Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 7952
Who Owns Your PC? New Anti-Piracy Windows 7 Update "Phones Home" to Microsoft Every 90 Days.

Windows vil nå ringe hjem hver 90. dag for å sjekke om du har en ekte utgave. Dette vil foregå "livet ut."
Om din versjon blir funnet uekte, så vil du bli plaget med popup's og sort skrivebord.
Så skru av automatiske oppdateringer, og gjør dette manuelt, slik at du kan unngå Microsoft sin versjon av "E.T."

atlef.
Tviler jeg sterkt på
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Masterpiece Vis innlegg
Tviler jeg sterkt på
Vis hele sitatet...
Det gjør ikke jeg.
Sist endret av meitemark; 13. februar 2010 kl. 13:20. Grunn: dobbel http:// i url
Dette kan ikke være. Det vil være for omfattende for selv Windows-konsernet, med så mange millioner av brukere som Windows har.
tanx: Hvordan vil dette være 'for omfattende for selv Windows-konsernet'?
En liten tilkobling hver 90. dag er da slett ikke spesielt krevende. Hvis alle fordeles jevnt utover kalenderen er det iallefall ikke noe problem.
Og det er altså ikke værre enn å skru av automatiske oppdateringer?? Hva winer folk for da?
Sist endret av Eplekjekk; 13. februar 2010 kl. 12:51.
Ærlig talt tror jeg ikke dette kommer til å sette en stopper for piratkopierte windows versjoner. En work-around blir mest sannsynlig funnet, alt er tilbake til normalt? Eneste de vinner på det, er at en bunsj med folk kjøper ekte versjon, fordi det blir for mye 'stress'.
Har allerede bukket under for Windows-presset og kjøpt meg Windows 7 til hjemme-PC-en. Orker ikke den konstante validerings-noiaen hengende over meg til enhver tid. Det er …*befriende.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Orker ikke den konstante validerings-noiaen hengende over meg til enhver tid.
Vis hele sitatet...
Dette er utrolig enkelt å ungå.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Har allerede bukket under for Windows-presset og kjøpt meg Windows 7 til hjemme-PC-en. Orker ikke den konstante validerings-noiaen hengende over meg til enhver tid. Det er …*befriende.
Vis hele sitatet...
My point prooven.

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Dette er utrolig enkelt å ungå.
Vis hele sitatet...
Nettopp, men mange orker ikke stresset, og betaler heller. Desto mer anti-piracy ting som dette kommer, desto flere kjøper det.
Sist endret av Volch0k; 13. februar 2010 kl. 13:24.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Ærlig talt tror jeg ikke dette kommer til å sette en stopper for piratkopierte windows versjoner. En work-around blir mest sannsynlig funnet, alt er tilbake til normalt? Eneste de vinner på det, er at en bunsj med folk kjøper ekte versjon, fordi det blir for mye 'stress'.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er heller tvilsomt. Største sannsynligheten er at noe går feil i MS sin ende, og at den plutselig tagger en hel haug betalte utgaver for å være piratkopierte.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Dette er utrolig enkelt å ungå.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg har da brukt mine ulovlige versjoner av Windowser opp gjennom åra. Dog er det slit å måtte liksomvalidere Windows hvis jeg vil ha nyere programvare fra Microsoft f.eks. Og det har skjedd flere enn én gang at workarounds ikke funker.

Dessuten syns jeg faktisk det er rett og rimelig å betale for noe man bruker.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Akkurat det er heller tvilsomt. Største sannsynligheten er at noe går feil i MS sin ende, og at den plutselig tagger en hel haug betalte utgaver for å være piratkopierte.
Vis hele sitatet...
Om det skjer, så er jo resultatet det samme - At dette blir så og si ubrukelig.
Linux folkens, gratis og bedre.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Linux folkens, gratis og bedre.
Vis hele sitatet...
Beklager, nei. Windows har en funksjon som ikke linux har, og det er DirectX, og siden det er MS som har laget DX kommer det neppe for linux. Linux mangler også bruksanvisninger som gjør at man slipper å gå i på kommandolinjenivå å rote for å få helt enkle ting til å fungere.
1. Download windows
2. WATkiller removeWAT
3.

og selvsagt skru av automatiske oppdateringer.
Sist endret av Reitaner; 13. februar 2010 kl. 14:34.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Beklager, nei. Windows har en funksjon som ikke linux har, og det er DirectX, og siden det er MS som har laget DX kommer det neppe for linux. Linux mangler også bruksanvisninger som gjør at man slipper å gå i på kommandolinjenivå å rote for å få helt enkle ting til å fungere.
Vis hele sitatet...
DirectX er et poeng, men jeg er usikker på hva slags enkle ting som krever bruk av kommandolinjen. De tilfeller hvor jeg selv har brukt kommandolinjen har vært nettopp fordi jeg har villet bruke den, og lære hvordan den kan brukes.

Tror nok dessverre dette tiltaket fører til at noen få kjøper windowslisens, mens en god del betalende brukere blir feilaktige klassifisert som ulovlige brukere.
Sitat av s1gh Vis innlegg
tanx: Hvordan vil dette være 'for omfattende for selv Windows-konsernet'?
Vis hele sitatet...
Om de fysisk skal "ringe" via tlf, men dette er kanskje ikke hva de skal gjøre i dette tilfellet?
Hehe, tror du virkelig Microsoft skal ringe alle som har Windows?

- "Hei, dette er X fra Microsoft. Har du en ekte kopi av Windows 7?"
- "Ja, det har jeg."
- "Ok, ville bare ringe å sjekke. Hadet bra."


Nei, det er nok en automatisk sjekke som "ringer hjem" i den forstand at PC-en kobler seg opp mot en valideringsserver eller lignende
Det med å skru av automatiske oppdateringer vil vel ikke hjelpe i dette tilfellet om du har piratkopiert w7..

Automatisk oppdatering har vel ikke noe med at pc`n ringer til windows serveren eller omvent, og hvis det går an å slå av det så er det jo idiotisk fra windows sin side.. Eneste løsning da er vel og ikke ha internett på pc`n.

Meen, kommer vel en vei rundt dette også etterhvert, men dette vet nok windows, så hele greia er vel nok et triks for å få folk til å kjøpe ekte windows fordi dette blir enklere for mange
Sist endret av maggii; 13. februar 2010 kl. 15:54.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Drit nå i dette "ringe"-tullet, det var en metafor (og/eller E.T.-allusjon) og ikke noe å henge seg opp i.

Poenget var at dette kanskje vil lage bry for pirater ("kanskje" vil med andre ord si at dette sannsynligvis ikke fungerer særlig bra) og kanskje lage bry for ærlige brukere. (Her vil "kanskje" også si at det sannsynligvis ikke fungerer særlig bra.)
Sitat av maggii Vis innlegg
Det med å skru av automatiske oppdateringer vil vel ikke hjelpe i dette tilfellet om du har piratkopiert w7..

Automatisk oppdatering har vel ikke noe med at pc`n ringer til windows serveren eller omvent, og hvis det går an å slå av det så er det jo idiotisk fra windows sin side.. Eneste løsning da er vel og ikke ha internett på pc`n.
Vis hele sitatet...
Jo, om du hadde lest linken i førstepost, så hadde du skjønt greia. Det er update som lastes ned automatisk, som inneholder nettopp denne 'oppringingen' - Om du aldri laster ned denne, vil heller ikke maskinen bli 'ringt opp'.

Forøvrig, morsomt at noen faktisk tror at mikrosoft ringer på telefon.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Så lenge de har en funksjon for oem aktivering med en spesiell bios burde det være en grei sak å emulere dette uten at ms kan hindre dette.
Sist endret av datagutten; 13. februar 2010 kl. 16:17.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Jo, om du hadde lest linken i førstepost, så hadde du skjønt greia. Det er update som lastes ned automatisk, som inneholder nettopp denne 'oppringingen' - Om du aldri laster ned denne, vil heller ikke maskinen bli 'ringt opp'.

Forøvrig, morsomt at noen faktisk tror at mikrosoft ringer på telefon.
Vis hele sitatet...
Ah, gadd ikke lese linken, har ikke windows 7 selv.

Men ja, komisk at folk tror microsoft fysisk ringer til deg, haha
jeg har w7 fra bukta. brukte 7-loader og fikk cracka det.

når jeg går inpå system så står det at windows er aktivert og pc'n min har komt forbi Microsoft security essentials genuine validate ting. det sto at alt var ok når den sjekka at jeg har aktivert

mitt spørsmål er om jeg kommer til å få noe problem når de kobler opp min pc og sjekker? om de gjør det.
Sitat av gassrovdyret Vis innlegg
jeg har w7 fra bukta. brukte 7-loader og fikk cracka det.

når jeg går inpå system så står det at windows er aktivert og pc'n min har komt forbi Microsoft security essentials genuine validate ting. det sto at alt var ok når den sjekka at jeg har aktivert

mitt spørsmål er om jeg kommer til å få noe problem når de kobler opp min pc og sjekker? om de gjør det.
Vis hele sitatet...
Umulig å si enda.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Men det er store sjanser for at svært mange nåværende "bypass"-metoder (70 "kjente" metoder så langt) blir detektert og dermed voldtatt av den nye sjekken.
så det windows gjør er å lage en mye bedre genuine validate sjekk?
Herregud folkens, er bare å kjøpe en ekte nøkkel fra ebay, koster jo nedi 50kr nå.
Sist endret av Grix; 13. februar 2010 kl. 17:23.
Sitat av Grix Vis innlegg
Herregud folkens, er bare å kjøpe en ekte nøkkel fra ebay, koster jo nedi 50kr nå.
Vis hele sitatet...
hvor ekte tror du virkelig denne nøkkelen er?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvor ekte tror du virkelig denne nøkkelen er?
Vis hele sitatet...
Det er mest nøkler som folk har fått gratis fra jobben sin etc. Altså noe windows vil godta som ekte.
Sist endret av Grix; 13. februar 2010 kl. 17:32.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Blogposten jeg lenket til, og en del kommentarer til den er ganske så nyttige. For eksempel dette
Sitat av Joe Williams
Media Surveillance, an anti-piracy solutions company based in Germany, recently downloaded more than five hundred pirated copies of Windows 7 (and Windows activation exploits) and found that 32% contained malicious code.
Vis hele sitatet...
eBay? GLHF.
jeg har hatt svart skjerm i snart 2 måneder og får popups... ingenting har skjedd, enda?...
Sitat av Jonta Vis innlegg
eBay? GLHF.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva det du linket til og siterte har med nøkler fra ebay å gjøre.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva det du linket til og siterte har med nøkler fra ebay å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ta det i sammenheng med hva VivaLatrina skrev. Nøkler fra eBay? Ganske godt mulig at de tilhører de 32%
Sitat av Jonta Vis innlegg
Ta det i sammenheng med hva VivaLatrina skrev. Nøkler fra eBay? Ganske godt mulig at de tilhører de 32%
Vis hele sitatet...
Hvordan kan en nøkkel inneholde "malicious code" som sitatet ditt henviser til?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Vil tro det er Windowskopiene som har denne "malicious code", og ikke lisensnøklene
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hm, den var kanskje litt lite gjennomtenkt ja. Men fortsatt: Lisenser som selges på dette viset blir antageligvis solgt mer enn én gang. Ikke at det gjør nevneverdig mye.
noen som har fått testet denne oppdateringen og funnet en vei gjennom?
Dette vil som alt annet, bli cracket den første uken det kommer ut. Det vedder jeg 1 kp på.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av sammysalmon Vis innlegg
noen som har fått testet denne oppdateringen og funnet en vei gjennom?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har forstått det har det ingen vits å finne en vei gjennom, da du kan velge å ikke installere oppdateringen.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Såvidt jeg har forstått det har det ingen vits å finne en vei gjennom, da du kan velge å ikke installere oppdateringen.
Vis hele sitatet...
Skjønt, det må jo være ganske greit for den usle pirat å slippe å tenke på dette "problemet" mer ved å finne en bypass. Og så har du jo de som er nødt til å finne en vei igjennom fordi man kan...
Sitat av Reitaner Vis innlegg
1. Download windows
2. WATkiller removeWAT
3.

og selvsagt skru av automatiske oppdateringer.
Vis hele sitatet...
Det som blir spennende, er å se om dagens implementasjon av RemoveWAT overlever denne og fremtidige oppdateringer. Er jo greit å kunne ha automatiske oppdateringer på enkelte systemer Windows 7 blir installert på, selv om det ikke er en lovlig kopi.
Har stilt inn på Check 4 updates but let me choose whether to download and install them. Recomended updates er checked. Riktig??
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Powlair Vis innlegg
Har stilt inn på Check 4 updates but let me choose whether to download and install them. Recomended updates er checked. Riktig??
Vis hele sitatet...
Spørs om denne oppdateringen er anbefalt eller ikke. Jeg forstod det slik at "Recommended updates" automatisk blir installert, altså uten bekreftelse?
Her får du windows 7 home premium engelsk versjon for 35 dollar og ultimate for 65 dollar og da koster det ikke så mye å være lovlig.
Jeg gjorde det for ca. en måned siden, ingen problemer så langt.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Blogposten jeg lenket til, og en del kommentarer til den er ganske så nyttige. For eksempel detteeBay? GLHF.
Vis hele sitatet...
For de folka har jo absolutt ingen interesse av å lyve for å få færre folk til å kopiere.
However, it sounds like this new system can easily invalidate installs that were initially authentic. Pirates will just move onto a new license key. The only people this system will hurt are the original customers who legitimately bought Windows
Vis hele sitatet...
hahaahahah, så sant, så sant.
Men er det bare å skru av automatiske oppdateringer?
Fikk en watermark nå nettopp, hvor det stod at kopien ikke var genuin. Når jeg innstallerte w7 brukte jeg 7 loaderen, av hazard, til å "aktivere" med.

Nå når jeg gikk inn på egenskaper så forsvandt watermarken.

Hvis det ikke er verre enn å gå inn på egenskaper hver 90 - dag så tror jeg ikke jeg gidder å kjøpe w7 :P
Sist endret av trauMa; 22. februar 2010 kl. 13:37.