Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3294
Er i utlandet nå, og tenker å sende en pakke hjem til en kompis. La oss si at det kommer til å være ting i pakken tollen vil være interessert i å beslaglegge, men som jeg kommer til å skjule på en bra måte.

Var nede på postkontoret og snakket med en i skranken. Hadde mulighet til å sende en bobleplast konvolutt eller en boks. Jeg sa at jeg ikke ville at pakken skulle bli sporet og at pakken gikk rett i postkassen. Han sa at jeg måtte skrive returadresse og mye annen informasjon på pakken og gav meg et vedlegg med: Avsender, mottaker, innhold og sporingsnummer. Men hvis jeg fyller ut den pakken, regner jeg med at den må hentes på postkontoret i Norge.

Er det noen andre muligheter å sende pakker på? Er det mulig å bare ta den samme bobleplast konvolutten og putte på nok frimerker og putte den i en sånn stor postkasse, så vil dette brevet komme i posten og ikke på postkontoret?
Du må sende den som brev og ikke som pakke. Også må den være så liten at den får plass i mottakerens postkasse. Du skal altså ikke fylle ut noen skjemaer med strek/sporingskode, men du må /bør skrive en grønn tolldeklarasjon. Hva du fyller ut eller ikke og hvordan du sender den: Tollvesenet vil alltid finne den og åpne den. Dem bryr seg null niks om tollappen hvis dem tror det er noe ulovlig. (Jeg fikk 2 pakker/brev fra Tyskland forrige uke MED tolldeklarasjon. Begge var åpnet!!!) PS! Husk avsender (gjerne falsk) på brevet, ellers er du garantert at den blir åpnet.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du må sende den som brev og ikke som pakke. Også må den være så liten at den får plass i mottakerens postkasse. Du skal altså ikke fylle ut noen skjemaer med strek/sporingskode, men du må /bør skrive en grønn tolldeklarasjon. Hva du fyller ut eller ikke og hvordan du sender den: Tollvesenet vil alltid finne den og åpne den. Dem bryr seg null niks om tollappen hvis dem tror det er noe ulovlig. (Jeg fikk 2 pakker/brev fra Tyskland forrige uke MED tolldeklarasjon. Begge var åpnet!!!) PS! Husk avsender (gjerne falsk) på brevet, ellers er du garantert at den blir åpnet.
Vis hele sitatet...
Tenker å sende pakken med en vare oppi og en kvittering til en bedrift. Er det mest suspekt å sende som et brev da eller er pakke best? Og hvordan skal jeg skrive på tolldeklarasjon? Skal jeg bare spørre om det på postkontoret?
Brev er best.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Tenker å sende pakken med en vare oppi og en kvittering til en bedrift. Er det mest suspekt å sende som et brev da eller er pakke best? Og hvordan skal jeg skrive på tolldeklarasjon? Skal jeg bare spørre om det på postkontoret?
Vis hele sitatet...
Tror din definisjon på en pakke krasjer litt med posten sin..

Hos posten så er en pakke rett og slett en norgespakke (opp til 10kg) med sporing. De bryr seg ikke om det er en boks, eller en myk gjennstand innpakket i søppelsekker.

For din del regner jeg med at brev = konvolutt og pakke = boks.

Du kan fint sende bokser opp til 2kg som brev, og om de spør om returaddresse kan du helt fint si "nei takk" eller bare skriv noe du finner opp selv.

Ingen av delene er suspekt. De som jobber i posten spekulerer svært lite hva du har i pakken din om du fremstår som noenlunde normal og psykisk stabil.

Spørsmålet her er vel heller om du skal sende innenlands eller utenlands. Sender du innenlands er det like greit å sende det som brev (både av prismessige grunner, og fordi norgespakken som regel kun brukes om du trenger sporing/forsikring). Samme gjelder vel forsåvidt utenlands. Sender du utenlands så må du tolldeklarere med mindre det er snakk om dokumenter.

Pakk det du skal ha inn i en konvolutt eller en liten boks, spør de i kassen om den går i postkassen eller ikke (det som ikke går i postkassen kalles som regel for "bulk"), og om den ikke gjør det så får du lage den mindre.

Edit: Sender du innenlands trenger du selvfølgelig ikke toll-deklarasjon, og det er veldig liten sjanse for at den faktisk blir sjekket.
Sist endret av Sinken; 22. mai 2018 kl. 18:05.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Tror din definisjon på en pakke krasjer litt med posten sin..

Hos posten så er en pakke rett og slett en norgespakke (opp til 10kg) med sporing. De bryr seg ikke om det er en boks, eller en myk gjennstand innpakket i søppelsekker.

For din del regner jeg med at brev = konvolutt og pakke = boks.

Du kan fint sende bokser opp til 2kg som brev, og om de spør om returaddresse kan du helt fint si "nei takk" eller bare skriv noe du finner opp selv.

Ingen av delene er suspekt. De som jobber i posten spekulerer svært lite hva du har i pakken din om du fremstår som noenlunde normal og psykisk stabil.

Spørsmålet her er vel heller om du skal sende innenlands eller utenlands. Sender du innenlands er det like greit å sende det som brev (både av prismessige grunner, og fordi norgespakken som regel kun brukes om du trenger sporing/forsikring). Samme gjelder vel forsåvidt utenlands. Sender du utenlands så må du tolldeklarere med mindre det er snakk om dokumenter.

Pakk det du skal ha inn i en konvolutt eller en liten boks, spør de i kassen om den går i postkassen eller ikke (det som ikke går i postkassen kalles som regel for "bulk"), og om den ikke gjør det så får du lage den mindre.

Edit: Sender du innenlands trenger du selvfølgelig ikke toll-deklarasjon, og det er veldig liten sjanse for at den faktisk blir sjekket.
Vis hele sitatet...
Sender fra utlandet og til Norge.
Sender du til en bedrift, har vel dem fleste postboks? Da må jo alt hentes på postkontoret.

På tolldeklarasjonen skal du skrive hva innholdet er og verdien. Uten den grønne lappen blir pakken/brevet nesten garantert åpnet. Sender du noe ulovlig, er det vel heller ikke så lurt å skrive hva det er. Til en privatperson kan du f.eks. skrive "gift" (gave), til en bedrift kan du skrive "merchandise sample" (vareprøve) eller hva du tror passer best. Men samme hva du skriver, er det ingenting so stopper tollen fra å åpne hvis dem får lyst/føler for å gjøre det.

I Norge kan et brev være opptil 2 kg, uansett hvilken fasong det er. (Utlandet kan jo ha andre vekt-grenser). Et brev havner (som regel) i postkassa, mens en pakke får sporingsnummer og må hentes på postkontoret. (Det er derfor pakker er billigere enn brev fordi Posten slipper å kjøre rundt å levere dem).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg

Til en privatperson kan du f.eks. skrive "gift" (gave), til en bedrift kan du skrive "merchandise sample" (vareprøve) eller hva du tror passer best. Men samme hva du skriver, er det ingenting so stopper tollen fra å åpne hvis dem får lyst/føler for å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at du ikke bør skrive "gift", men heller noe lovlig som er vanlig å sende, som har ca. samme størrelse/fasong/konsistens. Jo lettere det er å tro at innholdet i pakken er rett, og jo mer detaljert det er, jo mindre sjanse er det for at de åpner det vil jeg tro. Husk også å skrive på en verdi som er noen lunde realistisk. Fortolles det så får du den ikke i postkassen

I Norge kan et brev være opptil 2 kg, uansett hvilken fasong det er. (Utlandet kan jo ha andre vekt-grenser). Et brev havner (som regel) i postkassa, mens en pakke får sporingsnummer og må hentes på postkontoret. (Det er derfor pakker er billigere enn brev fordi Posten slipper å kjøre rundt å levere dem).
Vis hele sitatet...
Opp til 2kg uansett form, men ikke størrelse.

Brev havner ikke "som regel" i postkassen. Som regel er det kun mindre brev/konvolutter som gjør det, og så vidt jeg vet er de fleste brev (annet enn kovolutter) såpass store at de går til postkontoret.

Jeg vet ikke hva du har røykt, men pakker er på ingen måte billigere enn brev. Norgespakken er standard 175kr (med sporing og forsikring), mens brev går fra 14(?) og opp til 150-ish om jeg husker rett. Så det at pakker er billigere er absolutt objektivt helt feil.
Norgespakke er en Express-pakke og er derfor dyr. Vanlige pakker koster helt ned til 38 kr https://www.posten.no/sende/pakke/under-2-kg
Selv ikke ved 2 kg kommer jeg opp til prisen din I NORGE vel og merke.

Brev havner i postkassa hvis postkassa er stor nok. Jeg får selv pakkesker i postkassa mi som er en standard blokk-postkasse.

Og til din informasjon har jeg aldri røykt, kommer heller aldri til å prøve det. Jeg er absolutt ikkerøyker!!!!

Beklager, men du får ikke KP fra meg i dag.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Norgespakke er en Express-pakke og er derfor dyr. Vanlige pakker koster helt ned til 38 kr https://www.posten.no/sende/pakke/under-2-kg
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen aning om hvorfor det står pakke på nettsiden deres, for det du ser på regnes fortsatt som brevsending.
Norgespakke er heller ikke en express-pakke. Den tar lengre tid en brevsendinger (aka den du linket rett over her)
Selv ikke ved 2 kg kommer jeg opp til prisen din I NORGE vel og merke.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om brevsendinger (altså, bokser/hva som helst under 2kg og en hvis størrelse. De kommer da fint opp i 150kr.

Brev havner i postkassa hvis postkassa er stor nok. Jeg får selv pakkesker i postkassa mi som er en standard blokk-postkasse.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig. Men folk flest sender pakker større enn det som havner i postekassen din. De aller fleste postkasser er overraskende små

Beklager, men du får ikke KP fra meg i dag.
Vis hele sitatet...
Åh nei. Virkelig? Huff, det var trist.
Sist endret av Sinken; 23. mai 2018 kl. 12:31.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Sender du til en bedrift, har vel dem fleste postboks? Da må jo alt hentes på postkontoret.

På tolldeklarasjonen skal du skrive hva innholdet er og verdien. Uten den grønne lappen blir pakken/brevet nesten garantert åpnet. Sender du noe ulovlig, er det vel heller ikke så lurt å skrive hva det er. Til en privatperson kan du f.eks. skrive "gift" (gave), til en bedrift kan du skrive "merchandise sample" (vareprøve) eller hva du tror passer best. Men samme hva du skriver, er det ingenting so stopper tollen fra å åpne hvis dem får lyst/føler for å gjøre det.

I Norge kan et brev være opptil 2 kg, uansett hvilken fasong det er. (Utlandet kan jo ha andre vekt-grenser). Et brev havner (som regel) i postkassa, mens en pakke får sporingsnummer og må hentes på postkontoret. (Det er derfor pakker er billigere enn brev fordi Posten slipper å kjøre rundt å levere dem).
Vis hele sitatet...
Trenger jeg å ha et skjema, elelr kan jeg bare lime på en lapp hvor det står: Innhold, pris, avsender osv (på brevet)?
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Trenger jeg å ha et skjema, elelr kan jeg bare lime på en lapp hvor det står: Innhold, pris, avsender osv (på brevet)?
Vis hele sitatet...
Du trenger en "customs declaration". Denne får du på postkontoret ditt som tidligere forklart.

Gjerne en grønn lapp, eller hvit med blå elementer.
Hiver med et bilde av hva vi snakker om: