Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5451
Har bestilt en håndfull Raspberry Pi 4 til ymse småprosjekter. Men siden jeg måtte bestille fra utlandet og jeg likevel må momse inn så valgte jeg å bestille et par ekstra. Kjekt å ha tenkte jeg.

Er litt tom for ideer så kom gjerne med innspill. Om noen har noen Pi prosjekter de ikke har realisert pga hw i tidligere versjoner så kan Pi 4 kanskje være løsningen?

1 Pi blir mobil filserver og mobil htpc/kodi box samt desktop. Hvor mye den vil bli brukt er jeg usikker på men det er nå planen.

En annen blir dedikert til infoskjerm, med fjernoppdatering av data.

Skal også mekke en retro gaming Pi som blir gave.

De to siste har jeg ikke funnet noe kult å gjøre med ennå. Noen som har tips eller ideer?
det blir litt vanskelig å si, det blir som jeg skal si hva du liker uten at jeg kjenner deg. Du har utallige muligeter Rpi, så er nok bare dine ideer som stopper akkurat nå.

Selv bruker jeg min som Unifi Controller til nettverket.
Godt poeng, får vel ofte den ene til å lage en robot eller adgangskontroll eller kanskje en fulgemater som kun åpner for spurv?
Hva skal du med en portabel filserver? Vil det ikke fungere lik så greit med en ekstern harddisk?

Forslag:
- Printserver
- FM Radiosender
- Pi-hole (ad-blocker for hele nettverket)
- Smart speil
Bygg ett mini-drivhus i hagen / balkongen / vinduet og sett inn ett par sensorer som du benytter for å overvåke tempraturen og fuktigheten i jorden.



Kjøper du ett mini vanning-system fra kjell og company som du kobler til anlegget og en logisk funksjon som sier "vann under 20% fuktighet" så har du noe å bedrive sommeren med hvertfall .
Sist endret av bottknott; 26. juni 2019 kl. 10:05. Grunn: fikset IMG taggen
Hadde håpet på Dual Ethernet og integrert POE. Usb strøm kabel er en kabel for mye.

IDE: Lag en webserver
Sitat av Jee Vis innlegg
Hadde håpet på Dual Ethernet og integrert POE. Usb strøm kabel er en kabel for mye.
Vis hele sitatet...
PoE løses greit med: https://www.raspberrypi.org/products/poe-hat/

Hadde vært greit med 2x NIC men alt tar plass og øker kost. Det ønsket går nok litt utenom hva RPI prøver å være
Sitat av random67489 Vis innlegg
De to siste har jeg ikke funnet noe kult å gjøre med ennå. Noen som har tips eller ideer?
Vis hele sitatet...
Bare siden ingen allerede har nevnt det;
- Video-overvåking med motion capture (både bilder og timelapse av bildene med bevegelse). Trenger strengt tatt ikke en Pi4.
- Pihole, egen DNS med reklameblokkering i hjemmenettverket (og evt. også på farten via VPN)

Det er iallefall hva mine eldre RPier gjør for å få lov til å leve. Alle har også helt egne UPS'er i enclosure siden noen av de står på rare steder hvor jeg i hjemmet ikke allerede har UPS-kurs tilgjengelig..
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hva skal du med en portabel filserver? Vil det ikke fungere lik så greit med en ekstern harddisk?

Forslag:
- Printserver
- FM Radiosender
- Pi-hole (ad-blocker for hele nettverket)
- Smart speil
Vis hele sitatet...
Printserver har jeg, Pi hole har jeg ikke, emn jeg har en tilsvarende løsning som blokker på samme måte. Fm sender? Tenker du pirat radio da? Hadde teknologien vært der i tidligere tider så ville piratradio vært dødskult. Idag - not so much. Det har vært et par piratsendinger i Oslo som var veldig kule, men det var svært random sendinger. Det er endel år siden.

Portabel filserver/htpc er for bruk på hytta og på ferie. Streame, ha tilgang til filer som kanskje skal jobbes med, se filmer/serier. Greit å både på hytta og når en er på reise. Sikkert ikke for alle, men perfekt for mitt behov.

Smart speil - ja det er jo kult. Men litt overkill med Pi 4 til den. Har en Pi 3 og kanskje også en 2 liggende og det holder jo i mengder til smart speil. Kunne vært veldig kult på badet.

Sitat av bottknott Vis innlegg
Bygg ett mini-drivhus i hagen / balkongen / vinduet og sett inn ett par sensorer som du benytter for å overvåke tempraturen og fuktigheten i jorden.



Kjøper du ett mini vanning-system fra kjell og company som du kobler til anlegget og en logisk funksjon som sier "vann under 20% fuktighet" så har du noe å bedrive sommeren med hvertfall .
Vis hele sitatet...
Vet du akkurat den ideen likte jeg veldig godt. Ferske tomater er noe av det beste jeg vet, og det er takknemlige planter å dyrke som gir store avlinger. Chili kunne jeg og tenkt meg og kanskje hydroph. jordbær. Du den skal jeg tenke litt på.

Sitat av Jee Vis innlegg
Hadde håpet på Dual Ethernet og integrert POE. Usb strøm kabel er en kabel for mye.

IDE: Lag en webserver
Vis hele sitatet...
POE får du med hat på Pi. Dual ethernet null stress på Pi4. Bruk en usb slot på ethernet dongle så har du dual ethernet og kan gjøre det du ønsker. Og hat'n gir POE.

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Bare siden ingen allerede har nevnt det;
- Video-overvåking med motion capture (både bilder og timelapse av bildene med bevegelse). Trenger strengt tatt ikke en Pi4.
Vis hele sitatet...
Tja kanskje en Pi i garasjen? Er drit lei simple tjuerier fra garasjen. Fellesgarasjer er et helvete. Tjuene bare venter til noen kjører ut også går de inn før porten stenger og kan stå inne i varmen, tørt og fint mens de stjeler alt fra hjula på motorsykkelen, hjelmen og lykta fra tråsykkelen. De som har fulldempa DH sykler har kommet ned og manglet både demper bak, gaffel foran og begge hjula. Kjedelige greier. Har faktisk bod vegg-i-vegg med garasjen og kunne lett drillet noen hull til små kameraer i veggen.
Sist endret av random67489; 27. juni 2019 kl. 00:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det jeg er mest spent på er om den vil klare å håndtere 4k HEVC filer via plex på en dugelig måte

Ser ut til å ha potensiale til å bli en kickass plex-player
Selv om en rpi 4 sikkert blir litt overkill og kostnadene for slikt type glass/speil var relativt store sist jeg sjekket (rundt 2000kr for 40x40cm) så stemmer jeg helt klart på Magic mirror.
https://www.raspberrypi.org/magpi/magic-mirror/
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg kunne tenke meg å ha en dedikert liten maskin til emulatorer, men er småskeptisk til at den vil klare å dra så mye. N64 virker tvilsomt og alt nyere uaktuelt.

Min nåværende Rpi3 kjører bare hjemmeautomasjon og er antakelig drøyt overspeccet til det.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg kunne tenke meg å ha en dedikert liten maskin til emulatorer, men er småskeptisk til at den vil klare å dra så mye. N64 virker tvilsomt og alt nyere uaktuelt.

Min nåværende Rpi3 kjører bare hjemmeautomasjon og er antakelig drøyt overspeccet til det.
Vis hele sitatet...
RetroPie?

Det ser hvertfall ut som rpi 4 vil løse noen av utfordringene med N64 emulatorer som krever litt mye kraft fra tidligere rpi-er.

https://github.com/RetroPie/RetroPie...or-Nintendo-64