Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2558
Jeg har en Linksys WRT54G v2.2, og dette er den desidert beste trådløse ruteren jeg noen sinne har vært borti. Grunnen? Firmwaren er under GPL, og den kjører Linux. Dette betyr, at med en enkel oppgradering, vil man få tonnevis av ekstra funksjonalitet.
Den kjører på en 200 MHz MIPS-prosessor, som etter hvert har blitt overklokket til 216 MHz som standard (det var en bug med tidilgere revisjoner som fikk den til å krasje når man spiller WoW eller bruker bittorrent, hvis den bare kjørte på 200 MHz).

Det er to firmwares som jeg mener det er verdt å ta en titt på.
Den første er DD-WRT. Denne er standardfirmwaren kjørt gjennom prosessen på Strogg sine Medical Facilities. Man gjør at en ruter til 600kr får funksjonalitet til 4000-5000kr. Man får blant annet ssh-tilgang, muligheten til å booste signalet, VPN-server, samba-mounting osv. Denne er fryktelig grei om man vil ha et webinterface.

Firmware nr.2, er den jeg bruker selv. OpenWRT er en strippet variant, som man for det meste styrer med ssh. Man har et pakkesystem, og kan legge inn blant annet aiccu, bind, irssi, screen og iptraf, samt webinterfacet til freifunk (jeg hater webinterface uansett, så jeg bruker det ikke). Denne er veldig fin for de som helst vil sette opp hele opplegget selv, og man har egentlig de samme mulighetene som med alle de andre firmwarene, bare mye mer, siden man selv slenger inn pakker etter behov. Skulle plassen bli for liten, bør man kanskje ta en titt på WRT54GS, eller en annen ruter som kan benytte seg av OpenWRT. Eller, så kan man lodde på et minnekort
Nå skal det riktignok sies at jeg faktisk kan iptables (som brukes på denne ruteren) og Linux, så denne er ikke noe for folk som er helt nybegynnere.
OpenWRT Package Tracker har alt man noen sinne måtte ønske av pakker. Mer eller mindre.

Kode

root@vintersorg:~# uname -a
Linux vintersorg 2.4.30 #1 Wed Sep 14 17:49:26 CEST 2005 mips unknown

Kode

00:37 CTCP VERSION reply from Nichotin_: irssi v0.8.9 - running on Linux mips

Kode

root@vintersorg:~# cat /proc/cpuinfo 
system type             : Broadcom BCM947XX
processor               : 0
cpu model               : BCM3302 V0.7
BogoMIPS                : 215.44
wait instruction        : no
microsecond timers      : yes
tlb_entries             : 32
extra interrupt vector  : no
hardware watchpoint     : no
VCED exceptions         : not available
VCEI exceptions         : not available
Mer eller mindre fersk install, har fjernet alt som har med ppp og pppoe å gjøre.

Kode

root@vintersorg:~# df -h
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
/dev/root                 3.2M      1.7M      1.4M  55% /
none                      7.0M     32.0k      7.0M   0% /tmp
Siden man leker såpass mye rundt på denne, er det verdt å merke seg at det skal veldig mye til for å bricke den. Selv ved en feilflash, kan man lett gjenopplive den, med enkle instrukser fra OpenWRT eller fra andre sider. I verste fall må man bryte garantien ved å åpne den og kortslutte noen pinner, men i de fleste tilfeller vil det bare være snakk om å ta ut og inn strømmen, og være kjapp med å tftp-e inn en ny firmware.

Den koster forøvrig fra rundt 600kr og oppover.
http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=17275

Forøvrig kan den være et godt kjøp selv om du ikke trenger trådløst, da iptables gjør at ruterfunksjonen blir meget avansert og funksjonsrik.
Da jeg skulle oppgradere router, fra 11mbit til 54mbit kjøpte jeg en WRT54G. Har lest overalt at den funker supert, men jeg opplevde det stikk motsatte. Routeren låste seg bl.a. da jeg overførte tunge filer via wlan. Jeg har sterk tro på at det var hw-feil.
Byttet den inn i en 3Com OfficeConnect 11g som funker fint. Grunnen til at jeg ikke ville ha en ny WRT54G da, var fordi jeg var pisslei problemer.
Men skulle jeg kjøpt en router i dag, ville jeg nok gått for en WRT54G.
Vel, du opplevde nok bugen jeg prater om i starten. En overklokk/firmware-oppdatering fikser biffen.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
jeg har en WAP54G, og bruker freya v2.06 firmware... skrur opp signalstyrken kraftig (28->84 mW), men merker ikke forskjell med netstumbler.. hva gjør jeg feil?
Sist endret av mongob0ffel; 26. oktober 2005 kl. 16:01.
Hvis jeg booster signalet her, får jeg ikke nødvendigvis bedre signal mens jeg sitter i samma rom, men jeg kan til gjengjeld få opp nettverket mens jeg sitter i en blokk på andre siden av veien, 6 etg. opp.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
neiriktig, jeg testa det oppe i huset (3etg opp), men merka ikke forskjell på signalet.. det er ok styrke på det though
det er "Xmit Power" man skal sette inn en høyere verdi i?

Noen andre tips til tuning av rekkevidden?
HAr denne routeren jeg og og den var crap med orginal firmwaren syns jeg nå har jeg en modifisert versjon av sveasoft ellernoe sin og alt funker gull her
solrikioo: Jeg stiller på txpwr eller txpwr1 i nvram.

Mongoboffel: Test å logge inn på rutern med ssh/telnet, og prøv kommandoen "wl txpwr 84", eller 251 (som ruteren visstnok skal klare). Litt avhengig av versjon kan det hende du må bruke txpwr1. (Jeg tar ikke ansvar dersom den koker over, eller at post- og teletilsynet kommer og buster ned døra di).
hmm, jeg bruker DD-wrt og der finner jeg ikke noe som heter det i interfacet.

Går det ann og ssh'e routern med den firmwaren også?
Såklart. Er bare å slå det på.

Xmit power, står det oppgitt at det kan være en verdi opp til 251 milliwatt? Lenge siden jeg brukte denne firmwaren.

Forresten, mongoboffel, og solrikio:
Det hjelper jo fint lite å booste signalet hvis dere har dårlig klientutstyr
Kortet dere selv sitter med må jo kunne sende tilbake også. Jeg testet boostinga mellom 2x wrt54g, hvor en av dem var satt som klient. Rekkevidden ble sykt lang iallefall.
Sist endret av Nichotin; 26. oktober 2005 kl. 22:08.
Hhee, veit at klient-kortet også må være på topp. Har bare lyst til å teste hvor lang unna jeg kan "se" nettet mitt..
Sveasoft-fw'en som ztaale nevner ser også interessant ut. Jeg må lese meg litt opp her før jeg gjør noe valg merker jeg.

Men anyway, http://www.sveasoft.com
Når vi først snakker om sveasoft; http://wrt54g.thermoman.de/
Har også hørt at hvis man booster opp til 251mW så er det viktig med kjøling. Du vil ikke tjene noe på å booste opp til 251mW med standard antenne, kjører nå med en 17dBi antenne og 100mW. Hail WRT54G og DD-WRT.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fattern er veldig med på idèen på å kjøpe denne, og det frister veeeldig å kunne leke og tukle med ting jeg ikke bør med ssh.. Men, har den stor rekkevidde, eller må det kjøpes med mer utstyr?
Ser ut til at v5 av denne bruker vxworks istedenfor, så, man vil ha L-varianten.

http://prisguide.hardware.no/tr%E5dl...nfo/38359.html
▼ ... over en måned senere ... ▼
Plukker opp denne tråden igjen. Sitter her med denne routeren og legger merke til at ved orginal firmware så byttes ip på de maskinene som er på når DHCP leasen går ut. Og det er hver 24 time. Mucho irriterende. Jeg finner ingen måte å sette at den og den macadresssen = den ip i den orginale firmwaren, og det gjør at jeg må endre portforwards støtt og stadig.

1) er jeg bare blind og finnes den funksjonen der?

2) eller har feks dd-wrt en slik funksjon?
dd-wrt har en slik funksjon. v23 er foresten ute i final utgave.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Husk at du må ha en versjon før v5 eller -L varianten for å bruke dd-wrt da, meitemark. Jeg gamblet på å få en tidligere versjon enn v5, men det gikk jo seff ikke . Bah!
Sitat av Tias
Husk at du må ha en versjon før v5 eller -L varianten for å bruke dd-wrt da, meitemark. Jeg gamblet på å få en tidligere versjon enn v5, men det gikk jo seff ikke . Bah!
Vis hele sitatet...
Har en versjon før v5 ja. Er faktisk en stund før denne tråden ble opprettet jeg kjøpte den.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Heisann

I det siste har jeg *mye* trøbbel med min wrt54g ver 3.1 sider får timeout og diverse annet, kan ikke lese sider uten å ha refreshet x antall ganger.

Har siste org firmware til min router. Derfor etter å ha lest denne tråden fikk jeg lyst å prøve dd-wrt.

Fremgangs måten er da aller først den generic fila i routeren også den som passer for min router etterpå?

Hva er sjansen for att jeg kan "bricke" routeren? Er iallefall møkka lei av timouts nå

mvh D
▼ ... noen uker senere ... ▼
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
<- forbannet

Har handla meg "en slik boks med antenner på" jeg også, men det viser seg at dette er V7.

Denne er ikke støttet.

Routeren driver nå og tuller fælt med det originale operativsystemet. Den bestemmer seg for å stoppe all trafikk innimellom, hindre opprettelse av nye tilkoblinger, og klarer ikke alltid å vise sin egen configside riktig. Det er ikke alltid den svarer på ping heller.

Har ikke gjort noe feil, men det hadde vært fint å få byttet ut dritt-os-et, men neeeida.

grrrr