Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 819
Hva skal Sosialistisk Ungdom whine om nå, da?

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/02/23/424232.html

Bra at man ikke har en helt markedsskakk kulturminister, synes dette var en gladsak. Ser ørlittegrann lysere på framtidig norsk politikk på området.
Sist endret av Gilgamesj; 23. februar 2005 kl. 10:46.
Blir bare dumt det=P
http://www.itavisen.no/showArticle.p...icleId=1305548
De føler seg vel snart eid får vi håpe.
Sitat av Gilgamesj
Hva skal Sosialistisk Ungdom whine om nå, da?

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/02/23/424232.html

- Jeg har selv kjøpt iPod til min sønn, og jeg ønsker at han skal kunne kopiere sin kjøpte musikk over på den uten at han blir kriminell.
Vis hele sitatet...

Hehehehe... Legg spesielt merke til det ;P
Når de får erfart det selv så skjønner de det, men hadde hu kjøpt den hadde hun ikke tenkt på det.. De hører ikke på hva folk har å si, de tenker bare fakta. 1 + 1 = 2 ikke sant?
myx
Gilgamesj's Avatar
Trådstarter
Øyh, du skriver at du siterer meg når det egentlig skal stå Valgerd.

Tror Valgerd hadde et rimelig rasjonelt forhold til dette selv før de røde ungdommene begynte å kle seg ut som iPoder og demonstrere. Er vel bare det at raddisene tok det for gitt at Valgerd suger. Og da er det bare de som er teite, hah.

Synes Valgerd er ei grepa dame, jeg. Mye sprø halvfundamentalistiske meninger, men hun gjør en tilstrekkelig jobb som kulturminister.
Sitat av Gilgamesj
Øyh, du skriver at du siterer meg når det egentlig skal stå Valgerd.

Tror Valgerd hadde et rimelig rasjonelt forhold til dette selv før de røde ungdommene begynte å kle seg ut som iPoder og demonstrere. Er vel bare det at raddisene tok det for gitt at Valgerd suger. Og da er det bare de som er teite, hah.

Synes Valgerd er ei grepa dame, jeg. Mye sprø halvfundamentalistiske meninger, men hun gjør en tilstrekkelig jobb som kulturminister.
Vis hele sitatet...
Meninger er til for å bevare
"EMI-direktør Per Eirik Johansen er kraftig provosert av utspillet.

- Det er et latterlig utspill av en kulturminister. Hva skal bransjen gjøre? Vi må da ha rett til å få betalt for produktene våre."

Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt. Tenk etter hva han sier. Tah fakts:

1. De vill ha betalt for produktene sine.

2. Dersom noen laster ned musikk som er på en CD som er kopibeskyttet som de ikke eier gjør de noe kriminelt.

3. Dersom noen laster ned musikk som er på en CD som IKKE er kopibeskyttet som de ikke eier gjør de noe kriminelt.

4. De som har tenkt å skaffe musikken på uloveligvis (les: laste ned fra internett) merker ikke noe forskjeld.

Hvordan i svarte får de mer betalt for musikken dersom den er på kopibeskyttede CD'er? Det er greit å bli provosert, men å bli så sint at man ikke klarer å tenke over hva man sier, pga dette synes jeg er å overreagere "litt".

Scha
rekylvinyl.no
Men jeg er faktsik enig med EMI-direktøren med at dette er et latterlig utsagn av Valgerd.

Hun oppfører seg enten svært scizofren, eller som svært svak politiker.

Førstnevnte fordi det er henne (og hun er den eneste som kan) som foreslår en lov som skal beskytte kopisperre, samtidig som hun oppfordrer befolkningen til å boikotte den? Hva faen er det hun egentlig står for?

Sistnevnte fordi andre ting kan tyde på at hun ikke er scizofren og dermed står vi igjen med en politiker som blir presset til å komme med et lovforslag hun åpenbart ikke ønsker. Skal si den private platebransjen har fått stor makt i det siste.

Uansett. Død over EMI. Det er mitt ønske.
Enten er dama stokk dum, eller så er ho jævlig smart og spiller tospann med platebransjen.

For det første, hva faen er vitsen med lovverk hvis samtlige er imot det loven skap beskytte? For det andre, så har platebransjen skiftet taktikk i denne saken. Fra å si at "herreguda man må da kunne kopiere musikken sin til MP3-spilleren sin!" så sier de nå "asse, kopisperrene våre kan ikke regnes som effektive, hva er det dere maser om?" Altså, det som vil skje er at det kommer en pressisering av hva effektiv kopisperre er og vips så kan FrP og AP stemme for loven på tinget og vips så har vi tidenes lov laget på bestilling fra platebransjen.

For hva skjer når salg av musikk over nett tar av og DRM regnes som effektiv kopisperre? Du vil miste kontroll over din egen musikk. Og hva skjer når HDTV kommer og denne har en form for kopibeskyttelse? Du får ikke ta opp et program og se det senere, MythTV blir forbudt fordi det er Open Source og lett kan omgå kopisperren (Per i dag er kopisperren såkallte broadcast flags, om disse er kopisperre eller bare vink til en "kopisperremotor" er en annen diskusjon. For mer: http://www.eff.org/broadcastflag/ ).

Hvis dere ikke har skjønnt det enda, endringene i åndsverkloven er ikke ment å ramme folk som laster ned fra internett, de er rammet av dagens åndsverklov. Endringene er ment å ramme bransjen på en for de positiv måte. Bransjen skal få større kontroll over din musikk, bransjen skal kunne tvinge deg til å kjøpe musikk flere ganger. Endringene rammer lovlydige brukere, ikke "forbrytere".

Forresten: http://www.sosialisme.no/news.php?news_id=236
rekylvinyl.no
"Enten er dama stokk dum, eller så er ho jævlig smart og spiller tospann med platebransjen."

Tror det faktisk er en blanding av begge. Hun har ikke helt skjønt hva hun skrev under på, da hun oppdaget at det ville gjøre sønnen hennes kriminell, som hun uttalte til vg.no.

Men det er nok ikke henne som er smart, men KKD, som egentlig ikke vil ha loven igjennom, men blir presset av det fra EU og platebransjen. Derfor gjør de lovteksten så utydelig som mulig, slik at den har liten effekt.

"Hvis dere ikke har skjønnt det enda, endringene i åndsverkloven er ikke ment å ramme folk som laster ned fra internett, de er rammet av dagens åndsverklov."

Faktisk ikke. Det er ennå ikke ulovlig å laste ned, kun ulovlig å laste opp.
Joa, men de fleste som laster ned laster også opp Med den nye åndsverkloven blir det ulovlig å laste ned fra "ulovlige kilder". Drittlov.