Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4511
Hei,

Jeg får min siste lønning fra arbeidsgiver nå i Mars og lurer da på om utbetalingen blir slik som jeg tenker i mitt hode:

Jeg sluttet i Januar, men har hatt 3 mnd etterlønn og hadde en årslønn på 400.000 i fjor.

1. Siste fastlønn = 32500 - skatt = 30000 (har 5% skatt akkurat nå)
2. Feriepenger for 2017 = 42000 - 5000 for 4 dagers arbeid (5 ukers, 12%) = 37000,-
3. Feriepenger for 2018 = 11000 - skatt = ca 10.000,-

Totalt = 77000,-

Stemmer dette, eller er det noe jeg overser?
I følge arbeidstilsynet skal feriepenger være minst 10,2 prosent av lønn. Hvis jeg ikke misforstår deg, så ville det bety at du har en betydelig høyere prosent om din utregning skulle stemme.

Feriepenger utbetales også kun for 'forrige år'. Altså er feriepenger du får i 2018 beregnet ut ifra lønn opptjent i 2017.
Jeg har 12% (5 ukers) som derfor blir 42000,-
I år blir det ca 96000 som blir ca 11000,-

Joda, men jeg har jo tjent feriepenger for i år også, og de skal vel utbetales med skatt på siste lønning?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supergunners10 Vis innlegg
Joda, men jeg har jo tjent feriepenger for i år også, og de skal vel utbetales med skatt på siste lønning?
Vis hele sitatet...
Kan, men må ikkje. Du kan krevje å få dei saman med siste lønning, men om du ikkje krev det så er utgangspunktet at dei kan utbetalast ved ordinær feriepengeutbetaling i bedrifta du jobba i.
Har ikke hørt at jeg må kreve å få de nå, det er vel ganske vanlig at feriepenger betales når man slutter?

Men utgangspunktet for spm mitt er:

Får jeg lønn, feriepenger for 2017 og feriepenger for 2018 når siste lønningsdag kommer i neste uke?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supergunners10 Vis innlegg
Har ikke hørt at jeg må kreve å få de nå, det er vel ganske vanlig at feriepenger betales når man slutter?
Vis hele sitatet...
Ja, det er ganske vanleg. Men det er altså ikkje ein regel.
Sitat av supergunners10 Vis innlegg
Får jeg lønn, feriepenger for 2017 og feriepenger for 2018 når siste lønningsdag kommer i neste uke?
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med eks-arbeidsgjevaren og be om å få uteståande lønn og feriepenger utbetalt.

Som alltid i spørsmål om pengar er første steg å snakke med den du skal ha pengar ifrå.
Sist endret av vidarlo; 15. mars 2018 kl. 23:12.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Feriepenger for inneværende år kan helt fint utbetales, men du kan måtte forberede deg på å skatte av dem. Det slipper du hvis du venter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol Vis innlegg
Feriepenger for inneværende år kan helt fint utbetales, men du kan måtte forberede deg på å skatte av dem. Det slipper du hvis du venter.
Vis hele sitatet...
Du må skatte det samme uansett, i sum. Skilnaden er jo at skatten vert gjennomsnittsberekna ut frå 10.5 månader, altså null skatt på feriepengeutbetalinga og halv skatt på desemberlønning. I kroner og øre vil du betale nøyaktig like mykje skatt uansett når du vel å få feriepengar utbetalt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg holder akkurat på å gå gjennom dette selv, slutter nå i mars, dette er sakset fra en mail fra HR:

Feriepengene for perioden xx.xx.xxxx-31.12.2017 er trekkfrie: (kr xx)
Feriepengene for perioden 01.01.2018-31.03.2018 er skattepliktige hvis du vil ha de utbetalt i år, neste år er de trekkfrie: (kr yy)

Hvorfor gjøres denne distinksjonen hvis beløpet jeg betaler uansett blir det samme?
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg holder akkurat på å gå gjennom dette selv, slutter nå i mars, dette er sakset fra en mail fra HR:

Feriepengene for perioden xx.xx.xxxx-31.12.2017 er trekkfrie: (kr xx)
Feriepengene for perioden 01.01.2018-31.03.2018 er skattepliktige hvis du vil ha de utbetalt i år, neste år er de trekkfrie: (kr yy)

Hvorfor gjøres denne distinksjonen hvis beløpet jeg betaler uansett blir det samme?
Vis hele sitatet...
Fordi med utbetaling samme år som opptjening trekkes skatten direkte av utbetalingen, men ved utbetaling året etter opptjening trekkes skatten som en del av det samlede skattetrykket gjennom året.

Du vil derfor oppleve det som om du får dem skattefritt utbetalt når du får dem på ordinær måte, men betaler i sum det samme uansett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvorfor gjøres denne distinksjonen hvis beløpet jeg betaler uansett blir det samme?
Vis hele sitatet...
Fordi årets skatt er ((feriepenger frå i fjor + årets lønn) * skattesats) / 10.5

Halvt skattetrekk Desember og null skattetrekk på feriepenger.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Helt utrolig at du får igjen på skatten om du bare skatter 5%..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har betalt skatt 5% ifjor (2017) også...
Så jeg fikk brev fra skatt at jeg måtte betale mer. ��
I år jobbet jeg bare 3 månder..jeg betalte skatt 50% det er halv mitt lønn. Heldigvis jeg fikk feriepenger fra jeg jobbet i fjor og det er nok penge til betale skatt.
Jeg kjekket mitt bedrift om feriepenger er det 10,2% av lønn fra Januar til Desember
Uvaksinert 👍
Sitat av Cikey Vis innlegg

Du vil derfor oppleve det som om du får dem skattefritt utbetalt når du får dem på ordinær måte, men betaler i sum det samme uansett.
Vis hele sitatet...
Men hva hvis man er så uehldig at man bikker over på neste trinn på trinnskatten bare fordi man får feriepengene utbetalt det året man slutter og ikke neste?
Sist endret av daffe; 9. juni 2018 kl. 08:41.
Sitat av Dame4684 Vis innlegg
Jeg har betalt skatt 5% ifjor (2017) også...
Så jeg fikk brev fra skatt at jeg måtte betale mer. ��
Vis hele sitatet...
Skattet også 5% i 2017. To første mnd var det 12% tror jeg, men fikk alikavel 3300,- igjen. Arbeidsavklaringspenger.