Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 9269
Får heller spise 100mg med effedrin så kommer du til å være 100% voken i de neste 4-5 timer. Når effekten går ned spiser du to til. Eneste problemet er at du kommer til å sove skikkelig når du sovner. Amerikanske flygere går på på amfetamin når de flyr i lengre perioder. Effedrin har mye av samme effekten men er litt svakere.

Det enkleste er ofte best; ikke jobb når du er trøtt. Arbeider du for et firma kan de ansette flere mennesker som jobber med prosjektet. Jobber du for deg selv er det din egen feil at du har tatt oppdrag du ikke kan holde uten å jobbe 24/7.

Helsen er det viktigste uansett.
20 minutter på dagen tilsvarer aldri til 2-5 timer om natten.
Å ikke sove godt om natten gjør deg syk i lengden. Ugjevn døgnrytme og for lite søvn er ikke bra for immunforsvaret.
Og hjernen er stilt inn på å sove om natten og du er god hvis du klarer å snu det. Slik er det bare
Det er ikke skadelig i det hele tatt det jeg holder på med nå. Seff blir kroppen sliten av det, og det er ikke bra og holder på over en lengere periode.. men noen dager uten søvt der ting går i ett (jobb natt + formidag, hjem og spise se litt TV og slappe av i 2 timer, og så ut å farte med folk), har man ingen skade av tror jeg.

Det var foresten leonardo davinci som fant på den ideen med å sove 20 minutter vær 3dje time.. det skal vist funke bare man blir vant til det.. Det sm funker for meg er å bare klare å "vokne" når man begynner å bli skikkelig trøtt.. komme seg igjenom det.. så tar det 4-7 timer før man blir trøtt igjen.

Scha
Opprinnelig postet av Scha
Det er ikke skadelig i det hele tatt det jeg holder på med nå. Seff blir kroppen sliten av det, og det er ikke bra og holder på over en lengere periode.. men noen dager uten søvt der ting går i ett (jobb natt + formidag, hjem og spise se litt TV og slappe av i 2 timer, og så ut å farte med folk), har man ingen skade av tror jeg.

Det var foresten leonardo davinci som fant på den ideen med å sove 20 minutter vær 3dje time.. det skal vist funke bare man blir vant til det.. Det sm funker for meg er å bare klare å "vokne" når man begynner å bli skikkelig trøtt.. komme seg igjenom det.. så tar det 4-7 timer før man blir trøtt igjen.

Scha
Vis hele sitatet...
Mener å ha lest om en mann som aldri sov i det heletatt. En fra India som hadde vært våken i mer en 40 år, eller var det 80. Uansett han påstod at han aldri hadde sovet et eneste minutt i hele livet sitt. Kan hende det stod i et blad som het En gal verden for mange år siden.

Er ikke noen som har forsøkt å meditere da?
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Og hjernen er stilt inn på å sove om natten og du er god hvis du klarer å snu det. Slik er det bare
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på hvilken person du er og hvordan din biologiske klokke er. Nå spesielt om vinteren og mørketida så skal det max 1-2 fridager til før jeg har snudd døgnet så og si opp/ned uten å anstrenge meg! Sitter oppe til morran, og sover til i 4-5 tiden om ettermiddagen, mens til vanlig står jeg opp i 6.30 tiden om morgenen. Når jeg skal på jobb igjen så hender det at jeg bare går rundt, og heller legger meg litt tidlig på kvelden, og er fullt uthvilt på morran igjen. Så når kvelden er jeg dødstrøtt igjen osv osv.
nå har jeg selv sittet oppe i ca. 40 timer, og klarer meg fint. drikker litt kaffe nå og da, men uansett. problemet er egentlig det at jeg ikke FÅR sove. har prøvd, men funker dårlig, og har ØKI-tentamen om litt over 2 timer.

ang. Scha's situasjon:
du klarer deg fint, men avtaler burde settes til side for søvn. om du har noe som skal være ferdig, blir det garantert bedre om du sover litt med jevne mellomrom, da blir du mere konsentrert (selv om du tror du er konsentrert som bare det nå). har gådd uten søvn selv i lit over 60 timer. de siste par timene var det vanskelig å holde følge med hva som skjer rundt deg. ordene "ping timeout" ble tildelt meg utover min våkenstund
Jeg vurderer å prøve å nå 100 timer. Da må jeg holde meg våken til i morra klokka 14:00

Scha
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Lykke til scha, don't know how you do it
Hold oss oppdatert..

Elto: Ikke ta kreditt for siggen din a, det er Douglas Adams..
-totto
totto: takk mente ikke å ta creds for den, men husket rett og slett ikke hvem det var som sa det

og Scha: seriøst, gi deg, du oppnår INGENTING med det. ikke engang en nff rekord, så bare sov.
Sist endret av eLto; 15. desember 2004 kl. 07:49.
Jeg skal seriøst hjem å legge meg nå.. 70 timer nå... jeg er fuckings ødelakt i hode.. jeg må bare vent til jeg vokner litt mer så jeg tørr å kjøre...

Scha
sov godt
Herregud, kjøre nå igjen!? Du må kutte ut det der. Ikke morsomt i det heletatt. Du har vært våken i 70 timer og venter på å våkne nok til at du kan kjøre?

Når du sovner, vær så snill å skjeine til høyre og treff et tre i veikanten i stedet for til venstre der du kan treffe en familiebil med tre barn i baksetet!
Jeg var våken i overkant av syv dager i påska i år, og det var faen meg det jævligste jeg noensinne har vært med på. Etter drøyt tre døgn begynte jeg å hallillusjonere, og hadde ingen anelse hva faen jeg gjorde, og hvor faen jeg var.

Etter fire døgn "kunne" jeg fly, og de siste tre dagene var egentlig helt greie. Det var dog et helvete å få med seg hva noen sa.
Mye PC og lite søvn _kan_ gjøre at du får et epilepsianfall, og må kanskje slite med det i lang tid fremover. Og nei, jeg har ikke epilepsi. Vær forsiktig!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg tror forsatt att du kan besvime om du ikke sover over lang tid :P . Vet om en fyr som tok det sove 20min hver 3 timer, fungerte for han en stund... han måtte sove på skolen også da, hehe. Til slutt så gadd han bare ikke mere.
Noen som vet om han har sovet?
Soldater kan med nok oppmuntring/kjeft/masing fra befal gå å være våken i godt over en uke. Men du blir helt fuckt i hodet mens du gjør dette.
opprinnelig postet av Loeve
Jeg var våken i overkant av syv dager i påska i år, og det var faen meg det jævligste jeg noensinne har vært med på. Etter drøyt tre døgn begynte jeg å hallillusjonere, og hadde ingen anelse hva faen jeg gjorde, og hvor faen jeg var.

Etter fire døgn "kunne" jeg fly, og de siste tre dagene var egentlig helt greie. Det var dog et helvete å få med seg hva noen sa
Vis hele sitatet...

Dette hørtes mere ut som en triprapport :/
Hallusinerte du virkelig etter tre døgn?
polmen; fakta faen. var oppe i 3 døgn en gang, mens jeg skrev på irc. ingen forstod hva jeg skrev, siden bokstavene nektet å holde seg der de skulle være på tastaturet, osv, da ble det bare kluss... menmen
oppe i 46 timer nå
blir nok over 50 i løpet av dagen, legger jeg meg nå, sover jeg til i natt engang, og klarer ikke ordne døgnrytmen på en god stund...
Polmen, jeg har også hallusinert etter tre døgn. Et av de tidlige lanene jeg var på, 5 dagers LAN på gazstation. Etter 3 døgn satt jeg og min fetter og hallusinerte, jeg følte det var en åpning rett ved siden av meg, og jeg satt inntil veggen. Vi satt og smurfet noen andre pcer, og var überparanoide. Vi satt konstant og så over skuldrene våre, samtidig som jeg sjekket 'gjennomgangen' i veggen med jevne mellomrom hvert 1-2min.

Syke saker.
Jeg var våken i 3 dager en gang på tg, og på den 4. dagen hadde jeg blackouts. Jeg var ubevisst over flere timer lange perioder. Husker spesielt at jeg var foran pc'en og slo den av for jeg hadde tenkt å skru i en ny prosessor, det neste jeg husker så sitter jeg foran pc'en påskrudd, med den nye prosessoren skrudd i og en hamburger i hånda fra caféen.

Da la jeg meg.
Opprinnelig postet av Chubby
Råder deg til å ta en taxi hjem, få deg 15 min søvn (REM-søvn, benyttet av Churchill i sine travle dager på 40-tallet). Deretter skal du etter forholdene med litt koffein klare å holde deg dagen ut i sosial akseptabel tilstand.

Rem-søvnen vil jeg ikke anbefale før du drar hjem, da slukner du helt sikkert mye lenger.
Vis hele sitatet...
Hvordan oppnår du REM-søvn?
Søvn er utrolig viktig. Hvis dere ser på narkiser og typiske "makka" vrak som har gått uten søvn i legre tid så ser man resultatet. Er bare "gym science" det her men tror det har noe med noen nerve reseptorer som oppfatter ting. Når man sover hviler disse og men når man ikke sover så blir disse utslitt, kan være det som forårsaker promillen man får av å ikke sove. Sooo gå å legg dere :P
En har 4-5 stadier på tilsammen ca.90 min som gjentar seg gjennom søvnen.

Rem søvn er det 3 søvn-stadiet du kommer inn i når du sove.

Vil bare si at det er langt fra kult å skryte over at du skal kjøre trett hjem fra jobb siden å sovne bak rattet er en ganske hyppig årsak til ulykker.

Edit: Man faktisk gå i nærmere 2-3 uker uten søvn før kroppen ikke klarer å stille temperatur\blodtrykk og du dauer
Har vært våken sammenhengende 3 døgn. Vi var på "helvetesuka", siste dagen ble vi alle dehydrert, og de fleste begynte å halusinere, bli kraftig irriterte og oppføre seg "usammenhengende". Klarte ikke sette opp et telt en gang (tok oss 2-3timer).
Opprinnelig postet av Kalakov
En har 4-5 stadier på tilsammen ca.90 min som gjentar seg gjennom søvnen.

Rem søvn er det 3 søvn-stadiet du kommer inn i når du sove.

Vil bare si at det er langt fra kult å skryte over at du skal kjøre trett hjem fra jobb siden å sovne bak rattet er en ganske hyppig årsak til ulykker.

Edit: Man faktisk gå i nærmere 2-3 uker uten søvn før kroppen ikke klarer å stille temperatur\blodtrykk og du dauer
Vis hele sitatet...
Jeg har lest svært mange artikler av mer eller mindre svært seriøs grad som sier at søvnløshet i seg selv ikke er dødelig for en 100% frisk person. Bare se på han mannen på Sri Lanka som ikke har sovet på 60 år.
Jo nå skal jeg fortelle dere om et mareritt. Jeg bor i Moss og går på skole i Halden vær dag nå jeg stå opp kl 5 får så og dusje og kle på meg deretter må jeg gå ned til buss stasjonen og ta bussen til Fredrikstad som går 06.02 når jeg kommer til Fredrikstad må jeg bytte buss til en som går til Halden, denne turen tar 2 timer (på denne tiden med tåg kunne jeg reist nesten til stavanger vær dag). I tillegg til det har jeg sove vansker, må opp å pisse og drikke kl 03.00 og jeg legger meg ikke før kl 12.00 eller senere. (som du kan se på posten) 4-5 timer med søvn vær dag å den kjedlige bussturen frem og tog tilbake er et helvete. For litt siden hadde jeg blitt så døgn forvirret at jeg hadde voknet opp etter 1/2 time søvn kledd på meg å gått ned til stasjoen får så og finne ut at kl er 01.00. Akuratt som gutten i dagbladet. Gleder meg til arbeids uken i Moss.
Ah, så det er faktisk mulig å hallusinere etter bare 3 dager

Hmm, dette må prøves på romjulslan
Opprinnelig postet av Polmen
Ah, så det er faktisk mulig å hallusinere etter bare 3 dager
Vis hele sitatet...
Å ja, det skal jeg si deg er fullt mulig
Da jeg var på lan og ikke hadde sovet på 3 døgn, hørte jeg stemmer av folk jeg kjente. Så tenkte jeg "Hva i herrens navn gjør han her?". Men var bare stemmer og syner jeg så :P Var da jeg fant ut at jeg kanskje burde sove litt
Det med hallusinasjoner forklarer en del heller merkelige hendelser som jeg har opplevd på turer og linkinger.
Skjønner ikke hvordan dere klarer det.
Jeg klarer bare litt over et døgn.
Jeg elsker sengen min og trives der.
I går la jeg meg halv sju.
Våknet elleve, klarte ikke sovne igjen.
Satt meg lderfor ned litt på nFF og sovnet igjen en stund etterpå.
Så stod jeg opp klokken seks og var klar for en ny dag på skolen.

Det er alltid like gøyt å komme giret på skolen og irritere vettet av alle som prøver å sove første timen. :P
Er det noen av dere som har opplevd plutselig tunnellsyn ved lang oppetid?

Når jeg døgner og er lenge oppe oppdager jeg i ett stadie av opeetiden at det plutselig kjennes som at øynene plutselig trekkes inn i hodet - jeg får altså mindre synsfelt fort som bare det!

Synnsykt irriterende, men faktisk føler jeg meg _litt_ mer opplagt etter slike situasjoner...
Croyfer, hehe, du er ikke alene.
Opprinnelig postet av jeltzin
Var jo en episode i Seinfeld der Kramer brukte denne metoden. Han sov bare 20 minutter av og til, sa han fikk 32 timer inn i døgnet eller noe.

Men, høres ikke helt klokt ut med disse våkenettene, klarer såvidt et døgn selv...
Vis hele sitatet...
Ja men du husker jo hva som skjedde med kramer etterhvert

hehe...skrytepost nr 1 om hvem som klarer å være lengst oppe! Jeg legger meg klokken 12 hver dag får ikke være lengre oppe av mamma
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Enig her ass, pointet med å være lenge oppe er??
Når jeg var i forsvaret snudde vi døgnet hele tiden i 3-4mnder DET er slitsomt.. Vakt fra 4-8 om morra, ikke få legge seg, felles utpurr klokka 8, vaske og jobbe til rundt 15, ny vakt fra 16-20, sove til 12, vakt fra 12-04, sove, opp klokka 08, vaske og jobbe..
Sånt blir du herpa av, var ikke noe rytme i det @ all...
Nei, er jeg trøtt så sover jeg heller, har en rekk på rundt 70 timer, men da var jeg ØDELAGT, det tror jeg var på TG02.. I <3 my bed!
-totto
Opprinnelig postet av AtXbYeA
vel, jeg var våken rundtom 4 døgn engang, ikke noe spesielt å anbefale verken for gangen eller for folk rundt deg saken ble ikke bedre av at en kompis av meg ikke fant en kasserolle og begynte derfor å koke nudler i en kakeboks O_o
Vis hele sitatet...
lsts! Kanskje best og legge seg ja..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Interessant post, ihvertfall når vi kjører et eksperiment her i leiligheten jeg bor i. En venn av meg skal prøve å være oppe lengst mulig, og vi andre skal følge med på utviklingen. Han satser på 105 timer, tror neppe han klarer så lenge.
Mens vi snakket om dette, kom jeg på noe jeg mener å ha hørt : Søvn er et av kroppens behover, som : mat, drikke og toalett osv. Og man kan dø hvis man er oppe altfor lenge, fordi hjernen ikke får behandlet alle inntrykkene og fordi kroppen ikke får hvilt seg. Er dette reelt ? Noen som har noen kilder eller mer informasjon om dette ?
her står det litt om REM søvn, for dere som ikke vet hva det er.
Tror heller det ender med at du blekker til slutt.
Vært oppe fra mandag til søndag. da var jeg 14 år. Eneste jeg gjor var og hoppe rundt hele tida. Begynnte og bli trøtt tok jeg et par øl. Så var det på'n igjen (mulige skrivefeil kan være pga mangel på søvn)
Av en merkelig grunn så tror jeg deg ikke.
Av en eller annen grunn tror jeg deg ikke heller! Tror heller ikke du blir noe mer "våken" av et par øl som du beskriver her. Men ok, folk er rare.
Sikker på det ikke var søndag til mandag du mente ?

Mandag til søndag virker veldig drøyt for en liten tass som trenger mye søvn
Man blir jo tung i magen av øl. Burde ha motsatt effekt av det du skriver her Luric.

Søvn er det beste som finnes. Isteden for å skryte av hvor lenge jeg har vært oppe, synes jeg det er kulere og skryte av hvor lenge jeg uavbrutt, uten tissepauser eller noe, har sovet i strekk. Rekorden min er på 26 timer. Nå skal sant sies at det var etter et lan jeg tok rekorden min, og da hadde jeg bare sovet 5 timer fra mandag til onsdag. Kom hjem fra lan i 4 tiden på dagen, gikk rett og la meg, våknet klokken 6 på kvelden dagen etter.

ps: les signaturen min.
Jeg hadde noe ganske sykt som skjedde etter en lengre periode ( 1 måned) med alvorlig forskyvning av døgnet. Jeg duppa av etter skolen en dag og våkna i et tomt hus, selv om jeg hørte rare lyder var de borte når jeg åpnet øynene. Kan høres ut som om jeg drømte, men jeg syns det er litt merkelig siden jeg har meldingene jeg skrev i "drømmen" på mobilen. Men det sykeste skjedde da jeg etter en liten stund hørte en svak lyd type high voltage kabler på amerikanske filmer. Plutselig fikk jeg kramper i hele kroppen og jeg klarte ikke røre meg på ett par minutter. Hva har skjedd da, noen leger som surfer freakforum?

Jeg vet bare at søvn er rimelig viktig, og at å sove hele dagen er det beste som finnes.....
All hyllest til han som fant opp søvnen...
Høres nesten ut som om du kan ha fått blackout eller besvimt. Jeg har hatt noe lignende og kunne ikke røre meg på en liten stund!
det blir verre hvis du først dupper av... jeg var våken 5 dager noen år siden og det jeg gjorde for å holde meg våken var bare preke med folk når jeg var på nippet til å sovne... koffein piller, extacy amf.. hjelper kanskje? er ikke humle i dem tror eg.. :-)

edit: hah... leste litt på det REM greie.. hvis vi har ca. 20-25% REM søvn per natt.. betyr det at vi også har ereksjon i de periodene?

edit2: gamle spansk læreren min hadde en eller annen sykdom slik at hun ikke fikk sove... hun sa at det kunne gå noen uker der hun som maks 2-3 (pr. uke).. meeeen så var ikke hun helt god stakar, og hvert halvår dro hun på et "restaurasjon sted"...
Sist endret av makel0s; 25. februar 2005 kl. 05:07.
tror Scha har duppa av
Sitat av makel0s
edit2: gamle spansk læreren min hadde en eller annen sykdom slik at hun ikke fikk sove... hun sa at det kunne gå noen uker der hun som maks 2-3 (pr. uke).. meeeen så var ikke hun helt god stakar, og hvert halvår dro hun på et "restaurasjon sted"...
Vis hele sitatet...
Høres ut som kronisk insomnia - relativt kjipt tenker jeg. Jeg endte opp med å sove toppen to-tre timer hver natt i fire måneder. Det var en spennende opplevelse.
var en gang våken i litt over to døgn(uten å ha tatt, eller brukt noen oppkvikkende midler i det hele tatt), da jeg skulle kjøre hjem på en (møkka)scooter, sovnet jeg to ganger, en gang våknet jeg akkurat i tidet til å berge meg fra å kjøre i grøfta, og den andre gangen våknet jeg opp i feil kjørefelt, det gikk utrolig nok bra, men anbefaler ikke andre å prøve......
Sist endret av R.A.W.; 25. februar 2005 kl. 11:27.