som heter turboV - er det like bra som å OC selv?
Vis hele sitatet...
Jeg har det hovedkortet, og nei. Du vil få best resultat om du Oc'er i BIOS.

Og btw, kjøleren du linket til ville jeg ikke brukt. spander på deg 200 kr til og kjøp Cooler Master V8

Har samme prosessor som du linket til, bruker Cooler Master V8 på min. holder 33 grader under load
Heller kjøp en H50 eller H70
Vann er bedre enn luft.
Tok cooler master v8. Jeg har ikke lyst på noe vann inni mitt kabinett.
H50 er lukket vann, alt du trenger å gjøre er å feste radiatoren(vifta) til viftemontering og feste CPU bracket tingen til CPUen. Det tar deg maks 10-20min.

Jeg er utrolig fornøyd med min vannkjøling, bråker ikke og er utrolig effektiv Kjører på 25-28 grader idle og 30-35 på load. + så ser det ganske sthilig ut
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det kabinettet kommer ikke med alle de viftene som står listet der.

Den kommer med 4 vifter, der det står "fan" følger det med vifte, der det står "fan mount" så er det plass til vifter.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Det kabinettet kommer ikke med alle de viftene som står listet der.

Den kommer med 4 vifter, der det står "fan" følger det med vifte, der det står "fan mount" så er det plass til vifter.
Vis hele sitatet...
Oi, da beklager jeg for feil info
Veldig dårlig måte av komplett å skrive slikt...
Sitat av Fleff Vis innlegg
Det kabinettet kommer ikke med alle de viftene som står listet der.

Den kommer med 4 vifter, der det står "fan" følger det med vifte, der det står "fan mount" så er det plass til vifter.
Vis hele sitatet...
Jeg vet

Burde jeg sette inn en sånn her ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512840#extra

Hvordan kobler mann på en sånn vifte? Hvor får den strømmen fra? Hovedkortet? Hvordan ser jeg om den passer med hovedkortet?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Skader ikke med god ventilasjon

Husk å ha jevn luftstrøm, ha like mange vifter/luftstrøm inn som ut, helst litt mer inn enn ut, da vil det skape et overtrykk som ikke trekker inn støv fra kriker og kroker/sprekker i kabinettet.

Oppe burde du har utblåsing(varme stiger)
Sidene (inn, evt ut på andre siden)
foran(inn)
bak(ut)

Kaotisk luftstrøm er fyfy i pc
Sist endret av Fleff; 18. desember 2010 kl. 23:22.
Den har en 3-4 pins adapter. 4 pins finner du i PSUen (Power supply)
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613690#extra
ER den bra nok?

@fleff

Hvordan velger jeg om de går inn eller ut..?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du velger veien ved å snu på viftene, de snurrer bare en vei

Ville personlig ikke gått for den PSU'en, var litt dyr, selv om det er merke, OG den er modulær, men kabinettet ditt har gode muligheter for å gjemme ledninger.

Du får en likegod(og sterkere, men ikke at det er nødvendig) strømforsyner fra corsair eller chieftec.
Skjønte fortsatt ikke hvordan jeg så om en vifte passet til psuen :/

Skal lete etter en annen.

Tror jeg beholder psuen. Den er bra, corsair er dyrere og chieftain er bare 200kr billigere. Tror denne er bedre :/
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vifte er innebygd i psuen, den blåser alltid ut, men ditt kabinett har(som de fleste) en ekstra vifte slot bak.
Min har 4 aktive vifter og 2 steder å plassere 2 til.

I for eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=503487 , hva er det jeg må se etter som skal være kompitabel med psuen?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du velger veien ved å snu på viftene, de snurrer bare en vei

Ville personlig ikke gått for den PSU'en, var litt dyr, selv om det er merke, OG den er modulær, men kabinettet ditt har gode muligheter for å gjemme ledninger.

Du får en likegod(og sterkere, men ikke at det er nødvendig) strømforsyner fra corsair eller chieftec.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med: "OG den er modulær"? Det er jo bare positivt. Da kan du bare fjerne kabler du ikke trenger og legge på nye der de skulle vært. Om du trenger..

EDIT: Du må se hvilken kobling Hovedkortet har. Både til hovedstrøm og til CPU strøm. Til CPU strøm er det enten 4pin eller 8pin.
Sist endret av Xernox; 18. desember 2010 kl. 23:43.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kompitabel med psue'n, mener du om strømkablene passer?

Hvis dette, så er det 3 pins, noe du sikkert har en god del av på hovedkortet, hvis ikke så finnes det adaptere:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=461619

@Xernox, mente at det var merke og den var modulær som et pluss, men prisen var stiv selv om det
Sist endret av Fleff; 18. desember 2010 kl. 23:47.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Kompitabel med psue'n, mener du om strømkablene passer?

Hvis dette, så er det 3 pins, noe du sikkert har en god del av på hovedkortet, hvis ikke så finnes det adaptere:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=461619
Vis hele sitatet...
"Strømkobling 3-pinsplugg, 4-pins Molex-kontakt"
Les spesifikasjonene til viften før du uttaler deg :P
hovedkortet mitt har 24-pin hovedstrømforsyningskontakt, 8-pin ATX12V-kontakt
psuen har 1 x strøm 24-pin ATX med avtakbar 4-pinners enhet
2 x strøm 8-pins +12 V med avtakbar 4-pinsdel
9 x 4-pin intern strøm
10 x 15-pin seriell ATA strøm
1 x 4-pin mini-strømkontakt
3 x 6-pin PCI Express-strømforsyning
3 x 8-pins PCI Express-strøm med avtakbar 2-pins del
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
"Strømkobling 3-pinsplugg, 4-pins Molex-kontakt"
Les spesifikasjonene til viften før du uttaler deg :P
Vis hele sitatet...
Ah gikk litt fort i svingene der, leste bare kjapt over det under overkriften: blablalba- 3 pin..

Edit: strømforsyneren din passer sammen med hovedkortet ditt, med mindre jeg ikke er helt på snøplukketur
Sist endret av Fleff; 18. desember 2010 kl. 23:53.
Ganske high end PSU altså. Den støtter så og si alt
Tror jeg skjønner det.. Jeg kan plugge i 8 og 24-pinn strømkontakter i hovedkortet, og 1 x strøm 24-pin ATX med avtakbar 4-pinners enhet
2 x strøm 8-pins +12 V med avtakbar 4-pinsdel
9 x 4-pin intern strøm
10 x 15-pin seriell ATA strøm
1 x 4-pin mini-strømkontakt
3 x 6-pin PCI Express-strømforsyning
3 x 8-pins PCI Express-strøm med avtakbar 2-pins del

i psuen?
Vel, alle kablene er jo koblet til PSUen på den ene siden. 24 pin er hovedstrømmen og 8pin ATX/4 pin ATX er til CPUen (som også er på hovedkortet)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Som sagt så passer alt, hvis du er i tvil hvor ledningene skal, så tror jeg du ser det fort, er nesten som å bygge med lego.

Feilen folk flest gjør er å ikke koble i 4/8 pins strømkablen til CPU, eller PCI-E ledningen(som skal i skjermkortet)
Sist endret av Fleff; 18. desember 2010 kl. 23:58.
Hvor høyt er ca 20 dBA?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Som sagt så passer alt, hvis du er i tvil hvor ledningene skal, så tror jeg du ser det fort, er nesten som å bygge med lego.

Feilen folk flest gjør er å ikke koble i 4/8 pins strømkablen til CPU, eller PCI-E ledningen(som skal i skjermkortet)
Vis hele sitatet...
*Sigh* Nå burde man jo kunne litt før man i det hele tatt bygger en maskin.
Jeg brukte kanskje 1-2 mnder om å lære meg om komponentene, hvordan de funket og hvordan de ble koblet til.

Hvis du ikke vet hva en 24Pin er så burde du ikke bygge en maskin IMO.
Kan noen finne 2 vifter som passer i kabinettet, og med psuen`?
20dBA, vel du hører det. Er ikke så utrolig høyt, men spørs jo hvor høyt de andre viftene i kabinettet ditt bråker.